Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie przygotowań do szczytu UE-Ukraina (2023/2509(RSP))

P9_TA(2023)0029
Przygotowanie szczytu UE-Ukraina Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie przygotowań do szczytu UE-Ukraina (2023/2509(RSP))
(2023/C 267/02)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy,

- uwzględniając podpisany w 2014 r. układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 1  oraz powiązaną z nim pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (układ o stowarzyszeniu UE- Ukraina),

- uwzględniając złożony 28 lutego 2022 r. przez Ukrainę wniosek o członkostwo w UE, komunikat Komisji z dnia 17 czerwca 2022 r. pt. "Opinia Komisji w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w Unii Europejskiej" (COM(2022)0407) oraz konkluzje Rady Europejskiej z 23-24 czerwca 2022 r.,

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz statut rzymski,

- uwzględniając wspólne oświadczenie z 23. szczytu UE-Ukraina, który odbył się 12 października 2021 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 15 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska od 24 lutego 2022 r. prowadzi nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że ta wojna napastnicza stanowi jawne i rażące naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że sytuacja geopolityczna w Europie zasadniczo się zmieniła i wymaga stanowczych, odważnych i kompleksowych decyzji politycznych, finansowych i dotyczących bezpieczeństwa; mając na uwadze, że Ukraina jest atakowana przez Rosję od momentu wybuchu protestów w listopadzie 2013 r. przeciwko decyzji ówczesnego prezydenta o zawieszeniu podpisania układu o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą;

B. mając na uwadze, że siły rosyjskie prowadzą masowe ataki na dzielnice mieszkalne i infrastrukturę cywilną; mając na uwadze, że zamordowano już tysiące cywilów, w tym setki dzieci, a jeszcze więcej osób doświadczyło tortur, nękania, napaści na tle seksualnym, porwań lub przymusowych wysiedleń; mając na uwadze, że takim nieludzkim postępowaniem siły rosyjskie i ich poplecznicy całkowicie lekceważą międzynarodowe prawo humanitarne; mając na uwadze, że 30 września 2022 r. Rosja jednostronnie ogłosiła aneksję - oprócz wcześniej zaanektowanego Krymu - częściowo okupowanych przez Rosję ukraińskich obwodów: donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego;

C. mając na uwadze, że przywódcy polityczni i ludność Ukrainy wykazują niezwykłą determinację, aby podtrzymać funkcjonowanie instytucji państwowych i usług publicznych pomimo wojny;

D. mając na uwadze, że 3 lutego 2023 r. w Kijowie ma się odbyć 24. szczyt UE-Ukraina; mając na uwadze, że szczyt jest doskonałą okazją nie tylko do omówienia sytuacji w terenie i bieżących priorytetów Ukrainy, w tym pomocy finansowej i wojskowej, odpowiedzialności za rosyjskie zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i zbrodnię agresji, globalnego zasięgu, środków ograniczających oraz bezpieczeństwa żywnościowego i energetycznego, ale również do podjęcia działań, które umożliwią Ukrainie kontynuację wysiłków na rzecz reform, jak określono w układzie o stowarzyszeniu UE-Ukraina oraz w siedmiu priorytetach wskazanych w opinii Komisji z dnia 17 czerwca 2022 r., a także tych, które prowadzą do członkostwa w UE;

E. mając na uwadze, że obowiązujący od 2014 r. układ o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą doprowadził już do znacznego nasilenia dialogu politycznego, zacieśnienia stosunków politycznych i integracji gospodarczej oraz otwiera nowe perspektywy współpracy sektorowej;

F. mając na uwadze, że w konkluzjach z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia Rada zwróciła się do Komisji o przygotowanie planu działania opisującego kolejne kroki, które ułatwią Ukrainie dostęp do jednolitego rynku UE, z wykorzystaniem pełnego potencjału układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina;

G. mając na uwadze, że 17 czerwca 2022 r. Komisja opublikowała opinię w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w UE i zaleciła przyznanie jej statusu kraju kandydującego przy założeniu, że podjęte zostaną pewne reformy dotyczące praworządności i walki z korupcją; mając na uwadze, że w konkluzjach z dnia 13 grudnia 2022 r. Rada przypomniała, że Komisję poproszono o przedstawienie sprawozdania na temat spełnienia warunków określonych w opinii Komisji z 17 czerwca 2022 r. w ramach regularnego pakietu rozszerzeniowego w 2023 r., oraz przyjęła do wiadomości, że Komisja postanowiła zamiast tego przedstawić nowe dane wiosną 2023 r.;

H. mając na uwadze, że nie ma przyspieszonej procedury uzyskania członkostwa w UE, a akcesja to nadal złożony, oparty na wynikach i ustrukturyzowany proces, który wymaga skutecznego wdrożenia reform i transpozycji dorobku prawnego; mając na uwadze, że postępy każdego kraju na drodze do przystąpienia są oceniane na podstawie jego własnych osiągnięć i procesu reform; mając na uwadze, że nie wyklucza to jednak szybkiego rozpoczęcia tego procesu, aby pokazać zaangażowanie UE na rzecz Ukrainy w nowym kontekście geopolitycznym spowodowanym agresją Rosji; mając na uwadze, że zdolność UE do przyjmowania nowych członków będzie odgrywać ważną rolę w przyszłych akcesjach;

I. mając na uwadze, że decentralizacja i silny samorząd lokalny stały się kamieniem węgielnym ukraińskiej demokracji i są jednym z ważnych czynników odporności Ukrainy w czasie wojny; mając na uwadze, że przejęcie przez gminy inicjatywy w zakresie lokalnej odbudowy ma kluczowe znaczenie, ponieważ gwarantuje, że krajowe i międzynarodowe fundusze na odbudowę trafią tam, gdzie są najbardziej potrzebne;

1. ponownie z całą stanowczością potępia wojnę napastniczą Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie, a także udział w niej Białorusi, i domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszystkie działania wojenne w Ukrainie i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy uznanego przez społeczność międzynarodową;

2. potwierdza niezachwianą solidarność z narodem ukraińskim, który od 24 lutego 2022 r. oraz w ciągu ostatnich dziewięciu lat rosyjskiej agresji na Ukrainę nadal wykazuje niezwykłą odwagę i odporność w obliczu niesłabnących gróźb i ataków;

3. w pełni popiera niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz podkreśla, że wojna stanowi poważne naruszenie prawa międzynarodowego; w tym kontekście ponownie potępia nielegalną aneksję przez Rosję ukraińskich obwodów: donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego, a także Półwyspu Krymskiego;

4. podkreśla, że pociągnięcie Rosji do odpowiedzialności za wszystkie zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i za zbrodnię agresji przeciwko Ukrainie jest pilną koniecznością; ponawia apel do UE i jej państw członkowskich o odgrywanie wiodącej roli i aktywne wsparcie powołania specjalnego trybunału w celu zbadania i ścigania rosyjskiej zbrodni agresji na Ukrainę oraz utworzenia międzynarodowego rejestru szkód; wyraża pełne poparcie dla prowadzonego przez prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) dochodzenia w sprawie sytuacji w Ukrainie, w tym zarzutów zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości i ludobójstwa; wzywa Ukrainę do ratyfikacji Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego wraz z poprawkami oraz do formalnego przystąpienia do MTK w celu wsparcia międzynarodowych wysiłków na rzecz rozliczenia poważnych zbrodni międzynarodowych;

5. wciąż wzywa instytucje UE i państwa członkowskie oraz partnerów UE do udzielania Ukrainie wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego, wojskowego, gospodarczego, infrastrukturalnego, finansowego i humanitarnego; oczekuje, że państwa członkowskie wykorzystają zbliżający się szczyt UE-Ukraina, by mocniej się zaangażować;

