Język postępowania: polski(2023/C 304/21)
(Dz.U.UE C z dnia 28 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Rzeczpospolita Polska (Przedstawiciel: B. Majczyna, pełnomocnik)
Strony pozwane: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie nieważności w całości rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/857 z dnia 19 kwietnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/842 w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/1999 1 ;
- obciążenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
1) zarzut naruszenia art. 192 ust. 2 lit. c) TFUE
W ocenie Polski pozwane instytucje naruszyły art. 192 ust. 2 lit. c) TFUE poprzez nieprzyjęcie zaskarżonego rozporządzenia na podstawie powyższego przepisu traktatu, wymagającego jednomyślności w Radzie, mimo że zaskarżone rozporządzenie wpływa znacząco na wybór państwa członkowskiego między różnymi źródłami energii i ogólną strukturę jego zaopatrzenia w energię.
2) zarzut naruszenia zasady solidarności energetycznej wskazanej w art. 194 ust. 1 lit. b) TFUE
W ocenie Polski pozwane instytucje naruszyły art. 194 ust. 1 lit b) TFUE poprzez podwyższenie do 40 % unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz indywidualnych celów redukcyjnych państw członkowskich, co zagraża bezpieczeństwu energetycznemu Polski, ze względu na brak uwzględnienia interesów poszczególnych ewentualnie zainteresowanych państw członkowskich i brak wyważenia ich interesów z interesami Unii.
3) zarzut naruszenia zasady proporcjonalności wskazanej w art. 5 ust. 4 TUE
W ocenie Polski pozwane instytucje naruszyły zasadę proporcjonalności poprzez podwyższenie do 40 % unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz indywidualnych celów redukcyjnych państw członkowskich w oparciu o błędną analizę zawartą w ocenie skutków, która była niekompletna, zawierała błędy i oparta została na nieaktualnych danych.
4) Zarzut naruszenia zasady lojalnej współpracy wskazanej w art. 4 ust. 3 TUE
W ocenie Polski pozwane instytucje naruszyły zasadę lojalnej współpracy poprzez określenie w rozporządzeniu 2023/857 celów redukcji w oparciu o nieaktualną sytuację społeczno-gospodarczo-polityczną i w oderwaniu od rzeczywistych możliwości państw członkowskich.