united kingdom
ukraine

Decyzja nr 082/23/COL z dnia 31 maja 2023 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Vygruppen AS - Zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących pomocy państwa zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości

Decyzja nr 082/23/COL z dnia 31 maja 2023 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Vygruppen AS
Zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących pomocy państwa zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości
(2023/C 239/03)

Wspomnianą wyżej decyzją, zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA poinformował władze norweskie o swojej decyzji o wszczęciu postępowania wyjaśniającego zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości w odniesieniu do przedmiotowego środka pomocy ("porozumienie o nadzorze i Trybunale").

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Avenue des Arts 19H

1000 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

registry@eftasurv.int

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Streszczenie

Procedura

W dniu 1 grudnia 2020 r. Urząd Nadzoru EFTA ("ESA") otrzymał skargę, w której zarzuca się, że władze norweskie przyznały przedsiębiorstwu Vygruppen AS i jego spółce zależnej niezgodną z prawem pomoc państwa w formie nadmiernej rekompensaty z tytułu niektórych bezpośrednio udzielonych zamówień na świadczenie usługi publicznej w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w Norwegii.

W dniu 30 marca 2021 r. ESA otrzymał drugą skargę, w której wyrażono te same obawy w odniesieniu do zamówień na świadczenie usługi publicznej w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w Norwegii. Drugi skarżący twierdził ponadto, że władze norweskie przyznały przedsiębiorstwu Vygruppen AS niezgodną z prawem pomoc państwa w formie dotacji do emerytur.

W dniu 18 kwietnia 2023 r. ESA otrzymał trzecią skargę, która pod względem zakresu, uzasadnienia i dowodów była taka sama jak dwie wcześniej złożone skargi.

Opis środków

Domniemanym beneficjentem jest Vygruppen AS ("Vy"). Vy jest państwową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest w całości własnością państwa norweskiego za pośrednictwem Ministerstwa Transportu. Vy świadczy usługi kolejowych przewozów pasażerskich w Norwegii. Vy świadczy również usługi kolejowych przewozów pasażerskich za pośrednictwem swojej spółki zależnej Vy Gj0vikbanen AS. Vy świadczy również usługi kolejowych przewozów pasażerskich w Szwecji za pośrednictwem swojej spółki zależnej Vy Tåg AB. Vy świadczy usługi autobusowych przewozów pasażerskich - w Norwegii za pośrednictwem swojej spółki zależnej Vy Buss As, a w Szwecji za pośrednictwem Vy AB.

Decyzja dotyczy następujących środków:

i. bezpośrednio udzielonych, Vy i jego spółce zależnej Vy Gj0vikbanen AS, zamówień na świadczenie usług kolejowych przewozów pasażerskich w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej w Norwegii ("zamówienia na świadczenie usługi publicznej") z dnia 28 lutego 2018 r.:

a. zamówienia na 2018 r. i zamówienia na lata 2019-2022 dotyczących różnych tras kolejowych w Norwegii

b. zamówienia na 2018 r. i zamówienia na lata 2019-2024 obejmujących Gj0vikbanen

ii. dotacji dla Vy na pokrycie kosztów emerytur w wysokości 490,3 mln NOK przyznanej w 2019 r.

Już przed wejściem w życie Porozumienia EOG władze norweskie przyznawały rekompensatę za nieprzynoszące zysku usługi kolejowych przewozów pasażerskich w celu zaspokojenia określonych potrzeb w zakresie transportu w oparciu o ogólne cele dotyczące transportu. Obowiązek świadczenia usługi publicznej i odpowiednia rekompensata zostały uzgodnione za pomocą umów między właściwymi organami państwowymi a operatorami. Od początku lat 90. XX w. władze norweskie bezpośrednio udzielają zamówień na usługi kolejowych przewozów pasażerskich. Zamówienia udzielone bezpośrednio przedsiębiorstwu Vy (przed NSB AS) objęły większość norweskich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 1991-2017.

Ocena środków pomocy

Istnienie pomocy państwa

W swojej decyzji ESA doszedł do wstępnego wniosku, że środki wydają się spełniać kryteria określone w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG i w związku z tym stanowią pomoc państwa.

Istniejąca pomoc a nowa pomoc

W swojej decyzji ESA doszedł do wstępnego wniosku, że system rekompensat z tytułu obowiązku świadczenia usługi publicznej w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w Norwegii stanowi program pomocy w rozumieniu części II art. 1 lit. d) protokołu 3 do porozumienia o nadzorze i Trybunale.

Władze norweskie twierdzą, że program pomocy został ustanowiony przed wejściem w życie Porozumienia EOG i nadal obowiązuje oraz że w programie nie wprowadzono żadnych istotnych zmian, które mogłyby zmienić istniejący charakter tego programu pomocy, tak aby przekształcić go w nową pomoc.

