(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2023 r.)
W dniu 1 czerwca 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek, wystosowany 1 czerwca 2023 r. przez Sąd Apelacyjny (Landsrettur), o wydanie w sprawie Neytendastofa przeciwko islandsbanki hf opinii doradczej dotyczącej następujących kwestii:
1. Czy art. 5 i 10 dyrektywy 2008/48/WE, a w szczególności art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 10 ust. 2 lit. f), należy interpretować w ten sposób, że kredytodawca określa w sposób wyczerpujący w standardowym formularzu i w umowie o kredyt warunki, na podstawie których może podjąć decyzję o podwyższeniu lub obniżeniu stopy oprocentowania kredytu opartego na zmiennej stopie procentowej?
2. Po pierwsze, czy wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument musi otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, jest spełniony, jeżeli wśród warunków zmiany stopy oprocentowania kredytu określonych w standardowym formularzu [por. art. 5 ust. 1 lit. f)] znajduje się ogólna wzmianka o nieprzewidzianym wzroście kosztów kredytodawcy? Po drugie, czy wymóg określony w art. 10 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym umowa o kredyt ma określać w sposób jasny i zwięzły warunki i procedury zmiany stopy oprocentowania kredytu [por. art. 10 ust. 2 lit. f)], jest spełniony, jeżeli wśród tych warunków znajduje się ogólna wzmianka o nieprzewidzianym wzroście kosztów kredytodawcy?
3. Czy wymóg określony w art. 5 dyrektywy 2008/48/WE, zgodnie z którym konsument musi otrzymać informacje niezbędne do porównania różnych ofert w celu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy o kredyt, jest spełniony, jeżeli jeden z zapisów w standardowym formularzu [por. art. 5 ust. 1 lit. f)] zawiera ogólne i niewyczerpujące odniesienia, takie jak "itp.", tak jak to ma miejsce w przedmiotowym standardowym formularzu?
4. Czy z art. 5 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że RRSO należy przedstawić w standardowym formularzu za pomocą reprezentatywnego przykładu podającego wszystkie założenia przyjęte do obliczenia stopy procentowej, mimo że znane są wszystkie składniki kredytu, który konsument zamierza wziąć?
5. Czy z art. 5 ust. 1 lit. i) i art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że zawsze należy określić "inne opłaty powstałe w związku z umową o kredyt", niezależnie od tego, czy kredyt jest tego rodzaju, że rejestruje się zarówno transakcje płatności, jak i wypłaty z kredytu?
6. W przypadku udzielenia odpowiedzi na pytanie piąte w taki sposób, że z art. 5 ust. 1 lit. i) i art. 10 ust. 2 lit. k) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że co do zasady należy podać w standardowym formularzu informacje na temat opłat powstałych w związku z umową o kredyt, czy wymóg ten jest spełniony w przypadku zawarcia odniesienia do tabeli opłat kredytodawcy, która może ulec zmianie? Czy w standardowym formularzu należy jasno określić, jaka jest wysokość opłat i jaka ona będzie w przyszłości?
7. Czy z art. 5 ust. 1 lit. l) dyrektywy 2008/48/WE wynika, że opłaty, które należy uiścić w przypadku opóźnień w płatnościach, powinny być określone w standardowym formularzu, czy też wystarczy, że kredytodawca w sposób ogólny odsyła do swojej tabeli opłat, która może ulec zmianie?
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.690 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej wystosowany przez Sąd Apelacyjny w dniu 1 czerwca 2023 r. w sprawie Neytendastofa przeciwko Íslandsbanki hf. (Sprawa E-4/23) |
Data aktu: | 09/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2023 |