(2023/C 29/08)
(Dz.U.UE C z dnia 26 stycznia 2023 r.)
W sprawie E-3/22, Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Islandii - SKARGA o stwierdzenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie aktów, o których mowa w rozdziale I część 7.1 pkt 9b i 9c załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nie- przeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 1 oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy 2 ) poprzez niezapobieganie bezpośredniemu usuwaniu padłych zwierząt (odpadów z rzeźni kategorii 3, a także odpadów z uboju domowego na zatwierdzonych składowiskach odpadów bez uprzedniego przetworzenia) oraz zakopywaniu na miejscu padłych zwierząt i odpadów z uboju domowego (w tym materiału szczególnego ryzyka kategorii 1) bez spełnienia ustawowych warunków takiego usuwania, Trybunał w składzie: Páll Hreinsson (prezes), Per Christiansen (sędzia) i Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) wydał w dniu 29 lipca 2022 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
Trybunał niniejszym:
1. Orzeka, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie aktów określonych w rozdziale I część 7.1 pkt 9b i 9c załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności:
a) zobowiązaniu - na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, zmienionego i wdrożonego do Porozumienia EOG konkretnymi dostosowaniami sektorowymi, wymienionymi w załączniku I do tego porozumienia - do utrzymywania systemu kontroli urzędowych w celu sprawdzania, czy odpowiednie podmioty przestrzegają wymogów tego rozporządzenia dotyczących usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego;
b) zobowiązaniu - na podstawie art. 4 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 - do ustanowienia na swoim terytorium odpowiedniego systemu gwarantującego, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są usuwane zgodnie z tym rozporządzeniem; oraz
c) zobowiązaniu - na podstawie art. 32 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy, zmienionego i włączonego do Porozumienia EOG konkretnymi dostosowaniami sektorowymi, wymienionymi w załączniku I do tego porozumienia - do zastosowania niezbędnych środków w celu kontroli przestrzegania zobowiązań dotyczących usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przez odpowiednie podmioty
wskutek braku zapobiegania:
- bezpośredniemu usuwaniu padłych zwierząt, odpadów z rzeźni kategorii 3, a także odpadów z uboju domowego na zatwierdzonych składowiskach odpadów w Islandii bez uprzedniego przetworzenia; oraz
- zakopywaniu na miejscu padłych zwierząt i odpadów z uboju domowego (w tym materiału szczególnego ryzyka kategorii 1) bez spełnienia ustawowych warunków takiego usuwania określonych w art. 19 i 20 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009,
stanowiącemu w obu przypadkach naruszenie art. 12, 13 i 14 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
2. Nakazuje każdej ze stron pokrycie własnych kosztów postępowania.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.29.43 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Wyrok Trybunału z dnia 29 lipca 2022 r. w sprawie E-3/22 - Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Islandii |
| Data aktu: | 29/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 26/01/2023 |