Parlament Europejski,- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy,
- uwzględniając podpisany w 2014 r. układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 1 oraz powiązaną z nim pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (układ o stowarzyszeniu UE- Ukraina),
- uwzględniając złożony 28 lutego 2022 r. przez Ukrainę wniosek o członkostwo w UE, komunikat Komisji z dnia 17 czerwca 2022 r. pt. "Opinia Komisji w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w Unii Europejskiej" (COM(2022)0407) oraz konkluzje Rady Europejskiej z 23-24 czerwca 2022 r.,
- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych, konwencje haskie, konwencje genewskie i protokoły dodatkowe do nich oraz statut rzymski,
- uwzględniając wspólne oświadczenie z 23. szczytu UE-Ukraina, który odbył się 12 października 2021 r.,
- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 15 grudnia 2022 r.,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska od 24 lutego 2022 r. prowadzi nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że ta wojna napastnicza stanowi jawne i rażące naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że sytuacja geopolityczna w Europie zasadniczo się zmieniła i wymaga stanowczych, odważnych i kompleksowych decyzji politycznych, finansowych i dotyczących bezpieczeństwa; mając na uwadze, że Ukraina jest atakowana przez Rosję od momentu wybuchu protestów w listopadzie 2013 r. przeciwko decyzji ówczesnego prezydenta o zawieszeniu podpisania układu o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą;
B. mając na uwadze, że siły rosyjskie prowadzą masowe ataki na dzielnice mieszkalne i infrastrukturę cywilną; mając na uwadze, że zamordowano już tysiące cywilów, w tym setki dzieci, a jeszcze więcej osób doświadczyło tortur, nękania, napaści na tle seksualnym, porwań lub przymusowych wysiedleń; mając na uwadze, że takim nieludzkim postępowaniem siły rosyjskie i ich poplecznicy całkowicie lekceważą międzynarodowe prawo humanitarne; mając na uwadze, że 30 września 2022 r. Rosja jednostronnie ogłosiła aneksję - oprócz wcześniej zaanektowanego Krymu - częściowo okupowanych przez Rosję ukraińskich obwodów: donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego;
C. mając na uwadze, że przywódcy polityczni i ludność Ukrainy wykazują niezwykłą determinację, aby podtrzymać funkcjonowanie instytucji państwowych i usług publicznych pomimo wojny;
D. mając na uwadze, że 3 lutego 2023 r. w Kijowie ma się odbyć 24. szczyt UE-Ukraina; mając na uwadze, że szczyt jest doskonałą okazją nie tylko do omówienia sytuacji w terenie i bieżących priorytetów Ukrainy, w tym pomocy finansowej i wojskowej, odpowiedzialności za rosyjskie zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i zbrodnię agresji, globalnego zasięgu, środków ograniczających oraz bezpieczeństwa żywnościowego i energetycznego, ale również do podjęcia działań, które umożliwią Ukrainie kontynuację wysiłków na rzecz reform, jak określono w układzie o stowarzyszeniu UE-Ukraina oraz w siedmiu priorytetach wskazanych w opinii Komisji z dnia 17 czerwca 2022 r., a także tych, które prowadzą do członkostwa w UE;
E. mając na uwadze, że obowiązujący od 2014 r. układ o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą doprowadził już do znacznego nasilenia dialogu politycznego, zacieśnienia stosunków politycznych i integracji gospodarczej oraz otwiera nowe perspektywy współpracy sektorowej;
F. mając na uwadze, że w konkluzjach z dnia 13 grudnia 2022 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia Rada zwróciła się do Komisji o przygotowanie planu działania opisującego kolejne kroki, które ułatwią Ukrainie dostęp do jednolitego rynku UE, z wykorzystaniem pełnego potencjału układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina;
