(2023/C 296/40)
(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: AL (przedstawiciel: adwokat R. Rata)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie skargi w niniejszej sprawie za dopuszczalną;
- nakazanie przedstawienia, z akt o numerze ORG/130/22 lub z jakichkolwiek innych akt dotyczących przedmiotowego postępowania w sprawie awansu, następujących informacji:
- indywidualnej oceny porównawczej strony skarżącej wykorzystanej do podjęcia decyzji o nieprzyznaniu awansu;
- konkretnej metodologii wykorzystanej do przeprowadzenia wspomnianej powyżej indywidualnej oceny porównawczej;
- materialnego dowodu, że ta sama metodologia została w sposób jednolity zastosowana do wszystkich urzędników, z którymi strona skarżąca była porównywana, a w szczególności do urzędników, którzy uzyskali awans;
- sprawozdania wysłanego w dniu 12 lipca 2022 r. przez komitet konsultacyjny ds. awansów dla grupy funkcyjnej AST, przebieg kariery zawodowej 1-9 (zwany dalej "KKA") do organu powołującego (zwanego dalej "AIPN") oraz wykaz urzędników, w odniesieniu do których awans został zaproponowany;
- wszystkich dokumentów związanych z przedmiotowym postępowaniem w sprawie awansu, bezpośrednio lub pośrednio dotyczących strony skarżącej; przy uwzględnieniu, stosownie do potrzeby, konieczności utajnienia informacji osobistych dotyczących osób trzecich.
- stwierdzenie nieważności noty wewnętrznej Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej z dnia 8 marca 2023 r., o oznaczeniu referencyjnym Ariane 1250, w zakresie, w jakim nazwisko strony skarżącej nie zostało umieszczone na liście osób, które uzyskały awans;
- stwierdzenie ważności zarówno pierwotnej listy urzędników grupy funkcyjnej AST, w odniesieniu do których awans został zaproponowany, przekazanej AIPN przez KKA w dniu 12 lipca 2022 r., zawierającej nazwisko strony skarżącej jako urzędnika, w odniesieniu do którego awans został zaproponowany, jak i zmienionej listy przekazanej AIPN przez KKA, przyjętej i opublikowanej przez AIPN w dniu 18 lipca 2022 r., i awansowanie 65 urzędników grupy zaszeregowania AST 4 do grupy zaszeregowania AST 5 (zamiast 64 możliwych awansów), a tytułem kompensaty nakazanie AIPN ograniczenie jednej możliwości awansu (z AST 4 do AST 5) z puli możliwości awansu w ramach przyszłego postępowania w sprawie awansu;
- nakazanie AIPN oraz Urzędowi Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych wypłaty na rzecz strony skarżącej różnicy między wynagrodzeniem grupy zaszeregowania AST 4 a AST 5 od dnia 1 stycznia 2022 r.;
- rozpoznanie z urzędu jakiegokolwiek innego zagadnienia publicznego interesu, jeśli uzna to stosowne;
- obciążenie pozwanej jej kosztami oraz kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący nadużycia władzy, oraz naruszenia w szczególności, lecz nie wyłącznie, art. 54 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i zasady uzasadnionych oczekiwań w zakresie, w jakim AIPN wywoływał presję na KKA w odniesieniu do grupy funkcyjnej AST (przebieg kariery zawodowej 1-9, grupy zaszeregowania 1, 2, 3, 4 i 5), aby KKA zmienił listę urzędników, w odniesieniu do których został zaproponowany awans.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 45 regulaminu pracowniczego urzędników, zasady równego traktowania i zasady dobrej administracji w ramach prowadzenia przedmiotowego postępowania w sprawie awansu, co miało negatywne skutki dla strony skarżącej, polegające na nieuwzględnieniu jej nazwiska na liście urzędników, którzy uzyskali awans.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady "non bis in idem".
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.296.35/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-315/23: Skarga wniesiona w dniu 6 czerwca 2023 r. - AL/Rada |
| Data aktu: | 21/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |