Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA. 100017 - Microsoft - Online Social Networking Services; DMA.100023 - Microsoft - Number-independent Interpersonal Communications Services; DMA.100026 - Microsoft - Operating System) (notyfikowanej jako dokument C(2023) 6106 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 5 września 2023 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA. 100017 - Microsoft - Online Social Networking Services; DMA.100023 - Microsoft - Number-independent Interpersonal Communications Services; DMA.100026 - Microsoft - Operating System)

(notyfikowanej jako dokument C(2023) 6106 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2023/551)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)

W dniu 5 września 2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano Microsoft jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") i wyszczególniono podstawowe usługi platformowe ("CPS") świadczone przez Microsoft, z których każda indywidualnie stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) Na podstawie informacji zawartych w powiadomieniu dokonanym przez Microsoft 2 , na podstawie art. 3 ust. 4 aktu o rynkach cyfrowych, i po szczegółowej ocenie takich informacji, w decyzji wskazano Microsoft jako strażnika dostępu i wyszczególniono następujące podstawowe usługi platformowe, które stanowią ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych:

a. system operacyjny firmy Microsoft - Windows PC OS;

b. internetowy serwis społecznościowy firmy Microsoft - LinkedIn.

(3) Oprócz wyszczególnienia tych dwóch podstawowych usług platformowych w decyzji stwierdza się również, że Microsoft osiąga progi ustanowione w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w przypadku następujących czterech podstawowych usług platformowych, w odniesieniu do których firma Microsoft przedstawiła argumenty mające na celu obalenie domniemań określonych w akcie o rynkach cyfrowych:

a. wyszukiwarka internetowa firmy Microsoft - Bing;

b. przeglądarka internetowa firmy Microsoft - Microsoft Edge;

c. internetowa usługa reklamowa firmy Microsoft - Microsoft Advertising;

d. usługa łączności interpersonalnej niewykorzystująca numerów ("NIICS") firmy Microsoft - Outlook.com.

(4) W przypadku usług Microsoft Bing, Microsoft Edge i Microsoft Advertising decyzja odnosi się do odrębnej decyzji, przyjętej w tym samym dniu co ta decyzja, wszczynającej badanie rynku w odniesieniu do każdej z tych usług. W odniesieniu do tych trzech podstawowych usług platformowych Komisja uważa, że firma Microsoft przedstawiła dostatecznie uzasadnione argumenty, które w wyraźny sposób podważają domniemanie określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. W ramach badań rynku, na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych, zostaną dalej ocenione argumenty przedstawione przez Microsoft, podważające domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

(5) W odniesieniu do usługi Outlook.com w decyzji przyjmuje się przedstawione przez Microsoft argumenty mające na celu obalenie domniemania, ponieważ nie tylko w sposób oczywisty podważają domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, ale również wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione.

2. PROCEDURA

(6) 3 lipca 2023 r. firma Microsoft powiadomiła Komisję, na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach

cyfrowych, że osiąga progi ustanowione w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do następujących podstawowych usług platformowych: (i) swojego systemu operacyjnego Windows PC OS; (ii) swojej wyszukiwarki internetowej Bing; (iii) swojej przeglądarki internetowej Edge; (iv) swojej internetowej usługi reklamowej Microsoft Advertising; (v) swojej usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów Outlook.com; oraz (vi) swojego internetowego serwisu społecznościowego LinkedIn.

(7) W swoim powiadomieniu i na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych firma Microsoft przedstawiła argumenty mające na celu wykazanie, że chociaż jej wyszukiwarka internetowa Bing, jej przeglądarka internetowa Edge, jej internetowa usługa reklamowa Microsoft Advertising i jej usługa łączności interpersonalnej niewykorzystująca numerów Outlook.com osiągają progi ustanowione w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, te podstawowe usługi platformowe nie spełniają wymogów wskazanych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

(8) 26 lipca 2023 r. Komisja przesłała firmie Microsoft pismo dotyczące powiadomienia dokonanego przez Microsoft, w którym nakreśliła swoje wstępne opinie na temat oceny tego powiadomienia.

(9) 2 sierpnia 2023 r. firma Microsoft przedstawiła uwagi na piśmie w odpowiedzi na pismo Komisji z 26 lipca 2023 r.

3. RAMY PRAWNE

(10) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.

(11) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i liczby użytkowników biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(12) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3.

(13) Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiąga progów ilościowych ustanowionych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, ale spełnia kryteria określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja wskazuje to przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu w odniesieniu do konkretnej podstawowej usługi platformowej na podstawie art. 3 ust. 8 aktu o rynkach cyfrowych po przeprowadzeniu badania rynku na podstawie art. 17 aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(14) W następstwie powiadomienia dokonanego przez Microsoft i odpowiedzi na pismo Komisji z 26 lipca 2023 r. w decyzji stwierdza się, że następujące dwie zgłoszone usługi stanowią podstawowe usługi platformowe na podstawie art. 2 aktu o rynkach cyfrowych, z których każda indywidualnie stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych:

a. system operacyjny dla stacji roboczych firmy Microsoft - Windows ("Windows PC OS");

b. internetowy serwis społecznościowy firmy Microsoft - LinkedIn.

(15) W odniesieniu do Windows PC OS w decyzji stwierdzono, że zgodnie z motywem 14 aktu o rynkach cyfrowych określenie zakresu Windows PC OS jako podstawowej usługi platformowej nie powinno ograniczać się konkretnie do architektur zestawów instrukcji x86 i x64 opracowanych przez Intel, lecz powinno być neutralne pod względem procesora. Wynika to z faktu, że obie oferowane obecnie przez Microsoft wersje systemu Windows PC OS dedykowane do konkretnej architektury procesora wydają się umożliwiać korzystanie z i dostarczanie tego samego zestawu aplikacji oraz oferują takie same lub podobne funkcje technologiczne i usługi użytkownikom końcowym i biznesowym.

