Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego aktu w sprawie interoperacyjnej Europy [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego aktu w sprawie interoperacyjnej Europy
(2023/C 60/12)

[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]

18 listopada 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii (aktu w sprawie inte- roperacyjnej Europy) 1  ("wniosek"). Celem wniosku jest wsparcie interoperacyjności transgranicznej sieci i systemów informatycznych wykorzystywanych do świadczenia usług publicznych w Unii lub zarządzania tymi usługami przez ustanowienie wspólnych przepisów i ram koordynacji w zakresie interoperacyjności sektora publicznego w celu ułatwienia rozwoju interoperacyjnej transeuropejskiej infrastruktury cyfrowych usług publicznych.

EIOD uznaje korzyści płynące ze zwiększonej interoperacyjności w sektorze publicznym i z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez Komisję w celu zorganizowania i zinstytucjonalizowania procesu prowadzącego do osiągnięcia tego celu. EIOD przypomina jednak również, że interoperacyjność sieci i systemów informatycznych we wszystkich sektorach administracji publicznej i na wszystkich szczeblach administracji ma wpływ na jedną z najbardziej podstawowych zasad ochrony danych - zasadę celowości. W związku z tym kluczowe znaczenie ma dalsze uwzględnianie w tym procesie zagrożeń, które powstają w wyniku usunięcia barier technicznych w wymianie informacji. Z tego względu EIOD z zadowoleniem przyjmuje przepis zobowiązujący Komisję do skonsultowania się z EIOD przed udzieleniem zgody na ustanowienie piaskownic regulacyjnych w przypadkach, gdy żadna instytucja, organ lub agencja UE nie uczestniczy w tej piaskownicy, i proponuje zmianę brzmienia.

Wniosek stworzyłby podstawę prawną przetwarzania danych osobowych w piaskownicach regulacyjnych przewidzianych w art. 11 i 12 wniosku. Uwagi EIOD koncentrują się zatem na tych przepisach.

EIOD zaleca rozważenie, czy istnieją możliwe przypadki użycia piaskownic regulacyjnych, które spełniają standard konieczności, a jeżeli nie można zidentyfikować takich przypadków, usunięcie z wniosku podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych. Wskazuje on dalej przepisy, które wydają się pozbawione treści regulacyjnej, i proponuje ich zmianę, tak aby przynosiły one wartość dodaną. EIOD sugeruje także wprowadzenie dodatkowego zabezpieczenia w celu zagwarantowania, że dane testowe nie staną się ponownie danymi w środowisku produkcyjnym, zwłaszcza po ich wzbogaceniu o dane pochodzące od innych uczestników. Proponuje ponadto, by zobowiązać uczestników piaskownic regulacyjnych do dostarczania informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny ochrony danych przez organ nadzorczy, gdy zwracają się do Komisji o ustanowienie piaskownicy, oraz proponuje zmiany mające na celu lepsze reagowanie na sytuacje, w których kilka organów nadzorczych ma kompetencje do oceny proponowanego przetwarzania w ramach piaskownicy regulacyjnej.

1. WPROWADZENIE

1. 18 listopada 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii (aktu w sprawie interoperacyjnej Europy) ("wniosek").

2. Celem wniosku jest wsparcie interoperacyjności transgranicznej sieci i systemów informatycznych wykorzystywanych do świadczenia usług publicznych w Unii lub zarządzania tymi usługami przez ustanowienie wspólnych przepisów i ram koordynacji w zakresie interoperacyjności sektora publicznego w celu ułatwienia rozwoju interoperacyjnej transeuropejskiej infrastruktury cyfrowych usług publicznych. Inicjatywa ma na celu przede wszystkim:

- zapewnienie spójnego, ukierunkowanego na człowieka podejścia UE do interoperacyjności - od przygotowania polityki po jej wdrożenie;

- ustanowienie struktury zarządzania mającej na celu umożliwienie współpracy organów administracji publicznej na wszystkich szczeblach i we wszystkich sektorach, a także zainteresowanych podmiotów prywatnych, obejmującej jasno określone uprawnienia do uzgadniania wspólnych rozwiązań interoperacyjnych (np. ram, otwartych specyfikacji, standardów otwartych, aplikacji lub wytycznych);

- współtworzenie ekosystemu rozwiązań interoperacyjnych na potrzeby sektora publicznego UE, tak aby organy administracji publicznej na wszystkich szczeblach w UE i inne zainteresowane strony mogły wnosić wkład w takie rozwiązania i ponownie je wykorzystywać, a także wspólnie wprowadzać innowacje i tworzyć wartość publiczną.

3. Dostrzeżono potrzebę podjęcia bardziej zdecydowanych działań w tej dziedzinie i zapowiedziano konkretne działania w kilku komunikatach Komisji, m.in. w komunikatach "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" 2 , "Europejska strategia w zakresie danych" 3 , "Określenie i usuwanie barier na jednolitym rynku" 4  oraz "Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej Wachlarz możliwości" 5 . Ponadto Rada Europejska wezwała do stworzenia wzmocnionych ram interoperacyjności w swoim komunikacie do delegatur w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia 1 i 2 października 2020 r. 6  Inicjatywę tę uwzględniono w programie prac Komisji na 2022 r. (załącznik dotyczący REFIT) 7 .

4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 18 listopada 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 8 . Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 40 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.

6. PODSUMOWANIE

27. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) rozważyć, czy istnieją możliwe przypadki użycia piaskownic regulacyjnych, które spełniają standard, a jeżeli nie można zidentyfikować takiego przypadku, usunąć z wniosku podstawę prawną przetwarzania danych osobowych;

(2) dalej określić odpowiednie cele interesu publicznego w kontekście przyszłego rozporządzenia oraz bardziej szczegółowo określić konkretny cel, o którym mowa w art. 23 ust. 1 RODO 9  i art. 25 ust. 1 EUDPR;

(3) zmienić art. 12 ust. 6 lit. f) wniosku, tak aby zawierał on wymóg zapewnienia przez uczestników piaskownicy skutecznych rozwiązań technicznych i organizacyjnych służących wykonaniu praw osób, których dane dotyczą;

(4) zmienić art. 12 ust. 6 wniosku, tak aby zakazać wszelkich następczych zmian celu i zagwarantować, by dane testowe nie stały się ponownie danymi w środowisku produkcyjnym, zwłaszcza po ich wzbogaceniu o dane pochodzące od innych uczestników;

(5) zmienić art. 11 ust. 5 w taki sposób, aby we wniosku w rozumieniu art. 11 ust. 5 określić cel przetwarzania, zaangażowane podmioty, ich role, kategorie odnośnych danych, ich źródła oraz przewidywany okres przechowywania, a także aby nakazać, by ocena skutków dla ochrony danych była prowadzona lub zakończona.

Bruksela, dnia 13 stycznia 2023 r.

1 (COM(2022) 720 final)
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy (COM(2020) 67 final).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejska strategia w zakresie danych", 19 lutego 2020 r. (COM(2020) 66 final).
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie określenia i usuwania barier na jednolitym rynku (COM(2020) 93 final).
5 Komunikat Komisji "Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości w Unii Europejskiej Wachlarz możliwości" (COM(2020) 710 final).
6 Komunikat Sekretariatu Generalnego Rady do delegacji w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej (1 i 2 października 2020 r.) (EUCO 13/20).
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Program prac Komisji na 2022 r. Razem czynimy Europę silniejszą", (COM(2021) 645 final).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.)
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.)

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.60.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego aktu w sprawie interoperacyjnej Europy [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]
Data aktu: 17/02/2023
Data ogłoszenia: 17/02/2023