Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie nielegalnego pozyskiwania drewna w UE (2022/2523(RSP))

P9_TA(2022)0262
Nielegalne pozyskiwanie drewna w UE Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie nielegalnego pozyskiwania drewna w UE (2022/2523(RSP))
(2023/C 32/04)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 227 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 4, 191, 230 i 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna 1  (unijne rozporządzenie w sprawie drewna),

- uwzględniając dyrektywę Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory 2 ,

- uwzględniając dyrektywę 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty 4  (rozporządzenie w sprawie konwencji z Aarhus),

- uwzględniając postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego INFR(2020)2033 zawarte w cyklu Komisji dotyczącym uchybienia zobowiązaniom z dnia 12 lutego 2020 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 20 maja 2020 r. zatytułowany "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030 - Przywracanie przyrody do naszego życia" (COM(2020)0380),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2021 r. pt. "Nowa strategia leśna UE 2030" (COM(2021)0572),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 17 listopada 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (COM(2021)0706), w celu ograniczenia wylesiania i degradacji lasów w wyniku działań UE,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 15 grudnia 2021 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne i zastępujący dyrektywę 2008/99/WE (COM(2021)0851) oraz towarzyszący mu komunikat (COM(2021)0814),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1767 z dnia 6 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty 5 ,

- uwzględniając skierowane do Komisji pytanie dotyczące nielegalnego pozyskiwania drewna w UE (O-000020/2022 - B9-0016/2022),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Petycji,

A. mając na uwadze, że Komisja Petycji otrzymała petycje nr 0289/2015, 0625/2018, 1248/2019, 0408/2020, 0722/2020 i 1056/2021, w których wyrażono obawy dotyczące zwiększonego nielegalnego pozyskiwania drewna w UE oraz konkretnych przypadków tego procederu naruszających prawodawstwo UE w zakresie ochrony środowiska w niektórych państwach członkowskich, w tym we wszystkich pozostałych jeszcze w Europie lasach pierwotnych i starodrzewach, oraz wezwano do wprowadzenia środków zapobiegawczych w celu zmniejszenia ryzyka i skali szkód w środowisku oraz zagrożeń dla życia i dobrostanu ludzi;

B. mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna jest działalnością budzącą poważne obawy, która prowadzi do szkód w środowisku, utraty różnorodności i degradacji ekosystemu, pustynnienia i erozji gleby powodujących klęski żywiołowe, takie jak osuwiska, oraz doprowadziła do zniszczenia lub naruszenia kilku obszarów Natura 2000 oraz lasów pierwotnych i starodrzewów; mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna może prowadzić do wyginięcia chronionych gatunków i konkretnych siedlisk różnych gatunków roślin i zwierząt, ponieważ osoby zaangażowane w nielegalną działalność zwykle nie przestrzegają przepisów chroniących cenne zasoby leśne;

C. mając na uwadze, że według szacunków Europolu przestępstwa przeciwko środowisku są tak intratne jak handel narkotykami, ale wiążą się z o wiele niższym ryzykiem wykrycia i ukarania 6 ;

D. mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna jest głównym czynnikiem degradacji lasów, wylesiania i zmiany klimatu przyczyniającym się do pogorszenia jakości powietrza; mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna stanowi od 15 % do 30 % międzynarodowej produkcji drewna i ma dalsze konsekwencje dla środowiska, społeczeństwa i gospodarki; mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna pozostaje w dużej mierze niewykryte, przez co utrudnia wysiłki UE na rzecz osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu, europejskiego prawa klimatycznego oraz strategii na rzecz bioróżnorodności; mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna bardzo często ma miejsce w lasach w UE, które mają najwyższą jakość i są najlepiej zachowane;

E. mając na uwadze, że produkty nielegalnego pozyskiwania drewna są sprzedawane w UE jako drewno certyfikowane 7 ; mając na uwadze, że główne istniejące systemy certyfikacji nie są w stanie w pełni spełnić wymogów obowiązującego prawodawstwa; mając na uwadze, że główne systemy ocenione w sprawozdaniu Komisji z lipca 2021 r. w sprawie systemów certyfikacji i weryfikacji w sektorze leśnym zawierają luki w definicjach legalności, a ich wymogi prawne mają ograniczony zakres lub niejednoznaczny charakter; mając na uwadze, że chociaż zapewniają one systematyczne podejście do przenoszenia roszczeń w całym łańcuchu dostaw, w większości przypadków nie przewidują systematycznejmożliwości weryfikacji - w czasie rzeczywistym lub w inny sposób - transakcji dotyczących wolumenu, gatunków i jakości między podmiotami, co sprawia, że systemy są podatne na manipulacje i oszustwa; mając na uwadze, że wszystkie główne systemy certyfikacji mają trudności przy wykrywaniu i skutecznym rozwiązywaniu problemów związanych z korupcją, istniejące systemy wykrywania przypadków korupcji są stosunkowo ograniczone i w niewielkim stopniu uwzględniają ryzyko oszustwa 8 ;

