united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Grecję - EGF/2021/008 EL/Attica electrical equipment manufacturing (COM(2022)0248 - C9-0190/2022 - 2022/0170(BUD))

P9_TA(2022)0256
Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji: wniosek złożony przez Grecję - EGF/2021/008 EL/Attica electrical equipment manufacturing Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Grecję - EGF/2021/008 EL/Attica electrical equipment manufacturing (COM(2022)0248 - C9-0190/2022 - 2022/0170(BUD))
(2023/C 32/20)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0248 - C9-0190/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1  ("rozporządzenie w sprawie EFG"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2  ("rozporządzenie w sprawie WRF"), w szczególności jego art. 8,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,

- uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisję Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0185/2022),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmian technologicznych i środowiskowych, jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego oraz kryzys finansowy lub gospodarczy, a także przejście na gospodarkę bezemisyjną bądź zmiany będące konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;

B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19;

C. mając na uwadze, że Grecja złożyła wniosek EGF/2021/008 EL/Attica electrical equipment manufacturing o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 206 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 27 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja urządzeń elektrycznych) w regionie Attyka (EL30) w Grecji, zaliczanym do poziomu NUTS 2; okres odniesienia dla tego wniosku trwał od 1 kwietnia 2021 r. do 1 października 2021 r.;

D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 206 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w sześciu przedsiębiorstwach 4  w okresie odniesienia i zostaną uznani za kwalifikujących się beneficjentów; mając na uwadze, że 180 zwolnionych pracowników to mężczyźni (87,4 %), a 26 to kobiety (12,6 %); mając na uwadze, że 26 zwolnionych pracowników ma poniżej 30 lat (12,6 %), 137 to osoby w wieku od 30 do 54 lat (66,5 %), a 43 to osoby powyżej 54 roku życia (20,9 %); mając na uwadze, że 167 zwolnionych pracowników ma wykształcenie średnie I stopnia lub niższe (81,1 %), 6 ma wykształcenie średnie II stopnia lub policealne (2,9 %), a 33 - wykształcenie wyższe (16,0 %);

E. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryteriach interwencji określonych w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którymi wymagane jest zaprzestanie działalności przez co najmniej 200 zwolnionych pracowników w sześciomiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwach działających w tym samym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach na poziomie NUTS 2 w państwie członkowskim;

F. mając na uwadze, że na wydatki na nowe urządzenia gospodarstwa domowego w Grecji w dużym stopniu wpłynęły najpierw kryzys gospodarczy w latach 2008-2016 (spadek o 35 %), a potem pandemia COVID-19 (spadek o 50 % w latach 2019-2020), choć wydatki te wzrosły o 9,5 % między 2017 r. a 2019 r.

G. mając na uwadze, że podstawowe umiejętności cyfrowe Greków nadal są jeszcze słabo rozwinięte, poniżej średniej UE, co oznacza wysokie ryzyko opóźnień technologicznych i analfabetyzmu cyfrowego; mając na uwadze, że według opracowanego przez Komisję indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) 5  za 2021 r. Grecja zajmowała 22. miejsce spośród 27 państw członkowskich UE pod względem włączania technologii cyfrowych do działalności gospodarczej; ponadto jedynie 23 % Greków ma więcej niż podstawowe umiejętności cyfrowe, podczas gdy średnia UE wynosi 31 %;

H. mając na uwadze, że w tym kontekście utrata konkurencyjności zakładu produkcyjnego Pitsos na skutek kilku połączonych czynników, takich jak brak automatyzacji i metod zaawansowanej produkcji, wysokie koszty produkcji elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, niedobory w zakresie krajowych dostaw części elektrycznych i decyzja zarządu BSH-Pitsos o niepopieraniu inwestycji kapitałowych wymaganych do optymalizacji produkcji zakładu, oraz decyzja o przeniesieniu produkcji do Turcji (podczas gdy w Grecji utrzymano dział ds. marki, sprzedaży i usług) ze względu na niższe koszty produkcji doprowadziły do ogłoszenia zamknięcia zakładu produkcyjnego Pitsos we wrześniu 2017 r.; mając na uwadze, że produkcja została przedłużona do początku 2021 r. i że w 2021 r. zwolniono 166 pracowników;

I. mając na uwadze, że 40 pracowników zostało zwolnionych w pięciu innych przedsiębiorstwach, które zmagały się z wyzwaniami związanymi z dostosowaniem się do szybko zmieniającej się gospodarki cyfrowej;

J. mając na uwadze, że chociaż stopa bezrobocia w Grecji stopniowo spada od 2013 r., kiedy to osiągnęła najwyższą wartość - 27,5 % 15, Grecja nadal charakteryzuje się bardzo wysoką stopą bezrobocia; mając na uwadze, że w 2021 r. stopa bezrobocia w Grecji plasowała się na drugim miejscu w Unii i wynosiła 14,7 % w porównaniu ze średnią unijną wynoszącą 7,0 % 6 ;

K. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie WRF;

L. mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego i trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;

1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Grecji przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 1 495 830 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 1 759 800 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 689 800 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG w wysokości 70 000 EUR 7 ;

2. zauważa, że władze greckie złożyły wniosek 21 grudnia 2021 r., a Komisja zakończyła jego ocenę 30 maja 2022 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia; uważa, że należy skrócić okres oceny, tak aby beneficjenci objęci pomocą otrzymali niezbędną pomoc jak najszybciej;

3. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 206 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Grecja oczekuje, iż wszyscy kwalifikujący się beneficjenci skorzystają ze środków pomocy ("beneficjenci objęci pomocą");

4. przypomina, że oczekuje się, iż skutki społeczne zwolnień będą znaczące w regionie Attyki w Grecji, gdzie w grudniu 2021 r. odnotowano największą liczbę bezrobotnych w Grecji (342 744, co stanowi 31 % zarejestrowanych greckich bezrobotnych) i gdzie 24,1 % ludności jest zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym 8 ;

5. zwraca uwagę, że 81,1 % zwolnionych pracowników ma wykształcenie średnie I stopnia lub niższe i będzie miało trudności ze znalezieniem nowego zatrudnienia;

6. odnotowuje, że Grecja rozpocznie świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą niezwłocznie po tym, jak władza budżetowa zatwierdzi uruchomienie funduszu oraz że wydatki na te instrumenty będą się zatem kwalifikowały do przyznania wkładu finansowego z EFG od dnia, w którym Grecja rozpocznie świadczenie zindywidualizowanych usług, do upływu 24 miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania 9 ;

7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: doradztwo zawodowe, szkolenia w zakresie umiejętności cyfrowych, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie na poziomie szkolnictwa wyższego, wkład w uruchomienie działalności gospodarczej oraz różne dodatki;

8. przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w zapewnianiu kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; zdecydowanie opowiada się za tym, by w latach 2021-2027 EFG nadal okazywał solidarność z osobami będącymi w potrzebie oraz by nadal koncentrował się na wpływie restrukturyzacji na pracowników, i apeluje o to, by przy składaniu przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki;

9. wyraża zadowolenie z tego, że Grecja opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w drodze konsultacji z przedstawicielami pracowników i szeregiem byłych pracowników;

10. wyraża zadowolenie z faktu, że szkolenie w zakresie umiejętności cyfrowych zostało uwzględnione w planowaniu proponowanych działań jako element horyzontalny, co przyczyni się do rozpowszechniania umiejętności horyzontalnych wymaganych w cyfrowej epoce przemysłowej oraz w zasobooszczędnej gospodarce, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG;

11. zauważa, że Grecja zaczęła ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG 1 marca 2022 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania dotyczące zarządzania, działania informacyjne i promocyjne oraz działania kontrolne i sprawozdawcze będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 marca 2022 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;

12. wzywa Komisję, by skróciła czas potrzebny na ocenę wniosków o pomoc z EFG i by szybciej uruchamiała EFG, aby zmniejszyć obciążenie krajowych systemów zabezpieczenia społecznego w odnośnych regionach;

13. podkreśla, że władze greckie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;

14. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników, ani niezbędnych działań państw członkowskich mających na celu zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, oraz ich zdolności do dostosowania się do szybko zmieniającej się gospodarki cyfrowej, działań na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych pracowników w celu przeciwdziałania ryzyku opóźnień technologicznych i analfabetyzmu cyfrowego, środków zwiększających siłę nabywczą ludności, a także dalszej ukierunkowanej aktywnej polityki zatrudnienia w celu zwalczania bezrobocia i ułatwienia reintegracji zwolnionych pracowników na rynku pracy;

15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

16. wzywa do szybkiego wypłacenia Grecji wkładu finansowego z EFG w wysokości 1 495 830 EUR;

17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

18. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Grecję (EGF/2021/008 EL/Attica electrical equipment manufacturing)

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, decyzji (UE) 2022/1163.)

1 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 48.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Bsh Oikiakes Syskeves Anon. Viom. Etairia [Bsh-Pitsos], Seller Hellas Avee, Nexans HellasMonoprosopi Ave, Kampourakis Georgios - G.E.M.A., Sammler V. Michalopoulos Aeve, Mavilek Avee
7 Zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia w sprawie EFG.
8 Według Eurostatu.
9 Z wyjątkiem formalnych studiów trwających dłużej niż dwa lata, które będą kwalifikowalne do dnia, w którym upływa termin składania sprawozdania końcowego.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 08.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.32.409

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Grecję - EGF/2021/008 EL/Attica electrical equipment manufacturing (COM(2022)0248 - C9-0190/2022 - 2022/0170(BUD))
Data aktu: 23/06/2022
Data ogłoszenia: 27/01/2023