(C/2023/454)
(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając pismo przewodniczącej Parlamentu z 24 czerwca 2022 r.,
- uwzględniając art. 236 i 237 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0072/2023),
1. podejmuje decyzję o wprowadzeniu do swojego Regulaminu poniższych zmian;
2. przypomina, że zmiany te wchodzą w życie pierwszego dnia najbliższej sesji miesięcznej;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji tytułem informacji.
Poprawka 1
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 11 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Posłowie powinni przyjąć systematyczną praktykę spotykania się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości utworzonym w drodze porozumienia między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską (6). | 2. Posłowie powinni przyjąć systematyczną praktykę spotykania się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości utworzonym w drodze porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (6). |
|
___________ (6) Porozumienie z dnia 16 kwietnia 2014 r. między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie "rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i osób samozatrudnio- nych zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej (Dz.U. L 277 z 19.9.2014, s. 11). |
__________ (6) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20. maja 2021 r. po między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1). |
Poprawka 2
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 11 - ustęp 3
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3. Posłowie powinni publikować w internecie wszystkie zaplanowane spotkania z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są objęci zakresem rejestru służącego przejrzystości. Z zastrzeżeniem art. 4 ust. 6 załącznika I sprawozdawcy, kontrsprawozdawcy i przewodniczący komisji publikują w internecie w odniesieniu do każdego sprawozdania wszystkie zaplanowane spotkania z udziałem przedstawicieli grup interesu objętych rejestrem służącym przejrzystości. Prezydium udostępnia w tym celu niezbędną infrastrukturę na stronie internetowej Parlamentu. | 3. Posłowie powinni publikować w internecie wszystkie zaplanowane spotkania z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są objęci zakresem porozumienia międzyinstytucjonal- nego. Z zastrzeżeniem art. 4 ust. 6 załącznika I sprawozdawcy, kontrsprawozdawcy i przewodniczący komisji publikują w internecie w odniesieniu do każdego sprawozdania wszystkie zaplanowane spotkania z udziałem przedstawicieli grup interesu objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego. Prezydium udostępnia w tym celu niezbędną infrastrukturę na stronie internetowej Parlamentu. |
Poprawka 3
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Nie wydaje się przepustek osobom indywidualnym z otoczenia posła, które objęte są zakresem porozumienia między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości". | 2. Nie wydaje się przepustek osobom indywidualnym z otoczenia posła, które objęte są zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości. |
Poprawka 4
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 3 - akapit 1
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3. Podmioty wymienione w rejestrze służącym przejrzystości i ich przedstawiciele posiadający długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego muszą przestrzegać: | 3. Podmioty wpisane do rejestru służącego przejrzystości i ich przedstawiciele posiadający długoterminowe przepustki uprawniające do wstępu do pomieszczeń Parlamentu Europejskiego muszą przestrzegać: |
| - kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, załączonego do porozumienia; | - kodeksu postępowania dla rejestrujących się podmiotów, załączonego do porozumienia międzyinstytucjonalnego; |
| - procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu; oraz | - procedur i innych zobowiązań określonych w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; oraz |
| - przepisów wykonawczych odnoszących się do niniejszego artykułu. | - przepisów wykonawczych odnoszących się do niniejszego artykułu. |
Poprawka 5
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 123 - ustęp 5
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 5. Prezydium - na wniosek Sekretarza Generalnego - przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie utworzenia tego rejestru. | 5. Prezydium - na wniosek Sekretarza Generalnego - przyjmuje środki niezbędne do wdrożenia rejestru służącego przejrzystości zgodnie z postanowieniami porozumienia mię- dzyinstytucjonalnego. |
Poprawka 6
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 137
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| Artykuł 137 | Artykuł 137 |
| Tura pytań | Tura pytań |
