Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Swissgrid AG (Aarau, Szwajcaria) (przedstawiciele: P. De Baere, P. L'Ecluse, K. T'Syen, V. Lefever i V. Ion, adwokaci)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Odwoławczej Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki z dnia 29 czerwca 2023 r. w sprawie A-009-2022 odrzucającej jako niedopuszczalne odwołanie skarżącej od decyzji nr 16/2022 Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"); oraz
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący tego, że pozwana naruszyła prawo, stwierdzając, iż rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2195 z dnia 23 listopada 2017 r. ustanawiające wytyczne dotyczące bilansowania wyklucza udział skarżącej w europejskiej platformie dla procesu kompensowania niezbilańsowań 1 .
- Rozporządzenie (UE) 2017/2195 nie zawiera ogólnej zasady wyłączającej udział operatorów systemów przesyłowych (OSP) z państw trzecich w europejskiej platformie dla procesu kompensowania niezbilansowań, europejskiej platformie wymiany energii bilansującej z rezerw zastępczych, europejskiej platformie wymiany energii bilansującej z rezerw odbudowy częstotliwości z aktywacją nieautomatyczną lub europejskiej platformie wymiany energii bilansującej z rezerw odbudowy częstotliwości z aktywacją automatyczną.
- Niemożność stosowania art. 1 ust. 6 i art. 1 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2017/2195 do europejskiej platformy dla procesu kompensowania niezbilańsowań nie oznacza zakazu uczestnictwa skarżącej w tej platformie.
2. Zarzut drugi, dotyczący błędnego zastosowania przez pozwaną w zaskarżonej decyzji przesłanek dopuszczalności przewidzianych w art. 28 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/942 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającego Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (wersja przekształcona) 2 .
- Pozwana niesłusznie uznała, że decyzja nr 13/2020 nie skutkowała dopuszczeniem skarżącej do europejskiej platformy dla procesu kompensowania niezbilańsowań.
- Pozwana niesłusznie uznała, że skutki decyzji nr 16/2022 w odniesieniu do ram umownych obowiązujących między OSP w Unii a skarżącą nie mogą spowodować dopuszczalności odwołania od decyzji nr 16/2022.
3. Zarzut trzeci, dotyczący tego, że rozporządzenie (UE) 2017/2195 jest nieważne w zakresie, w jakim jest ono stosowane w celu zakazania OSP z Unii włączenia skarżącej do europejskiej platformy dla procesu kompensowania niezbilańsowań.
- W zakresie, w jakim rozporządzenie (UE) 2017/2195 jest sosowane w celu zakazania OSP z Unii włączenia skarżącej do europejskiej platformy dla procesu kompensowania niezbilansowań, rozporządzenie to wykracza poza zakres uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji na podstawie art. 291 ust. 2 TFUE.
- Rozporządzenie (UE) 2017/2195 jest sprzeczne z art. 3 lit. f) i art. 3 lit. i) rozporządzenia (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej w zakresie, w jakim jest ono stosowane w celu zakazania OSP z Unii włączenia skarżącej do europejskiej platformy dla procesu kompensowania niezbilansowań 3 .
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.227 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-556/23: Skarga wniesiona w dniu 8 września 2023 r. - Swissgrid/ACER |
| Data aktu: | 23/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/2023 |