ESA ma jednak wątpliwości co do charakteru istniejącej pomocy w ramach tego programu. W szczególności ma wątpliwości, czy nadal chodzi o ten sam program po wprowadzeniu mechanizmu ex post do zamówień na świadczenie usługi publicznej z 2018 r. Dlatego w swojej decyzji zwraca się do władz norweskich o dostarczenie dalszych informacji na temat tego, jak ustalono rekompensatę w ramach zamówień na świadczenie usługi publicznej przed wprowadzeniem mechanizmu ex post i po jego wprowadzeniu.

Jeżeli chodzi o dotację z 2019 r. dla przedsiębiorstwa Vy na pokrycie kosztów emerytur, ESA zwraca się do władz norweskich o przedstawienie informacji lub dowodów potwierdzających, że koszty emerytur objęte dotacją z 2019 r. ograniczały się do kosztów, które powstały wyłącznie w ramach zamówień na świadczenie usługi publicznej. Na podstawie tych informacji ESA oceni dotację przyznaną w 2019 r. przez władze norweskie i stwierdzi, czy można uznać, że dotacja wchodzi w zakres programu pomocy.

Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym

Zgodność systemu rekompensat z tytułu obowiązku świadczenia usługi publicznej należy ocenić na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 ("rozporządzenie (WE) nr 1370/2007").

Rekompensatę przyznaną z tytułu zamówień na świadczenie usługi publicznej ustala się zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007. Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 rekompensata z tytułu zamówień na świadczenie usługi publicznej nie może przekroczyć kwoty koniecznej do pokrycia wyniku finansowego netto uzyskanego jako rezultat kosztów i przychodów, które powstały podczas realizacji zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, przy uwzględnieniu związanych z tym przychodów uzyskanych przez podmiot świadczący usługi publiczne z tytułu świadczenia tych usług oraz rozsądnego zysku. Metoda ustalania rekompensaty w ramach umów o świadczenie usługi publicznej musi być również zgodna z zasadami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.

W swojej decyzji ESA wyraża wątpliwości co do zgodności środków z funkcjonowaniem Porozumienia EOG w przypadku uznania ich za stanowiące nową pomoc.

Wątpliwości dotyczą w szczególności analizy porównawczej, na której władze norweskie oparły się przy ustalaniu poziomu rozsądnego zysku w ramach rekompensaty z tytułu zamówień na świadczenie usługi publicznej. W związku z tym ESA zwraca się do władz norweskich o przedstawienie informacji na temat wyboru operatorów wytypowanych do analizy porównawczej, uwag poczynionych w odniesieniu do okresu objętego analizą porównawczą oraz wpływu zastosowania normy IFRS-16 na analizę porównawczą.

W celu przeprowadzenia oceny zgodności środków ESA zwraca się w swojej decyzji do władz norweskich o dodatkowe informacje dotyczące metody zastosowanej do ustalenia cen wewnątrz grupy i rozdziału rachunkowości, podziału kosztów w zamówieniach na świadczenie usługi publicznej, a także sposobu przeprowadzania kontroli ex post w związku z zamówieniami na świadczenie usługi publicznej.

ESA prosi ponadto o informacje na temat tego, czy efekty sieciowe mogące wynikać z połączeń między trasą objętą obowiązkiem świadczenia usługi publicznej a trasą komercyjną (Oslo-Halden-Gothenburg) zostały odpowiednio uwzględnione w wybranej metodzie podziału kosztów i przychodów.

Władze norweskie twierdziły, że dotacja przyznana w 2019 r. przedsiębiorstwu Vy pokrywała wyłącznie koszty emerytur związane z bezpośrednio udzielonymi zamówieniami na świadczenie usługi publicznej i obejmowała wyłącznie tę część kosztów, która nie została pokryta przez rezerwy emerytalne w księgach rachunkowych Vy. W swojej decyzji ESA zwraca się jednak do władz norweskich o przedstawienie informacji potwierdzających, że koszty emerytur odpowiadają wyłącznie kosztom wynikającym z zamówień na świadczenie usługi publicznej.

Na podstawie tych informacji ESA oceni dotację przyznaną w 2019 r. przez władze norweskie przedsiębiorstwu Vy i sprawdzi, czy dotacja ta pokrywała koszty związane z wykonywaniem obowiązków określonych w zamówieniach na świadczenie usługi publicznej i czy można uznać, że wchodzi ona w zakres programu pomocy.

grafika

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.239.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 082/23/COL z dnia 31 maja 2023 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Vygruppen AS - Zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących pomocy państwa zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości
Data aktu: 31/05/2023
Data ogłoszenia: 06/07/2023