(2023/C 189/53)
(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: MegaFon OAO (Moskwa, Rosja) (przedstawiciel: J. Grand d'Esnon, adwokat)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia Rady (UE) 2023/427 1 z dnia 25 lutego 2023 r. w zakresie w jakim dotyczy ono MegaFon;
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/434 2 z dnia 25 lutego 2023 r. w zakresie w jakim dotyczy ona MegaFon;
- w konsekwencji, stwierdzenie nieważności:
- załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. w zakresie w jakim dotyczy MegaFon;
- załącznika IV do decyzji 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r., w zakresie w jakim dotyczy MegaFon;
- obciążenie Rady Unii Europejskiej kosztami postępowania na podstawie art. 140 lit. b) regulaminu postępowania przed Sądem.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa do obrony oraz prawa do skutecznej ochrony sądowej. Skarżąca uważa, że Rada nie zawiadomiła jej wcześniej o decyzji o wpisie MegaFon do załącznika IV rozporządzenia (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. i o decyzji 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r., (zwanych dalej "aktami z 31 lipca 2014 r.") i nie dała jej możliwości przedstawienia jej uwag, podczas gdy, zdaniem skarżącej, Rada była do tego zobowiązana zgodnie z zasadami poszanowania prawa do obrony.
2. Zarzut drugi dotyczący braku uzasadnienia decyzji o wpisie MegaFon do załącznika IV aktów z 31 lipca 2014 r. Skarżąca zarzuca Radzie brak przedstawiania jej uzasadnienie leżącego u podstaw dokonania jej wpisu do załącznika IV aktów z 31 lipca 2014 r.
3. Zarzut trzeci dotyczący niezgodności z prawem nałożonych na skarżącą sankcji w zakresie w jakim wynikają one z błędu w ocenie, z tego powodu, że podstawy uzasadniające nałożenie sankcji są błędne, a w każdym razie nie są wykazane.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności przez akty z dnia 25 lutego 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.189.40 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-193/23: Skarga wniesiona w dniu 13 kwietnia 2023 r. - MegaFon/Rada |
| Data aktu: | 30/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2023 |