(2023/C 216/63)
(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Semmelweis Egyetem (Budapeszt, Węgry) (przedstawiciel: P. Nagya i B. Karsai, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 z dnia 15 grudnia 2022 r. 1 w zakresie, w jakim dotyczy on strony skarżącej; lub, tytułem żądania ewentualnego,
- stwierdzenie nieważności art. 2 ust. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/2506 w całości; oraz, w każdym przypadku,
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że zaskarżona decyzja nie opiera się na wystarczająco solidnej podstawie faktycznej. Pozwana powinna była oprzeć swoją decyzję dotyczącą wydania zaskarżonej decyzji na należycie ustalonych okolicznościach faktycznych. Zamiast tego skarżąca utrzymuje, że pozwana oparła się na niczym niepopartej ocenie i wniosku Komisji Europejskiej.
- Część pierwsza zarzutu: Pozwana nie zapewniła, aby umieszczenie skarżącej w grupie podmiotów objętych środkami ograniczającymi na podstawie art. 2 ust. 2 zaskarżonej decyzji opierało się na wystarczająco solidnej podstawie faktycznej. W ramach kwestii zarzucanych naruszeń zasad państwa prawnego ocena faktyczna Komisji nie objęła składu, trybu podejmowania decyzji, finansowania i funkcjonowania żadnego z "trustów interesu publicznego", takich jak fundacja odpowiedzialna za utrzymanie skarżącej. Ani pozwana, ani Komisja nie dokonały analizy potencjalnego wpływu, charakteru, czasu trwania lub zakresu zarzucanych naruszeń lub środków ograniczających, co zaszkodziło działalności skarżącej i jej reputacji.
- Druga część zarzutu: Pozwana popełniła oczywiste błędy w ocenie stanu faktycznego. Obawy wyrażone przez Komisję w odniesieniu do "trustów interesu publicznego" dotyczą zamówień publicznych i konfliktów interesów. Uwadze pozwanej umknął fakt, że kwestia zamówień publicznych została już rozstrzygnięta przed wydaniem decyzji i że w przypadku skarżącej nigdy nie istniał żaden konflikt interesów.
- Trzecia część zarzutu: Zgodnie z art. 6 ust. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. ("rozporządzenie w sprawie warunkowości") 2 strona pozwana uchybiła obowiązkowi uzasadnienia. Wniosek Komisji, a w konsekwencji zaskarżona decyzja, miały zawierać szczegółowe powody i dowody, na których decyzja ta powinna była zostać oparta. Tymczasem takie ważne powody nie zostały wymienione w zaskarżonej decyzji ani we wniosku, co było krzywdzące dla skarżącej.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że strona skarżąca, czyli osoba, której dotyczy zaskarżona decyzja, została pozbawiona możliwości obrony swoich praw; w związku z tym naruszone zostało jej prawo do bycia wysłuchaną. Gdyby nie odmówiono skarżącej prawa do bycia wysłuchaną, wnioski prowadziłyby do odpowiednich, proporcjonalnych, istotnych i uczciwych ograniczeń przyjętych środków.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że zaskarżona decyzja nie uzyskała odpowiedniego upoważnienia i że strona pozwana nadużyła swoich praw.
- Część pierwsza: Rozporządzenie w sprawie warunkowości nie zawiera odpowiedniego upoważnienia dla środków określonych w art. 2 ust. 2 decyzji. Upoważnienie zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunkowości nie jest carte blanche, powinno być ograniczone a) w zakresie celu ("ochrona budżetu Unii") oraz b) w zakresie środków, które są odpowiednie do osiągnięcia tego celu. W zaskarżonej decyzji brak jest odpowiednich środków i proporcjonalności, które ograniczałyby zakres jej stosowania w odniesieniu do skarżącej, a decyzja jest w konsekwencji pozbawiona wymaganego upoważnienia, co narusza prawa skarżącej.
- Druga część zarzutu: Pozwana nadużyła władzy. W tym względzie skarżąca powołuje się na stwierdzenie: "Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem akt jest dotknięty wadą nadużycia władzy, jeżeli z obiektywnych, właściwych dla danej sprawy i spójnych przesłanek wynika, że został on przyjęty wyłącznie lub w znacznej mierze w celu innym niż ten, dla którego ustanowione zostało dane uprawnienie, albo w celu obejścia procedury specjalnie przewidzianej w traktacie FUE dla okoliczności danej sprawy [...]" 3 .
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez stronę pozwaną zasady proporcjonalności, będącej podstawową zasadą prawa Unii. W celu zapewnienia ścisłego przestrzegania zasady proporcjonalności instytucja wydająca akt ma obowiązek odpowiedniego wyważenia różnych wchodzących w grę interesów, przeanalizowania ich funkcji i roli oraz podjęcia odpowiedniej do tego decyzji. W niniejszej sprawie skarżąca twierdzi, że nie można wskazać żadnego dowodu, który pozwala sądzić, że jej interesy zostały uwzględnione na jakimkolwiek etapie lub w jakiejkolwiek formie lub że sytuacja skarżącej została przeanalizowana w ogóle, a tym bardziej w sposób obiektywny, staranny i proporcjonalny, przed przyjęciem środków przewidzianych w art. 2 ust. 2 zaskarżonej decyzji, co spowodowało szkodliwy dla skarżącej skutek.
5. Zarzut piąty dotyczący tego, że zaskarżona decyzja zakłóca rynek, na którym skarżąca konkuruje. Zakaz zakłócania rynku bez żadnego uzasadnienia jest częścią podstawowych swobód Unii. Ograniczenie działalności skarżącej na korzyść jej konkurentów narusza podstawowe swobody Unii.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.216.47/2 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-138/23: Skarga wniesiona w dniu 13 marca 2023 - Semmelweis Egyetem/Rada |
Data aktu: | 19/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 19/06/2023 |