Sprawa T-591/23: Skarga wniesiona w dniu 26 września 2023 r. - Illumina/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 26 września 2023 r. - Illumina/Komisja
(Sprawa T-591/23)

(C/2023/543)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Illumina, Inc. (Wilmington, Delaware, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: F. González Díaz, M. Siragusa, A. Setari i E. Chutrova, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 4263 final z dnia 12 lipca 2023 r. nakładającej grzywny na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 139/2004 (sprawa M.10483 - Illumina/GRAIL (postępowanie przewidziane w art. 14)];

- tytułem żądania ewentualnego, uchylenie grzywny nałożonej na skarżącą;

- tytułem dalszego żądania ewentualnego, nałożenie symbolicznej grzywny lub istotne obniżenie grzywny nałożonej na skarżącą;

- obciążenie Komisji kosztami i wydatkami poniesionymi przez skarżącą w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi piętnaście zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła istotne wymogi proceduralne i domniemanie niewinności wobec spółki Illumina.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła obowiązek uzasadnienia w odniesieniu do wskazania podstaw jurysdykcji międzynarodowej do ukarania spółki Illumina. Komisja działała ultra vires, twierdząc, że przysługuje jej taka jurysdykcja.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, stosując art. 7 ust. 1 rozporządzenia Unii w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 1 . Posiłkowo - zdaniem skarżącej - należy stwierdzić nieważność art. 7 ust. 1 rozporządzenia Unii w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw z powodu naruszenia zasad pomocniczości i proporcjonalności, przedstawionego w tym zarzucie.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, stwierdzając, że spółka Illumina uzyskała możność sprawowania kontroli nad spółką GRAIL.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, dochodząc do wniosku, że spółka Illumina sprawowała faktyczną kontrolę nad spółką GRAIL.

6. Zarzut szósty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, uznając, że art. 7 ust. 2 rozporządzenia Unii w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nie ma zastosowania. Posiłkowo skarżąca podnosi, że art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia jest nieważny z powodu naruszenia zasady równego traktowania.

7. Zarzut siódmy dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina z naruszeniem zasad pewności prawa, ochrony uzasadnionych oczekiwań, niedziałania sankcji karnych wstecz i równego traktowania.

8. Zarzut ósmy dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, dochodząc do wniosku, że zachowanie spółki Illumina było umyślne.

9. Zarzut dziewiąty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i uznając, że spółka Illumina popełniła naruszenie, i to poważne, a wręcz bardzo poważne naruszenie z racji samej jego natury.

10. Zarzut dziesiąty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i przy ocenie wagi naruszenia.

11. Zarzut jedenasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i przy ocenie okoliczności egzoneracyjnych bądź przynajmniej łagodzących.

12. Zarzut dwunasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina, przy ocenie odstraszającego charakteru i biorąc pod rozwagę odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy.

13. Zarzut trzynasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i przy ocenie czasu trwania naruszenia.

14. Zarzut czternasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie przy ustalaniu kwoty grzywny i stosując maksymalny pułap w wysokości 10 % do obrotu spółki Illumina uzyskanego w 2002 r.

15. Zarzut piętnasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina z naruszeniem zasady proporcjonalności.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. 2004, L 24, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.543

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-591/23: Skarga wniesiona w dniu 26 września 2023 r. - Illumina/Komisja
Data aktu: 06/11/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023