F. mając na uwadze, że lasy są pochłaniaczami dwutlenku węgla, które pomagają w walce ze zmianą klimatu;

G. mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna ma poważne negatywne skutki społeczno-gospodarcze, gdyż lokalne i odpowiedzialne społeczności pozbawia się środków do życia ekonomicznego ze względu na nielegalny obrót nielegalnie wyciętym drewnem, co z kolei sprzyja przestępczości i ma szkodliwy wpływ na zrównoważony rozwój lokalny i legalne przedsiębiorstwa; mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna często łączy się z uchylaniem się od opodatkowania, które pozwala nielegalnym przedsiębiorstwom zajmującym się pozyskiwaniem drewna obniżać wartość rynkową produktów leśnych, co prowadzi do naruszenia równowagi rynkowej i nieuczciwej konkurencji; mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna generuje straty w dochodach państwa w postaci utraconych podatków i ceł oraz przyczynia się do wzrostu kosztów zarządzania lasami i kosztów transakcyjnych; mając na uwadze, że drewno jest często pozyskiwane w jednym państwie członkowskim, lecz sprzedawane w innym; mając na uwadze, że większość nielegalnego drewna jest sprzedawana i wykorzystywana jako legalnie pozyskane drewno;

H. mając na uwadze, że brakuje spójnych, zharmonizowanych i porównywalnych danych dla pozyskiwania drewna w UE, a także wspólnej definicji nielegalnego pozyskiwania drewna;

I. mając na uwadze, że w niektórych przypadkach nielegalne przedsiębiorstwa zajmujące się pozyskiwaniem drewna stosują przemoc wobec leśników, strażników, organów ścigania, działaczy na rzecz ochrony środowiska i dziennikarzy śledczych, co według doniesień doprowadziło do śmierci co najmniej sześciu osób oraz licznych przypadków przemocy i napastowania w stosunku do osób odpowiedzialnych za ochronę lasów;

J. mając na uwadze, że pojawiają się problemy wynikające z braku uznanej na arenie międzynarodowej definicji działań objętych pojęciem "nielegalnego pozyskiwania drewna"; mając na uwadze, że ten brak precyzji stanowi poważną lukę prawną;

K. mając na uwadze, że korupcja i oszustwa to główne czynniki sprzyjające nielegalnemu pozyskiwaniu drewna, co prowadzi do niedostatecznego egzekwowania prawa i bezkarności; mając na uwadze, że powoduje to również nasilenie różnych działań przestępczych, takich jak finansowanie konfliktów i pranie brudnych pieniędzy; mając na uwadze, że konieczne są działania UE, aby powstrzymać nielegalne pozyskiwanie drewna i wylesianie oraz ograniczyć handel nielegalnie pozyskiwanym drewnem i produktami z drewna.

L. mając na uwadze, że według Eurojustu przestępstwa przeciwko środowisku stały się czwartym najbardziej rozpowszechnionym rodzajem działalności przestępczej na szczeblu międzynarodowym;

M. mając na uwadze, że rozporządzenie UE w sprawie drewna określa zasady wprowadzania na rynek drewna i produktów z drewna i powinno zapobiegać nielegalnemu pozyskiwaniu drewna; mając na uwadze, że Komisja zamierza uchylić rozporządzenie UE w sprawie drewna za pomocą wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów; mając na uwadze, że Unia Europejska powinna wspierać państwa członkowskie, którym brakuje skutecznego zarządzania lasami, w zwalczaniu przestępczości i przestępczości zorganizowanej żerującej na lasach oraz propagować ochronę środowiska, w tym ochronę lasów i zrównoważoną gospodarkę leśną zgodnie z dyrektywą 2008/99/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne 9  oraz zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu, strategii na rzecz bioróżnorodności, planu działania "Zero zanieczyszczeń" i planu działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym;

N. mając na uwadze, że nielegalna działalność prowadzi do niezrównoważonych praktyk, obniża wartość lasów i powoduje deprecjację poszczególnych środowiskowych, gospodarczych i społecznych funkcji lasów, prowadząc tym samym wprost do wylesiania i degradacji lasów;

O. mając na uwadze, że nielegalne pozyskiwanie drewna wiąże się z łamaniem praw człowieka i przemocą, a także z przestępstwami związanymi z oszustwami i korupcją, takimi jak pranie brudnych pieniędzy i uchylanie się od płacenia podatków;

P. mając na uwadze, że toczy się kilka postępowań przeciwko państwom członkowskim w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z domniemanym niewdrożeniem prawodawstwa UE w tym zakresie;

Q. mając na uwadze, że w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i innych funduszy zarządzanych przez państwa członkowskie właściciele lasów kwalifikują się obecnie do rekompensaty za usługi leśnośrodowiskowe i klimatyczne oraz za wsparcie na rzecz zachowania, odbudowy i ochrony lasów, a także do rekompensaty za obszary leśne Natura 2000 i za utrzymanie oraz działania poprawiające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość środowiskową;

