Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wdrażania cywilnego wymiaru WPBiO i innej cywilnej pomocy UE w zakresie bezpieczeństwa (2022/2196(INI))

P9_TA(2023)0106
Wdrażanie cywilnego wymiaru WPBiO i innej cywilnej pomocy UE w zakresie bezpieczeństwa Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wdrażania cywilnego wymiaru WPBiO i innej cywilnej pomocy UE w zakresie bezpieczeństwa (2022/2196(INI))
(C/2023/445)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając tytuł V Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego rozdział drugi sekcja druga zawierający postanowienia dotyczące wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO),

- uwzględniając konkluzje Prezydencji ze szczytu Rady Europejskiej w Santa Maria da Feira w dniach 19-20 czerwca 2000 r.,

- uwzględniając cywilny cel podstawowy na rok 2008, zatwierdzony przez Radę Europejską 17 grudnia 2004 r.,

- uwzględniając nowy cywilny cel podstawowy na rok 2008, zatwierdzony przez Radę Europejską 19 listopada 2007 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiej Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 11 grudnia 2013 r. pt. "Kompleksowe podejście UE do zewnętrznych konfliktów i sytuacji kryzysowych" (JOIN(2013)0030),

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 22 stycznia 2018 r. w sprawie zintegrowanego podejścia do konfliktów i kryzysów zewnętrznych,

- uwzględniając konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie ustanowienia umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa zdnia 10 grudnia 2018 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa z dnia 14 listopada 2022 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 25 listopada 2020 r. pt. "Trzeci unijny plan działania w sprawie równości płci (GAP III) - ambitny program na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych UE" (JOIN(2020)0017), unijne strategiczne podejście w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa z dnia 10 grudnia 2018 r. oraz towarzyszący mu plan działania z dnia 4 lipca 2019 r., a także strategię i plan działania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z dnia 21 grudnia 2021 r. na rzecz zwiększenia udziału kobiet w cywilnych misjach w dziedzinie WPBiO na lata 2021-2024,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie młodzieży w działaniach zewnętrznych z dnia 5 czerwca 2020 r.,

- uwzględniając plan działania Rady w zakresie zmiany klimatu i obronności z dnia 9 listopada 2020 r.,

- uwzględniając koncepcję Rady dotyczącą zintegrowanego podejścia do zmiany klimatu i bezpieczeństwa z 5 października 2021 r.,

- uwzględniając trzecią doroczną konferencję przeglądową dotyczącą umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, która odbyła się w Brukseli 19 listopada 2021 r.,

- uwzględniając czwartą, a zarazem ostatnią doroczną konferencję przeglądową dotyczącą umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, która odbyła się 16 listopada 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO z dnia 13 grudnia 2021 r.,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniające i uchylające decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009 1  (rozporządzenie ustanawiające ISWMR),

- uwzględniając "Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony - dla Unii Europejskiej, która chroni swoich obywateli, swoje wartości i interesy oraz przyczynia się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa", zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r. i poparty przez Radę Europejską 25 marca 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO z dnia 12 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie ESDZ pt. "Report on the Follow-up Baseline Study on Integrating Human Rights and Gender Equality into the European Union's Common Security and Defence Policy" [Sprawozdanie z następczego badania podstawowego dotyczącego włączania do wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej problematyki praw człowieka i równouprawnienia płci] z dnia 30 marca 2022 r.,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0091/2023),

A. mając na uwadze, że cywilne zarządzanie kryzysowe od 1999 r. jest kluczowym filarem unijnej WPBiO w zakresie zapobiegania konfliktom, stabilizacji i wspierania trwałego pokoju; mając na uwadze, że od czasu rozpoczęcia w 2003 r. cywilnej Misji Policyjnej UE w Bośni i Hercegowinie (EUPM), która była pierwszą misją w dziedzinie WPBiO, minęło 20 lat; mając na uwadze, że cywilne zarządzanie kryzysowe ma swoją podstawę w Traktatach i priorytetach z Santa Maria da Feira z 2000 r.; mając na uwadze, że zgodnie z art. 42 TUE państwa członkowskie są odpowiedzialne za zapewnianie zdolności niezbędnych do prowadzenia misji; mając na uwadze, że UE obecnie realizuje 12 misji cywilnych i że w ciągu 20 lat cywilnego zarządzania kryzysowego uruchomiła 24 misje cywilne na trzech różnych kontynentach, co wskazuje, że zapotrzebowanie na cywilne zarządzanie kryzysowe wzrosło, również w wyniku niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że misje cywilne mają kluczowe znaczenie jako element szerszej reakcji UE na wyzwania w zakresie bezpieczeństwa przy zastosowaniu środków niewojskowych oraz że wymagają skutecznych szkoleń i zdolności operacyjnych, aby nadążać za zmieniającym się środowiskiem zagrożeń na wschodzie i południu Europy; mając na uwadze, że pogarszająca się sytuacja w zakresie bezpieczeństwa i kryzys humanitarny w Unii Europejskiej oraz w jej sąsiedztwie zwiększyły zapotrzebowanie na misje w dziedzinie WPBiO, co znacznie obciążyło budżet wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB);

B. mając na uwadze, że jednym z celów Strategicznego kompasu UE jest wzmocnienie cywilnych i wojskowych misji i operacji UE w dziedzinie WPBiO poprzez udzielenie im bardziej kompleksowych i elastycznych mandatów, upowszechnianie szybkiego i bardziej elastycznego procesu decyzyjnego oraz zapewnienie większej solidarności finansowej; mając na uwadze, że unijna tożsamość misji w dziedzinie WPBiO wzmacnia pozycję UE jako usankcjonowanej potęgi cywilnej; mając na uwadze, że UE dąży do tego, by stać się bardziej asertywnym i zdecydowanym gwarantem bezpieczeństwa, lepiej przygotowanym do stawiania czoła obecnym i przyszłym zagrożeniom i wyzwaniom, oraz do obrony europejskiego i światowego porządku bezpieczeństwa wraz z partnerami; mając na uwadze, że cywilny wymiar WPBiO to unikatowy instrument, dzięki któremu UE może reagować na najpilniejsze kryzysy przy użyciu środków cywilnych; mając na uwadze, że dzięki dostępowi do planowania, zasobów i logistyki WPBiO ma potencjał, by stać się głównym czynnikiem umożliwiającym cywilne zarządzanie kryzysowe w sytuacjach nadzwyczajnych, oraz że WPBiO należy wykorzystywać jako praktyczne centrum odporności społecznej i odbudowy zarówno w obliczu katastrof spowodowanych przez człowieka, jak i klęsk żywiołowych; mając na uwadze, że powinno to umożliwić misjom i operacjom w dziedzinie WPBiO szybkie dostosowanie się do nowych zagrożeń i wyzwań oraz zwiększenie ich skuteczności, również w świetle nowego kontekstu bezpieczeństwa i rosnącej obecności naszych strategicznych konkurentów na obszarach operacyjnych; mając na uwadze, że w obecnym kontekście geopolitycznym pilnie potrzebny jest skuteczniejszy cywilny wymiar WPBiO; mając na uwadze, że UE i państwa członkowskie uzgodniły wzmocnienie cywilnego wymiaru WPBiO w drodze nowej umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, umożliwiającej szybsze rozmieszczenie misji, również w trudnych warunkach;

C. mając na uwadze, że w 2001 r. Rada w Goteborgu podjęła decyzję o rozmieszczeniu 200 sędziów i prokuratorów, puli ekspertów w dziedzinie administracji cywilnej oraz zespołów obrony cywilnej liczących do 2 tys. osób; mając na uwadze, że w cywilnym celu podstawowym (CHG) z 2010 r. przewidziano dodatkowych 285 ekspertów ds. analizy konfliktów, sprawiedliwości okresu przejściowego i dialogu, a także utworzenie zespołów reakcji cywilnej (ZRC), czyli 100-osobowego grona ekspertów;

D. mając na uwadze, że cywilny wymiar WPBiO pomaga realizować zintegrowane podejście do konfliktów i kryzysów w obszarach takich jak utrzymywanie porządku publicznego, praworządność, administracja cywilna, reforma sektora bezpieczeństwa (RSB) i monitorowanie zgodnie z art. 42 i art. 43 TUE, oraz że towarzyszą mu środki uzupełniające wdrażane w kontekście unijnego programu "Globalny wymiar Europy", które wzmacniają bezpieczeństwo międzynarodowe;

E. mając na uwadze, że przyjęcie w 2018 r. umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO było znaczącym krokiem naprzód, jeśli chodzi o wzmacnianie zdolności unijnego cywilnego zarządzania kryzysowego, ponieważ zwiększyło odpowiedzialność państw członkowskich, ich obowiązki i wkład zasobów; mając na uwadze, że państwa członkowskie muszą zwiększyć zaangażowanie polityczne i technicznego oraz przeznaczać więcej zasobów ludzkich i gospodarczych, aby osiągnąć uzgodnione cele oraz większy poziom legitymacji tych misji;

F. mając na uwadze, że na przestrzeni lat zadania w ramach cywilnego wymiaru WPBiO poszerzyły się o m.in. sprawiedliwość okresu przejściowego, mediację, dialog i analizę konfliktów, pomoc we wdrażaniu reform za pomocą praktycznych porad, szkoleń i sprzętu, oraz mając na uwadze, że muszą one niezwłocznie dostosować się do nowych i pojawiających się wyzwań, takich jak zagrożenia hybrydowe, w tym cyberataki, instrumentalizacja migracji, obce ingerencje, manipulacja informacją, terroryzm i radykalizacja, bezpieczeństwo morskie, przestępczość zorganizowana i ochrona dziedzictwa kulturowego; mając na uwadze, że unijne misje i operacje prowadzone w ramach WPBiO są często celem zagrożeń hybrydowych, w tym dezinformacji, co zagraża ich skuteczności w stabilizowaniu kraju, w którym są rozmieszczone; mając na uwadze, że zmiana klimatu i degradacja środowiska poważnie wpływają na środowisko operacyjne zarządzania kryzysowego i że należy poświęcać im coraz większej uwagi przy planowaniu i realizacji misji cywilnych;

G. mając na uwadze, że na wielu obszarach dotkniętych konfliktem mieszka duża populacja młodzieży; mając na uwadze, że młodzież powinna być czynnie zaangażowana w tworzenie trwałego pokoju i bezpieczeństwa, przyczyniając się do zapobiegania konfliktom i budowania pokoju, w tym do upowszechniania praworządności, sprawiedliwości i pojednania; mając na uwadze, że UE dąży do wspierania praw dziecka w swoich działaniach zewnętrznych, ale zobowiązanie to nie jest jeszcze w pełni realizowane w kontekście WPBiO;

H. mając na uwadze, że UE dąży do umieszczenia Agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa w centrum swojej WPBiO, a państwa członkowskie dążą do zwiększenia reprezentacji kobiet w misjach w dziedzinie WPBiO, ale w umowie w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO z 2018 r. nie określono konkretnego celu dotyczącego reprezentacji kobiet w misjach cywilnych ani nie odniesiono się do parytetu płci;

I. mając na uwadze, że udział kobiet w misjach/operacjach w dziedzinie WPBiO nie zmienił się przez pięć lat (20152020); mając na uwadze, że w strukturach cywilnych kwater operacyjnych (Dyrekcja ds. Zintegrowanego Podejścia na rzecz Bezpieczeństwa i Pokoju (ISPD), Dyrekcja ds. Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (SECDEFPOL) oraz Komórka Planowania i Prowadzenia Operacji Cywilnych (CPCC)) kobiety stanowią około 50 % wszystkich pracowników, ale nadal są niewystarczająco reprezentowane na stanowiskach kierowniczych (30 %);

J. mając na uwadze, że od 2017 r. szkolenie przed rozpoczęciem misji, obejmujące elementy praw człowieka i równości płci, jest obowiązkowe dla wszystkich pracowników; mając na uwadze, że takiego szkolenia nie odbyła ponad jedna trzecia osób uczestniczących w ankiecie przeprowadzanej na potrzeby sprawozdania z następczego badania podstawowego dotyczącego włączania problematyki praw człowieka i równouprawnienia płci do wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej;

K. mając na uwadze, że do maja 2023 r. państwa członkowskie mają przyjąć nową umowę w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, aby kontynuować wysiłki na rzecz bardziej skutecznych i wydajnych cywilnych misji w dziedzinie WPBiO, ze szczególnym uwzględnieniem rosnących wyzwań w zakresie bezpieczeństwa na szczeblu globalnym; mając na uwadze, że zmieniający się krajobraz geopolityczny i zmieniające się środowisko bezpieczeństwa, w tym konflikty wokół Unii Europejskiej i na gruncie europejskim, a także niesprowokowana i nieuzasadniona wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie, dezinformacja, terroryzm oraz hybrydowe i złowrogie zagrożenia, wymagają pełnego zaangażowania, aby wzmocnić cywilny wymiar WPBiO w drodze nowej umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO;

Wzmocnienie strategicznej wizji cywilnego zarządzania kryzysowego

1. podkreśla, że cywilne zarządzanie kryzysowe UE znacząco przyczynia się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu zintegrowanego podejścia UE do konfliktów i kryzysów zewnętrznych;

2. przypomina, że zarządzanie kryzysowe leży u podstaw unijnej WPBiO, w szczególności poprzez jej misje i operacje wojskowe i cywilne; przypomina, że kluczowym wnioskiem z analizy zagrożeń z 2020 r. była potrzeba wzmocnienia zdolności UE do szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe i zwiększenia jej ogólnej gotowości; podkreśla w związku z tym znaczenie zadań powierzonych pracownikom biorącym udział w cywilnych misjach w dziedzinie WPBiO, co oznacza dla państw członkowskich konieczność zapewnienia odpowiednich profilów w celu zwiększenia wkładów krajowych w cywilne misje w dziedzinie WPBiO, a dla ESDZ - wdrożenie uważnej polityki kadrowej; zauważa, że UE odgrywa również kluczową rolę w tworzeniu miejsc pracy, zatrudniając pracowników międzynarodowych i miejscowych;

3. wzywa państwa członkowskie do wykorzystania nowej umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO do wzmocnienia strategicznej wizji cywilnego zarządzania kryzysowego przez doprecyzowanie roli, skuteczności i wartości dodanej cywilnego wymiaru WPBiO oraz przez określenie wspólnego poziomu ambicji w zakresie cywilnego zarządzania kryzysowego;

4. przypomina, że analiza zagrożeń poprzedzająca przyjęcie Strategicznego kompasu w 2022 r. była wyjątkowym wysiłkiem na rzecz uaktualnienia doktryny bezpieczeństwa i obrony UE: zachęca państwa członkowskie i ESDZ do skorzystania z tej analizy podczas dyskusji na temat przyszłości cywilnego zarządzania kryzysowego i przewidywanego wykorzystania cywilnego instrumentu w dziedzinie WPBiO;

5. uważa, że tradycyjne zadania z zakresu cywilnego wymiaru WPBiO, takie jak utrzymywanie porządku publicznego, praworządność, administracja cywilna, reforma sektora bezpieczeństwa, monitorowanie, rozbrojenie oraz demobilizacja, są ważniejsze niż kiedykolwiek dla stabilizacji i modernizacji sektorów bezpieczeństwa i sprawiedliwości; podkreśla potrzebę nieustannego aktualizowania i rozszerzania zadań w ramach zintegrowanego podejścia oraz traktatów w obliczu nowych rodzajów ryzyka i zagrożeń, które się pojawiły, a tym samym doprowadziły do powstania nowego środowiska bezpieczeństwa; zwraca uwagę na potrzebę uwzględnienia i wzmocnienia zagadnień przekrojowych, dotyczących w szczególności:

a) bezpieczeństwa ludzkiego;

b) potrzeb w zakresie bezpieczeństwa i rozliczalności rządów państw przyjmujących i lokalnych grup ludności;

c) wrażliwości na aspekt płci, równości oraz Agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa;

d) programu działań na rzecz młodzieży, pokoju i bezpieczeństwa oraz dzieci w konfliktach zbrojnych;

e) mediacji, dialogu i pojednania;

f) wyraźnego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego;

g) powiązań między zmianą klimatu a bezpieczeństwem;

h) współpracy cywilnowojskowej, poprzez propagowanie praworządności i rozliczalności, także poprzez wzmacnianie instancji wymiaru sprawiedliwości oraz możliwości skutecznego reagowania na wyzwania dotyczące bezpieczeństwa;

i) cywilnych aspektów rozbrojenia, demobilizacji i reintegracji,

j) walki z korupcją,

k) monitorowania kampanii dezinformacyjnych i przeciwdziałania im,

l) ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego;

6. podkreśla potrzebę bardziej proaktywnego włączenia do mandatu misji i operacji prowadzonych w jej ramach koncepcji bezpieczeństwa ludzi, potrzeb bezpieczeństwa ludności lokalnej, wrażliwości na aspekt płci, nadzoru parlamentarnego, przejrzystości i rozliczalności lokalnego sektora bezpieczeństwa;

7. podkreśla, że powodzenie cywilnych misji w dziedzinie WPBiO w dużym stopniu zależy od otwartości na perspektywy kraju przyjmującego i jego poczucia odpowiedzialności; zachęca do stosowania podejść dostosowanych do indywidualnych potrzeb, a także do aktywnego zaangażowania i współpracy z rządem państwa, w którym realizowana jest misja, społeczeństwem obywatelskim i ludnością lokalną; podkreśla w związku z tym, jak ważne jest zapewnienie rozliczalności na szczeblu lokalnym w całym okresie realizacji mandatu misji, od projektu po jej przeprowadzenie, monitorowanie i ocenę; podkreśla, że personel cywilnych misji w dziedzinie WPBiO musi budować oparte na zaufaniu stosunki z rządami państw przyjmujących, społeczeństwem obywatelskim i ludnością lokalną, co wymaga świadomości sytuacyjnej, zrozumienia kulturowego i znajomości języków lokalnych; z zadowoleniem przyjmuje wytyczne operacyjne ESDZ dotyczące proaktywnego zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w misje w dziedzinie WPBiO; przypomina, że w ramach misji cywilnych należy zwracać szczególną uwagę na dynamikę konfliktów, solidne procesy oceny i ograniczania ryzyka oraz że muszą one obejmować monitorowanie i ocenę interwencji w ramach WPBiO, które są w większym stopniu oparte na skutkach, a także więcej mechanizmów konsultacji i informacji zwrotnych; zaleca utworzenie formalnych, nieformalnych i anonimowych kanałów dla informacji zwrotnych dotyczących misji i skarg od społeczeństwa obywatelskiego, które byłyby bezpieczne i pewne, aby pomóc UE lepiej zrozumieć skuteczność prowadzonych operacji;

8. zauważa, że w niektórych przypadkach powodzenie cywilnych misji WPBiO jest zagrożone w związku z niewypełnieniem przez rządy państw przyjmujących zobowiązań w zakresie reform; apeluje w związku z tym o zintensyfikowanie współpracy z krajami przyjmującymi oraz o zwracanie jednakowej uwagi na szkolenia i reformy instytucjonalne; apeluje o wykorzystanie zintegrowanego podejścia UE obejmującego cywilne misje w dziedzinie WPBiO, pomoc rozwojową i humanitarną na potrzeby zapewnienia cywilnym misjom w dziedzinie WPBiO niezbędnego efektu dźwigni, aby utrzymać rządy państw przyjmujących na drodze do wypełnienia ich zobowiązań oraz przestrzegania podstawowych wolności i praw człowieka; podkreśla znaczenie koordynacji cywilnych misji w dziedzinie WPBiO z innymi partnerami międzynarodowymi zaangażowanymi w podobne działania w państwie przyjmującym; zauważa, że cywilne misje w dziedzinie WPBiO często prowadzone są w krajach i regionach kwestionowanych przez podmioty państwowe i niepaństwowe, gotowe podważyć zdolności i wiarygodność UE jako gwaranta bezpieczeństwa; podkreśla w związku z tym, że wszystkie działania UE muszą być wiarygodne w oczach ludności i władz lokalnych i regionalnych, opierać się na ścisłej i uczciwej współpracy z państwami przyjmującymi, a także że konieczne jest utrzymywanie stałej komunikacji między personelem misji, władzami krajowymi i szerszymi grupami ludności; w związku z tym wzywa UE i jej państwa członkowskie do poprawy komunikacji strategicznej w zakresie cywilnego zarządzania kryzysowego w celu uzyskania wsparcia politycznego w obrębie UE i w krajach, w których odbywają się misje, poprzez prowadzenie dostosowanej do potrzeb komunikacji strategicznej dla każdej misji, podkreślanie celów i wartości misji oraz korzyści dla lokalnej ludności, a także poprzez wspieranie skuteczniejszej rekrutacji wykwalifikowanego personelu, w tym kobiet, do cywilnych misji w dziedzinie WPBiO;

9. uważa, że cywilny wymiar WPBiO powinien być częścią szerszej strategii politycznej dotyczącej podstawowych przyczyn konfliktów, w tym zmiany klimatu; przypomina, że misje powinny opierać się na analizach konfliktów wrażliwych na zmianę klimatu, i apeluje o dalsze uwzględnianie zmiany klimatu i degradacji środowiska w cywilnym zarządzaniu kryzysowym; podkreśla, że w umowie 2.0 należy uwzględnić związek między zmianą klimatu a bezpieczeństwem, jasno określając, w jaki sposób można wdrożyć tę kwestię w kontekście cywilnego zarządzania kryzysowego; ponawia apel Rady wyrażony w jej konkluzjach z grudnia 2022 r., by poczyniono konkretne kroki w celu zmniejszenia śladu środowiskowego misji i operacji, tak by do 2050 r. osiągnąć neutralność klimatyczną zgodnie z celami określonymi w Europejskim Zielonym Ładzie;

10. podkreśla znaczenie oceny wysiłków w ramach cywilnego wymiaru WPBiO w konkretnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do pojawiających się nowych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa, takich jak instrumentalizacja migracji, bezpieczeństwo morskie i przestępczość zorganizowana; wyraża ubolewanie z powodu utrzymujących się braków w zdolności UE do uprzedzania i wykrywania zagrożeń hybrydowych, zwłaszcza manipulowania informacją, co bezpośrednio wpływa na powodzenie cywilnych misji w dziedzinie WPBiO; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje decyzję o opracowaniu unijnego zestawu narzędzi do przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym na potrzeby skoordynowanej reakcji na kampanie hybrydowe; z zadowoleniem przyjmuje też wspólny komunikat w sprawie unijnej polityki w zakresie cyberobrony, zwracając uwagę na znaczenie odporności cybernetycznej dla misji w dziedzinie WPBiO, a jednocześnie podkreśla potrzebę dalszego rozwoju polityki i zdolności UE w zakresie cyberobrony, w tym powołania zespołów szybkiego reagowania na cyberincydenty oraz ich rozszerzenia w kierunku wspierania cywilnych misji w dziedzinie WPBiO; powtarza, że istnieje pilna potrzeba rozwijania zdolności w zakresie komunikacji strategicznej, w tym opracowywania systemów bezpiecznej komunikacji w oparciu o unijny program bezpiecznej łączności, a także tworzenia wspólnej platformy wymiany wiedzy, w tym między CPCC a operacjami w terenie, z wykorzystaniem innowacji technologicznych, przy jednoczesnym zwiększeniu świadomości w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i odporności misji w dziedzinie WPBiO; apeluje o zwiększenie cyberodporności ogólnych struktur CPCC i misji w dziedzinie WPBiO;

11. apeluje, by państwa członkowskie i ESDZ zajęły się nieustannymi i rosnącymi zagrożeniami dla ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego oraz by powstrzymały przemyt dóbr kultury, zwłaszcza w strefach konfliktów;

12. wzywa do wykorzystania nowej umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO do dążenia do pełnego, równego i znaczącego udziału kobiet w cywilnym wymiarze WPBiO; podkreśla, że znaczący wkład kobiet w misje i operacje w dziedzinie WPBiO przyczynia się do ich skuteczności oraz zwiększa wiarygodność UE jako orędownika równych praw kobiet i mężczyzn na całym świecie; przypomina o trzecim unijnym planie działania w sprawie równości płci (20202024), który wymaga systematycznego uwzględniania perspektywy płci we wszystkich strategiach politycznych i działaniach zewnętrznych UE, w tym we WPBiO; wzywa państwa członkowskie i ESDZ do wspierania zwiększenia liczby kobiet w operacjach WPBiO, przy czym pierwszym krokiem powinna być próba zwiększenia udziału kobiet do co najmniej 40 % we wszystkich misjach i na wszystkich poziomach do 2024 r.; zaleca państwom członkowskim zatwierdzenie strategii i planu działania CPCC na rzecz zwiększenia udziału kobiet w cywilnych misjach w dziedzinie WPBiO na lata 2021-2024; wzywa państwa członkowskie UE, aby zobowiązały się do stopniowego osiągnięcia parytetu płci przy mianowaniu szefów misji i obsadzaniu innych wysokich stanowisk kierowniczych; zachęca je do ścisłej współpracy z lokalnymi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego w propagowaniu równości płci i, jeśli to możliwe, uwzględnianiu aspektu płci;

13. apeluje o skuteczną realizację programu działań na rzecz ochrony dzieci i dzieci w konfliktach zbrojnych, młodzieży, pokoju i bezpieczeństwa w ramach cywilnego zarządzania kryzysowego, o aktywne zaangażowanie młodych ludzi w opracowywanie i realizację misji i operacji oraz stosowanie podejścia do analizy konfliktów uwzględniającego młodzież;

14. podkreśla, że przewidywanie przyszłych zmian w środowisku bezpieczeństwa jest kluczem do zapewnienia, aby strategiczne cele cywilnego zarządzania kryzysowego zostały osiągnięte; apeluje o wdrożenie za pomocą nowej umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO większej ilości planowania opartego na scenariuszach, prognoz strategicznych i analizy konfliktów oraz wczesnego ostrzegania w procesie podejmowania decyzji dotyczących misji i mandatów;

15. wzywa CPCC, EUMC oraz Sztab Wojskowy UE do opracowania modelu tworzenia i wymiany koncepcji planowania kampanii i misji opartych na najlepszych praktykach, które byłyby przekazywane na jak najwcześniejszym etapie partnerom mającym kluczowe znaczenie dla powodzenia kampanii;

