(2023/C 278/37)
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Aquind Ltd (Londyn, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: S. Goldberg, Solicitor, E. White i J. Bille, adwokaci)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER)
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie, że (i) niektóre działania Agencji były niezgodne z prawem i że działania te wyrządziły skarżącej szkodę, którą Agencja jest zobowiązana naprawić, lub (ii) ewentualnie, że decyzja Agencji wyrządziła skarżącej szkodę, którą Agencja jest zobowiązana naprawić;
w rezultacie uznanie, że Agencja jest zobowiązana do naprawienia skarżącej szkody wyrządzonej połączeniu międzysystemowemu AQUIND przez niezgodne z prawem zachowanie Agencji, która to szkoda obejmuje:
- utracone koszty poniesione od momentu rozpoczęcia niezgodnego z prawem zachowania;
- utratę dotacji z instrumentu "Łącząc Europę";
- koszty bieżącego zaangażowania regulacyjnego; oraz
- utratę zysków wynikającą z opóźnień;
- nakazanie stronom, aby w ciągu trzech miesięcy doszły do porozumienia w sprawie dokładnej kwoty odszkodowania lub aby przekazały Trybunałowi swoje szacunki, tak aby umożliwić Trybunałowi ustalenie kwoty odszkodowania, które Agencja ma zapłacić; oraz
- obciążenie Agencji kosztami niniejszego postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że odmowa przyznania zwolnienia połączeniu międzysystemowemu AQUIND w decyzji Agencji (decyzja nr 05/2018 z dnia 19 czerwca 2018 r.) jest niezgodna z prawem. Skarżąca podnosi, że niezgodność z prawem wynika z czwartego zarzutu nieważności w wyroku Sądu w sprawie T-735/18 1 , który Trybunał utrzymał w mocy w sprawie C-46/21 P 2 . Agencja umyślnie przekroczyła granice przysługującego jej uznania, nakładając dodatkowy warunek przyznania zwolnienia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 3 . Zachowanie Agencji naruszyło również zasady uzasadnionych oczekiwań, pewności prawa i równego traktowania.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że decyzja komisji odwoławczej (decyzja A-001-2018 z dnia 17 października 2018 r.) utrzymująca w mocy decyzję Agencji jest niezgodna z prawem.
3. Zarzut trzeci dotyczący niezgodności z prawem zachowania Agencji polegającego na braku kontroli decyzji Agencji po utracie przez połączenie międzysystemowe AQUIND statusu projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania, co stanowi naruszenie zasady dobrej administracji zagwarantowanej w art. 41 Karty praw podstawowych.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Agencja nie wykonała niezwłocznie wyroku Sądu w sprawie T-735/18 z naruszeniem art. 266 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 29 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 4 .
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że umyślna i nieuzasadniona zwłoka we wznowieniu postępowania po wydaniu wyroku przez Sąd jest niezgodna z prawem.
Skarżąca twierdzi, że ten szereg bezprawnych zachowań doprowadził do tego, iż poniosła ona pewną, konkretną i wymierną szkodę.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.278.26 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-342/23: Skarga wniesiona w dniu 16 czerwca 2023 r. - Aquind/ACER |
| Data aktu: | 07/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2023 |