Kim jesteśmy?Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) jest jedną ze zdecentralizowanych agencji UE. Została ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 168/2007 1 z dnia 15 lutego 2007 r. ("rozporządzenie").
Celem FRA jest zapewnianie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom, urzędom i agencjom Unii Europejskiej i jej państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa Unii. Agencja jako źródło informacji wspiera proces podejmowania decyzji w dziedzinie praw podstawowych w UE. Zadanie to obejmuje przede wszystkim oparte na dowodach badania dotyczące skutecznego wdrażania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
Agencja wykonuje swoje zadania, odnosząc się do praw podstawowych określonych w art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej. Główne zadania Agencji obejmują:
a) gromadzenie, analizowanie i udostępnianie obiektywnych, rzetelnych i porównywalnych informacji i danych;
b) formułowanie wniosków i opinii na konkretne tematy;
c) publikowanie sprawozdania rocznego na temat kwestii związanych z prawami podstawowymi wchodzących w zakres działalności Agencji, sprawozdania rocznego ze swojej działalności i sprawozdań tematycznych;
d) opracowywanie strategii komunikacyjnej oraz propagowanie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim w celu zwiększenia świadomości opinii publicznej w zakresie praw podstawowych oraz aktywnego informowania o działaniach Agencji.
Od momentu utworzenia FRA ma doskonałą reputację jako agencja, która udostępnia wysokiej jakości oparte na faktach sprawozdania, badania i doradztwo w dziedzinie praw podstawowych. FRA cieszy się dużym zainteresowaniem opinii publicznej i mediów, a jej dyrektor jest często zapraszany do przedstawiania prowadzonych działań Radzie Unii Europejskiej i Parlamentowi Europejskiemu. Agencja sporządza szeroki wachlarz sprawozdań i ankiet, takich jak sprawozdanie na temat praw podstawowych z 2022 r. 2 lub podręcznik prawa europejskiego dotyczącego praw dziecka 3 , a także opinie na wniosek instytucji UE. Agencja zatrudnia 105 osób, wśród których są eksperci z dziedziny prawa, politolodzy i socjolodzy, statystycy oraz eksperci ds. komunikacji i tworzenia sieci kontaktów. Jej roczny budżet w 2022 r. wyniósł prawie 25 mln EUR. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej FRA: http://fra.europa.eu/pl.
Co oferujemy?
Dyrektor stoi na czele Agencji i kieruje nią w następujących dziedzinach:
a) wykonywanie zadań, o których mowa w art. 4 rozporządzenia, szczególnie prowadzenie badań naukowych, sondaży, analiz przygotowawczych, studiów wykonalności, publikowanie opinii na konkretne tematy dla instytucji Unii i państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa Unii, a także publikowanie sprawozdania rocznego na temat kwestii związanych z prawami podstawowymi wchodzących w zakres działalności Agencji;
b) przygotowywanie i wprowadzanie w życie założeń dokumentu programowego Agencji;
c) komunikacja ze społeczeństwem dotycząca wszystkich kwestii wchodzących w zakres misji FRA;
d) współpraca z organizacjami rządowymi i organami publicznymi w państwach członkowskich właściwymi w zakresie problematyki praw podstawowych, w tym z krajowymi instytucjami praw człowieka i krajowymi urzędnikami łącznikowymi;
e) współpraca z organizacjami międzynarodowymi, w tym z Radą Europy, Organizacją Narodów Zjednoczonych i Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE);
f) współpraca ze społeczeństwem obywatelskim, w tym przez koordynację platformy praw podstawowych;
g) wdrażanie skutecznych procedur monitorowania i oceny wyników działalności Agencji w stosunku do jej celów, zgodnie z uznanymi standardami zawodowymi;
h) wszelkie sprawy pracownicze, a szczególnie wykonywanie uprawnień w odniesieniu do personelu zgodnie z art. 24 ust. 2 rozporządzenia;
i) wykonywanie budżetu Agencji zgodnie z art. 21 rozporządzenia;
j) wykonywanie obowiązków urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze wszystkimi odnośnymi przepisami prawa UE 4 ; oraz
k) podejmowanie wszelkich innych działań niezbędnych do zapewnienia, aby Agencja działała skutecznie i zgodnie z rozporządzeniem, a także wszelkimi innymi odpowiednimi przepisami prawa UE.
Dyrektor wykonuje swoje zadania w sposób niezależny. Dyrektor jest prawnym przedstawicielem FRA i odpowiada za wykonywanie swoich obowiązków przed zarządem 5 . Dyrektor może zostać wezwany w dowolnym momencie przez Parlament Europejski lub Radę na wysłuchanie w dowolnej sprawie związanej z działalnością Agencji, szczególnie w celu przedstawienia działań FRA dotyczących konkretnych zagadnień.
