(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)(C/2023/552)
(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)
W dniu 5.9.2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.
1. WPROWADZENIE
(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano ByteDance jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") w odniesieniu do jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez ByteDance. Z analizy Komisji wynika, że usługa ta stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.
(2) Wraz z powiadomieniem ByteDance przedstawiło - na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych - argumenty mające na celu obalenie domniemania, że powinno zostać wskazane jako strażnik dostępu, ponieważ jego usługa TikTok osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. ByteDance złożyło wnioski o obalenie domniemania w odniesieniu do dwóch alternatywnych zakresów jego platformy TikTok jako (i) usługi sieci społecznościowej oraz (ii) usługi platformy udostępniania wideo. W decyzji odrzucono te wnioski dotyczące usługi TikTok, ponieważ przedstawione argumenty nie podważają w wyraźny sposób domniemania, że jest ona strażnikiem dostępu.
2. PROCEDURA
(3) W dniu 3 lipca 2023 r., na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, ByteDance powiadomiło Komisję, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 lit. a) i b) aktu o rynkach cyfrowych, ale nie progi określone w art. 3 ust. 2 lit. c) w odniesieniu do usługi TikTok, która jego zdaniem kwalifikuje się jako podstawowa usługa platformowa udostępniania wideo, w odróżnieniu od podstawowej usługi platformowej w zakresie sieci społecznościowej. Wraz z tym powiadomieniem ByteDance przedstawiło swoje argumenty (zob. Wprowadzenie).
(4) 26 lipca 2023 r. Komisja przesłała pismo dotyczące powiadomienia ByteDance, w którym nakreśliła swoje wstępne opinie na temat powiadomienia ByteDance. ByteDance odpowiedziało na pismo Komisji 2 sierpnia 2023 r.
(5) 17 sierpnia 2023 r. na wniosek ByteDance odbyło się wirtualne spotkanie między ByteDance i służbami Komisji, na
którym ByteDance przedstawiło i bardziej szczegółowo wyjaśniło swoje argumenty i opinie przedstawione w formularzu GD i odpowiedzi z 2 sierpnia 2023 r.
3. RAMY PRAWNE
(6) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa
świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.
(7) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:
a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;
b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz
c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.
(8) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.
4. OCENA KOMISJI
(9) W decyzji stwierdzono, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej zgodnie z art. 2 aktu o rynkach cyfrowych i jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.
(10) Choć decyzja nie kwestionuje, że TikTok spełnia definicję usługi platformy udostępniania wideo, Komisja uważa, że cechy i funkcje TikToka wykraczają poza cechy i funkcje usługi platformy udostępniania wideo. Komisja jest zdania, że TikTok nie tylko spełnia definicję usługi sieci społecznościowej, ale ta klasyfikacja najlepiej odzwierciedla cechy i zakres funkcji TikToka. W związku z tym Komisja uważa, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej.
(11) W decyzji stwierdzono również, że stosowana przez ByteDance metodyka obliczania liczby użytkowników końcowych i biznesowych TikToka do celów oceny, czy osiągnięto progi określone w art. 3 ust. 2 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych, jest błędna. Wbrew tym obliczeniom, na podstawie informacji dostarczonych przez ByteDance, Komisja stwierdza, że ByteDance osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 w odniesieniu do TikToka.
(12) W decyzji uznano też, że wiele kontrargumentów ByteDance nie stanowi względów uznanych w akcie o rynkach cyfrowych za uzasadniające wyjątkowe obalenie domniemań zawartych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. W każdym razie na podstawie oceny zawartej w decyzji Komisja stwierdza, że kontrargumenty ByteDance nie są dostatecznie uzasadnione, aby w wyraźny sposób podważyć domniemanie, że jest ono strażnikiem dostępu w odniesieniu do swojej usługi TikTok. Decyzja odrzuca zatem te kontrargumenty.
(13) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.
5. WNIOSKI
(14) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się ByteDance jako strażnika dostępu w odniesieniu do usługi sieci społecznościowej TikTok. Odrzuca się kontrargumenty podniesione przez ByteDance w tym względzie.