16. wzywa CPCC i unijną Komórkę Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych (MPCC) do położenia nacisku na profesjonalną edukację cywilnowojskową całego personelu misji w dziedzinie WPBiO poprzez korzystanie z pomocy Europejskiego Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony w kształtowaniu wiedzy specjalistycznej pracowników cywilnych i w dziedzinie obrony, aby zagwarantować, że personel WPBiO będzie w stanie lepiej rozpoznawać złożone wyzwania w zakresie bezpieczeństwa występujące w krajach, w których został rozmieszczony, i lepiej na nie reagować;

17. wzywa dowództwo ESDZ, MPCC, CPCC i WPBiO do wspierania nowej kultury zrozumienia między partnerami cywilnymi i wojskowymi w oparciu o wzmocnione stosunki instytucjonalne oraz wspólną świadomość i ocenę w celu opracowania kompleksowych ram i kultury planowania;

18. wzywa państwa członkowskie, Komisję i ESDZ do opracowania konkretnego planu wdrożenia zintegrowanego podejścia i zapewnienia spójnego stosowania wszystkich odnośnych instrumentów UE i państw członkowskich (wojskowego wymiaru WPBiO, programu "Globalny wymiar Europy", Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej) i sprawniejszego kierowania nimi w celu osiągnięcia ogólnych celów UE; apeluje o dalsze wysiłki na rzecz zarządzania przejściem między poszczególnymi instrumentami politycznymi i technicznymi UE;

19. podkreśla znaczenie współpracy, w tym ściślejszego koordynowania kwestii mandatów z partnerami takimi jak ONZ, OBWE i NATO, w stawianiu czoła obecnym i przyszłym zagrożeniom i wyzwaniom dla bezpieczeństwa;

20. wzywa państwa członkowskie, aby w poszczególnych przypadkach do zapraszały i angażowały kraje kandydujące do UE do udziału w cywilnych misjach w dziedzinie WPBiO; apeluje o udzielenie pomocy zainteresowanym krajom w celu przeszkolenia i przygotowania ich do udziału w misjach; przypomina w związku z tym o wartości dodanej, jaką partnerstwa z państwami trzecimi mogą wnieść do cywilnych misji w dziedzinie WPBiO; z zadowoleniem przyjmuje pomoc państw trzecich dla Ukrainy i przypomina, że kraje takie jak Norwegia, Islandia, Australia, Szwajcaria, Stany Zjednoczone, Kanada, Nowa Zelandia i Zjednoczone Królestwo mogłyby również przeznaczyć znaczne zasoby polityczne i finansowe na cywilne misje w dziedzinie WPBiO; zachęca Komisję do ponownego przeanalizowania swoich ram dotyczących umów o uczestnictwie z partnerami z państw trzecich, ponieważ od 2010 r. liczba ekspertów oddelegowanych z państw trzecich zmniejszyła się z 200 do 10;

Wdrażanie umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO

21. odnotowuje - wynikające z umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO z 2018 r. - osiągnięcia w zakresie zaangażowania państw członkowskich w opracowywanie ich krajowych planów wdrażania, w tym za pomocą zorganizowanego dialogu oraz wymiany dobrych praktyk i wyciągniętych wniosków, dalszego rozwijania tych działań dzięki ustrukturyzowanym i regularnym procesom rozwoju zdolności, które to procesy mają zostać uzgodnione, oraz upowszechniania współpracy regionalnej i wspólnych działań wśród państw członkowskich;

22. popiera inicjatywy zmierzające do opracowania instrumentu szkolenia i wyposażania misji cywilnych z myślą o zwiększeniu zdolności UE do wspierania państw trzecich i reagowania na ich konkretne oczekiwania i potrzeby; dlatego apeluje o kontynuowanie tych starań, wyznaczenie więcej liczbowych celów i określenie harmonogramów wszystkich działań, w tym wskazanie odpowiedzialnych podmiotów;

23. podkreśla wyzwania, przed którymi stoją cywilne misje w dziedzinie WPBiO, takie jak dostępność zdolności i zasobów, zdolność reagowania, brak kluczowych wskaźników skuteczności działania, szybsze podejmowanie decyzji oraz bardziej skalowalne, przystosowalne, modułowe misje i wyraźniej określone mandaty, a także fakt, że kwestie te podkreślono już w pierwszej umowie w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, czego efektem było większe skupienie się na cywilnym wymiarze WPBiO, ale nie pełna operacyjność i odpowiadające jej zwiększenie udziału i odpowiedzialności państw członkowskich, którymi to kwestiami należy się pilnie zająć w nowej umowie w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO;

24. odnotowuje liczbę długotrwałych cywilnych misji w dziedzinie WPBiO, które wskazują na potrzebę dobrze określonych celów, zarówno politycznych, jak i operacyjnych, strategii wyjścia oraz oceny misji; wzywa do wprowadzenia strategii wyjścia dla misji cywilnych, ze wskaźnikami pozwalającymi zmierzyć ich sukces, co pozwoli na szybsze zamykanie misji po osiągnięciu celów operacyjnych i politycznych, a także gdy nie zostały one osiągnięte lub gdy nie jest już możliwe spełnienie odpowiednich warunków bezpieczeństwa, warunków politycznych lub strategicznych w kraju siedziby; w związku z tym wzywa do przeprowadzenia szczerej debaty politycznej na temat zamykania misji, które nie przynoszą pożądanych skutków, co grozi legitymizacją braku postępów w kraju przyjmującym;

25. zauważa, że obecnie jedynymi ocenami mandatów cywilnych misji w dziedzinie WPBiO są przeglądy strategiczne służące przedłużeniu misji, jej dostosowaniu lub zamknięciu; zwraca uwagę na znaczenie opracowania i ustanowienia systemu i metodyki, które umożliwiłyby ocenę wyników misji, ich skuteczności i zarządzania finansami; podkreśla w związku z tym znaczenie bezstronnego i niezależnego mechanizmu oceny skutków misji; z zadowoleniem przyjmuje dokument dotyczący możliwości w zakresie oceny przedstawiony w tym celu przez ESDZ; przypomina, że na ocenę cywilnych misji w dziedzinie WPBiO i ich skuteczności należy przeznaczyć odpowiednie środki oraz że systematyczną ocenę należy uwzględniać przy podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących zarówno obecnych, jak i przyszłych misji;

26. z zadowoleniem przyjmuje wytyczne operacyjne ESDZ-CPCC, które mają dostarczyć narzędzi dla cywilnych misji w dziedzinie WPBiO, aby były one proaktywne w angażowaniu podmiotów społeczeństwa obywatelskiego jako kluczowych partnerów na wszystkich szczeblach i etapach procesów; z zadowoleniem przyjmuje wytyczne operacyjne ESDZ dotyczące uwzględniania praw człowieka oraz należytej staranności w zakresie praw człowieka i apeluje o ich skuteczne wdrożenie, w szczególności poprzez ustanowienie jasnych procedur wewnętrznych dotyczących zarządzania ryzykiem związanym z prawami człowieka w powiązaniu ze wsparciem sektora bezpieczeństwa.

