Decyzja Komisji z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 2022 r.
w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej

(C/2023/611)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 20a ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 20a ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że Komisja Europejska sporządza i aktualizuje wykaz konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne na poziomie instytucji i organów Unii.

(2) W art. 3 pkt 9 dyrektywy (UE) 2015/849 zdefiniowano osobę zajmującą eksponowane stanowisko polityczne jako osobę, której powierza się lub której powierzono znaczącą funkcję publiczną, oraz zamieszczono wykaz funkcji uznawanych za istotne funkcje publiczne. Art. 3 pkt 9 tej dyrektywy nie zawiera jednak żadnego odniesienia do instytucji i organów Unii w kontekście znaczących funkcji publicznych. Funkcje uznawane za znaczące funkcje publiczne na poziomie instytucji lub organów Unii powinny zatem zostać określone w oparciu o ocenę przez analogię do funkcji pełnionych w państwach członkowskich i ujętych w art. 3 pkt 9 lit. a)-g) tej dyrektywy, z uwzględnieniem szczególnych cech instytucjonalnych Unii.

(3) Art. 3 pkt 9 lit. a) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że szefów państw, szefów rządów, ministrów oraz wiceministrów lub sekretarzy stanu uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne należy uznać członków kolegium Komisji, którzy ponoszą odpowiedzialność polityczną i są politycznie odpowiedzialni przed Parlamentem Europejskim. W tym kontekście za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy również uznać przewodniczącego Rady Europejskiej i sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej 2 .

(4) Art. 3 pkt 9 lit. b) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków parlamentu lub podobnych organów ustawodawczych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy uznać posłów do Parlamentu Europejskiego.

(5) Art. 3 pkt 9 lit. d) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków sądów najwyższych, trybunałów konstytucyjnych oraz innych organów sądowych wysokiego szczebla, których decyzje nie podlegają zaskarżeniu, z wyjątkiem nadzwyczajnych okoliczności, uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne, należy uznać sędziów, rzeczników generalnych i sekretarza Trybunału Sprawiedliwości.

(6) Art. 3 pkt 9 lit. e) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że członków trybunałów obrachunkowych lub zarządów banków centralnych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne w Europejskim Banku Centralnym należy uznać prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków Zarządu, członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej, a także przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady ds. Nadzoru. Prezesi banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro, którzy są członkami Rady Prezesów i Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, oraz prezesi banków centralnych pozostałych państw członkowskich, którzy są członkami Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, zostali włączeni do wykazu znaczących funkcji publicznych na poziomie krajowym. Takie włączenie pozostaje bez uszczerbku dla ich statusu i niezależności w wykonywaniu uprawnień oraz zadań i obowiązków powierzonych im na mocy Traktatów i Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, zgodnie z art. 7 tego Statutu. |Za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne należy uznać również członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

(7) Art. 3 pkt 9 lit. f) dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że ambasadorów, chargés d'affaires oraz wyższych oficerów sił zbrojnych uznaje się za osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne. Przez analogię do tych funkcji pełnionych w państwach członkowskich za osoby, którym powierzono znaczące funkcje publiczne w Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych należy uznać szefów delegatur Unii lub biur przedstawicielskich Unii w państwie trzecim lub przy organizacji międzynarodowej w rozumieniu art. 221 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tj. posiadających dyplomatyczną rangę ambasadora lub "chargé d'affaires"). Art. 20a ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/849 stanowi, że wykaz sporządzony przez Komisję zawiera wszelkie funkcje, które mogą zostać powierzone przedstawicielom państw trzecich i organów międzynarodowych akredytowanych na poziomie Unii. W związku z tym za osoby pełniące znaczące funkcje publiczne należy uznać szefów misji państw trzecich i organizacji międzynarodowych akredytowanych przy Unii,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Następujące funkcje kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii:

1)
funkcje przewodniczącego Rady Europejskiej i sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej;
2)
funkcje posłów do Parlamentu Europejskiego;
3)
funkcje członków Komisji Europejskiej;
4)
funkcje sędziów, rzeczników generalnych i sekretarza Trybunału Sprawiedliwości;
5)
w Europejskim Banku Centralnym - funkcje:
a)
prezesa, wiceprezesa i pozostałych członków Zarządu;
b)
członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej;
c)
przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i pozostałych członków Rady ds. Nadzoru;
6)
funkcje członków Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;
7)
w Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych - funkcje:
a)
szefów delegatur Unii lub biur przedstawicielskich Unii w państwie trzecim lub przy organizacji międzynarodowej w rozumieniu art. 221 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
b)
szefów misji państw trzecich i organizacji międzynarodowych akredytowanych przy Unii.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2022 r.

1 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
2 Funkcja sekretarza generalnego Rady Unii Europejskiej jest przewidziana w Traktatach Unii Europejskiej i jest uznawana za równoważną z funkcją członków instytucji.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.611

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie konkretnych funkcji, które kwalifikują się jako znaczące funkcje publiczne w instytucjach i organach Unii Europejskiej
Data aktu: 20/05/2022
Data ogłoszenia: 31/10/2023