(16) Ponadto, zgodnie z opinią firmy Microsoft, Komisja uważa, że jako podstawowa usługa platformowa system operacyjny Windows PC OS obejmuje zarówno systemy operacyjne instalowane bezpośrednio na komputerach osobistych, jak i te dostarczane jako rozwiązanie DaaS. Faktycznie zarówno AVD, jak i Windows 365 są usługami oprogramowania w chmurze, które umożliwiają korzystanie z Windows PC OS w środowisku chmury. W związku z tym i zgodnie z informacjami przekazanymi przez Microsoft, Windows PC OS dostarczane za pośrednictwem, odpowiednio, rozwiązań AVD i Windows 365 wchodzi w zakres definicji "systemu operacyjnego" określonej w art. 2 ust. 10 aktu o rynkach cyfrowych.

(17) W odniesieniu do internetowego serwisu społecznościowego firmy Microsoft - LinkedIn w decyzji po pierwsze uznano, wbrew opinii firmy Microsoft i zgodnie z załącznikiem do aktu o rynkach cyfrowych, że internetowa usługa reklamowa LinkedIn Marketing Solutions jest usługą odrębną od internetowego serwisu społecznościowego LinkedIn. Po drugie, w odniesieniu do liczenia użytkowników końcowych, w decyzji uznano, że należy liczyć wszystkich użytkowników końcowych, którzy weszli w interakcje z usługą, a nie tylko tych zalogowanych, a zatem LinkedIn spełnia próg użytkowników końcowych określony w art. 3 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(18) W odniesieniu do wyszukiwarki internetowej firmy Microsoft - Bing, przeglądarki internetowej firmy Microsoft - Edge oraz internetowej usługi reklamowej firmy Microsoft - Microsoft Advertising w decyzji uznano, że spełniają one, odpowiednio, definicje wyszukiwarek internetowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, przeglądarek internetowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. g) aktu o rynkach cyfrowych oraz internetowych usług reklamowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. j) aktu o rynkach cyfrowych oraz że wszystkie z nich osiągają progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. Microsoft argumentuje jednak, że te podstawowe usługi platformowe nie spełniają wymogów określonych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych ze względu na ich mniejszą skalę w porównaniu z ogólną działalnością odpowiadających im podstawowych usług platformowych, w szczególności w stosunku do wiodącej wyszukiwarki Google Search w przypadku wyszukiwarki Bing, w stosunku do wiodącej przeglądarki internetowej Google Chrome w przypadku przeglądarki Edge oraz w stosunku do innych internetowych usług reklamowych, takich jak Google i Meta, w przypadku Microsoft Advertising. W odniesieniu do tych trzech podstawowych usług platformowych decyzja odnosi się do odrębnej decyzji, przyjętej w tym samym dniu co ta decyzja, wszczynającej badanie rynku, biorąc pod uwagę, że firma Microsoft przedstawiła dostatecznie uzasadnione argumenty, które w wyraźny sposób podważają domniemania określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.

(19) Ponadto firma Microsoft zgłosiła, że jej internetowa usługa reklamowa Microsoft Advertising powinna być uznana za usługę odrębną, niezależną od innej internetowej usługi reklamowej firmy Microsoft - LinkedIn Marketing Solutions. Na podstawie informacji dostarczonych przez Microsoft w decyzji uznano, że LinkedIn Marketing Solutions stanowi oddzielną pod względem handlowym i organizacyjnym internetową usługę reklamową, która obsługuje inną bazę użytkowników niż Microsoft Advertising.

(20) W odniesieniu do usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów firmy Microsoft - Outlook.com w decyzji przyjmuje się argumenty przedstawione przez Microsoft i nie wymienia się jej w decyzji jako podstawowej usługi platformowej, która stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych. Wynika to z następujących powodów: (i) firma Microsoft skonfigurowała i obecnie dostarcza Outlook.com w oparciu o standardy otwarte, które umożliwiają użytkownikom biznesowym i użytkownikom końcowym skuteczną wymianę wiadomości z innymi użytkownikami Outlook.com, co dodat- kowo potwierdzają dane dostarczone przez Microsoft (jedynie niewielki odsetek wiadomości przesłanych na Out- look.com odnosi się do komunikatów, w przypadku których zarówno nadawca, jak i odbiorca byli użytkownikami końcowymi lub użytkownikami biznesowymi Outlook.com); oraz (ii) ponieważ Microsoft, przy obecnej konfiguracji Outlook.com, nie sprawuje nad działalnością użytkowników końcowych lub użytkowników biznesowych Out- look.com żadnej kontroli, która umożliwiłaby firmie Microsoft uzależnienie tych użytkowników końcowych lub użytkowników biznesowych od Outlook.com w zakresie wymiany informacji między sobą.

(21) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSKI

(22) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się Microsoft jako strażnika dostępu w odniesieniu do (i) systemu operacyjnego firmy Microsoft - Windows PC OS; oraz (ii) internetowego serwisu społecznościowego firmy Microsoft - LinkedIn.

(23) Wreszcie w decyzji przyjmuje się kontrargumenty przedstawione przez Microsoft w odniesieniu do usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów firmy Microsoft - Outlook.com.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).
2 Powiadomienie z dnia 3 lipca 2023 r. dokonane na podstawie art. 3 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.551

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawy DMA. 100017 - Microsoft - Online Social Networking Services; DMA.100023 - Microsoft - Number-independent Interpersonal Communications Services; DMA.100026 - Microsoft - Operating System) (notyfikowanej jako dokument C(2023) 6106 final)
Data aktu: 05/09/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023