Wzmocnienie i dostarczenie zdolności odpowiadających poziomowi ambicji umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO

27. wzywa ESDZ do wypracowania wraz z odpowiednimi służbami Komisji i państwami członkowskimi ustrukturyzowanego i regularnego procesu rozwoju zdolności cywilnych, który pozwoli ocenić potrzeby państw członkowskich w zakresie zdolności, opracować wymogi, przeprowadzać analizę luk i okresowy przegląd postępów; zachęca wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa do zbadania możliwości zapewnienia zachęt finansowych w celu wsparcia państw członkowskich w ich wysiłkach na rzecz rozwoju zdolności, jak wskazano w umowie w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO z 2018 r., a jednocześnie przypomina państwom członkowskim o utrzymaniu w nowej umowie zobowiązania do rozwijania pełnego zakresu zdolności potrzebnych do podjęcia i utrzymania cywilnych misji zarządzania kryzysowego;

28. ubolewa, że mimo iż cywilne misje w dziedzinie WPBiO należą do podstawowych zobowiązań w ramach umowy w zakresie cywilnego wymiaru WPBiO, państwa członkowskie wciąż nie wywiązują się ze swoich zobowiązań do zapewnienia wystarczającej liczby pracowników misji, a 10 państw członkowskich zapewnia obecnie 78 % oddelegowanych pracowników, a 17 państw członkowskich jedynie 22 %; wzywa państwa członkowskie do utrzymania w nowej umowie zobowiązania do wspólnego zwiększenia liczby i udziału oddelegowanego personelu we wszystkich misjach i na wszystkich szczeblach, przy czym należy dążyć do osiągnięcia celu w postaci 100 % oddelegowanego personelu na wszystkich stanowiskach operacyjnych i co najmniej 60 % oddelegowanego personelu na stanowiskach nieoperacyjnych; wzywa państwa członkowskie do harmonizacji oddelegowania personelu, aby ograniczyć zakłócający wpływ nieskoordynowanej rotacji personelu w poszczególnych misjach; ponadto wzywa państwa członkowskie do zapewnienia oddelegowanym pracownikom wynagrodzenia za udział w misjach UE poprzez politykę rozwoju kariery; wzywa ESDZ do przeanalizowania obecnej sytuacji i ustanowienia dla państw członkowskich wskaźników, które mierzyłyby wskaźnik rotacji pracowników i wskaźnik obsadzenia stanowisk w zależności od kategorii stanowiska i rodzaju zatrudnienia;

29. podkreśla potrzebę przeprowadzenia reformy polityki i systemu zarządzania zasobami ludzkimi oraz zagwarantowania, że warunki pracy w cywilnych misjach w dziedzinie WPBiO przyczynią się do stworzenia bezpieczniejszego i bardziej inkluzywnego środowiska, zwłaszcza dla kobiet; z zadowoleniem odnotowuje wysiłki ESDZ zmierzające do wyeliminowania słabych punktów w obszarze wsparcia udzielanego pracownikom misji, w tym przegląd kodeksu postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem zasad dotyczących praw człowieka, oraz do opracowania modelu generowania i dzielenia się najlepszymi praktykami w zakresie kampanii lub koncepcji planowania misji; podkreśla potrzebę utworzenia sieci zaufanych doradców; apeluje o sformalizowany, znaczący i systematyczny proces konsultacji z przedstawicielami personelu służącego w cywilnych misjach bezpieczeństwa UE; wzywa ESDZ do zbadania sposobów zmniejszenia rotacji personelu i liczby nieobsadzonych stanowisk, w tym m.in. poprzez wydłużenie czasu oddelegowania;

30. wyraża ubolewanie z powodu ograniczonych zasobów ESDZ w obszarze cywilnego wymiaru WPBiO jako całości, w tym CPCC, która obecnie zapewnia wsparcie 12 misjom liczącym 2 200 osób i zatrudnia 110 osób; wzywa państwa członkowskie do zapewnienia szybkiego przeobrażenia CPCC w sprawnie działający sztab operacyjny, za pomocą udostępnienia mu niezbędnych środków finansowych, pracowników i wiedzy fachowej; podkreśla potrzebę planowania i prowadzenia przez MPCC wszystkich misji wojskowych o wyraźnej strukturze dowodzenia oraz zapewnienia im niezbędnego personelu, funduszy i infrastruktury; podkreśla potrzebę zwiększenia koordynacji i interakcji cywilno-woj- skowej na szczeblu UE oraz zwiększenia komplementarności i synergii z wojskowym wymiarem WPBiO, przy jednoczesnym zachowaniu odrębności cywilnych i wojskowych struktur dowodzenia;

31. zaznacza, że szkolenia mają kluczowe znaczenie dla skuteczności, która z kolei jest niezbędna dla powodzenia cywilnych misji w dziedzinie WPBiO; apeluje o przeprowadzenie kompleksowej oceny całej struktury cywilnych szkoleń z zakresu WPBiO, aby określić potrzeby, luki i nakładające się szkolenia w państwach członkowskich w celu poprawy i harmonizacji polityki UE dotyczącej szkoleń w dziedzinie WPBiO, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnych; uważa, że podstawowe elementy i koncepcje praw człowieka oraz uwzględniania problematyki płci powinny być systematycznie włączane do szkoleń przed rozpoczęciem służby i szkoleń wprowadzających; przypomina, że szkolenie dla cywilnych misji w dziedzinie WPBiO musi wyposażyć personel w wiedzę, zrozumienie, umiejętności i postawy wymagane w złożonym środowisku kulturowym, w tym w odniesieniu do potrzeb ludności lokalnej, i dlatego powinno obejmować sesje dotyczące międzynarodowego prawa humanitarnego, praw człowieka, równości płci, współpracy cywilnowojskowej, bezpieczeństwa ludzkiego, uwrażliwienia na konflikty, przeciwdziałania rasizmowi i komunikacji międzykulturowej;

32. wzywa Komisję, ESDZ, CPCC i MPCC do lepszego dostosowania się do tworzenia międzyagencyjnych grup roboczych, wykorzystywania ćwiczeń i szkoleń, aby pomóc w rozwijaniu najlepszych praktyk, współpracy międzyagencyjnej i solidnych międzyfunkcyjnych stosunków osobistych, które mają kluczowe znaczenie dla skutecznego partnerstwa cywilnowojskowego w takich miejscach jak kraje Partnerstwa Wschodniego;

