(C/2023/43)Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)
Sąd odsyłający
Sąd Okręgowy w Warszawie
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: D. SA
Strona pozwana: P. SA
Pytania prejudycjalne
1) Czy ujawniona przez producenta wada konstrukcyjna silnika samolotu stanowi "nadzwyczajną okoliczność" i czy mieści się ona w pojęciu "nieoczekiwanych wad" w rozumieniu motywu 14 i 15 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 1 - jeśli przewoźnik wiedział o możliwej wadzie konstrukcyjnej kilka miesięcy przed lotem?
2) Jeżeli wada konstrukcyjna silnika, o której mowa w pkt 1 postanowienia stanowi "nadzwyczajną okoliczność" w rozumieniu motywu 14 i 15 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91, to czy w ramach przedsięwzięcia "wszelkich racjonalnych środków" określonych przez motyw 14 i art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 należy oczekiwać od przewoźnika lotniczego, aby biorąc pod uwagę prawdopodobne ujawnienie wady konstrukcyjnej silnika samolotu podjął prewencyjne działania mające na celu utrzymanie w gotowości samolotów zastępczych w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 dla zwolnienia go z ciążącego na nim obowiązku wypłacenia odszkodowania przewidzianego w art. 5 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia?