[Skarga o stwierdzenie nieważności - Prawo instytucjonalne - Przetwarzanie danych osobowych przez Europol - Rozporządzenie (UE) 2016/794 - Prerogatywy instytucjonalne EIOD - Legitymacja procesowa czynna - Skarga w części oczywiście niedopuszczalna, a w części oczywiście bezzasadna](C/2023/336)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Europejski Inspektor Ochrony Danych (przedstawiciele: D. Nardi, T. Zerdick, A. Buchta i F. Coudert, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Parlament Europejski (przedstawiciele: P. López-Carceller, I. Liukkonen i R. van de Westelaken, pełnomocnicy), Rada Unii Europejskiej (przedstawiciele: J. Lotarski, K. Pleśniak i R. Meyer, pełnomocnicy)
Przedmiot
W skardze wniesionej na podstawie art. 263 TFUE Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) wnosi o stwierdzenie nieważności art. 74a i 74b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępującego i uchylającego decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. 2016, L 135, s. 53), zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. 2022, L 169, s. 1).
Sentencja
1) Skarga zostaje oddalona jako w części niedopuszczalna, a w części - oczywiście niedopuszczalna.
2) Nie ma potrzeby orzekania w przedmiocie wniosków Komisji Europejskiej, Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Francuskiej i Królestwa Niderlandów o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenientów.
3) Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) pokrywa własne koszty oraz koszty poniesione przez Radę Unii Europejskiej i Parlament Europejski, z wyjątkiem kosztów związanych z wnioskami o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta.
4) Inspektor, Rada i Parlament oraz Komisja, Królestwo Belgii, Republika Federalna Niemiec, Republika Francuska i Królestwo Niderlandów pokrywają własne koszty związane z wnioskami o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta.