1. W jaki sposób należy interpretować terminy "odpowiedniość" i "reputacja" do celów art. 59 ust. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II), Dz.U. L 335 z 17.12.2009,
s. 1, uwzględnionej w Porozumieniu EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 78/2011 z dnia 27 listopada 2012 r., LGBl. 2012/384? Czy należy odnosić się wyłącznie do uczciwości, czy też do kwalifikacji zawodowych potencjalnego nabywcy?
2. Czy przy ocenie dobrej kondycji finansowej potencjalnego nabywcy w rozumieniu art. 59 ust. 1 lit. c) dyrektywy można również wziąć pod uwagę, że wszelkie niezbędne środki finansowe dostarczone przez tę osobę zakładowi ubezpieczeń są zapewnione poprzez ustanowienie gwarancji bankowej lub udostępnienie środków na rachunku powierniczym, z którego zakład ubezpieczeń może skorzystać w dowolnym momencie?
3. Jak należy interpretować wyrażenie "uzasadnione powody" do celów art. 59 ust. 2 wspomnianej dyrektywy? Czy w tym celu niezbędna jest pewność co do nieprzestrzegania wymogów ustawowych, czy też uzasadnione wątpliwości są wystarczające?
4. Czy oświadczenie złożone przez właściwy organ, w tym przypadku: przez Urząd ds. Rynku Finansowego Liechtensteinu, zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48, uwzględnionego w Porozumieniu EOG decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 200/2016 z dnia 30 września 2016 r., LGBl. 2016/303, aby dołożyć wszelkich starań w celu zastosowania się do wytycznych, w tym przypadku: wspólnych wytycznych dotyczących oceny ostrożnościowej nabywania i podwyższania znacznych pakietów akcji w sektorze finansowym, JC/GL/2016/01, ma skutek wiążący dla sądów państw członkowskich, tak że sądy te są również zobowiązane do dołożenia wszelkich starań w celu zastosowania się do przedmiotowych wytycznych?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.288.3 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht w sprawie A Ltd przeciwko Finanzmarktaufsicht (Sprawa E-2/23) |
| Data aktu: | 17/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 17/08/2023 |