33. podkreśla znaczenie zwalczania szkodliwej dezinformacji skierowanej na cywilne misje w dziedzinie WPBiO; apeluje o zwiększenie liczby szkoleń dla personelu misji poświęconych przewidywaniu i wykrywaniu zagrożeń hybrydowych, zwłaszcza manipulowaniu informacją, oraz reagowaniu na nie; odnotowuje zwiększenie współpracy między działem StratCom ESDZ a misjami UE w celu przeciwdziałania wymierzonym w nie operacjom dezinformacyjnym; wzywa, by współpraca ta obejmowała wszystkie misje UE za granicą i by w każdej misji zapewniono dobrze wyszkolony personel odpowiedzialny za monitorowanie, zgłaszanie i w miarę możliwości przeciwdziałanie dezinformacji; uważa, że strategii dezinformacji na dużą skalę należy przeciwdziałać za pomocą kompleksowego, skutecznego i skoordynowanego planu działania ESDZ i UE przy aktywnym wsparciu misji i delegacji;

34. apeluje o wdrożenie trwałego, długoterminowego budowania zdolności i szkoleń, tam gdzie jest to możliwe i wymagane, takich jak programy szkolenia instruktorów, w celu zapewnienia długoterminowej rentowności misji i ich powodzenia; apeluje o włączenie do mandatów misji w dziedzinie WPBiO zadań doradczych i szkoleniowych na temat postępowania z nowymi technologiami;

35. przypomina, że zarządzanie wiedzą jest kluczowe i stanowi zasadniczą część wdrażania zintegrowanego podejścia; podkreśla znaczenie opracowania struktury zarządzania wiedzą w celu przechowywania wiedzy specjalistycznej, wspierania najlepszych praktyk i wyciągania wniosków w bardziej systematyczny sposób, a także upowszechniania kultury uczenia się wśród osób pracujących w obszarze cywilnych misji w dziedzinie WPBiO i na nich; pozytywnie ocenia obecne wysiłki ESDZ i CPCC w tym kierunku; wzywa państwa członkowskie, by wsparły powołanie specjalnych ekspertów ds. zarządzania wiedzą i oceny w tej dziedzinie oraz w CPCC;

Zwrócenie odnowionej i skoncentrowanej uwagi na obecne misje

36. z zadowoleniem przyjmuje zmianę mandatu misji doradczej UE w Ukrainie na potrzeby realizacji nowych zadań mających na celu wsparcie Ukrainy w obliczu wojny napastniczej prowadzonej przez Rosję; przypomina, że silne cywilne wsparcie bezpieczeństwa dla Ukrainy będzie miało zasadnicze znaczenie dla jej odbudowy i drogi prowadzącej do członkostwa w UE; wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego zwiększania wsparcia dla rozwoju potencjału cywilnego w Ukrainie, w tym walki z korupcją, ustanowienia skutecznego systemu rządów prawa oraz zwiększenia cyberodporności i odporności na zagrożenia hybrydowe; wyraża uznanie dla pracy i fizycznej obecności na terytorium Ukrainy 79-osobowego personelu misji cywilnej UE (EUAM Ukraine); zachęca, by w ramach misji kontynuowano prace wspierające Ukrainę w dokumentowaniu i badaniu zbrodni wojennych; wzywa Komisję, by w kontekście negocjacji akcesyjnych z Ukrainą jak najszybciej nawiązała współpracę z EUAM Ukraine, aby wykorzystać jej doświadczenie w kwestiach bezpieczeństwa, wieloletnie partnerstwo z władzami ukraińskimi oraz jej silną obecność w terenie; podkreśla istotne wsparcie, jakiego misja udziela w obszarze dochodzeń w sprawach karnych;

37. z zadowoleniem przyjmuje szybkie rozmieszczenie obserwatorów Misji Obserwacyjnej Unii Europejskiej w Gruzji (EUMM) na granicy Armenii i Azerbejdżanu, co stanowi ważny środek stabilizujący, mający na celu zmniejszenie napięć między tymi dwoma krajami; zachęca ESDZ do zbadania możliwości dalszej współpracy między cywilnymi misjami WPBiO na podobnych zasadach; uważa, że jest to pozytywny przykład modułowych i skalowalnych mandatów, promowanych w Strategicznym kompasie, które można by jeszcze bardziej wzmocnić poprzez wykorzystanie narzędzi szybkiego reagowania, takich jak zespoły specjalistyczne i eksperci zewnętrzni; podkreśla, że wszystkie te innowacje i zwiększona elastyczność muszą opierać się na w pełni zintegrowanym podejściu do działań reagowania kryzysowego, aby zmaksymalizować efekty w terenie i zapewnić efektywne wykorzystanie budżetu;

38. z zadowoleniem przyjmuje niedawne ustanowienie cywilnej misji Unii Europejskiej w Armenii (EUMA), która ma pomóc ustabilizować sytuację na obszarach przygranicznych Armenii, zbudować zaufania w terenie oraz zapewnić warunki sprzyjające wysiłkom na rzecz normalizacji stosunków między Armenią a Azerbejdżanem; wzywa misję do udziału we wszelkich dialogach i inicjatywach zwiększających pokój i bezpieczeństwo w regionie; wzywa władze Azerbejdżanu do udzielenia EUMA dostępu do korytarza Lachin w celu dokonania oceny sytuacji na miejscu i wkładu w jej rozwiązanie;

39. przyznaje, że kluczowe wsparcie ze strony misji Unii Europejskiej w zakresie praworządności (EULEX) KOSOVO pomogło ostatnio zmniejszyć napięcia i przywrócić zaufanie w północnym Kosowie; wzywa państwa członkowskie UE do dalszego wspierania misji poprzez mobilizację i wysyłanie na miejsce niezwykle potrzebnych sformowanych jednostek policji;

40. podkreśla znaczenie EUAM Iraq, misji pomocy granicznej Unii Europejskiej (EUBAM) w Rafah i Misji Policyjnej Unii Europejskiej na Terytoriach Palestyńskich (EUPOL COPPS), rozmieszczonych obecnie w regionie Bliskiego Wschodu; apeluje o wszelkie możliwe synergie między obiema misjami rozmieszczonymi w Palestynie;

41. wyraża zaniepokojenie rozwojem sytuacji politycznej i sytuacji w zakresie bezpieczeństwa w Libii; wzywa władze Libii do ułatwienia pracy EUBAM Libya przy realizacji jej mandatu i w całym zakresie jej funkcjonowania;

42. wyraża uznanie dla osiągnięć pięciu cywilnych misji w dziedzinie WPBiO w Afryce i apeluje o dalsze wykonywanie ich mandatów; wzywa ESDZ do rozważenia wszystkich opcji dotyczących misji Unii Europejskiej w zakresie budowania zdolności w Mali (EUCAP Sahel Mali) oraz misji doradczej UE w Republice Środkowoafrykańskiej (EUAM RCA), z uwagi na pogorszenie się sytuacji politycznej i bezpieczeństwa, w tym decyzji o ich zakończeniu; z niepokojem odnotowuje zmiany w zakresie bezpieczeństwa w Sahelu i Zatoce Gwinejskiej; potępia rosnącą obecność wspieranej przez Kreml Grupy Wagnera w tym regionie oraz jej strategię mającą na celu monopolizację aktywów krajów, w których grupa ma siedzibę, ze szkodą dla ludności, a także potępia okrucieństwa popełniane wobec miejscowej ludności; apeluje o utworzenie sieci doradców ds. bezpieczeństwa w ramach misji WPBiO w krajach afrykańskich, które chcą współpracować z UE w zakresie spraw wojskowych i bezpieczeństwa;

43. przypomina o ambitnych celach wyznaczonych dla 5 000 funkcjonariuszy policji na posiedzeniu Rady w Feirze w 2000 r. i uznaje wartość cywilnych celów podstawowych (CHG) uzgodnionych od 2008 r.; apeluje o pilne osiągnięcie tych celów, w szczególności w zakresie zdolności do szybkiego reagowania i wykorzystania formacji wielonarodowych w ramach art. 44 TUE; podkreśla znaczenie pełnej realizacji celów określonych w Strategicznym kompasie dla cywilnego wymiaru WPBiO (m.in. możliwość rozmieszczenia 200 ekspertów w ciągu 30 dni) poprzez wykorzystanie niedawnych działań UE zmierzających do w sprawniejszego, bardziej reaktywnego i skoordynowanego działania w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje szybkie podejmowanie decyzji i uruchomienie unijnej komórki obserwacyjnej w Armenii; podkreśla, że należy zmienić procedury podejmowania decyzji, w tym rozważyć przejście na głosowanie większością kwalifikowaną w odniesieniu do niektórych aspektów misji; podkreśla potrzebę stworzenia planów awaryjnych dla każdej cywilnej misji w dziedzinie WPBiO w koordynacji z MPCC, CPCC i zdolnością szybkiego rozmieszczania w oczekiwaniu na potencjalne sytuacje nadzwyczajne, w których może być potrzebna zdolność szybkiego rozmieszczania;

Zwiększenie finansowania w celu zaspokojenia ambicji

44. ubolewa nad faktem, że budżet WPBiO na cywilne misje w dziedzinie WPBiO w okresie od wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2014-2020 do wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 wzrósł jedynie nieznacznie (z poziomu wyjściowego wynoszącego ok. 350 mln EUR rocznie), a jednocześnie zwiększyła się liczba i zakres misji, środowisko bezpieczeństwa stało się bardziej wymagające, wzrosły koszty działań oraz inflacja i zwiększyła się liczba pracowników kontraktowych, co ogranicza możliwości rozszerzenia mandatów obecnych misji lub ewentualnego ustanowienia nowych misji w odpowiedzi na pilne potrzeby w zakresie bezpieczeństwa; apeluje także o zmianę struktury budżetu WPZiB i utworzenie jednej linii budżetowej na cywilną misję w dziedzinie WPBiO, aby umożliwić lepszą kontrolę i większą przejrzystość;

45. podkreśla, że potrzebny jest solidniejszy i bardziej realistyczny budżet WPZiB, który odpowiadałby potrzebom nowych i trwających cywilnych misji w dziedzinie WPBiO; apeluje o znaczne zwiększenie środków na budżet WPZiB przy jednoczesnym zapewnieniu efektywnego wykorzystania środków przeznaczonych na cywilne misje w dziedzinie WPBiO, aby mieć pewność, że pozwalają one reagować na sytuacje kryzysowe i nieprzewidziane wydarzenia, a także o aktywne określanie, jakie projekty i programy komplementarne mogłyby być finansowane z innych odpowiednich budżetów UE, zapewniając należyte zarządzanie finansami i staranne ustalanie priorytetów w odniesieniu do istniejących zasobów;

46. uważa, że istnieje potrzeba ustanowienia solidnej polityki w zakresie sprzętu i usług potrzebnych krajom partnerskim, w których odbywają się cywilne misje w dziedzinie WPBiO; wzywa do ustanowienia specjalnej linii budżetowej w ramach ogólnego zwiększonego budżetu WPZiB, lub "instrumentu wsparcia cywilnego", aby zapewnić krajom partnerskim sprzęt i usługi z myślą o wzmocnieniu ich zdolności cywilnych;

47. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ze względu na obecną wysoce niestabilną sytuację geopolityczną i powrót wojny do Europy wydatki UE na obronę w ostatnim czasie znacznie wzrosły, ale ubolewa, że nie zwiększono finansowania cywilnego wymiaru WPBiO;

48. wzywa ESDZ i służby Komisji do przedstawienia wieloletnich prognoz budżetowych, oceny bieżących działań i przejrzystych szacunków poziomów absorpcji środków w obszarze misji; podkreśla, że takie środki są niezbędne, aby ułatwić przygotowanie decyzji o ograniczeniu nieskutecznych działań, zwiększyć skuteczność i elastyczność dzięki wyraźnym mandatom oraz zapewnić jasno określone strategie przejścia i wyjścia; przypomina, że planowanie operacyjne i planowanie finansowe misji powinny od początku iść w parze; wzywa państwa członkowskie do podejmowania konkretnych zobowiązań dotyczących udziału personelu na początkowych etapach zatwierdzania misji;

49. apeluje o to, aby w nowym Strategicznym kompasie określono ambicje polityczne i strategiczne dla misji w dziedzinie WPBiO, a także zdolności i zasoby niezbędne do wywołania przez nie pozytywnych zmian; potwierdza cel Strategicznego kompasu, jakim jest wywieranie pozytywnego wpływu w odniesieniu do szybkości i solidności wspólnych reakcji na konflikty światowe;

50. podkreśla podstawową rolę Parlamentu jako władzy budżetowej oraz w kontroli WPBiO, w tym cywilnych misji w dziedzinie WPBiO; w związku z tym wzywa do większego zaangażowania Parlamentu Europejskiego w proces decyzyjny dotyczący misji cywilnych WPBiO; stanowczo domaga się, aby dostarczano mu wszelkich informacji niezbędnych do wypełniania jego obowiązków zgodnie z Traktatami i wobec obywateli; podkreśla w związku z tym, że obecny sposób dostarczania informacji jest niewystarczający, aby Parlament Europejski mógł wykonywać swoje obowiązki i w oczekiwaniu na zmianę porozumień międzyinstytucjonalnych z 2002 r. uzyskać dostęp do informacji w dziedzinie polityki bezpieczeństwa i obrony;

o

o o

51. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji/wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie oraz Komisji.

1 Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.445

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie wdrażania cywilnego wymiaru WPBiO i innej cywilnej pomocy UE w zakresie bezpieczeństwa (2022/2196(INI))
Data aktu: 18/04/2023
Data ogłoszenia: 01/12/2023