R. mając na uwadze, że plany urządzenia lasu przyjęte przez państwa członkowskie powinny odpowiadać środkom koniecznym do ochrony i przywrócenia różnorodności biologicznej w lasach oraz powinny być udostępniane obywatelom; zauważa, że nie we wszystkich planach zarządzania obszarami Natura 2000 uznano wyraźną wartość lasów pierwotnych i starodrzewów oraz że środki ochrony lasów ściśle chronionych nie wykluczają całkowicie pozyskiwania drewna, który to proceder może być niezgodny z długoterminową ochroną lasów pierwotnych i starodrzewów;

1. nalega na państwa członkowskie, aby w pełni wdrożyły obowiązujące prawodawstwo UE w zakresie ochrony środowiska i przestrzegały przewidzianych w nim obowiązków; wzywa Komisję do szybszego, skuteczniejszego i bardziej przejrzystego działania, w tym poprzez regularne monitorowanie spraw i prowadzenie postępowań w sprawie naruszenia przepisów, aby zaradzić wszystkim przypadkom nieprzestrzegania przepisów; wzywa Komisję, aby przeznaczyła wystarczające środki na przezwyciężenie obecnych opóźnień; jest zdania, że wystarczająca liczba wykwalifikowanych pracowników i wystarczające zasoby stanowią zasadniczy warunek pomyślnej realizacji i egzekwowania polityki UE;

2. zauważa, że nielegalne pozyskiwanie drewna jest nadal problemem w UE; wyraża zaniepokojenie negatywnym wpływem przypadków nielegalnego pozyskiwania drewna na europejskie lasy, dzikie siedliska, rynek wewnętrzny oraz działania UE na rzecz klimatu; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby przeprowadziły dogłębną ocenę społeczno-gospodarczych przyczyn takich zjawisk oraz by w pełni wdrożyły odpowiednie przepisy unijne i krajowe w celu skutecznego opracowania konkretnych i natychmiastowych środków służących walce z nielegalnym pozyskiwaniem drewna, co przyczyni się do zapobiegania temu zjawisku, zanim nie stanie się ono tendencją, z uwzględnieniem zobowiązań wynikających z dyrektyw dotyczących ochrony przyrody i celów strategii ochrony różnorodności biologicznej, które zostały przyjęte przez państwa członkowskie; wyraża zaniepokojenie, że rosnące ceny materiałów i energii oraz zerowa ocena emisji energii z biomasy w systemie handlu uprawnieniami do emisji mogą zwiększyć presję na lasy poza zrównoważony poziom, w tym w wyniku nielegalnego pozyskiwania drewna, ponieważ wysokie marże zysku kontrastują z niewielkim ryzykiem, przy jednoczesnym uwzględnieniu istniejących społecznych i ekonomicznych warunków życia ludzi na obszarach odległych i wiejskich UE;

3. wyraża zaniepokojenie faktem, że rosnące nielegalne pozyskiwanie drewna w UE podważy cele Europejskiego Zielonego Ładu, strategii UE na rzecz bioróżnorodności i strategii leśnej UE, gdyż będzie stanowić porażkę w ochronie unikalnej różnorodności ekologicznej oraz ostatnich zachowanych lasów pierwotnych i starodrzewów, w przywróceniu i zachowaniu naturalnych siedlisk oraz gatunków dzikiej flory i fauny, a także podważy cele skutecznie chronionych i ściśle chronionych obszarów;

4. podkreśla, że wylesianie odpowiada za 20 % światowej emisji CO2; wyraża zaniepokojenie negatywnym wpływem nielegalnego pozyskiwania drewna na pustynnienie, erozję gleby i zjawiska takie jak powodzie; podkreśla, że wylesianie związane jest również z ginięciem wielu gatunków, które tracą swoje siedliska w wyniku nielegalnego pozyskiwania drewna;

5. wzywa prokuratorów i właściwe organy państw członkowskich do prowadzenia dochodzeń w najszerszym dopuszczalnym prawem zakresie we wszystkich przypadkach nielegalnego pozyskiwania drewna, a także w sprawach związanych z transportem, składowaniem, dystrybucją i sprzedażą nielegalnie pozyskanego drewna;

6. podkreśla, że osiągnięcie zrównoważonej gospodarki leśnej, ochrony i zachowania lasów w oparciu o mierzalne wskaźniki i progi jest kluczową kwestią dla przyszłości europejskiego leśnictwa; popiera wprowadzenie systemu certyfikacji blisko natury, aby zachować pełną różnorodność biologiczną, utrzymać długoterminową produktywność i odporność oraz sprostać wyzwaniom środowiskowym, gospodarczym i społecznym;

7. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wprowadziły środki niezbędne do przeprowadzenia dokładnej kontroli pochodzenia drewna wykorzystywanego przez przedsiębiorstwa europejskie w celu zapewnienia pełnej zgodności z rozporządzeniem UE w sprawie drewna;