6. podkreśla, że konieczny jest stały dopływ pomocy humanitarnej do Ukrainy oraz wzywa UE i Ukrainę do omówienia potrzeb około 8 mln Ukraińców, którzy uciekli przed wojną i tymczasowo przebywają w państwach członkowskich UE; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje niedawne przedłużenie do marca 2024 r. obowiązywania dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 2 ; podkreśla potrzebę priorytetowego traktowania sytuacji dzieci i kobiet, w szczególności kobiet w ciąży, rodziców samotnie wychowujących dzieci i ofiar handlu ludźmi, a także połączenia wysiłków, aby przymusowo deportowani Ukraińcy mogli powrócić do kraju, a dzieci przymusowo przysposobione powróciły do swoich rodzin;

7. wzywa państwa członkowskie do zwiększenia i przyspieszenia pomocy wojskowej dla Ukrainy, w szczególności do dostarczania broni w odpowiedzi na jasno określone potrzeby; wyraża poparcie dla ostatnich decyzji o dostarczeniu Ukrainie nowoczesnych bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, systemu obrony powietrznej i odpowiedniej amunicji oraz wzywa państwa członkowskie do szybszych dostaw pomocy wojskowej i sprzętu; z zadowoleniem przyjmuje decyzję rządów kilku państw członkowskich UE, Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonego Królestwa i Kanady o dostarczeniu Ukrainie nowoczesnych czołgów bojowych; nalega na natychmiastowe rozpoczęcie szkolenia ukraińskich żołnierzy z obsługi tych czołgów, i wzywa do rozważenia dostaw zachodnich samolotów myśliwskich i systemów rakietowych dalekiego zasięgu jako kolejnego kroku;

8. wzywa Radę, Komisję i państwa członkowskie do poparcia 10-punktowego planu pokojowego przedstawionego przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i do starań na rzecz utworzenia koalicji międzynarodowej w celu realizacji tego planu oraz do współpracy z Ukrainą w sprawie przyszłych gwarancji bezpieczeństwa, takich jak te zaproponowane w kijowskim porozumieniu w sprawie bezpieczeństwa;

9. popiera utworzenie misji pomocy wojskowej w celu przeszkolenia ukraińskich sił zbrojnych na terytorium UE; docenia prace misji doradczej UE na rzecz reformy cywilnego sektora bezpieczeństwa w Ukrainie i z zadowoleniem przyjmuje niedawne dostosowanie jej mandatu w celu wsparcia władz ukraińskich w ułatwianiu dochodzeń i postępowań w sprawie wszelkich międzynarodowych przestępstw popełnionych przez rosyjskie siły zbrojne i rosyjskich najemników podczas wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;

10. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie 16 stycznia 2023 r. protokołu ustaleń i umowy pożyczki umożliwiających bezprecedensowe wsparcie Ukrainy w 2023 r. kwotą 18 mld EUR za pośrednictwem instrumentu pomocy makrofinansowej +, a także szybką wypłatę pierwszej transzy 17 stycznia 2023 r.; podkreśla jak ważna jest ciągła i szybka realizacja zobowiązań dotyczących pomocy finansowej i technicznej, aby zapewnić stabilność makroekonomiczną Ukrainy, odbudować krytyczną infrastrukturę i utrzymać podstawowe usługi publiczne, w szczególności w obliczu ciągłych rosyjskich ataków na infrastrukturę cywilną, które zagrażają znacznej liczbie obywateli Ukrainy pozbawianych dostępu do podstawowych usług, takich jak woda, ogrzewanie i energia elektryczna; podkreśla, że pomoc finansową od UE i innych podmiotów międzynarodowych należy wykorzystywać odpowiedzialnie, przejrzyście i skutecznie, a także zwraca uwagę na znaczenie ponownego uruchomienia ukraińskiego systemu zamówień publicznych dzięki pełnemu przywróceniu systemu ProZorro;

11. wzywa, aby wykorzystać zbliżający się szczyt UE-Ukraina do ustalenia priorytetów kompleksowego pakietu UE na rzecz odbudowy Ukrainy, który powinien koncentrować się na natychmiastowej, średnio- i długoterminowej pomocy, odbudowie i ożywieniu gospodarczym oraz dalszej pomocy w konsolidacji wzrostu gospodarczego po zakończeniu wojny; przypomina, że pakietem na rzecz odbudowy powinni wspólnie kierować UE, międzynarodowe instytucje finansowe i partnerzy o podobnych poglądach, przy znacznym udziale G7; zaleca, by przedstawiciele ukraińskich samorządów lokalnych uczestniczyli w przygotowaniu planów odbudowy; zaleca ustanowienie jasnego i przejrzystego mechanizmu angażowania ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego w kluczowe procesy decyzyjne oraz wzywa do stałego wspierania społeczeństwa obywatelskiego; podkreśla rolę warunków środowiskowych i przejrzystości w odbudowie; nalega na wdrożenie najistotniejszych reform w zakresie ochrony środowiska, jak również na ustanowienie skutecznych zabezpieczeń dla ochrony środowiska podczas rozwoju i odbudowy Ukrainy; apeluje, aby z pakietem na rzecz odbudowy szły w parze niezbędne zdolności budżetowe UE;

12. ponawia apel o znalezienie właściwej podstawy prawnej umożliwiającej wykorzystanie zamrożonych aktywów centralnego banku Rosji, a także aktywów rosyjskich oligarchów, w celu sfinansowania odbudowy Ukrainy; popiera utworzenie specjalnej międzynarodowej misji obserwacyjnej, która będzie rejestrować skutki środowiskowe rosyjskiej agresji na Ukrainę w celu stworzenia podstaw do uzyskania od Rosji konkretnych odszkodowań;

13. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE; podkreśla, że przystąpienie do UE musi nastąpić zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej, z poszanowaniem odpowiednich procedur i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów - w szczególności tzw. kryteriów kopenhaskich dotyczących członkostwa w UE - i pozostaje procesem opartym na wynikach, który wymaga przyjęcia i wdrożenia odpowiednich reform, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE;

14. potwierdza swoje zaangażowanie na rzecz członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej; uważa, że stanowi geostrategiczną inwestycję w zjednoczoną i silną Europę; przypomina, że wniosek Ukrainy o członkostwo w UE jest równoznaczny z wykazaniem się zdolnościami przywódczymi, determinacją i wizją w kontekście brutalnej rosyjskiej agresji i stanowi wyraźny sygnał polityczny, że Ukraina nieodwracalnie wybrała europejską drogę i będzie wspierana przez europejskich partnerów;

15. z zadowoleniem przyjmuje europejskie ambicje narodu ukraińskiego i w związku z tym wzywa przywódców politycznych i władze Ukrainy do wykorzystania momentu i zdecydowanej kontynuacji programu reform wymaganych przez UE, z uwzględnieniem priorytetów wskazanych przez Komisję w opinii w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w UE;

16. zwraca się do władz Ukrainy o jednoznaczną polityczną determinację w działaniu zgodnie z europejskimi ambicjami obywateli i znaczne przyspieszenie postępów we wprowadzaniu istotnych reform, aby jak najszybciej skutecznie spełnić kryteria członkostwa w UE; podkreśla w związku z tym, że konieczna jest ochrona niezależności wszystkich instytucji antykorupcyjnych, zwiększenie swobody mediów, wzrost skuteczności i rozliczalności wymiaru sprawiedliwości, eliminacja niedociągnięć w funkcjonowaniu organów ścigania oraz zagwarantowanie pluralizmu politycznego i partyjnego zarówno w ukraińskim parlamencie, jak i poza nim; wzywa Ukrainę do powstrzymania się od uchwalania przepisów, które nie są zgodne z dorobkiem prawnym UE lub zagrażają postępom reform i walce z korupcją;

17. wzywa uczestników zbliżającego się szczytu UE-Ukraina do działań na rzecz rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych oraz do poparcia planu działania opisującego kolejne kroki, które umożliwią przystąpienie Ukrainy do jednolitego rynku UE, z naciskiem na zapewnienie wymiernych korzyści ukraińskiemu społeczeństwu i obywatelom od samego początku procesu, w oparciu o podejście stopniowe; wzywa Komisję do przedstawienia odważnego i ambitnego planu negocjacji oraz do szybkiego i stopniowego uwzględnienia Ukrainy w strategiach i programach UE, z planem działania dla każdego etapu tego procesu; wzywa do innowacyjnej, komplementarnej i elastycznej interakcji między trwającymi pracami nad wdrożeniem obowiązującego układu o stowarzyszeniu a procesem negocjacji akcesyjnych;

18. wzywa rząd Ukrainy do dalszego wzmacniania samorządu lokalnego, czyli reformy, która spotkała się z dużym uznaniem na szczeblu krajowym i międzynarodowym, oraz do potraktowania udanej decentralizacji jako podstawy strukturalnej procesu naprawy, odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy;

19. z zadowoleniem przyjmuje duże postępy Ukrainy w dostosowywaniu się do jednolitego rynku UE i wzywa do szybkiego przyjęcia priorytetowego planu działania na rzecz rozszerzonego wdrażania pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu między UE a Ukrainą w latach 2023-2024; wzywa do przedłużenia obowiązywania rozporządzenia (UE) 2022/870 w sprawie tymczasowej liberalizacji handlu 3 , a także do pilnego przeglądu ewentualnych dalszych środków liberalizacji transportu;

20. z zadowoleniem przyjmuje wspieraną przez UE umowę między unijnymi a ukraińskimi przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi gwarantującą korzystanie z telefonu za granicą tak jak w kraju, z korzyścią dla ukraińskich uchodźców, oraz z zadowoleniem przyjmuje jej przedłużenie; wzywa do włączenia ukraińskiego rynku telekomunikacyjnego do unijnego rynku;

21. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby usprawniły komunikację strategiczną i udzielały odpowiednich informacji o wzajemnych korzyściach i możliwościach wynikających z rozszerzenia zarówno dla Ukrainy, jak i państw członkowskich, co będzie sprzyjać dalszemu wzrostowi poparcia dla procesu akcesyjnego i jego lepszemu zrozumieniu; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zwiększyły widoczność finansowania ze środków unijnych i jego wymiernych rezultatów w Ukrainie; nalega, aby aktywną rolę w realizacji tych celów odgrywały UE i ukraińskie społeczeństwo obywatelskie;

22. z zadowoleniem stwierdza, że Ukraina aktywnie uczestniczy w inicjatywie Partnerstwa Wschodniego UE i wzywa do dalszego wzmacniania tej inicjatywy politycznej jako ważnej platformy współpracy regionalnej i wymiany doświadczeń na temat reform między krajami partnerskimi dążącymi do ściślejszej współpracy z UE lub członkostwa w UE;

23. wzywa instytucje UE, aby zaoferowały ukraińskim urzędnikom więcej możliwości wizyt studyjnych w instytucjach UE i obserwowania ich pracy; zachęca do dwustronnych spotkań parlamentarnych między parlamentami państw członkowskich a parlamentem Ukrainy; wzywa UE i państwa członkowskie, aby nadal oferowały możliwości edukacyjne m. in. młodzieży ukraińskiej, urzędnikom służby cywilnej i dyplomatom; apeluje o rozpoczęcie procedury utworzenia Akademii Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego;

24. wzywa do jak najszybszego przyjęcia przez państwa członkowskie 10. pakietu sankcji wobec Rosji, a także do proaktywnego przedstawienia propozycji dalszego ich rozszerzenia przez włączenie nowych sektorów i osób; wzywa wszystkie państwa członkowskie, aby nadal okazywały jedność w obliczu wojny Rosji przeciwko Ukrainie; wzywa wszystkich partnerów, w szczególności kraje kandydujące do UE i potencjalne kraje kandydujące, do dostosowania się do tych pakietów sankcji;

25. postuluje rozszerzenie listy osób i podmiotów objętych sankcjami o rosyjskie firmy wciąż obecne na rynku UE, takie jak Łukoil i Rosatom, oraz o osoby zaangażowane w przymusowe deportacje, nielegalne więzienie rosyjskich działaczy obywatelskich i opozycji politycznej, nielegalne "referenda" w Ługańsku, Chersoniu, Zaporożu i Doniecku oraz w nielegalne "wybory" na Krymie i w Sewastopolu, a także o wszystkich członków partii reprezentowanych w Dumie Państwowej, którzy sprawują funkcje w wybieralnych parlamentach na wszystkich szczeblach, w tym na szczeblu regionalnym i gminnym, oraz o pracowników rosyjskich mediów propagandowych rozpowszechniających antyukraińskie i prowojenne hasła; wzywa Radę do rozszerzenia wykazu osób objętych sankcjami o osoby wskazane przez Fundację Walki z Korupcją Aleksieja Nawalnego; jednocześnie wzywa Ukrainę do przyjęcia własnej ustawy Magnickiego; apeluje o wprowadzenie zakazu bezpośredniego lub pośredniego importu, zakupu lub transferu diamentów, w postaci surowej lub przetworzonej, pochodzących z Federacji Rosyjskiej;

26. ponawia apel o wprowadzenie natychmiastowego i pełnego embarga na import paliw kopalnych i uranu z Rosji oraz o całkowitą rezygnację z gazociągów Nord Stream 1 i 2 w celu zaprzestania finansowania maszyny wojennej Putina ze środków UE; wzywa do zaostrzenia środków ograniczających wobec Białorusi; wzywa Radę, by we współpracy z partnerami międzynarodowymi obniżyła pułap cenowy ropy naftowej, która pochodzi z Rosji lub jest z niej importowana;

27. wzywa Komisję i organy nadzorcze UE do ścisłego monitorowania skutecznego i kompleksowego stosowania wszystkich sankcji UE przez państwa członkowskie oraz do zwalczania praktyk obchodzenia sankcji, w tym dzięki eliminacji istniejących luk; potępia te państwa trzecie, które pomogły Rosji i Białorusi obejść nałożone sankcje, oraz zwraca się do Komisji i państw członkowskich o rozważenie działań wobec tych państw trzecich;

28. potępia niedawną decyzję Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego o zezwoleniu rosyjskim i białoruskim sportowcom na udział w kwalifikacjach do igrzysk olimpijskich w Paryżu w 2024 r. pod neutralną flagą, co jest sprzeczne z wieloaspektową izolacją tych krajów i zostanie wykorzystane przez oba reżimy do celów propagandowych;

29. ponawia apel do UE i państw członkowskich, aby podjęły działania, które pod każdym względem odizolują Federację Rosyjską na arenie międzynarodowej, w tym w organizacjach i organach międzynarodowych, których jest członkiem, oraz o powstrzymanie się od organizowania jakichkolwiek oficjalnych wydarzeń na terytorium Federacji Rosyjskiej, obniżając poziom stosunków dyplomatycznych z Moskwą;

30. potępia nielegalną rosyjską okupację ukraińskiej elektrowni jądrowej w Zaporożu oraz - aby zmniejszyć ryzyko incydentu jądrowego lub radiologicznego - popiera propozycję utworzenia wokół niej strefy bezpieczeństwa jądrowego i ochrony fizycznej obiektów jądrowych, zgodnie z propozycją Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej;

31. apeluje do UE i państw członkowskich o strategiczne i proaktywne przeciwdziałanie zagrożeniom hybrydowym i ingerencji Rosji w procesy demokratyczne, np. polityczne i wyborcze, w Ukrainie i poza nią, w szczególności złośliwym działaniom mającym na celu manipulowanie opinią publiczną i osłabianie integracji europejskiej; wzywa UE i państwa członkowskie do zwiększenia odporności na dezinformację i kampanie, których celem jest zakłócanie procesów demokratycznych i tworzenie podziałów na Ukrainie;

32. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy.

1 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
2 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/870 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 103).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.267.17

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie przygotowań do szczytu UE-Ukraina (2023/2509(RSP))
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023