G. mając na uwadze, że 17 czerwca 2022 r. Komisja opublikowała opinię w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w UE i zaleciła przyznanie jej statusu kraju kandydującego przy założeniu, że podjęte zostaną pewne reformy dotyczące praworządności i walki z korupcją; mając na uwadze, że w konkluzjach z dnia 13 grudnia 2022 r. Rada przypomniała, że Komisję poproszono o przedstawienie sprawozdania na temat spełnienia warunków określonych w opinii Komisji z 17 czerwca 2022 r. w ramach regularnego pakietu rozszerzeniowego w 2023 r., oraz przyjęła do wiadomości, że Komisja postanowiła zamiast tego przedstawić nowe dane wiosną 2023 r.;
H. mając na uwadze, że nie ma przyspieszonej procedury uzyskania członkostwa w UE, a akcesja to nadal złożony, oparty na wynikach i ustrukturyzowany proces, który wymaga skutecznego wdrożenia reform i transpozycji dorobku prawnego; mając na uwadze, że postępy każdego kraju na drodze do przystąpienia są oceniane na podstawie jego własnych osiągnięć i procesu reform; mając na uwadze, że nie wyklucza to jednak szybkiego rozpoczęcia tego procesu, aby pokazać zaangażowanie UE na rzecz Ukrainy w nowym kontekście geopolitycznym spowodowanym agresją Rosji; mając na uwadze, że zdolność UE do przyjmowania nowych członków będzie odgrywać ważną rolę w przyszłych akcesjach;
I. mając na uwadze, że decentralizacja i silny samorząd lokalny stały się kamieniem węgielnym ukraińskiej demokracji i są jednym z ważnych czynników odporności Ukrainy w czasie wojny; mając na uwadze, że przejęcie przez gminy inicjatywy w zakresie lokalnej odbudowy ma kluczowe znaczenie, ponieważ gwarantuje, że krajowe i międzynarodowe fundusze na odbudowę trafią tam, gdzie są najbardziej potrzebne;
1. ponownie z całą stanowczością potępia wojnę napastniczą Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie, a także udział w niej Białorusi, i domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszystkie działania wojenne w Ukrainie i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy uznanego przez społeczność międzynarodową;
2. potwierdza niezachwianą solidarność z narodem ukraińskim, który od 24 lutego 2022 r. oraz w ciągu ostatnich dziewięciu lat rosyjskiej agresji na Ukrainę nadal wykazuje niezwykłą odwagę i odporność w obliczu niesłabnących gróźb i ataków;
3. w pełni popiera niepodległość, suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz podkreśla, że wojna stanowi poważne naruszenie prawa międzynarodowego; w tym kontekście ponownie potępia nielegalną aneksję przez Rosję ukraińskich obwodów: donieckiego, chersońskiego, ługańskiego i zaporoskiego, a także Półwyspu Krymskiego;
4. podkreśla, że pociągnięcie Rosji do odpowiedzialności za wszystkie zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i za zbrodnię agresji przeciwko Ukrainie jest pilną koniecznością; ponawia apel do UE i jej państw członkowskich o odgrywanie wiodącej roli i aktywne wsparcie powołania specjalnego trybunału w celu zbadania i ścigania rosyjskiej zbrodni agresji na Ukrainę oraz utworzenia międzynarodowego rejestru szkód; wyraża pełne poparcie dla prowadzonego przez prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) dochodzenia w sprawie sytuacji w Ukrainie, w tym zarzutów zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości i ludobójstwa; wzywa Ukrainę do ratyfikacji Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego wraz z poprawkami oraz do formalnego przystąpienia do MTK w celu wsparcia międzynarodowych wysiłków na rzecz rozliczenia poważnych zbrodni międzynarodowych;