8. zdecydowanie podkreśla, że Komisja powinna zapewnić, aby przeznaczono odpowiednie środki finansowe w krajowych planach strategicznych na odbudowę różnorodności biologicznej na obszarach najbardziej dotkniętych nielegalnym pozyskiwaniem drewna; przypomina, że zgodnie z rezolucją Parlamentu z dnia 9 czerwca 2021 r. w sprawie unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030 państwa członkowskie powinny osiągnąć poziom przynajmniej 10 % rocznych wydatków na bioróżnorodność w wieloletnich ramach finansowych; z żalem zauważa, że cel finansowania bioróżnorodności w niektórych państwach członkowskich jest znacznie niższy niż uzgodnione 10 %;

9. wyraża ubolewanie, że w zrównoważonej gospodarce leśnej nie określono jeszcze progów ani przedziałów jako punktów odniesienia dla pożądanego stanu lasów ani wystarczających kryteriów dotyczących zdrowia ekosystemów, różnorodności biologicznej i zmiany klimatu; w związku z tym występuje z wnioskiem o nowe wskaźniki i progi, które są niezbędne dla możliwej do wdrożenia zrównoważonej gospodarki leśnej.

10. wzywa wszystkie państwa członkowskie do zapewnienia pełnej operacyjności systemów śledzenia drewna oraz proporcjonalności i odstraszającego charakteru sankcji w leśnictwie, aby skutecznie zniechęcać do nielegalnego pozyskiwania drewna; wyraża poważne obawy, że kary są obecnie nieproporcjonalne do wartości produktów z drewna, a podmioty odpowiedzialne otrzymują czasem tylko karę upomnienia lub bardzo niską karę administracyjną; wzywa państwa członkowskie, aby zapewniły środki na rzecz poprawy działalności organów krajowych odpowiedzialnych za leśnictwo, zwiększyły liczbę funkcjonariuszy organów ścigania tam, gdzie to konieczne, podejmowały skuteczne działania prawne i wszczynały postępowania karne w przypadkach nielegalnego pozyskiwania drewna, w oparciu o dowody zebrane przez policję lub przekazane policji przez osoby trzecie; wzywa do uwzględnienia postępowania karnego, w tym przeciwko osobom prywatnym, w przeglądzie dyrektywy w sprawie przestępstw przeciwko środowisku;

11. wzywa wszystkie państwa członkowskie do wymiany najlepszych praktyk między organami ścigania w celu zintensyfikowania walki ze wszystkimi związanymi z tym nielegalnymi praktykami,

12. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska oraz udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji i dostępu do sprawiedliwości w odniesieniu do planów urządzenia lasu zgodnie z rozporządzeniem w sprawie konwencji z Aarhus;

13. podkreśla, że należy prawidłowo ocenić wpływ planów urządzenia lasu na środowisko oraz nakazać państwom członkowskim przegląd tych planów, które nie są zgodne z ustawodawstwem krajowym;

14. wyraża ubolewanie z powodu ataków na leśników, strażników, funkcjonariuszy organów ścigania, działaczy na rzecz ochrony środowiska i dziennikarzy śledczych, w tym ataków śmiertelnych, oraz przypomina, że ataki te popełniają często osoby lub dobrze zorganizowane i dobrze wyposażone gangi zamieszane w nielegalne pozyskiwanie drewna, które coraz częściej uciekają się do przemocy i regularnie dopuszczają się zastraszania;

15. wzywa władze krajowe i unijne, aby podjęły odstraszające i zdecydowane działania mające na celu zapewnienie pełnej zgodności z krajowym i unijnym prawem w dziedzinie ochrony środowiska; zauważa, że niedociągnięcia proceduralne i brakujące kontrole zmniejszają skuteczność rozporządzenia w sprawie drewna w praktyce; wzywa unijnych współprawodawców, by skorzystali z okazji, jaką stanowią negocjacje w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie produktów wolnych od wylesiania (COM(2021)0706), i wyciągnęli wnioski z wdrażania i egzekwowania rozporządzenia UE w sprawie drewna oraz by poprawili status właściwych organów państw członkowskich, przepisy dotyczące ilości i jakości przeprowadzanych przez nie kontroli, ich stosunki i interakcje z właściwymi organami innych państw członkowskich oraz z innymi organami krajowymi i Komisją; wzywa państwa członkowskie, aby dokładnie wdrożyły obecnie obowiązujące przepisy i zakazały wykorzystywania i wprowadzania na rynek UE nielegalnego drewna; apeluje, by nielegalne pozyskiwanie drewna było traktowane jako przestępstwo i podlegało odpowiednim sankcjom karnym oraz by wchodziło w zakres stosowania zmienionej dyrektywy w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne, oraz wzywa do zacieśnionej współpracy europejskiej na rzecz zwalczania nielegalnego pozyskiwania drewna; apeluje o przyjęcie we wszystkich państwach członkowskich jednolitej definicji nielegalnego pozyskiwania drewna jako przestępstwa przeciwko środowisku, co zagwarantuje stosowanie zharmonizowanych procedur i kar w całej UE za te same przestępstwa dotyczące nielegalnego pozyskiwania drewna;

16. podkreśla, jak ważne są środki zapobiegawcze, aby ograniczyć szkody środowiskowe i gospodarcze oraz zagrożenia dla życia ludzkiego spowodowane nielegalnym pozyskiwaniem drewna; przyznaje, że w ostatnim czasie osiągnięto pewne postępy na szczeblu państw członkowskich: odnotowano poprawę w zakresie śledzenia drewna oraz przegląd i zaostrzenie kar przewidzianych w przepisach krajowych mających na celu zwalczanie nielegalnego pozyskiwania drewna; podkreśla potrzebę opracowania odpowiednich planów odbudowy obszarów o zniszczonym środowisku w zainteresowanych państwach członkowskich; przypomina, że skoordynowane podejście europejskie i środki zapobiegawcze mogą pomóc w walce z nielegalnym pozyskiwaniem drewna; wzywa państwa członkowskie do poprawy jakości i kompletności ich systemów monitorowania lasów, tak aby można było wyciągnąć zdecydowane wnioski co do skuteczności planów urządzenia lasów w ramach sieci Natura 2000; zauważa, że w celu przeprowadzenia zadowalającej oceny skuteczności środków związanych z siecią Natura 2000 monitoring powinien obejmować gromadzenie większej ilości danych na temat obszarów w ramach sieci i poza nią oraz jakości zarządzania ochroną;

17. wzywa Komisję, aby przeprowadziła przegląd rozporządzenia UE w sprawie drewna w celu rozszerzenia jego stosowania na całe drewno i produkty z drewna sprzedawane na rynku europejskim, co zapewni równe szanse i pozwoli uniknąć nieuczciwej konkurencji;

18. podkreśla ogromne zainteresowanie opinii publicznej zwalczaniem nielegalnego pozyskiwania drewna, co wyrażono również w petycjach nr 1248/2019, 0408/2020, 0722/2020 i 1056/2021 skierowanych do Komisji Petycji, w których informuje się o wzroście nielegalnego pozyskiwania drewna, często z powodu niedbałego egzekwowania przepisów UE na obszarach chronionych lub wstrzymania systemów nadzoru satelitarnego, a także o rosnącej liczbie przypadków agresji wobec pracowników leśnych, aktywistów i dziennikarzy;

19. wzywa państwa członkowskie do przyjęcia odpowiednich środków egzekwowania prawa, aby zwalczać nielegalne pozyskiwanie drewna oraz chronić obrońców środowiska, dziennikarzy i sygnalistów; wzywa państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych środków, aby zapobiec umarzaniu przez organy sądowe spraw związanych z nielegalnym pozyskiwaniem drewna; uznaje aktywną rolę i zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji pozarządowych i obrońców środowiska, w propagowanie działań na rzecz klimatu i ochrony różnorodności biologicznej, i wzywa UE do wspierania takich działań; podkreśla potrzebę zagwarantowania udziału społeczeństwa obywatelskiego w ramach zapewniania przejrzystości, o których mowa w art. 13 porozumienia paryskiego;

20. wzywa Komisję, aby odgrywała wiodącą rolę w globalnej walce z nielegalnym pozyskiwaniem drewna oraz promowała wdrożenie jednolitej, jasnej i uznawanej na całym świecie definicji rodzajów działalności mieszczących się w pojęciu "nielegalnego pozyskiwania drewna" w celu wyeliminowania obecnych luk prawnych umożliwiających nieprzestrzeganie tej normy; z zadowoleniem przyjmuje jako pierwszy krok wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie produktów niepowodujących wylesiania;

21. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby często oceniały dostępne dane oparte zarówno na monitoringu naziemnym, jak i technologiach zdalnych, takich jak obrazy satelitarne wszystkich zalesionych obszarów Natura 2000, by podejmowały odpowiednie działania, w tym wszczynanie postępowań w sprawie naruszenia przepisów w przypadku znalezienia dowodów uszkodzenia lub zniszczenia tych obszarów, oraz aby upubliczniały te oceny i działania; podkreśla, że stosowanie obrazów satelitarnych jest skuteczniejsze, jeżeli łączy się je z danymi na miejscu, w związku z czym nie należy zaniedbywać danych na miejscu; wzywa państwa członkowskie do naprawienia szkód wyrządzonych chronionym siedliskom leśnym lub chronionym siedliskom gatunków leśnych na obszarach Natura 2000 dotkniętych wylesianiem i nielegalnym pozyskiwaniem drewna;

22. podkreśla, że Komisja musi egzekwować przestrzeganie prawa UE; rozumie, że ciężar dowodu w celu wykazania istnienia naruszenia spoczywa na Komisji, która nie może opierać się na żadnych domniemaniach w sprawach o naruszenie przepisów; podkreśla jednak, że chociaż Komisja potwierdziła, iż prawidłowe stosowanie prawa Unii pozostaje priorytetem, długość niektórych postępowań w sprawie naruszenia przepisów, nawet jeśli Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami, sugeruje, że jest inaczej; uznaje za nieodpowiedzialne, że w czasie, gdy prawodawstwo w dziedzinie ochrony środowiska jest najbardziej naruszane, a Europejski Zielony Ład przyniósł nowe inicjatywy, w Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska Komisji wciąż pracuje niewystarczająca liczba pracowników; wyraża ubolewanie, że wartości będące nie do zastąpienia są tracone z powodu bezczynności Komisji i cięć w budżecie UE przeznaczonym na personel; proponuje, aby Komisja i państwa członkowskie ustaliły swoje priorytety;

23. wzywa Komisję do systematycznego wykorzystywania wszystkich dostępnych osiągnięć technologicznych, takich jak technologie zdalne, w celu zapewnienia pełnej zgodności z rozporządzeniem UE w sprawie drewna i tym samym umożliwienia kompleksowego zbadania stanu lasów w Europie;

24. wzywa Komisje, Radę i państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych środków w celu nawiązania i rozwinięcia współpracy policyjnej z udziałem właściwych organów wszystkich państw członkowskich w celu zapobiegania przestępstwom w leśnictwie, wykrywania ich i prowadzenia dochodzeń w ich sprawie, w tym w odniesieniu do handlu drewnem pochodzącym z takiej działalności; podkreśla, że Komisja, Rada i państwa członkowskie powinny systematycznie oceniać skuteczność współpracy policyjnej i okresowo ją poprawiać;

25. wzywa Komisję i Radę do starannej oceny potencjalnie negatywnych skutków, jakie propagowanie biomasy leśnej jako nośnika energii może mieć dla lasów w UE, zwłaszcza w ramach negocjacji pakietu "Gotowi na 55" i przeglądu dyrektywy w sprawie energii odnawialnej 10  (RED III).

26. zwraca się do Komisji, aby propagowała wymianę najlepszych praktyk między państwami członkowskimi w zakresie zwalczania zjawiska nielegalnego pozyskiwania drewna i jego skutków, w tym w ramach zielonych zamówień publicznych i przejrzystości dla konsumentów w odniesieniu do nazw przedsiębiorstw prowadzących handel nielegalnie pozyskanym drewnem;

27. wzywa Komisję, aby zachowała czujność w odniesieniu do właściwego wdrożenia rozporządzenia UE w sprawie drewna, dyrektywy siedliskowej, dyrektywy w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oraz dyrektywy o ochronie dzikiego ptactwa 11  oraz rozporządzenia w sprawie konwencji z Aarhus, ponieważ luka we wdrażaniu unijnych przepisów dotyczących ochrony środowiska może stanowić czynnik sprzyjający przestępstwom przeciwko środowisku; zauważa, że ich naruszenia mogą prowadzić do katastrof środowiskowych i ekologicznych, takich jak degradacja i erozja gleby, osuwiska, powodzie, wymieranie unikalnych gatunków dzikich, wylesianie i zanikanie ostatnich lasów pierwotnych i starodrzewów w UE;

28. wzywa Komisję, aby przeprowadziła przegląd obecnych problemów legislacyjnych i usprawniła kontrole w celu wyeliminowania wszelkich luk prawnych umożliwiających wykorzystywanie w UE nielegalnie pozyskanego drewna, jak ma to obecnie miejsce w przypadku takich technik, jak łączenie drewna pozyskanego legalnie z drewnem pozyskanym nielegalnie dla poświadczenia pochodzenia takiego drewna;

29. wzywa Komisję, aby wykorzystywała swoją politykę handlową do ograniczenia nielegalnego pozyskiwania drewna na szczeblu międzynarodowym; podkreśla, że import nielegalnie pozyskanego drewna z krajów nienależących do UE zakłóca funkcjonowanie europejskiego rynku i stwarza nieuczciwą sytuację dla producentów europejskich; przypomina, że wykorzystywanie tego nielegalnego drewna szkodzi również społecznościom, w których jest ono pozyskiwane, oraz sprzyja dalszemu nielegalnemu pozyskiwaniu drewna i wszelkim związanym z tym procederem przestępstwom; z zadowoleniem przyjmuje zestaw obowiązkowych zasad należytej staranności dla firm, które chcą wprowadzać niektóre towary na rynek UE, zaproponowany przez Komisję we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie produktów niepowodujących wylesiania;

30. podkreśla znaczenie realizacji projektów mających na celu propagowanie gospodarki leśnej bliskiej naturze oraz ochrony, odbudowy i zachowania środowiska, przy jednoczesnym wspieraniu społeczności zależnych od zasobów leśnych poprzez rozwój krótkich łańcuchów dostaw i ekoturystyki; sugeruje opracowanie demokratycznej gospodarki leśnej i związanych z nią projektów w ścisłej współpracy z władzami lokalnymi, które blisko współdziałają z zainteresowanymi stronami i społecznościami lokalnymi, najbardziej dotkniętymi - bezpośrednio i pośrednio - zmianami środowiskowymi oraz negatywnymi skutkami społeczno-gospodarczymi produkcji drewna i handlu drewnem na dużą skalę;

31. zachęca UE i państwa członkowskie, aby zbadały dalsze możliwości współpracy w zakresie zwalczania nielegalnego pozyskiwania drewna i zapobiegania temu zjawisku; zaleca, aby Komisja zapewniła państwom członkowskim platformę współpracy w celu opracowywania i dalszego usprawniania krajowych cyfrowych narzędzi monitorowania lasów służących zgłaszaniu przypadków nielegalnego pozyskiwania drewna oraz by umożliwiała szybkie i skuteczne transgraniczne interwencje przeciwko nielegalnemu pozyskiwaniu drewna;

32. wzywa państwa członkowskie, aby przyjęły na siebie główną odpowiedzialność za ochronę środowiska, w tym lasów, oraz zapewniły bezpieczeństwo leśnikom; przypomina, że korupcja w instytucjach publicznych pozostaje ważnym czynnikiem prowadzącym do bezkarności za nielegalne pozyskiwanie drewna i przestępstwa wobec działaczy na rzecz środowiska;

33. wzywa państwa członkowskie, by w jak największym stopniu zharmonizowały przepisy dotyczące kontroli nielegalnie pozyskanego drewna w celu zapobiegania wykorzystywaniu nielegalnych szlaków dystrybucji drewna na mocy przepisów państw członkowskich, w których kontrole są łagodne;

34. wzywa prokuratorów, śledczych, strażników i ekspertów finansowych do połączenia sił i wymiany wiedzy w celu sprawnego i skutecznego wykrywania, prowadzenia dochodzeń w sprawie i ścigania przestępczości zorganizowanej;

35. przypomina, że z funduszy UE można finansować rekompensaty za usługi leśnośrodowiskowe i klimatyczne, poprawę odporności i wartości środowiskowej ekosystemów leśnych, odbudowę i ochronę lasów oraz rekompensaty za obszary leśne Natura 2000, w tym na rzecz drobnych właścicieli lasów;

36. sugeruje wprowadzenie regularnych obserwacji (w tym patroli bezpieczeństwa/policji i obserwacji z powietrza) w lasach i na obszarach, gdzie drewno jest transportowane lub w odniesieniu do których zgłoszono nielegalne pozyskiwanie lub transport drewna oraz handel drewnem pochodzącym z takiej działalności; podkreśla potrzebę podnoszenia świadomości policji na temat przestępstw związanych z nielegalnym pozyskiwaniem drewna i wzywa państwa członkowskie do prowadzenia specjalnych szkoleń dla funkcjonariuszy organów ścigania, aby wyposażyć ich w praktyczne narzędzia oraz dostarczyć im umiejętności i wiedzy, jakich potrzebują, aby zapobiegać działalności związanej z nielegalnym pozyskiwaniem drewna oraz wykrywać ją i ścigać, a także chronić działaczy na rzecz środowiska, sygnalistów i pracowników odpowiedzialnych za gospodarkę leśną; zachęca państwa członkowskie do współpracy w celu zapewnienia inteligentnego wykorzystania zasobów, aby zapobiegać nieprawidłowemu wdrażaniu tego środka;

37. przypomina, że nielegalne pozyskiwanie drewna jest często powiązane z innymi formami przestępczości, takimi jak nielegalny handel, korupcja, nadużycia finansowe i pranie pieniędzy, które mają głównie wymiar transgraniczny; podkreśla zatem potrzebę uznania informacji o nielegalnym pozyskiwaniu drewna za niezbędne do prowadzenia dochodzeń w sprawie innych rodzajów poważnych przestępstw oraz potrzebę wymiany tych informacji z Europolem w celu ułatwienia dochodzeń transgranicznych;

38. podkreśla, że powołanie - poprzez rozszerzenie mandatu Prokuratury Europejskiej zgodnie z art. 86 ust. 4 TFUE - unijnego prokuratora ds. przestępstw przeciwko środowisku jest sposobem na poprawę wdrażania i egzekwowania przepisów UE dotyczących ochrony środowiska oraz zwalczanie poważnych przestępstw przeciwko środowisku o wymiarze transgranicznym;

39. wzywa Komisję do przeznaczenia środków finansowych na walkę z nielegalnym pozyskiwaniem drewna;

40. podkreśla, że ważne jest zwiększanie dostępności przejrzystych danych wysokiej jakości oraz należycie uwzględnia cel nowej strategii leśnej UE w celu usprawnienia zharmonizowanego gromadzenia danych w tym zakresie; jest zdania, że wykorzystanie istniejących struktur, szczególnie krajowych inwentaryzacji stanu lasów oraz Systemu Informacji o Lasach w Europie, jest niezbędne do poprawy reakcji operacyjnej sił policyjnych w zakresie zwalczania przestępczości związanej z leśnictwem; uznaje potrzebę gromadzenia terminowych, częstych i porównywalnych we wszystkich państwach członkowskich danych dotyczących zarówno podstawowych, jak i stosowanych zmiennych odnoszących się do lasów; w związku z tym popiera wniosek w sprawie ogólnounijnych ram obserwacji, sprawozdawczości i gromadzenia danych dotyczących lasów; wzywa państwa członkowskie do gromadzenia danych na temat działań kontrolnych, liczby stwierdzonych naruszeń oraz rodzajów i wysokości nałożonych sankcji;

41. wzywa państwa członkowskie do zwiększenia świadomości społecznej na temat walki z nielegalnym pozyskiwaniem drewna i dostępnych narzędzi sprawozdawczych, m.in. poprzez ukierunkowane kampanie komunikacyjne; zachęca państwa członkowskie do uwzględnienia koncepcji ochrony lasów w programach nauczania dla dzieci jako elementu ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

42. podkreśla, że postępowania sądowe dotyczące ochrony środowiska wymagają od prawników szczególnej wiedzy i kompetencji; sugeruje w związku z tym, aby państwa członkowskie wzmocniły aspekt środowiskowy studiów wyższych w dziedzinie prawa;

43. podkreśla, że wykorzystanie technologii zdalnych, takich jak obrazy satelitarne, dla uzupełnienia zbierania danych z wykazów w terenie i inspekcji na miejscu może pomóc właściwym organom na szczeblu unijnym i krajowym w szybszym i dokładniejszym identyfikowaniu szerokich obszarów nielegalnego pozyskiwania drewna; podkreśla potrzebę skalibrowania tych danych z danymi zebranymi za pomocą monitoringu naziemnego, aby zapewnić dokładność wyników; wzywa państwa członkowskie do pełnego wykorzystania narzędzi udostępnionych przez Centrum Satelitarne Unii Europejskiej, co zwiększy ich zdolność w zakresie zwalczania nielegalnego pozyskiwania drewna; zauważa, że chociaż pozyskiwanie drewna można wykryć dzięki obrazowaniu satelitarnemu, rozróżnienie między legalnym a nielegalnym pozyskiwaniem drewna pozostaje wyzwaniem; podkreśla, że skuteczność zasobów satelitarnych w ograniczaniu nielegalnego pozyskiwania drewna zależy od zdolności władz do wykorzystywania i koordynowania informacji z innymi (naziemnymi) narzędziami monitorowania i bazami danych; uważa, że obrazy satelitarne mogą uzupełniać inspekcje w terenie i dane z wykazów w terenie jako cenny atut w wykrywaniu nielegalnego pozyskiwania drewna oraz pośrednio pomóc we wnioskowaniu o istnieniu nielegalnego pozyskiwania drewna, ukazując istnienie dróg poza dozwolonymi obszarami;

44. przypomina o zasadniczej roli, jaką innowacje technologiczne odgrywają w zwalczaniu nielegalnego pozyskiwania drewna i ogólnie przestępstw przeciwko środowisku; wzywa Komisję, aby przeznaczyła środki finansowe na wsparcie technologiczne dla państw członkowskich, które umożliwiłoby krajowym funkcjonariuszom organów ścigania korzystanie z najlepszych narzędzi;

45. podkreśla, że misja informacyjna na obszarach dotkniętych nielegalnym pozyskiwaniem drewna pomogłaby w ocenie sytuacji w terenie, głównych czynników prowadzących do nielegalnego pozyskiwania drewna oraz skutków dla ludności lokalnej, a także w określeniu sposobu postępowania w konkretnych przypadkach;

46. wzywa Komisję, aby zagwarantowała, że UE nie wspiera inicjatyw i projektów, które prowadziłyby do nielegalnego pozyskiwania drewna i wylesiania lub miałyby inne niszczące skutki dla środowiska naturalnego;

47. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23.
2 Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
3 Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30.
4 Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13.
5 Dz.U. L 356 z 8.10.2021, s. 1.
7 W nocie informacyjnej dla właściwych organów wdrażających rozporządzenie w sprawie drewna czerwiec-wrzesień 2020 r. czytamy: "Chociaż drewno dostarczane firmie IKEA przez VGSM było certyfikowane przez Forest Stewardship Council (FSC), w raporcie stwierdzono, że ponad połowa drewna pozyskanego w miejscowości Velyky Bychkiv od kwietnia do czerwca 2018 r. nie spełniała standardów FSC i w rzeczywistości pochodziła z nielegalnego wyrębu".
8 Komisja Europejska, sprawozdanie: "Badanie dotyczące systemów certyfikacji i weryfikacji w sektorze leśnym i w odniesieniu do produktów drewnopochodnych", lipiec 2021 r.
9 Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 28.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
11 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.32.20

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie nielegalnego pozyskiwania drewna w UE (2022/2523(RSP))
Data aktu: 23/06/2022
Data ogłoszenia: 27/01/2023