united kingdom
ukraine

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE)

(notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2023/552)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)

W dniu 5.9.2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano ByteDance jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") w odniesieniu do jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez ByteDance. Z analizy Komisji wynika, że usługa ta stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) Wraz z powiadomieniem ByteDance przedstawiło - na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych - argumenty mające na celu obalenie domniemania, że powinno zostać wskazane jako strażnik dostępu, ponieważ jego usługa TikTok osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. ByteDance złożyło wnioski o obalenie domniemania w odniesieniu do dwóch alternatywnych zakresów jego platformy TikTok jako (i) usługi sieci społecznościowej oraz (ii) usługi platformy udostępniania wideo. W decyzji odrzucono te wnioski dotyczące usługi TikTok, ponieważ przedstawione argumenty nie podważają w wyraźny sposób domniemania, że jest ona strażnikiem dostępu.

2. PROCEDURA

(3) W dniu 3 lipca 2023 r., na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, ByteDance powiadomiło Komisję, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 lit. a) i b) aktu o rynkach cyfrowych, ale nie progi określone w art. 3 ust. 2 lit. c) w odniesieniu do usługi TikTok, która jego zdaniem kwalifikuje się jako podstawowa usługa platformowa udostępniania wideo, w odróżnieniu od podstawowej usługi platformowej w zakresie sieci społecznościowej. Wraz z tym powiadomieniem ByteDance przedstawiło swoje argumenty (zob. Wprowadzenie).

(4) 26 lipca 2023 r. Komisja przesłała pismo dotyczące powiadomienia ByteDance, w którym nakreśliła swoje wstępne opinie na temat powiadomienia ByteDance. ByteDance odpowiedziało na pismo Komisji 2 sierpnia 2023 r.

(5) 17 sierpnia 2023 r. na wniosek ByteDance odbyło się wirtualne spotkanie między ByteDance i służbami Komisji, na

którym ByteDance przedstawiło i bardziej szczegółowo wyjaśniło swoje argumenty i opinie przedstawione w formularzu GD i odpowiedzi z 2 sierpnia 2023 r.

3. RAMY PRAWNE

(6) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa

świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.

(7) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(8) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(9) W decyzji stwierdzono, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej zgodnie z art. 2 aktu o rynkach cyfrowych i jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(10) Choć decyzja nie kwestionuje, że TikTok spełnia definicję usługi platformy udostępniania wideo, Komisja uważa, że cechy i funkcje TikToka wykraczają poza cechy i funkcje usługi platformy udostępniania wideo. Komisja jest zdania, że TikTok nie tylko spełnia definicję usługi sieci społecznościowej, ale ta klasyfikacja najlepiej odzwierciedla cechy i zakres funkcji TikToka. W związku z tym Komisja uważa, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej.

(11) W decyzji stwierdzono również, że stosowana przez ByteDance metodyka obliczania liczby użytkowników końcowych i biznesowych TikToka do celów oceny, czy osiągnięto progi określone w art. 3 ust. 2 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych, jest błędna. Wbrew tym obliczeniom, na podstawie informacji dostarczonych przez ByteDance, Komisja stwierdza, że ByteDance osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 w odniesieniu do TikToka.

(12) W decyzji uznano też, że wiele kontrargumentów ByteDance nie stanowi względów uznanych w akcie o rynkach cyfrowych za uzasadniające wyjątkowe obalenie domniemań zawartych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. W każdym razie na podstawie oceny zawartej w decyzji Komisja stwierdza, że kontrargumenty ByteDance nie są dostatecznie uzasadnione, aby w wyraźny sposób podważyć domniemanie, że jest ono strażnikiem dostępu w odniesieniu do swojej usługi TikTok. Decyzja odrzuca zatem te kontrargumenty.

(13) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSKI

(14) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się ByteDance jako strażnika dostępu w odniesieniu do usługi sieci społecznościowej TikTok. Odrzuca się kontrargumenty podniesione przez ByteDance w tym względzie.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.552

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)
Data aktu: 27/10/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023