5. wciąż wzywa instytucje UE i państwa członkowskie oraz partnerów UE do udzielania Ukrainie wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego, wojskowego, gospodarczego, infrastrukturalnego, finansowego i humanitarnego; oczekuje, że państwa członkowskie wykorzystają zbliżający się szczyt UE-Ukraina, by mocniej się zaangażować;
6. podkreśla, że konieczny jest stały dopływ pomocy humanitarnej do Ukrainy oraz wzywa UE i Ukrainę do omówienia potrzeb około 8 mln Ukraińców, którzy uciekli przed wojną i tymczasowo przebywają w państwach członkowskich UE; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje niedawne przedłużenie do marca 2024 r. obowiązywania dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 2 ; podkreśla potrzebę priorytetowego traktowania sytuacji dzieci i kobiet, w szczególności kobiet w ciąży, rodziców samotnie wychowujących dzieci i ofiar handlu ludźmi, a także połączenia wysiłków, aby przymusowo deportowani Ukraińcy mogli powrócić do kraju, a dzieci przymusowo przysposobione powróciły do swoich rodzin;
7. wzywa państwa członkowskie do zwiększenia i przyspieszenia pomocy wojskowej dla Ukrainy, w szczególności do dostarczania broni w odpowiedzi na jasno określone potrzeby; wyraża poparcie dla ostatnich decyzji o dostarczeniu Ukrainie nowoczesnych bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, systemu obrony powietrznej i odpowiedniej amunicji oraz wzywa państwa członkowskie do szybszych dostaw pomocy wojskowej i sprzętu; z zadowoleniem przyjmuje decyzję rządów kilku państw członkowskich UE, Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonego Królestwa i Kanady o dostarczeniu Ukrainie nowoczesnych czołgów bojowych; nalega na natychmiastowe rozpoczęcie szkolenia ukraińskich żołnierzy z obsługi tych czołgów, i wzywa do rozważenia dostaw zachodnich samolotów myśliwskich i systemów rakietowych dalekiego zasięgu jako kolejnego kroku;
8. wzywa Radę, Komisję i państwa członkowskie do poparcia 10-punktowego planu pokojowego przedstawionego przez prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i do starań na rzecz utworzenia koalicji międzynarodowej w celu realizacji tego planu oraz do współpracy z Ukrainą w sprawie przyszłych gwarancji bezpieczeństwa, takich jak te zaproponowane w kijowskim porozumieniu w sprawie bezpieczeństwa;
9. popiera utworzenie misji pomocy wojskowej w celu przeszkolenia ukraińskich sił zbrojnych na terytorium UE; docenia prace misji doradczej UE na rzecz reformy cywilnego sektora bezpieczeństwa w Ukrainie i z zadowoleniem przyjmuje niedawne dostosowanie jej mandatu w celu wsparcia władz ukraińskich w ułatwianiu dochodzeń i postępowań w sprawie wszelkich międzynarodowych przestępstw popełnionych przez rosyjskie siły zbrojne i rosyjskich najemników podczas wojny napastniczej przeciwko Ukrainie;
10. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie 16 stycznia 2023 r. protokołu ustaleń i umowy pożyczki umożliwiających bezprecedensowe wsparcie Ukrainy w 2023 r. kwotą 18 mld EUR za pośrednictwem instrumentu pomocy makrofinansowej +, a także szybką wypłatę pierwszej transzy 17 stycznia 2023 r.; podkreśla jak ważna jest ciągła i szybka realizacja zobowiązań dotyczących pomocy finansowej i technicznej, aby zapewnić stabilność makroekonomiczną Ukrainy, odbudować krytyczną infrastrukturę i utrzymać podstawowe usługi publiczne, w szczególności w obliczu ciągłych rosyjskich ataków na infrastrukturę cywilną, które zagrażają znacznej liczbie obywateli Ukrainy pozbawianych dostępu do podstawowych usług, takich jak woda, ogrzewanie i energia elektryczna; podkreśla, że pomoc finansową od UE i innych podmiotów międzynarodowych należy wykorzystywać odpowiedzialnie, przejrzyście i skutecznie, a także zwraca uwagę na znaczenie ponownego uruchomienia ukraińskiego systemu zamówień publicznych dzięki pełnemu przywróceniu systemu ProZorro;
