1. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
Definicja rynku
Definicja rynku produktowego 2.
a) Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych dla opracowywania i wydawania gier wideo w podziale na platformy (komputery stacjonarne, konsole, urządzenia przenośne), według rodzajów gier wideo (gry AAA i gry spoza tej kategorii) oraz gatunków (gry akcji i przygodowe, strzelanki/battle royale, gry fabularne, gry sportowe, wyścigowe, bijatyki i strategiczne).
b) Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków produktowych dystrybucji gier wideo według platformy (komputery stacjonarne, konsole, urządzenia przenośne); jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.
c) Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji następujących właściwych rynków produktowych systemów operacyjnych na komputery stacjonarne.
Definicja rynku geograficznego 3.
a) Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwego rynku geograficznego dla rynków produktowych opracowywania i wydawania gier wideo (tj. co najmniej w całym EOG, jeśli nie na całym świecie).
b) Komitet Doradczy (14 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwego rynku geograficznego dla rynków produktowych dystrybucji gier wideo (tj. co najmniej w całym EOG, jeśli nie na całym świecie); jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.
c) Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwego rynku geograficznego dla rynków produktowych systemów operacyjnych na komputery stacjonarne (tj. na całym świecie).
Ocena wpływu na konkurencję
4. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych związanych z połączeniem działalności Microsoftu i Activision Blizzard.
5. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków wertykalnych związanych z ukierunkowanym zamknięciem dostępu konkurencyjnym dystrybutorom gier wideo na konsole w wyniku ukierunkowanej strategii całkowitego lub częściowego zamknięcia dostępu do czynników produkcji przez podmiot powstały w wyniku połączenia za pośrednictwem ograniczenia lub utrudnienia dostępu do gier wideo AAA na konsole typu strzelanki przedsiębiorstwa Activision Blizzard.
6. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków wertykalnych związanych z ukierunkowanym zamknięciem dostępu do czynników produkcji konkurencyjnym dystrybutorom gier wideo na konsole lub komputery stacjonarne, którzy oferują usługi transmisji strumieniowej gier w chmurze, w związku z zamknięciem przez podmiot powstały w wyniku połączenia dostępu do gier Activision Blizzard na konsole i komputery stacjonarne.
7. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku dostaw systemów operacyjnych na komputery stacjonarne w rezultacie skutków konglomeracyjnych wynikających z powiązania gier Activision Blizzard i dystrybucji gier przez Microsoft za pośrednictwem usług transmisji strumieniowej gier w chmurze z systemem operacyjnym Windows.
Zobowiązania
8. Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z wnioskiem Komisji, że licencja konsumencka i licencja dostawcy usług transmisji strumieniowej zaoferowane przez stronę zgłaszającą 20 kwietnia 2023 r. rozwiewają obawy dotyczące (i) zamknięcia dostępu do czynników produkcji dostawcom konkurencyjnych dystrybutorów gier wideo na konsole i komputery stacjonarne, którzy oferują usługi transmisji strumieniowej gier w chmurze, oraz (ii) skutków konglomeracyjnych wynikających z połączenia gier Activision Blizzard i dystrybucji gier Microsoftu za pośrednictwem usług transmisji strumieniowej gier w chmurze z systemem operacyjnym Windows. Jedno państwo członkowskie nie zgodziło się. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu.
9. Komitet Doradczy (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych 20 kwietnia 2023 r. przez stronę zgłaszającą zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie ograniczy znacząco efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. Jedno państwo członkowskie nie zgodziło się. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu.
Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym
10. Komitet Doradczy ds. Koncentracji (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2 zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Jedno państwo członkowskie nie zgodziło się. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.285.3 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu z dnia 3 maja 2023 r. w odniesieniu do projektu decyzji w sprawie M.10646 - MICROSOFT / ACTIVISION BLIZZARD - Sprawozdawca: Rumunia |
| Data aktu: | 03/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 14/08/2023 |