Parlament Europejski,- uwzględniając wniosek prokuratora Sądu Apelacyjnego w Rouen z 18 listopada 2021 r. o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay'a, przekazany w piśmie z 16 maja 2022 r. przez francuskie Ministerstwo Sprawiedliwości w związku z postępowaniem przygotowawczym i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 8 czerwca 2022 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Nicolasa Bay'a, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z 20 września 1976 r. dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 26 Konstytucji Republiki Francuskiej w brzmieniu nadanym przez ustawę konstytucyjną nr 95-880 z 4 sierpnia 1995 r.,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0015/2023),
A. mając na uwadze, że prokurator Sądu Apelacyjnego w Rouen (Normandia, Francja) wystąpił z wnioskiem o uchylenie immunitetu Nicolasa Bay'a, posła do Parlamentu Europejskiego z Francji, w celu przeprowadzenia postępowania przygotowawczego w związku z zarzutami karnymi dotyczącymi domniemanego nawoływania do nienawiści lub przemocy ze względu na pochodzenie, pochodzenie etniczne, narodowość, rasę lub religię, w wypowiedziach, tekstach, obrazach lub elektronicznej publicznej komunikacji;
B. mając na uwadze, że 5 maja 2021 r. Nicolas Bay opublikował na swoim koncie na Twitterze i na Facebooku nagranie wideo nakręcone przed placem budowy meczetu w miejscowości Guinchainville (Normandia, Francja); nagranie to rzekomo zawierało twierdzenia łączące budowę meczetów z rozpowszechnianiem na terytorium Francji islamu politycznego i popełnianiem aktów terrorystycznych; mając na uwadze, że w materiale filmowym odniósł się on w szczególności do zabójstwa mieszkańca Évreux jako dowodu na przestępczość, w tym przestępczość młodocianych, oraz terroryzm; mając na uwadze, że nagranie wideo pozostało w mediach społecznościowych i - zarówno na Facebooku, jak i na Twitterze - wywołało motywowane nienawiścią komentarze czytelników, a także apele o wyeliminowanie wszystkich wyznawców islamu;
C. mając na uwadze, że wybory lokalne do Rady Regionalnej Normandii odbyły się 20 czerwca 2021 r.; mając na uwadze, że w czasie sporządzania nagrań wideo Nicolas Bay był kandydatem w tych wyborach regionalnych; mając na uwadze, że film został nagrany na terenie okręgu wyborczego Nicolasa Bay'a;
D. mając na uwadze, że 6 września 2021 r. właściwe organy policji wezwały Nicolasa Bay'a na przesłuchanie oraz że nie stawił się on na nie bez uzasadnienia; mając na uwadze, że wystosowano do niego drugie wezwanie do stawienia się na przesłuchanie 29 września 2021 r., oraz mając na uwadze, że 21 września 2021 r. Nicolas Bay poinformował organy policji pismem o odmowie stawienia się na przesłuchanie, powołując się na immunitet parlamentarny;
E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
F. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonych lub głosów oddanych przez Nicolasa Bay'a w ramach wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, lecz dotyczą działań o charakterze lokalnym;
G. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
I. mając na uwadze, że art. 26 konstytucji Francji stanowi, że żaden członek parlamentu nie może być ścigany, poszukiwany, zatrzymany, aresztowany bądź sądzony z powodu wyrażonych poglądów w związku wykonywaniem swych funkcji lub z powodu głosowania oraz żaden członek parlamentu nie może być aresztowany ani poddany pozbawieniu lub ograniczeniu wolności w sprawach dotyczących zbrodni lub występku bez zgody parlamentu;
J. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Nicolasa Bay'a;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Francuskiej i Nicolasowi Bay'owi.