11. wzywa, aby wykorzystać zbliżający się szczyt UE-Ukraina do ustalenia priorytetów kompleksowego pakietu UE na rzecz odbudowy Ukrainy, który powinien koncentrować się na natychmiastowej, średnio- i długoterminowej pomocy, odbudowie i ożywieniu gospodarczym oraz dalszej pomocy w konsolidacji wzrostu gospodarczego po zakończeniu wojny; przypomina, że pakietem na rzecz odbudowy powinni wspólnie kierować UE, międzynarodowe instytucje finansowe i partnerzy o podobnych poglądach, przy znacznym udziale G7; zaleca, by przedstawiciele ukraińskich samorządów lokalnych uczestniczyli w przygotowaniu planów odbudowy; zaleca ustanowienie jasnego i przejrzystego mechanizmu angażowania ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego w kluczowe procesy decyzyjne oraz wzywa do stałego wspierania społeczeństwa obywatelskiego; podkreśla rolę warunków środowiskowych i przejrzystości w odbudowie; nalega na wdrożenie najistotniejszych reform w zakresie ochrony środowiska, jak również na ustanowienie skutecznych zabezpieczeń dla ochrony środowiska podczas rozwoju i odbudowy Ukrainy; apeluje, aby z pakietem na rzecz odbudowy szły w parze niezbędne zdolności budżetowe UE;
12. ponawia apel o znalezienie właściwej podstawy prawnej umożliwiającej wykorzystanie zamrożonych aktywów centralnego banku Rosji, a także aktywów rosyjskich oligarchów, w celu sfinansowania odbudowy Ukrainy; popiera utworzenie specjalnej międzynarodowej misji obserwacyjnej, która będzie rejestrować skutki środowiskowe rosyjskiej agresji na Ukrainę w celu stworzenia podstaw do uzyskania od Rosji konkretnych odszkodowań;
13. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE; podkreśla, że przystąpienie do UE musi nastąpić zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej, z poszanowaniem odpowiednich procedur i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów - w szczególności tzw. kryteriów kopenhaskich dotyczących członkostwa w UE - i pozostaje procesem opartym na wynikach, który wymaga przyjęcia i wdrożenia odpowiednich reform, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE;
14. potwierdza swoje zaangażowanie na rzecz członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej; uważa, że stanowi geostrategiczną inwestycję w zjednoczoną i silną Europę; przypomina, że wniosek Ukrainy o członkostwo w UE jest równoznaczny z wykazaniem się zdolnościami przywódczymi, determinacją i wizją w kontekście brutalnej rosyjskiej agresji i stanowi wyraźny sygnał polityczny, że Ukraina nieodwracalnie wybrała europejską drogę i będzie wspierana przez europejskich partnerów;
15. z zadowoleniem przyjmuje europejskie ambicje narodu ukraińskiego i w związku z tym wzywa przywódców politycznych i władze Ukrainy do wykorzystania momentu i zdecydowanej kontynuacji programu reform wymaganych przez UE, z uwzględnieniem priorytetów wskazanych przez Komisję w opinii w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w UE;
16. zwraca się do władz Ukrainy o jednoznaczną polityczną determinację w działaniu zgodnie z europejskimi ambicjami obywateli i znaczne przyspieszenie postępów we wprowadzaniu istotnych reform, aby jak najszybciej skutecznie spełnić kryteria członkostwa w UE; podkreśla w związku z tym, że konieczna jest ochrona niezależności wszystkich instytucji antykorupcyjnych, zwiększenie swobody mediów, wzrost skuteczności i rozliczalności wymiaru sprawiedliwości, eliminacja niedociągnięć w funkcjonowaniu organów ścigania oraz zagwarantowanie pluralizmu politycznego i partyjnego zarówno w ukraińskim parlamencie, jak i poza nim; wzywa Ukrainę do powstrzymania się od uchwalania przepisów, które nie są zgodne z dorobkiem prawnym UE lub zagrażają postępom reform i walce z korupcją;