Bardziej szczegółowy opis zadań można znaleźć w art. 15 rozporządzenia.
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Kandydaci powinni mieć:
Umiejętności zarządzania
- umiejętność kierowania multidyscyplinarnym zespołem jako członek kadry kierowniczej wyższego szczebla i zarządzania takim zespołem oraz motywowania pracowników do osiągania lepszych wyników,
- dobrą zdolność oceny sytuacji i udokumentowane osiągnięcia na stanowisku kierowniczym, szczególnie zdolność do wyznaczania i realizacji celów,
- doświadczenie w zakresie zasobów finansowych i zarządzania budżetem.
Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie
- dogłębną znajomość kwestii związanych z poszanowaniem i propagowaniem praw podstawowych lub praw człowieka, w kontekście krajowym i międzynarodowym, oraz udokumentowane doświadczenie w tym obszarze,
- dobrą znajomość prawodawstwa UE, w tym Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, oraz polityk istotnych w kontekście ochrony i propagowania praw podstawowych,
- dobrą znajomość instytucji UE, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań dodatkowa wiedza na temat innych organizacji międzynarodowych będzie atutem,
- doświadczenie w prowadzeniu odpowiednich badań naukowych lub zarządzaniu nimi (w tym np. studia podyplomowe lub studia doktoranckie) będzie atutem.
Cechy charakteru
- doskonałą umiejętność płynnej i skutecznej komunikacji ze społeczeństwem, szczególnie za pośrednictwem mediów i kontaktów z mediami, oraz reprezentowania Agencji na forach międzynarodowych, a także doskonałą zdolność do współpracy z zainteresowanymi stronami,
- zobowiązanie do równego traktowania bez względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub wyznanie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie, jeśli przed upływem terminu składania zgłoszeń spełniają następujące kryteria formalne:
- Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie 4 lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 6 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności Agencji, czyli w obszarze praw podstawowych lub praw człowieka.
- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej 5 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 7 w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.
- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 8 oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.
- Limit wieku: kandydat musi być w stanie, w momencie zgłoszenia, sprawować powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 9 ).
Procedura naboru i powołanie
Dyrektor zostanie wybrany przez zarząd FRA z listy kandydatów przygotowanej przez Komisję Europejską.
1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje,
2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach,
3) wielkość budżetów, którymi zarządzał,
4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej swojego stanowiska oraz
5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
10 ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.
Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.
Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora Agencji.
Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z Agencją.
Po rozmowach Komisja Europejska sporządza listę najodpowiedniejszych kandydatów. Umieszczenie kandydata na liście nie gwarantuje zatrudnienia.
Kandydaci z listy zostaną poproszeni o kontakt z właściwymi organami Rady i z komisjami Parlamentu Europejskiego oraz udzielenie odpowiedzi na pytania. Następnie zarząd Agencji mianuje dyrektora, biorąc pod uwagę opinie i preferencje Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.
Wybrany kandydat powinien mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).
Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.
Różnorodność i włączenie społeczne
Agencja uznaje, że zdrowa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest dla wielu osób ważną motywacją oraz że coraz częściej oczekuje się dziś, by elastyczna organizacja pracy była częścią nowoczesnego środowiska pracy. Jako pracodawca Agencja jest zobowiązana do zapewnienia równości płci i zapobiegania dyskryminacji z jakichkolwiek względów. Wspólne Przedsięwzięcie zachęca do zgłaszania się wszystkie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami z różnorodnych środowisk, o dowolnym stopniu sprawności i z dowolnego obszaru geograficznego państw członkowskich UE. Aby promować równouprawnienie płci, Agencja zachęca do składania wniosków szczególnie kobiety. Podczas procedury rekrutacyjnej osobom z niepełnosprawnościami zaoferowana zostanie stosowna pomoc. Więcej informacji można uzyskać pod adresem mailto:JUST-HR-CORRESPONDENT@ec.europa.eu.
Warunki zatrudnienia
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez FRA w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 11 . W zależności od swego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.
Wybrany kandydat zostanie mianowany na początkowy okres pięciu lat, który może zostać przedłużony o nie więcej niż pięć lat, zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Agencję mającym zastosowanie w momencie powołania.
Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
Miejscem zatrudnienia jest Wiedeń (Austria).
Stanowisko jest dostępne od 16 grudnia 2023 r.
Ważne informacje dla kandydatów
Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.
Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Przed objęciem funkcji dyrektor ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/.
Kandydaci muszą mieć ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu złożenia zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 13 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.
W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.
Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Informujemy, że nie jest możliwe śledzenie online przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.
Zgłoszenia wysłane pocztą elektroniczną nie będą rozpatrywane. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa 14 marca 2023 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.