Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2022 (2022/2037(INI))

P9_TA(2023)0057
Europejski Bank Centralny - sprawozdanie roczne 2022

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2022 (2022/2037(INI))

(2023/C 283/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając raport roczny Europejskiego Banku Centralnego (EBC) za rok 2021,

- uwzględniając informacje z dnia 28 kwietnia 2022 r. przekazane przez EBC w odpowiedzi na uwagi Parlamentu Europejskiego zawarte w rezolucji w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2020,

- uwzględniając plan działania EBC na rzecz klimatu z dnia 4 lipca 2022 r. mający na celu większe uwzględnianie zmiany klimatu w operacjach polityki pieniężnej,

- uwzględniając projekcje makroekonomiczne ekspertów EBC dla strefy euro z dnia 8 września 2022 r.,

- uwzględniając szybkie szacunki Eurostatu z dnia 30 września 2022 r.,

- uwzględniając wyniki testu warunków skrajnych w zakresie ryzyka związanego z klimatem, przeprowadzonego przez EBC w dniu 8 lipca 2022 r.,

- uwzględniając prognozę gospodarczą Komisji z lata 2022 r.,

- uwzględniając światową prognozę gospodarczą Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) na 2022 r.,

- uwzględniając badanie Eurobarometru z czerwca-lipca 2022 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE 1 ,

- uwzględniając porozumienie paryskie zawarte na podstawie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu,

- uwzględniając art. 123 ust. 1, art. 125, art. 127 ust. 1 i 2, art. 130, art. 282 ust. 2 i art. 284 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając dialogi monetarne z prezes EBC Christine Lagarde z dnia 7 lutego, 20 czerwca, 26 września i 28 listopada 2022 r.,

- uwzględniając zatwierdzenie 21 lipca 2022 r. przez Radę Prezesów EBC instrumentu ochrony transmisji,

- uwzględniając decyzje Rady Prezesów EBC dotyczące podniesienia stóp procentowych EBC z lipca, września, listopada i grudnia 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBC z dnia 29 września 2022 r. w sprawie postępów poczynionych na etapie badania cyfrowego euro,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie skutków społecznych i gospodarczych dla UE związanych z rosyjską wojną w Ukrainie - zwiększanie zdolności UE do działania 2 ,

- uwzględniając art. 3 i 13 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 142 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0022/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z prognozami bazowymi EBC z września 2022 r. wzrost gospodarczy zmaleje z 3,1 % w 2022 r. do 0,9 % w 2023 r., a następnie ponownie zwiększy się do 1,9 % w 2024 r. w scenariuszu bazowym; mając na uwadze, że niektóre podstawowe założenia tej prognozy są już nieaktualne; mając na uwadze, że prognoza aktywności gospodarczej w strefie euro jest bardzo zróżnicowana w zależności od państwa i charakteryzuje ją wysoka niepewność związaną z dalszym przebiegiem wojny w Ukrainie i kryzysem energetycznym, przy czym szereg niezależnych prognoz przewiduje recesję;

B. mając na uwadze, że niesprowokowana, niemoralna i nieuzasadniona napaść Rosji na Ukrainę poważnie podważyła zaufanie, spowodowała gwałtowny wzrost cen energii i żywności oraz, w połączeniu z innymi zakłóceniami po stronie podaży w Chinach, pogłębiła już istniejącą presję w łańcuchach dostaw;

C. mając na uwadze, że głównym celem EBC jest utrzymanie stabilności cen, co według EBC oznacza inflację na poziomie 2 % w średnim okresie;

D. mając na uwadze, że według prognoz EBC z września 2022 r. stopa inflacji ogólnej ma spaść z 8,1 % w 2022 r. do 5,5 % w 2023 r. i do 2,3 % w 2024 r.; mając na uwadze, że 2,3 % to wciąż nieco więcej niż docelowa stopa EBC;

E. mając na uwadze, że według Eurostatu stopa bezrobocia w lipcu 2022 r. wyniosła 6 % w całej UE i 6,6 % w strefie euro, rozkładając się nierównomiernie w obrębie UE i w państwach członkowskich, i nadal była znacznie wyższa wśród młodych ludzi (14 % w UE i 14,2 % w strefie euro); mając na uwadze, że wysoka stopa bezrobocia młodzieży wciąż pozostaje poważnym problemem do rozwiązania w UE;

F. mając na uwadze, że w ramach swojego mandatu EBC zobowiązał się do przyczynienia się do realizacji celów porozumienia paryskiego; mając na uwadze, że zmiana klimatu może zaszkodzić skuteczności polityki pieniężnej, wpłynąć na wzrost gospodarczy oraz zwiększyć niestabilność cen i niestabilność makroekonomiczną;

G. mając na uwadze, że funkcjonowanie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej jest niezbędnym warunkiem, by EBC mógł wywiązać się ze swojego zadania utrzymania stabilności cen;

H. mając na uwadze, że wartość zewnętrzna euro w porównaniu z dolarem amerykańskim znacznie spadła w ciągu ostatnich kilku miesięcy; mając na uwadze, że energia i energetyczne instrumenty pochodne są przedmiotem obrotu w dolarach amerykańskich, więc deprecjacja euro względem dolara dodatkowo podwyższa inflację;

I. mając na uwadze, że zgodnie z badaniem Eurobarometru z czerwca-lipca 2022 r. poparcie społeczne dla europejskiej unii gospodarczej i walutowej z jedną walutą - euro - jest wyższe niż kiedykolwiek: 80 % w strefie euro i 72 % w całej UE;

J. mając na uwadze, że EBC odpowiada przed Parlamentem Europejskim jako instytucją reprezentującą obywateli UE;

Informacje ogólne

1. jest głęboko zaniepokojony niesprowokowaną wojną napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie i jej poważnymi, nieprzewidywalnymi i długotrwałymi konsekwencjami dla gospodarki europejskiej i europejskiego społeczeństwa, zwłaszcza dla grup najbardziej na nie narażonych i znajdujących się w trudnej sytuacji, takich jak małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) i gospodarstwa domowe o niższych dochodach;

2. podkreśla, że bezprecedensowe kryzysy wymagają bezprecedensowych, nowatorskich i śmiałych decyzji w kwestii polityki pieniężnej;

3. dostrzega poczucie niepewności i skomplikowane okoliczności, w jakich podejmowane są decyzje o polityce pieniężnej; wyraża głębokie zaniepokojenie rekordowo wysokim poziomem inflacji; z zadowoleniem przyjmuje determinację EBC, by być gotowym do podjęcia działań, gdy tylko będą konieczne, na rzecz ochrony stabilności finansowej;

4. przypomina, że podstawowym zadaniem EBC jest utrzymanie stabilności cen;

5. uznaje, że EBC mógłby zdusić ceny, znacznie zmniejszając zagregowany popyt za pomocą swoich narzędzi polityki pieniężnej, lecz przyznaje, że zwiększyłoby to ryzyko negatywnego wpływu na wzrost gospodarczy i zatrudnienie;

6. zauważa, że obecna inflacja jest głównie napędzana podażą, w szczególności przez ceny energii i żywności, które w tej chwili wpływają na inflację bazową;

7. zauważa ponadto, że na walkę z inflacją głównie napędzaną podażą tradycyjne narzędzia polityki pieniężnej mają ograniczony wpływ;

8. podkreśla, że niezbędnym warunkiem wywiązywania się przez EBC z jego zadań jest jego ustawowa niezależność ustanowiona w traktatach;

9. z zadowoleniem przyjmuje przystąpienie do strefy euro od stycznia 2023 r. Republiki Chorwacji, która stała się dwudziestym państwem członkowskim strefy euro;

10. zauważa, że podczas pandemii polityka fiskalna i pieniężna wzajemnie się uzupełniały, a wszystkie instytucje UE i państwa członkowskie współpracowały ze sobą w ramach swoich kompetencji, zapobiegając w ten sposób powtórce z kryzysu finansowego w 2008 r., i przypomina wnioski wyciągnięte z jego przyczyn i reakcję na nie; podkreśla, że obecnie utrzymanie stabilności cen wymaga jeszcze ściślejszej koordynacji polityki fiskalnej i pieniężnej, ponieważ zaradzenie wstrząsom po stronie podaży wymaga większej odporności łańcucha dostaw i reform w sektorze energetycznym, w tym przestawienia się na bardziej odnawialne i przewidywalne ramy inwestycyjne; zgadza się z ostrzeżeniem prezes Lagarde, że "ważne jest, by wsparcie fiskalne, które ma chronić (...) gospodarstwa domowe przed skutkami wysokich cen, było tymczasowe i ukierunkowane. To ograniczy ryzyko podsycania presji inflacyjnej, a tym samym ułatwi polityce monetarnej jej zadanie, którym jest zagwarantowanie stabilności cen i wkład w utrzymanie zdolności obsługi zadłużenia" 3 ;

11. z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie prezes Lagarde, że obecny kryzys geopolityczny wskazuje na konieczność postępów w integracji fiskalnej UE; z zadowoleniem przyjmuje wieloletnie poparcie EBC dla szybkiego zakończenia tworzenia unii bankowej i zwraca uwagę na zagrożenia wynikające ze znacznych opóźnień; odnotowuje poparcie EBC dla ustanowienia pełnoprawnego europejskiego systemu gwarantowania depozytów; uznaje, że podział ryzyka i ograniczanie ryzyka są ze sobą powiązane oraz że instytucjonalne systemy ochrony odgrywają kluczową rolę w ochronie i stabilizacji instytucji członkowskich; z zadowoleniem przyjmuje dotychczasowe postępy w ograniczaniu kredytów zagrożonych;

12. wzywa EBC do dalszego monitorowania rozwoju sytuacji i regularnego publikowania informacji na temat międzynarodowej roli euro; podkreśla, że aby zwiększyć rolę euro należy pogłębić i ukończyć tworzenie europejskiej unii gospodarczej i walutowej, co zmniejszy rzeczywistą i postrzeganą podatność strefy euro na wstrząsy makroekonomiczne; odnotowuje, że uczynienie z euro atrakcyjniejszej waluty rezerwowej zwiększy jego międzynarodowe wykorzystanie i zwiększy zdolność UE do kształtowania polityki w sposób niezależny, co jest niezwykle istotne dla zachowania europejskiej suwerenności gospodarczej;

Polityka monetarna

13. jest zaniepokojony faktem, że inflacja w strefie euro osiągnęła rekordowy poziom - średnia inflacja w 2022 r. wyniosła 8,4 %; podkreśla, że inflacja ogólna wzrosła do rekordowo wysokiego poziomu 10,6 % w październiku 2022 r., po czym spadła do 9,2 % w grudniu 2022 r.; podkreśla, że energia jest zdecydowanie najistotniejszym czynnikiem napędzającym inflację (40,8 %), a druga w kolejności jest żywność (11,8 %); zauważa, że EBC przewiduje stopę inflacji ogólnej na poziomie 6,3 % w 2023 r., 3,4 % w 2023 r. i 2,3 % w 2025 r., przy czym istnieje ryzyko przekroczenia prognozy, głównie z powodu zakłóceń w dostawach energii i żywności; zauważa, że inflacja jest obecnie znacznie wyższa od docelowej stopy przyjętej przez EBC na poziomie 2 %; zauważa, że inflacja bazowa wynosi obecnie 5,2 %; przypomina, że podstawowym zadaniem EBC jest utrzymanie stabilności cen;

14. przypomina, że przegląd strategii EBC ponownie potwierdził średnioterminową orientację inflacyjną i wyznaczony symetryczny cel inflacyjny na poziomie 2 % w średnim okresie; wzywa EBC do wiernego kierowania się wyznaczonym poziomem inflacji w tej średnioterminowej perspektywie czasowej, w tym w czasie obecnego kryzysu; zwraca się do EBC o zdefiniowanie pojęcia "średniego okresu";

15. odnotowuje niedawne decyzje EBC dotyczące podniesienia stóp procentowych o 50 punktów bazowych w lipcu, 75 pb we wrześniu, 75 pb w listopadzie i 50 pb w grudniu 2022 r. i 50 pb w styczniu 2023 r.; odnotowuje, że obecna stopa procentowa wynosi 3 %; odnotowuje oświadczenie prezes Lagarde, że EBC zamierza "podwyższać stopy procentowe na kilku kolejnych posiedzeniach do czasu, aż inflacja spadnie do poziomu docelowego"; zauważa, że nominalne stopy procentowe pozostają poniżej neutralnej stopy;

16. zauważa, że EBC dysponuje narzędziami potrzebnymi do zduszenia zagregowanego popytu, by zmniejszyć inflację do poziomu docelowego w średnim okresie; wyraża zaniepokojenie wpływem takich decyzji politycznych na wzrost gospodarczy i zatrudnienie, co należy zbadać poprzez ocenę proporcjonalności; zwraca się do EBC o zastanowienie się nad bardziej zrównoważonym i stopniowym dostosowywaniem polityki, zważywszy na panującą wysoką niepewność; wzywa do lepszego uzasadniania wszelkich przyszłych decyzji politycznych w sprawie stóp procentowych;

17. przypomina, że napaść Rosji na Ukrainę i uzależnienie od importu paliw kopalnych to dwa czynniki w znacznej mierze odpowiedzialne za niedawny silny wzrost cen, gdyż inflacja ogólna odzwierciedla gwałtowny wzrost cen ropy naftowej i gazu; zauważa, że obecna inflacja jest głównie napędzana podażą; zauważa ponadto, że na walkę z inflacją, którą głównie napędzają ceny energii i żywności, tradycyjne narzędzia polityki pieniężnej mają ograniczony wpływ; zauważa, że EBC przy kilku okazjach przyznał, że podniesienie stóp procentowych nie obniży cen energii ani nie wpłynie negatywnie na inflację w krótkim okresie;

18. jest poważnie zaniepokojony ryzykiem fragmentacji ze względu na rozbieżność w stopie inflacji w różnych państwach strefy euro, wynoszącej w sierpniu 2022 r. 25,2 % w Estonii i 6,6 % we Francji; uważa, że zagraża to jednolitości polityki pieniężnej EBC i jej transmisji;

19. jest zaniepokojony faktem, że "zyski były ostatnio kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do ogólnej inflacji krajowej i przekroczyły ich historyczny udział", jak zauważyła członkini zarządu Isabel Schnabel 4 ; wzywa EBC do regularnego publikowania danych dotyczących udziału zysków we wzroście inflacji; zauważa, że polityka pieniężna nie jest właściwą reakcją wobec tego czynnika inflacji, a mianowicie nadmiernej siły rynku, z którą lepiej udaje się rozprawić w innych obszarach polityki;

20. wzywa EBC, aby opracował wiarygodną strategię komunikacyjną wspartą szybkimi i konkretnymi działaniami, aby wysłać jasny sygnał pod adresem obywateli UE, że inflacja spadnie w średnim okresie; jest głęboko zaniepokojony tym, że oczekiwania konsumentów co do stopy inflacji w najbliższych 12 miesiącach oraz mediana oczekiwanej inflacji w następnych trzech latach znacznie przekraczają docelowy poziom i wynoszą odpowiednio 5 % i 2,9 % 5 ; zauważa z niepokojem, że świadczy to o tym, że oczekiwania inflacyjne są oderwane od rzeczywistości; stwierdza, że EBC chce za pomocą wzrostu stóp procentowych wpłynąć na oczekiwania inflacyjne; wzywa EBC, aby dogłębniej zbadał rolę oczekiwań inflacyjnych i to, jak na nie wpływają zapowiedzi i działania EBC;

21. zauważa, że wśród naukowców nie ma zgody co do tego, jak oczekiwania inflacyjne wpływają na poziom inflacji;

22. jest szczególnie zaniepokojony faktem, że niedawny spadek kursu euro względem dolara amerykańskiego stał się głównym czynnikiem wpływającym na wzrost cen energii; zauważa, że niedawne osłabienie euro w stosunku do dolara amerykańskiego przyczynia się zatem do inflacji cen energii, zważywszy, że energetyczne instrumenty pochodne są przedmiotem obrotu w dolarach amerykańskich;

23. odnotowuje, że w światowej prognozie gospodarczej na 2022 r. MFW stwierdził, że ryzyko rozkręcenia spirali płac jest niewielkie; zauważa, że odporne rynki pracy i nadrabianie do pewnego stopnia zaległości, aby zrekompensować utratę siły nabywczej, prawdopodobnie spowodują znaczny wzrost płac; wzywa EBC, aby bacznie monitorował to ryzyko;

24. jest zaniepokojony tym, że EBC stale polega na prywatnych agencjach ratingowych na potrzeby ratingów obligacji skarbowych w swoim systemie zabezpieczeń; ponawia swój apel do EBC o położenie kresu tej zależności;

25. podkreśla, że równomierna transmisja polityki pieniężnej jest niezbędna, by EBC wypełniał swoje zadania w zakresie stabilności cen; podkreśla, że nadmierne rozbieżności w rentowności obligacji skarbowych sprawiają, że warunki kredytowe są niespójne z jednolitą transmisją polityki pieniężnej; odnotowuje decyzję EBC z 15 czerwca 2022 r. o elastyczności w reinwestowaniu wykupów należnych w ramach nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii; odnotowuje uruchomienie instrumentu ochrony transmisji, by wesprzeć skuteczną transmisję polityki pieniężnej w całej strefie euro;

26. zauważa, że połączenie tanich warunkowych długoterminowych operacji refinansujących (TLTRO) z wyższymi stopami procentowymi zrodziło ryzyko realizowania przez europejskie banki miliardów dodatkowych zysków; z zadowoleniem przyjmuje podjętą na październikowym posiedzeniu EBC decyzję zapobiegającą temu arbitrażowi;

27. wyraża zaniepokojenie brakiem koordynacji polityki pieniężnej między głównymi bankami centralnymi na całym świecie; obawia się ponadto, że jednoczesny cykl wzrostu stóp procentowych na całym świecie doprowadzi do bezprecedensowego zaostrzenia warunków polityki pieniężnej; wzywa EBC do zainicjowania międzynarodowego dialogu z innymi bankami centralnymi;

Cele drugorzędne

28. przypomina, że w ramach dialogu monetarnego w listopadzie 2021 r. prezes EBC stwierdziła, że "wśród celów drugorzędnych mamy oczywiście rozwój gospodarczy, poszanowanie środowiska i walkę ze zmianą klimatu itd. Nie ulega wątpliwości, że należy je wziąć pod uwagę, zwłaszcza jeśli te drugorzędne cele są jasno określone przez inne instytucje, a w szczególności przez Parlament Europejski"; proponuje posłużenie się tym postanowieniem, by zapewnić wkład EBC w realizację drugorzędnych celów 6 ;

29. przypomina, że bez uszczerbku dla celu, jakim jest stabilność cen, TFUE zobowiązuje EBC do wspierania ogólnych polityk gospodarczych Unii zapisanych w art. 3 TUE; zwraca uwagę, że istnieje wyraźna hierarchia między celami EBC;

30. zauważa, że polityka pieniężna EBC mająca na celu wywiązywanie się z jego podstawowego zadania podlega ocenie proporcjonalności; zauważa, że ocena proporcjonalności uwzględnia wpływ środków polityki pieniężnej na szerzej pojętą gospodarkę i politykę gospodarczą, o której mowa w tym rozdziale; podkreśla, że gdy EBC stanie przed wyborem między różnymi zestawami strategii politycznych, które w równym stopniu sprzyjają stabilności cen, wybierze on te, które najlepiej wspierają ogólną politykę gospodarczą UE 7 ;

31. wzywa EBC do poświęcenia w raporcie rocznym osobnego rozdziału, by wyjaśnić, w jaki sposób interpretował on i realizował swoje drugorzędne cele, oraz by przedstawić skutki jego polityki pieniężnej dla ogólnej polityki gospodarczej UE;

32. uważa wysoki poziom wzrostu zrównoważonego pod względem społecznym, środowiskowym i gospodarczym oraz wysoce konkurencyjną społeczną gospodarkę rynkową zmierzającą do pełnego zatrudnienia za kluczowe cele gospodarcze; przypomina o znaczeniu Europejskiego filaru praw socjalnych; podkreśla, że cele te najlepiej osiąga się, gdy wolny rynek funkcjonuje w stabilnym otoczeniu makroekonomicznym opartym na przewidywalnych poziomach cen;

33. podkreśla kluczową rolę MŚP w unijnej gospodarce, konwergencji gospodarczej i społecznej oraz w zatrudnieniu, a także we wdrażaniu dwojakiej transformacji (cyfrowej i klimatycznej);

34. sugeruje, by w ramach oceny proporcjonalności EBC wziął pod uwagę fakt, że koszty jego operacji polityki pieniężnej nie powinny być nieproporcjonalnie ponoszone przez warstwy o niższych dochodach i grupy znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji, oraz by ocenił wpływ operacji polityki pieniężnej na te grupy, pamiętając, że nierówności majątkowe i dochodowe negatywnie wpływają na skuteczność transmisji polityki pieniężnej 8 ;

35. wzywa EBC, jako niezależną instytucję, do powstrzymania się w ramach wykonywania mandatu od decyzji motywowanych politycznie;

Przeciwdziałanie zmianie klimatu

36. zauważa, że stabilność cen i stabilne otoczenie makroekonomiczne są potrzebne, aby zachęcić do zielonych inwestycji, i pomogłyby m.in. stworzyć odpowiednie warunki do wdrożenia porozumienia paryskiego; zwraca się do EBC o ocenę, w jakim stopniu zmiana klimatu wpływa na jego zdolność do utrzymania stabilności cen;

37. przypomina, że EBC jako instytucja UE jest związany zobowiązaniami podjętymi przez UE na mocy porozumienia paryskiego;

38. odnotowuje decyzję Rady Prezesów o podjęciu dalszych kroków w celu włączenia kwestii związanych ze zmianą klimatu do ram polityki pieniężnej Eurosystemu;

39. zauważa, że idea neutralności rynkowej jest związana z zasadą otwartej gospodarki rynkowej z wolną konkurencją; zwraca się do EBC, z poszanowaniem jego niezależności, by zajął się nieprawidłowościami w funkcjonowaniu rynku i zapewnił efektywną alokację zasobów w perspektywie długoterminowej, zachowując przy tym jak najbardziej apolityczny charakter i przestrzegając zasady neutralności rynkowej; zauważa, że EBC już w kilku przypadkach odstąpił od zasady neutralności rynkowej; podkreśla, że takie decyzje nie mogą być podejmowane kosztem głównego celu EBC;

40. odnotowuje zapowiedź EBC dotyczącą dekarbonizacji posiadanych przez niego obligacji korporacyjnych przez "przechylenie szali" w jego portfelu; podkreśla, że realizowane przez EBC programy zakupu aktywów stanowią niekonwencjonalną politykę pieniężną, którą należy prowadzić wyłącznie w bezprecedensowych sytuacjach gospodarczych; podkreśla ponadto, że obligacje te są produktem ubocznym dotychczasowej walki z niską inflacją oraz że celem polityki pieniężnej nie są inwestycje;

41. odnotowuje ponadto zapowiedź ekologizacji systemu zabezpieczeń EBC, co pomoże zmniejszyć ryzyko finansowe w bilansie EBC;

42. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź EBC dotyczącą dalszego wzmocnienia narzędzi i zdolności Eurosystemu w zakresie oceny ryzyka, aby lepiej uwzględniać ryzyko związane z klimatem i środowiskiem, np. poprzez wewnętrzne systemy oceny kredytowej; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności współpracę EBC z agencjami ratingowymi w trosce o większą przejrzystość w uwzględnianiu w ich ratingach ryzyka związanego z klimatem oraz o ich ambitniejsze wymogi ujawniania informacji o ryzyku klimatycznym;

43. z zadowoleniem przyjmuje plan działania EBC i zawarty w nim szczegółowy program działań związanych ze zmianą klimatu, mający na celu dalsze włączanie problematyki zmiany klimatu do polityki i modeli EBC;

44. z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzony przez EBC test warunków skrajnych w zakresie ryzyka związanego z klimatem, opracowany w celu oceny odporności banków i korporacji na ryzyko związane z transformacją klimatyczną; zauważa, że opublikowane 8 lipca 2022 r. wyniki pokazują, że większość banków nie dysponuje solidnymi ramami testowania warunków skrajnych w zakresie ryzyka związanego z klimatem i nie ma odnośnych danych; wzywa EBC do wydania praktycznych wytycznych i ograniczenia biurokracji; zauważa, że nadzór bankowy powinien opierać się na analizie ryzyka i nie powinny nim kierować względy drugorzędne; wzywa banki do wzmożenia wysiłków na rzecz pomiaru ryzyka związanego z klimatem i zarządzania nim;

45. podkreśla osiągnięcie EBC w kwestii redukcji jego emisji dwutlenku węgla w latach 2020-2021 o 10,7 %;

Przejrzystość, rozliczalność, równość płci i inne aspekty

46. podkreśla potrzebę dalszego wzmocnienia mechanizmów EBC dotyczących rozliczalności i przejrzystości; zauważa, że chociaż EBC rozszerzył swój zestaw narzędzi i cele, wykraczając poza stabilność cen, jego praktyki w zakresie rozliczalności zmieniły się tylko po części; oczekuje pisemnego sformalizowania obecnych praktyk w zakresie rozliczalności stosowanych między EBC a Parlamentem Europejskim; ponawia swój apel do EBC o zwiększenie rozliczalności przed Parlamentem Europejskim;

47. przyjmuje z zadowoleniem istotne i szczegółowe informacje przekazane przez EBC w odpowiedzi na rezolucję Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC za rok 2020; wzywa EBC, by kontynuował wypełnianie zobowiązania do rozliczalności i co roku publikował pisemne informacje przekazywane w odpowiedzi na rezolucje Parlamentu w sprawie raportów rocznych EBC;

48. wzywa EBC, by dokładniej informował o stanowiskach przyjętych przez EBC w Bazylejskim Komitecie Nadzoru Bankowego, włącznie z ujmowaniem ich na piśmie;

49. z zadowoleniem przyjmuje nową politykę komunikacyjną EBC, która przewiduje przystępniejsze sposoby wyjaśniania i przedstawiania decyzji politycznych EBC obywatelom i zainteresowanym stronom;

50. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBC zwraca należytą uwagę na zagrożenia związane z cyberatakami; zachęca EBC, by nadal zwracał na nie uwagę, zwłaszcza w obecnym kontekście geopolitycznym;

51. wzywa EBC do intensywniejszego monitorowania sytuacji w dziedzinie kryptowalut i związanych z nimi zagrożeń w kwestii cyberbezpieczeństwa, prania pieniędzy, finansowania terroryzmu i innej działalności przestępczej w związku z anonimowością, jaką umożliwiają kryptoaktywa; odnotowuje w tym kontekście wejście w życie rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów;

52. ubolewa, że tylko dwóch członków Zarządu i Rady Prezesów EBC to kobiety; przypomina, że nominacje do Zarządu powinny być zrównoważone pod względem płci, a listy kandydatów powinny być przedstawiane Parlamentowi; wyraża głębokie ubolewanie, że zamiast przedstawić krótkie listy kandydatów, państwa członkowskie wyznaczyły niedawno tylu kandydatów, ile było wolnych stanowisk; przypomina, że Parlament już wcześniej zobowiązał się do nieuwzględniania list kandydatów, które nie odzwierciedlają zasady równowagi płci, zgodnie z rezolucją w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE; wzywa państwa członkowskie należące do strefy euro do dołożenia starań i do pełnego włączenia zasady równości płci w procesy nominacji, aby przy obsadzaniu stanowiska prezesa krajowego banku centralnego zapewnić równe szanse wszystkim płciom;

53. ubolewa nad utrzymującym się brakiem równości płci w całej strukturze organizacyjnej EBC, w szczególności nad niewielkim odsetkiem kobiet na stanowiskach kierowniczych wysokiego szczebla; zauważa, że najnowsze dostępne do tej pory dane statystyczne z 2019 r. wskazują, iż odsetek kobiet na wszystkich stanowiskach kierowniczych w EBC wzrósł do 30,3 %, a na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla do 30,8 %; z zadowoleniem przyjmuje nową strategię EBC na rzecz poprawy równowagi płci, w tym cel zwiększenia odsetka kobiet do 40-51 % do 2026 r.; wzywa EBC do przedstawienia w raporcie rocznym postępów w tym względzie;

54. popiera cel EBC polegający na zwiększeniu reprezentacji kobiet poprzez zachęcanie kobiet do awansowania w tym sektorze; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje takie inicjatywy jak stypendium EBC dla kobiet w dziedzinie ekonomii;

55. przyjmuje do wiadomości postanowienia regulaminu pracowniczego EBC dotyczące potencjalnych konfliktów interesów i zachęca do ich ambitnego stosowania; odnotowuje ponadto trwający przegląd jego ram etycznych; podkreśla, że decyzją z dnia 26 października 2022 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich wydał zalecenia w tej kwestii, a w szczególności w sprawie efektu "drzwi obrotowych" w EBC, po niedawnym przypadku przejścia starszego ekonomisty do amerykańskiego banku inwestycyjnego 9 ; wzywa EBC do objęcia okresem karencji dotyczącym wyższych szczebli wynagrodzeń również pracowników w niższych przedziałach płacowych;

56. wzywa EBC do opracowania strategii postępowania z lobbystami i zwiększenia przejrzystości kontaktów na szczeblu pracowniczym poza Radą Prezesów;

57. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. liczba podrobionych banknotów euro spadła do najniższego poziomu od 2003 r. (12 sztuk na milion); wzywa EBC do wzmożenia walki z fałszowaniem pieniądza oraz do zacieśnienia w tym celu współpracy z Europolem, Interpolem i Komisją; zwraca się również do EBC o stworzenie, bez uszczerbku dla prerogatyw państw członkowskich, systemu umożliwiającego lepsze monitorowanie transakcji o dużej wartości w celu zwalczania prania pieniędzy, uchylania się od opodatkowania oraz finansowania terroryzmu i zorganizowanej przestępczości;

58. z zadowoleniem przyjmuje postępy EBC w realizacji projektu cyfrowego euro i dialog z Parlamentem na ten temat; oczekuje zakończenia 24-miesięcznego etapu badania projektu cyfrowego euro i podjęcia przez Radę Prezesów decyzji w sprawie rozpoczęcia procesu wprowadzania cyfrowego euro, po tym jak na podstawie przyszłego wniosku Komisji współprawodawcy ustanowią podstawę prawną tego procesu;

59. podkreśla oczekiwane korzyści, takie jak wzrost wydajności i większe włączenie finansowe; zgadza się z EBC, że cyfrowe euro musiałoby spełnić szereg minimalnych wymogów, w tym dotyczących odporności, bezpieczeństwa, wydajności i ochrony prywatności; podkreśla, że cyfrowe euro mogłoby stanowić uzupełnienie gotówki jako środka płatniczego, lecz nie może jej zastąpić;

60. wzywa EBC do należytego uwzględnienia ryzyka dla sektora bankowego i ogólnego kredytowania realnej gospodarki podczas opracowywania cyfrowego euro;

61. wyraża głębokie ubolewanie z powodu decyzji EBC o zaangażowaniu Amazona w testowanie prototypów interfejsów cyfrowego euro; podkreśla, że spółka ta jest potencjalnym konkurentem w tej dziedzinie i że w związku z tym nie powinna zostać postawiona w takiej sytuacji, zwłaszcza że nie otrzymuje za to żadnej rekompensaty finansowej; podkreśla ponadto, że powierzenie infrastruktury cyfrowego euro amerykańskiemu przedsiębiorstwu technologicznemu osłabia strategiczną autonomię UE;

62. wzywa do dalszego wzmocnienia wewnętrznego systemu informowania o nieprawidłowościach w EBC poprzez dostosowanie go do dyrektywy o ochronie sygnalistów 10 ;

63. sugeruje utworzenie Niezależnego Biura Oceny na wzór takiej struktury w MFW, które mogłoby dokonywać oceny polityki EBC i przeprowadzać oceny skutków różnych wariantów polityki, nie zagrażając przy tym niezależności EBC;

o

o o

64. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 105.
2 Dz.U. C 479 z 16.12.2022, s. 75.
3 Uwagi wprowadzające w ramach dialogu monetarnego z 26 września 2022 r.: https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2022/ html/ecb.sp220926_1~0bd6fcc86c.en.html.
4 Wypowiedź Isabel Schnabel na temat globalizacji inflacji: https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2022/html/ecb. sp220511_1~e9ba02e127.en.html.
6 Str. 15 protokołu dialogu monetarnego z listopada 2021 r.: https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2021/html/ecb. sp211115_annex_1~d1ef2075bb.en.pdf.
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.283.40

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie raportu rocznego Europejskiego Banku Centralnego za rok 2022 (2022/2037(INI))
Data aktu: 16/02/2023
Data ogłoszenia: 11/08/2023