| 1. Tura pytań do Komisji może mieć miejsce podczas każdej sesji miesięcznej i trwa maksymalnie dziewięćdziesiąt minut oraz dotyczy jednego lub większej liczby konkretnych zagadnień przekrojowych, o których decyzję podejmuje Konferencja Przewodniczących na miesiąc przed sesją miesięczną. | 1. Tura pytań do komisarzy może mieć miejsce podczas każdej sesji miesięcznej i trwa maksymalnie około dziewięćdziesiąt minut oraz dotyczy jednego lub większej liczby zagadnień, o których decyzję podejmuje Konferencja Przewodniczących najpóźniej w czwartek poprzedzający daną sesję miesięczną. |
| 2. Zakres kompetencji komisarzy zaproszonych przez Konferencję Przewodniczących do udziału w turze pytań musi odpowiadać konkretnemu zagadnieniu przekrojowemu, którego mają dotyczyć zadawane im pytania. Na sesję miesięczną zaprasza się nie więcej, niż dwóch komisarzy. W zależności od konkretnego zagadnienia przekrojowego wybranego na turę pytań możliwe jest jednak zaproszenie trzeciego komisarza. | 2. Zakres kompetencji komisarzy zaproszonych przez Konferencję Przewodniczących do udziału w turze pytań musi odpowiadać zagadnieniu, którego mają dotyczyć zadawane im pytania. Na sesję miesięczną zaprasza się nie więcej, niż dwóch komisarzy. W zależności od zagadnienia wybranego na turę pytań możliwe jest jednak zaproszenie trzeciego komisarza. |
| 3. Zgodnie z wytycznymi określonymi przez Konferencję Przewodniczących poszczególne tury pytań mogą być prowadzone z udziałem Rady, przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Przewodniczącego Eurogrupy. | 3. Tury pytań mogą także być prowadzone, zgodnie z zasadami ustanowionymi w ust. 1, z udziałem Przewodniczącego Rady Europejskiej, prezydencji Rady, przewodniczącego Komisji, Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Przewodniczącego Eurogrupy. |
| 4. Czas przeznaczony na turę pytań nie jest w konkretny sposób przydzielany z wyprzedzeniem. Przewodniczący dba o to, aby w miarę możliwości pytania składać mogli na przemian posłowie różnych orientacji politycznych i posłowie pochodzący z różnych państw członkowskich. | 4. Czas przeznaczony na turę pytań nie jest w konkretny sposób przydzielany z wyprzedzeniem. Przewodniczący dba o to, aby w miarę możliwości pytania składać mogli na przemian posłowie różnych orientacji politycznych i posłowie pochodzący z różnych państw członkowskich. |
| 5. Poseł ma minutę na sformułowanie pytania, zaś komisarz dwie minuty na udzielenie odpowiedzi. Poseł ten może zadać pytanie uzupełniające trwające nie więcej, niż 30 sekund i bezpośrednio odnoszące się do pytania głównego. Komisarz ma dwie minuty na udzielenie odpowiedzi na pytanie uzupełniające. | 5. Poseł ma minutę na sformułowanie pytania, zaś osoba, do której je skierowano, dwie minuty na udzielenie odpowiedzi. Poseł ten może zadać pytanie uzupełniające trwające nie więcej, niż 30 sekund i bezpośrednio odnoszące się do pytania głównego. Osoba, do której skierowano pytanie, ma dwie minuty na udzielenie odpowiedzi na pytanie uzupełniające. |
| Pytania oraz pytania uzupełniające muszą bezpośrednio dotyczyć wybranego zagadnienia przekrojowego, w sprawie którego podjęto decyzję zgodnie z ust. 1. Przewodniczący może podjąć decyzję w sprawie dopuszczalności pytań. | 6. Pytania oraz pytania uzupełniające muszą bezpośrednio dotyczyć zagadnienia, w sprawie którego podjęto decyzję zgodnie z ust. 1. Przewodniczący może podjąć decyzję w sprawie dopuszczalności pytań. |
Poprawka 7
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 171 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Żaden poseł nie może zabrać głosu, jeżeli nie udzielił mu go Przewodniczący. Mówca przemawia ze swojego miejsca i zwraca się do Przewodniczącego. Jeśli mówca odbiega od tematu, Przewodniczący dyscyplinuje mówcę. |
2. Żaden mówca nie może zabrać głosu, jeżeli nie udzielił mu go Przewodniczący. Jeśli mówca odbiega od tematu, Przewodniczący dyscyplinuje mówcę. 2a. Mówcy, których wystąpienia przewidziano na liście mówców, zabierają głos z głównej mównicy. Mówcy z niepeł- nosprawnościami mogą wypowiadać się ze swoich miejsc, o ile sobie tego życzą. W przypadku wszystkich innych wystąpień mówcy zabierają głos ze swoich miejsc. |
Poprawka 8
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 171 - ustęp 8
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 8. Przewodniczący może udzielić głosu posłom, którzy poprzez podniesienie niebieskiej kartki zgłaszają chęć zadania innemu posłowi w trakcie jego przemówienia pytania o długości nieprzekraczającej 30 sekund, związanego z tym, co poseł powiedział. Przewodniczący może udzielić w ten sposób głosu wyłącznie jeśli poseł przemawiający wyrazi zgodę na zadanie pytania a Przewodniczący uzna, że nie doprowadzi to do zakłócenia debaty lub, przez zadawanie kolejnych pytań zgłaszanych przez podniesienie niebieskiej kartki, do wyraźnego braku równowagi w związku z przynależnością do grup politycznych posłów zabierających głos w debacie. | 8. Przewodniczący może udzielić głosu posłom, którzy poprzez podniesienie niebieskiej kartki zgłaszają chęć zadania innemu posłowi w trakcie jego przemówienia pytania o długości nieprzekraczającej 30 sekund, związanego z tym, co poseł powiedział. Przewodniczący może udzielić w ten sposób głosu wyłącznie jeśli poseł przemawiający wyrazi zgodę na zadanie pytania a Przewodniczący uzna, że nie doprowadzi to do zakłócenia debaty lub, przez zadawanie kolejnych pytań zgłaszanych przez podniesienie niebieskiej kartki, do wyraźnego braku równowagi w związku z przynależnością do grup politycznych posłów zabierających głos w debacie. Poseł podnoszący niebieską kartkę i mówca nie mogą pochodzić z tej samej grupy politycznej oraz nie mogą być obydwaj posłami niezrzeszonymi. Nie naruszając warunków określonych w zdaniu drugim, stosowanym odpowiednio, Przewodniczący może zezwolić posłowi, który zadał takie pytanie, na skomentowanie odpowiedzi mówcy w czasie nie dłuższym niż pół minuty. Następnie mówca może ustosunkować się do tej wypowiedzi. |
Poprawka 9
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 194 - ustęp 1 - akapit 1
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 1. Po zakończeniu głosowania każdy poseł może złożyć nieprzekraczające jednej minuty oświadczenie ustne dotyczące stanowiska zajętego w pojedynczym lub końcowym głosowaniu w sprawie przedłożonej Parlamentowi. Każdy poseł może złożyć w jednej sesji maksymalnie trzy oświadczenia ustne dotyczące stanowiska zajętego w głosowaniu. | 1. Każdy poseł może złożyć nieprzekraczające jednej minuty oświadczenie ustne dotyczące stanowiska zajętego w pojedynczym lub końcowym głosowaniu w sprawie przedłożonej Parlamentowi. Takie wyjaśnienia dotyczące stanowiska zajętego w głosowaniu są udzielane na koniec posiedzenia, na którym odbyło się dane głosowanie, chyba że Przewodniczący postanowi w drodze wyjątku przesunąć je na późniejszy termin w ramach tej sesji miesięcznej. Każdy poseł może złożyć w jednej sesji maksymalnie trzy oświadczenia ustne dotyczące stanowiska zajętego w głosowaniu. |
Poprawka 10
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 216 - ustęp 4
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 4. Artykuł 171 ust. 2 stosuje się odpowiednio do komisji. Art. 171 ust. 2 zdanie drugie nie ma jednak zastosowania do posłów, którzy uczestniczą w posiedzeniu zdalnie. | 4. Artykuł 171 ust. 2 stosuje się odpowiednio do komisji. |
Poprawka 11
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Kandydatury muszą mieć poparcie co najmniej trzydziestu ośmiu posłów pochodzących z co najmniej dwóch państw członkowskich. | 2. Kandydatury muszą mieć poparcie co najmniej trzydziestu ośmiu posłów pochodzących z co najmniej dwóch państw członkowskich. |
| Każdy poseł może udzielić poparcia tylko jednej kandydaturze. | Każdy poseł może udzielić poparcia tylko jednej kandydaturze. Poparcie udzielone przez posła jest ważne tylko wtedy, gdy zostało wyrażone na standardowym formularzu, dostarczonym przez służby Parlamentu niezwłocznie po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia wzywającego do zgłaszania kandydatur. W tym standardowym formularzu wyraźnie określa się datę podpisania. Termin ten przypada przed upływem terminu na składanie kandydatur określonym zgodnie z ust. 1. |
| Posłowie mogą wycofać swoje poparcie, powiadamiając Przewodniczącego o wycofaniu się przed upływem tego terminu. Jeżeli po upływie tego terminu okaże się, że poseł poparł więcej niż jedną kandydaturę, żaden z podpisów nie liczy się dla którejkolwiek z kandydatur. | |
| Do kandydatury powinny być dołączone wszelkie dokumenty pozwalające stwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, że kandydat spełnia warunki określone w art. 6 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Euratom (53). | Do kandydatury powinny być dołączone wszelkie dokumenty pozwalające stwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, że kandydat spełnia warunki określone w art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 (53). |
|
__________ (53) Decyzja Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Eura- |
|
| tom z dnia 9. marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Dz.U. L 113 z 4.5.1994, s. 15). |
_____________ (53) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (UE, Euratom) 2021/1163 z dnia 24 czerwca 2021 r. określające przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylające decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom (Dz.U. L 253 z 16.7.2021, s. 1). |
Poprawka 12
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 3
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3. Kandydatury są przekazywane właściwej komisji. Pełna lista posłów, którzy udzielili poparcia kandydatom, jest podawana do wiadomości publicznej w stosownym czasie. | 3. Kandydatury są przekazywane właściwej komisji. Pełna lista posłów, którzy udzielili poparcia kandydatom, jest podawana do wiadomości publicznej w dniu roboczym następującym po upływie terminu zgłaszania kandydatur określonego zgodnie z ust. 1. |
Poprawka 13
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 3 a (nowy)
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 3a. Kandydaci otrzymują, na wniosek, tymczasową przepustkę umożliwiającą im wstęp do budynków Parlamentu. |
Poprawka 14
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 231 - ustęp 8
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 8. Z wyjątkiem przypadków śmierci lub odwołania, Rzecznik Praw Obywatelskich sprawuje swój urząd do momentu przejęcia obowiązków przez jego następcę. | skreśla się |
Poprawka 15
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 232
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| Artykuł 232 | Artykuł 232 |
| Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich | Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich |
| 1. Właściwa komisja bada przypadki niewłaściwego administrowania, o których została poinformowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z art. 3 ust. 6 i 7 decyzji 94/262/EWWiS, WE, Euratom, i może sporządzić sprawozdanie zgodnie z art. 54. | 1. Właściwa komisja bada przypadki niewłaściwego administrowania, o których została poinformowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z art. 4 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163, i może sporządzić sprawozdanie zgodnie z art. 54. |
| Właściwa komisja dokonuje analizy przedstawionego przez Rzecznika na koniec każdego rocznego posiedzenia plenarnego sprawozdania o wynikach przeprowadzonych postępowań zgodnie z art. 3 ust. 8 decyzji Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Euratom. Właściwa komisja może przedstawić Parlamentowi projekt rezolucji, jeżeli uzna, że powinien on zająć stanowisko w odniesieniu do któregokolwiek aspektu sprawozdania. | 1a. Właściwa komisja dokonuje analizy przedstawionego przez Rzecznika Praw Obywatelskich na koniec każdego rocznego posiedzenia plenarnego sprawozdania o wynikach przeprowadzonych postępowań zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163. Właściwa komisja może przedstawić Parlamentowi projekt rezolucji, jeżeli uzna, że powinien on zająć stanowisko w odniesieniu do któregokolwiek aspektu sprawozdania. |
| 2. Rzecznik Praw Obywatelskich może również przekazywać właściwej komisji informacje, jeśli wystąpi ona z takim wnioskiem, lub z własnej inicjatywy zabierać przed nią głos. | 2. Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163 Rzecznik Praw Obywatelskich może, z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwej komisji, zostać wysłuchany przez tę komisję lub udzielić informacji na temat swojej działalności. |
| 2a. W przypadku gdy Rzecznik Praw Obywatelskich zasięga opinii Parlamentu w sprawie projektu przepisów wykonawczych do rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/1163 zgodnie z jego art. 18, komisja przedmiotowo właściwa w sprawie tego rozporządzenia przedkłada Parlamentowi sprawozdanie zgodnie z art. 51. Artykuł 59 ust. 1, 2, 4 i 5 stosuje się odpowiednio. |
Poprawka 16
Regulamin Parlamentu Europejskiego
Artykuł 233 - ustęp 2
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 2. Wniosek jest przekazywany Rzecznikowi Praw Obywatelskich i właściwej komisji, która w przypadku, gdy większość jej członków uzna wymienione powody odwołania za uzasadnione, przedstawia Parlamentowi sprawozdanie. Na swój wniosek Rzecznik Praw Obywatelskich zostaje wysłuchany przed poddaniem sprawozdania pod głosowanie w Parlamencie. Po przeprowadzeniu debaty Parlament podejmuje decyzję w głosowaniu tajnym. | 2. Wniosek jest przekazywany Rzecznikowi Praw Obywatelskich i właściwej komisji, która w przypadku, gdy większość jej członków uzna wymienione powody odwołania za uzasadnione, przedstawia Parlamentowi sprawozdanie. Rzecznik Praw Obywatelskich zostaje wysłuchany przed poddaniem sprawozdania pod głosowanie w Parlamencie. Po przeprowadzeniu debaty Parlament podejmuje decyzję w głosowaniu tajnym. |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.454 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmian w Regulaminie Parlamentu odnoszących się do tur pytań, głównej mównicy, procedury niebieskiej kartki, wyjaśnień dotyczących stanowiska zajętego w głosowaniu, rejestru służącego przejrzystości i Rzecznika Praw Obywatelskich (2023/2014(REG)) |
| Data aktu: | 19/04/2023 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2023 |