Sprawa T-138/23: Skarga wniesiona w dniu 13 marca 2023 - Semmelweis Egyetem/Rada

Skarga wniesiona w dniu 13 marca 2023 - Semmelweis Egyetem/Rada
(Sprawa T-138/23)

Język postępowania: angielski

(2023/C 216/63)

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Semmelweis Egyetem (Budapeszt, Węgry) (przedstawiciel: P. Nagya i B. Karsai, adwokaci)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 z dnia 15 grudnia 2022 r. 1  w zakresie, w jakim dotyczy on strony skarżącej; lub, tytułem żądania ewentualnego,

- stwierdzenie nieważności art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 w całości; oraz, w każdym przypadku,

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że zaskarżona decyzja nie opiera się na wystarczająco solidnej podstawie faktycznej. Pozwana powinna była oprzeć swoją decyzję dotyczącą wydania zaskarżonej decyzji na należycie ustalonych okolicznościach faktycznych. Zamiast tego skarżąca utrzymuje, że pozwana oparła się na niczym niepopartej ocenie i wniosku Komisji Europejskiej.

- Część pierwsza zarzutu: Pozwana nie zapewniła, aby umieszczenie skarżącej w grupie podmiotów objętych środkami ograniczającymi na podstawie art. 2 ust. 2 zaskarżonej decyzji opierało się na wystarczająco solidnej podstawie faktycznej. W ramach kwestii zarzucanych naruszeń zasad państwa prawnego ocena faktyczna Komisji nie objęła składu, trybu podejmowania decyzji, finansowania i funkcjonowania żadnego z "trustów interesu publicznego", takich jak fundacja odpowiedzialna za utrzymanie skarżącej. Ani pozwana, ani Komisja nie dokonały analizy potencjalnego wpływu, charakteru, czasu trwania lub zakresu zarzucanych naruszeń lub środków ograniczających, co zaszkodziło działalności skarżącej i jej reputacji.

- Druga część zarzutu: Pozwana popełniła oczywiste błędy w ocenie stanu faktycznego. Obawy wyrażone przez Komisję w odniesieniu do "trustów interesu publicznego" dotyczą zamówień publicznych i konfliktów interesów. Uwadze pozwanej umknął fakt, że kwestia zamówień publicznych została już rozstrzygnięta przed wydaniem decyzji i że w przypadku skarżącej nigdy nie istniał żaden konflikt interesów.

- Trzecia część zarzutu: Zgodnie z art. 6 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. ("rozporządzenie w sprawie warunkowości") 2  strona pozwana uchybiła obowiązkowi uzasadnienia. Wniosek Komisji, a w konsekwencji zaskarżona decyzja, miały zawierać szczegółowe powody i dowody, na których decyzja ta powinna była zostać oparta. Tymczasem takie ważne powody nie zostały wymienione w zaskarżonej decyzji ani we wniosku, co było krzywdzące dla skarżącej.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że strona skarżąca, czyli osoba, której dotyczy zaskarżona decyzja, została pozbawiona możliwości obrony swoich praw; w związku z tym naruszone zostało jej prawo do bycia wysłuchaną. Gdyby nie odmówiono skarżącej prawa do bycia wysłuchaną, wnioski prowadziłyby do odpowiednich, proporcjonalnych, istotnych i uczciwych ograniczeń przyjętych środków.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że zaskarżona decyzja nie uzyskała odpowiedniego upoważnienia i że strona pozwana nadużyła swoich praw.

- Część pierwsza: Rozporządzenie w sprawie warunkowości nie zawiera odpowiedniego upoważnienia dla środków określonych w art. 2 ust. 2 decyzji. Upoważnienie zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunkowości nie jest carte blanche, powinno być ograniczone a) w zakresie celu ("ochrona budżetu Unii") oraz b) w zakresie środków, które są odpowiednie do osiągnięcia tego celu. W zaskarżonej decyzji brak jest odpowiednich środków i proporcjonalności, które ograniczałyby zakres jej stosowania w odniesieniu do skarżącej, a decyzja jest w konsekwencji pozbawiona wymaganego upoważnienia, co narusza prawa skarżącej.

- Druga część zarzutu: Pozwana nadużyła władzy. W tym względzie skarżąca powołuje się na stwierdzenie: "Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem akt jest dotknięty wadą nadużycia władzy, jeżeli z obiektywnych, właściwych dla danej sprawy i spójnych przesłanek wynika, że został on przyjęty wyłącznie lub w znacznej mierze w celu innym niż ten, dla którego ustanowione zostało dane uprawnienie, albo w celu obejścia procedury specjalnie przewidzianej w traktacie FUE dla okoliczności danej sprawy [...]" 3 .

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez stronę pozwaną zasady proporcjonalności, będącej podstawową zasadą prawa Unii. W celu zapewnienia ścisłego przestrzegania zasady proporcjonalności instytucja wydająca akt ma obowiązek odpowiedniego wyważenia różnych wchodzących w grę interesów, przeanalizowania ich funkcji i roli oraz podjęcia odpowiedniej do tego decyzji. W niniejszej sprawie skarżąca twierdzi, że nie można wskazać żadnego dowodu, który pozwala sądzić, że jej interesy zostały uwzględnione na jakimkolwiek etapie lub w jakiejkolwiek formie lub że sytuacja skarżącej została przeanalizowana w ogóle, a tym bardziej w sposób obiektywny, staranny i proporcjonalny, przed przyjęciem środków przewidzianych w art. 2 ust. 2 zaskarżonej decyzji, co spowodowało szkodliwy dla skarżącej skutek.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja zakłóca rynek, na którym skarżąca konkuruje. Zakaz zakłócania rynku bez żadnego uzasadnienia jest częścią podstawowych swobód Unii. Ograniczenie działalności skarżącej na korzyść jej konkurentów narusza podstawowe swobody Unii.

1 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/2506 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie środków ochrony budżetu Unii przed naruszeniami zasad państwa prawnego na Węgrzech (Dz.U. 2022, L 325, s. 94).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii (Dz.U. 2020, L 433I, s. 1).
3 Zobacz wyrok z dnia 5 maja 2015 r., Królestwo Hiszpanii/Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej, C-146/13, EU:C:2015:298, pkt 56.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.216.47/2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-138/23: Skarga wniesiona w dniu 13 marca 2023 - Semmelweis Egyetem/Rada
Data aktu: 19/06/2023
Data ogłoszenia: 19/06/2023