17. wzywa uczestników zbliżającego się szczytu UE-Ukraina do działań na rzecz rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych oraz do poparcia planu działania opisującego kolejne kroki, które umożliwią przystąpienie Ukrainy do jednolitego rynku UE, z naciskiem na zapewnienie wymiernych korzyści ukraińskiemu społeczeństwu i obywatelom od samego początku procesu, w oparciu o podejście stopniowe; wzywa Komisję do przedstawienia odważnego i ambitnego planu negocjacji oraz do szybkiego i stopniowego uwzględnienia Ukrainy w strategiach i programach UE, z planem działania dla każdego etapu tego procesu; wzywa do innowacyjnej, komplementarnej i elastycznej interakcji między trwającymi pracami nad wdrożeniem obowiązującego układu o stowarzyszeniu a procesem negocjacji akcesyjnych;
18. wzywa rząd Ukrainy do dalszego wzmacniania samorządu lokalnego, czyli reformy, która spotkała się z dużym uznaniem na szczeblu krajowym i międzynarodowym, oraz do potraktowania udanej decentralizacji jako podstawy strukturalnej procesu naprawy, odbudowy i rekonstrukcji Ukrainy;
19. z zadowoleniem przyjmuje duże postępy Ukrainy w dostosowywaniu się do jednolitego rynku UE i wzywa do szybkiego przyjęcia priorytetowego planu działania na rzecz rozszerzonego wdrażania pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu między UE a Ukrainą w latach 2023-2024; wzywa do przedłużenia obowiązywania rozporządzenia (UE) 2022/870 w sprawie tymczasowej liberalizacji handlu 3 , a także do pilnego przeglądu ewentualnych dalszych środków liberalizacji transportu;
20. z zadowoleniem przyjmuje wspieraną przez UE umowę między unijnymi a ukraińskimi przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi gwarantującą korzystanie z telefonu za granicą tak jak w kraju, z korzyścią dla ukraińskich uchodźców, oraz z zadowoleniem przyjmuje jej przedłużenie; wzywa do włączenia ukraińskiego rynku telekomunikacyjnego do unijnego rynku;
21. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby usprawniły komunikację strategiczną i udzielały odpowiednich informacji o wzajemnych korzyściach i możliwościach wynikających z rozszerzenia zarówno dla Ukrainy, jak i państw członkowskich, co będzie sprzyjać dalszemu wzrostowi poparcia dla procesu akcesyjnego i jego lepszemu zrozumieniu; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zwiększyły widoczność finansowania ze środków unijnych i jego wymiernych rezultatów w Ukrainie; nalega, aby aktywną rolę w realizacji tych celów odgrywały UE i ukraińskie społeczeństwo obywatelskie;
22. z zadowoleniem stwierdza, że Ukraina aktywnie uczestniczy w inicjatywie Partnerstwa Wschodniego UE i wzywa do dalszego wzmacniania tej inicjatywy politycznej jako ważnej platformy współpracy regionalnej i wymiany doświadczeń na temat reform między krajami partnerskimi dążącymi do ściślejszej współpracy z UE lub członkostwa w UE;
23. wzywa instytucje UE, aby zaoferowały ukraińskim urzędnikom więcej możliwości wizyt studyjnych w instytucjach UE i obserwowania ich pracy; zachęca do dwustronnych spotkań parlamentarnych między parlamentami państw członkowskich a parlamentem Ukrainy; wzywa UE i państwa członkowskie, aby nadal oferowały możliwości edukacyjne m. in. młodzieży ukraińskiej, urzędnikom służby cywilnej i dyplomatom; apeluje o rozpoczęcie procedury utworzenia Akademii Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego;
24. wzywa do jak najszybszego przyjęcia przez państwa członkowskie 10. pakietu sankcji wobec Rosji, a także do proaktywnego przedstawienia propozycji dalszego ich rozszerzenia przez włączenie nowych sektorów i osób; wzywa wszystkie państwa członkowskie, aby nadal okazywały jedność w obliczu wojny Rosji przeciwko Ukrainie; wzywa wszystkich partnerów, w szczególności kraje kandydujące do UE i potencjalne kraje kandydujące, do dostosowania się do tych pakietów sankcji;
25. postuluje rozszerzenie listy osób i podmiotów objętych sankcjami o rosyjskie firmy wciąż obecne na rynku UE, takie jak Łukoil i Rosatom, oraz o osoby zaangażowane w przymusowe deportacje, nielegalne więzienie rosyjskich działaczy obywatelskich i opozycji politycznej, nielegalne "referenda" w Ługańsku, Chersoniu, Zaporożu i Doniecku oraz w nielegalne "wybory" na Krymie i w Sewastopolu, a także o wszystkich członków partii reprezentowanych w Dumie Państwowej, którzy sprawują funkcje w wybieralnych parlamentach na wszystkich szczeblach, w tym na szczeblu regionalnym i gminnym, oraz o pracowników rosyjskich mediów propagandowych rozpowszechniających antyukraińskie i prowojenne hasła; wzywa Radę do rozszerzenia wykazu osób objętych sankcjami o osoby wskazane przez Fundację Walki z Korupcją Aleksieja Nawalnego; jednocześnie wzywa Ukrainę do przyjęcia własnej ustawy Magnickiego; apeluje o wprowadzenie zakazu bezpośredniego lub pośredniego importu, zakupu lub transferu diamentów, w postaci surowej lub przetworzonej, pochodzących z Federacji Rosyjskiej;
26. ponawia apel o wprowadzenie natychmiastowego i pełnego embarga na import paliw kopalnych i uranu z Rosji oraz o całkowitą rezygnację z gazociągów Nord Stream 1 i 2 w celu zaprzestania finansowania maszyny wojennej Putina ze środków UE; wzywa do zaostrzenia środków ograniczających wobec Białorusi; wzywa Radę, by we współpracy z partnerami międzynarodowymi obniżyła pułap cenowy ropy naftowej, która pochodzi z Rosji lub jest z niej importowana;
27. wzywa Komisję i organy nadzorcze UE do ścisłego monitorowania skutecznego i kompleksowego stosowania wszystkich sankcji UE przez państwa członkowskie oraz do zwalczania praktyk obchodzenia sankcji, w tym dzięki eliminacji istniejących luk; potępia te państwa trzecie, które pomogły Rosji i Białorusi obejść nałożone sankcje, oraz zwraca się do Komisji i państw członkowskich o rozważenie działań wobec tych państw trzecich;
28. potępia niedawną decyzję Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego o zezwoleniu rosyjskim i białoruskim sportowcom na udział w kwalifikacjach do igrzysk olimpijskich w Paryżu w 2024 r. pod neutralną flagą, co jest sprzeczne z wieloaspektową izolacją tych krajów i zostanie wykorzystane przez oba reżimy do celów propagandowych;
29. ponawia apel do UE i państw członkowskich, aby podjęły działania, które pod każdym względem odizolują Federację Rosyjską na arenie międzynarodowej, w tym w organizacjach i organach międzynarodowych, których jest członkiem, oraz o powstrzymanie się od organizowania jakichkolwiek oficjalnych wydarzeń na terytorium Federacji Rosyjskiej, obniżając poziom stosunków dyplomatycznych z Moskwą;
30. potępia nielegalną rosyjską okupację ukraińskiej elektrowni jądrowej w Zaporożu oraz - aby zmniejszyć ryzyko incydentu jądrowego lub radiologicznego - popiera propozycję utworzenia wokół niej strefy bezpieczeństwa jądrowego i ochrony fizycznej obiektów jądrowych, zgodnie z propozycją Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej;
31. apeluje do UE i państw członkowskich o strategiczne i proaktywne przeciwdziałanie zagrożeniom hybrydowym i ingerencji Rosji w procesy demokratyczne, np. polityczne i wyborcze, w Ukrainie i poza nią, w szczególności złośliwym działaniom mającym na celu manipulowanie opinią publiczną i osłabianie integracji europejskiej; wzywa UE i państwa członkowskie do zwiększenia odporności na dezinformację i kampanie, których celem jest zakłócanie procesów demokratycznych i tworzenie podziałów na Ukrainie;
32. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy.