(COM(2022) 696 final)i "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 648/2012, (UE) nr 575/2013 i (UE) 2017/1131 w zakresie środków mających na celu ograniczenie nadmiernych ekspozycji wobec kontrahentów centralnych z państw trzecich oraz zwiększenie efektywności unijnych rynków usług rozliczeniowych"
(COM(2022) 697 final - 2022/0403 (COD))
(2023/C 184/09)
(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2023 r.)
Sprawozdawca: Florian MARIN
Wniosek o konsultację |
Rada, 31.1.2023 |
|
Parlament Europejski, 1.2.2023 |
|
Komisja Europejska, 8.2.2023 |
Podstawa prawna |
Artykuł 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
2.3.2023 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
22.3.2023 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania
|
577 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
201/1/3 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. Komitet z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia 1 i wysiłki Komisji na rzecz zapewnienia strategicznej autonomii rynków kapitałowych UE, zwiększenia wewnętrznej zdolności rozliczeniowej oraz zagwarantowania bardziej bezpiecznego i solidnego unijnego systemu rozliczeniowego. Uważa, że dla stabilności finansowej unijnych rynków kapitałowych kluczowe znaczenie ma konkurencyjny i wydajny system rozliczeniowy.
1.2. EKES proponuje, aby izby rozliczeniowe z siedzibą w UE rozwijały i opracowywały swe ramy zdolności i inwestowały w ich poprawę w celu zachęcenia uczestników rynku do rozliczania operacji w UE.
1.3. Komitet uważa, że kompleksowy plan zachęcający do przejścia na podmioty rozliczeniowe z siedzibą w UE należało wdrożyć bezzwłocznie po brexicie i jest rozczarowany powolnym procesem decyzyjnym dotyczącym rynku instrumentów pochodnych o wartości 81 bln EUR. Liczył na wyraźniejsze stanowisko w sprawie ograniczenia ekspozycji wobec brytyjskich kontrahentów centralnych oraz na bardziej szczegółowe przepisy i zachęty do przejścia na kontrahentów centralnych (CCP) z siedzibą w UE.
1.4. Komitet uważa, że posiadanie konkretnych danych na temat unijnego systemu rozliczeniowego, obejmujących wszystkie klasy aktywów i wolumeny ma kluczowe znaczenie, i jest zdania, że należy podjąć więcej działań w tym zakresie. Aby dokładnie zrozumieć ryzyko dla stabilności finansowej, należy regularnie badać związek między gromadzonymi danymi a dynamiką ryzyka. EKES przyjmuje z zadowoleniem fakt, że oprócz ryzyka finansowego modele ryzyka muszą uwzględniać związane z CCP ryzyka z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego oraz że powinny one być równie istotne w różnych scenariuszach i analizach ryzyka.
1.5. Komitet zwraca się o kompleksową ocenę potencjalnych dodatkowych kosztów ponoszonych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) i inne organy UE w odniesieniu do siły roboczej, systemów informatycznych, wspólnych zespołów nadzorczych i proponowanego wspólnego mechanizmu monitorowania.
1.6. Biorąc pod uwagę dodatkowe uprawnienia powierzone ESMA na mocy zmian wprowadzonych w 2019 r. do rozporządzenia EMIR i obecnego wniosku dotyczącego rozporządzenia, EKES życzy sobie, aby wprowadzono mechanizmy kontroli i równowagi w odniesieniu do działalności ESMA. Komitet proponuje, aby ESMA podjęła więcej działań mających na celu ustalenie, że znaczna część usług świadczonych klientom z UE musi być rozliczana przez CCP z UE.
1.7. Jeśli chodzi o transakcje wewnątrzgrupowe, Komitet z zadowoleniem przyjmuje decyzję o braku zwolnienia z obowiązków rozliczania i wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego w odniesieniu do podmiotów z państw figurujących w wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych oraz w wykazie jurysdykcji wysokiego ryzyka mających braki w systemach przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
1.8. EKES wyraża rozczarowanie, że Komisja nie przeprowadziła kompleksowej oceny istniejących ram i tego, jak w ostatnich latach zmieniła się atrakcyjność rynku UE, biorąc pod uwagę, że rozporządzenie zmieniono po raz ostatni ponad trzy lata temu. Z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie art. 7b i wzywa ESMA do przedstawienia sprawozdania na temat głównych powodów korzystania z usług CCP spoza UE rok po wejściu w życie rozporządzenia.
1.9. Komitet proponuje, by CCP z UE zapewniali przejrzystość pod względem opłat, wezwań do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego oraz działań w okresach skrajnych warunków rynkowych z myślą o większej przewidywalności dla wszystkich uczestników rynku.
1.10. EKES zwraca się do Komisji o wyjaśnienie konkretnej definicji słowa "pilny" w proponowanych zmianach do art. 20 i zwraca się do współprawodawców o określenie, które wyłączenia uznaje się za decyzje wymagające podjęcia w trybie "pilnym".
1.11. EKES popiera proponowane zmiany w art. 23 dotyczące tworzenia wspólnych zespołów nadzorczych i wspólnego mechanizmu monitorowania. Proponuje zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w mechanizm monitorowania ustanowiony na mocy art. 23c oraz swój udział - w charakterze obserwatora - we wspólnym mechanizmie monitorowania.
1.12. EKES uważa, że pięcioletni termin na dokonanie przez Komisję przeglądu stosowania rozporządzenia jest zbyt długi. Uważa również, że należy podjąć dalsze działania, aby skrócić czas potrzebny na udzielenie zezwoleń lub rozszerzenie działalności i usług, a także na stworzenie centralnej bazy danych. Wzywa do zwiększenia interoperacyjności europejskiego systemu rozliczeniowego, a także do zmniejszenia obciążeń administracyjnych i uproszczenia rozwiązań w zakresie dostępu.
1.13. Komitet popiera zwiększenie przejrzystości, wynikające ze zmiany art. 38, zgodnie z którą członkowie rozliczający i klienci świadczący usługi rozliczeniowe muszą informować swoich klientów oraz potencjalnych klientów o modelach depozytów zabezpieczających oraz o potencjalnych stratach lub innych kosztach.
2. Kontekst
2.1. Utworzona w 2015 r. przez Komisję Europejską unia rynków kapitałowych to ambitny, długoterminowy projekt skoncentrowany na zapewnieniu swobodnego przepływu kapitału w Unii, czyli jednej z czterech podstawowych swobód jednolitego rynku. Brexit doprowadził do gwałtownego zmniejszenia światowej roli Europy na rynkach kapitałowych: z 22 % globalnej aktywności przed brexitem do zaledwie 14 % 2 . Trzydzieści lat po uruchomieniu jednolitego rynku, dwadzieścia lat po wprowadzeniu waluty euro i siedem lat po wdrożeniu inicjatywy dotyczącej unii rynków kapitałowych UE musi nadal wkładać wysiłek w stworzenie jednolitego rynku kapitałowego.
2.2. Rozporządzenia EMIR Refit 3 i EMIR 2.2 4 zapewniły większą przejrzystość w odniesieniu do CCP z państw trzecich dzięki wprowadzeniu zmian w upoważnieniu do rozliczania i przyznaniu dodatkowych uprawnień ESMA, unijnemu organowi nadzorczemu. Omawiany wniosek dotyczący rozporządzenia przyznaje ESMA jeszcze więcej uprawnień. Ponieważ zdolność rozliczeniowa jest ważną częścią unii rynków kapitałowych, europejskie rynki finansowe są zagrożone z powodu nadmiernej zależności od usług świadczonych przez CCP z państw trzecich, zwłaszcza ze Zjednoczonego Królestwa. W ramach umowy brexitowej UE umożliwiła agentom rozrachunkowym ze Zjednoczonego Królestwa dalsze świadczenie usług uczestnikom rynku UE do końca czerwca 2022 r. Termin ten przedłużono o trzy lata ze względu na zagrożenie dla stabilności rynku finansowego, aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na stopniowe przenoszenie operacji rozliczeniowych do UE.
2.3. Celem wniosku dotyczącego rozporządzenia jest zapewnienie większej stabilności, przewidywalności i proporcjonalności wszystkim podmiotom zobowiązanym do rozliczania, a także wprowadzenie wymogów dla uczestników rynku, aby deklarowali, w jakim stopniu są zależni od państw trzecich w zakresie przetwarzania transakcji na instrumentach pochodnych. Proponowane zmiany koncentrują się również na środkach mających na celu zwiększenie atrakcyjności unijnych CCP oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych, propagowanie centralnego rozliczania w UE przez zobowiązanie podmiotów rozliczeniowych do posiadania aktywnego rachunku w unijnych CCP oraz zapewnienie lokalnym organom uprawnień niezbędnych do nadzorowania ryzyka związanego z transakcjami transgranicznymi.
3. Uwagi ogólne
3.1. EKES od dawna apeluje o przyjęcie przepisów wzmacniających unijne rynki kapitałowe oraz czyniących je bardziej stabilnymi i atrakcyjnymi 5 . Biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia geopolityczne (inwazja Rosji na Ukrainę, wzrost cen energii, napięcia geopolityczne w wielu częściach świata oraz pandemia COVID-19), a także ich bezpośredni wpływ na otoczenie gospodarcze, EKES zwraca uwagę, że konieczne jest podjęcie szybkich działań na rzecz ochrony i zwiększenia stabilności unijnych rynków finansowych. Jest zdania, że dla stabilności finansowej rynków kapitałowych UE kluczowe znaczenie ma konkurencyjny i wydajny system rozliczeniowy.
3.2. Komitet z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia i zamiar Komisji, aby podjąć działania na rzecz zapewnienia strategicznej autonomii unijnych rynków kapitałowych, zwiększenia wewnętrznej zdolności rozliczeniowej UE oraz zagwarantowania bezpieczniejszego i odporniejszego systemu rozliczeniowego. Wzmocnienie unijnego rynku rozliczeniowego powinno uwzględniać koszty wywołane migracją kapitału z rynków rozliczeniowych spoza UE, potrzebę ochrony podejścia opartego na ryzyku oraz współzależność między rynkami finansowymi z UE i spoza UE.
3.3. Wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia EMIR przedstawiono po gwałtownym wzroście cen energii w Europie, spowodowanym głównie nieuzasadnionym atakiem Rosji na Ukrainę: doprowadziło to do niestabilności na rynkach rozliczeniowych, a niektóre przedsiębiorstwa nie były w stanie ustanowić zabezpieczenia swoich instrumentów pochodnych. EKES nalega, aby konsolidacja sektora rozliczeniowego w UE pozostała kwestią priorytetową. Aby zwiększyć konkurencyjność systemu rozliczeniowego UE, należy wziąć pod uwagę ceny, płynność, ryzyko, depozyty zabezpieczające, regulację i wydajność. Komitet popiera konieczność skrócenia czasu potrzebnego do udzielenia zezwoleń lub rozszerzenia działalności i usług, a także stworzenia centralnej bazy danych.
3.4. Komitet uważa, że CCP mający siedzibę w UE muszą rozwijać i opracowywać swe ramy zdolności i inwestować w ich poprawę, aby przekonać uczestników rynku do rozliczania operacji w UE, zwłaszcza przez zwiększenie ich możliwości technologicznych i operacyjnych, zapewnienie lepszej współpracy między uczestnikami rynku oraz poprawę praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem. Aby zwiększyć przewidywalność, CCP muszą zapewniać przejrzystość w zakresie opłat, wezwań do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego oraz działań w okresach skrajnych warunków rynkowych.
3.5. Stabilne rynki kapitałowe wymagają zrównoważonego i stabilnego rynku pracy. EKES przyjmuje z zadowoleniem fakt, że oprócz ryzyka finansowego modele ryzyka muszą uwzględniać związane z CCP ryzyka z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego oraz że powinny one być równie istotne w różnych scenariuszach i analizach ryzyka.
3.6. Komitet docenia konsultacje przeprowadzone przez Komisję na początku 2022 r., spotkania z przedstawicielami państw członkowskich i Parlamentu Europejskiego, Komitetu ds. Usług Finansowych i Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, a także dwustronne spotkania z odpowiednimi zainteresowanymi stronami.
3.7. EKES wyraża rozczarowanie, że okres, w którym izby rozliczeniowe z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mają nieograniczony dostęp do zainteresowanych stron z UE, przedłużono o trzy lata, do 30 czerwca 2025 r. Uważa, że szczegółowy plan zachęcający do przejścia na unijne podmioty rozliczeniowe należało wprowadzić bezpośrednio po brexicie. Komitet krytycznie ocenia dotychczasowy brak reakcji, ograniczone konsultacje i powolny proces decyzyjny w odniesieniu do rynku instrumentów pochodnych o wartości 81 bln EUR.
3.8. Banki europejskie korzystają z wielowalutowej puli rynku Zjednoczonego Królestwa, a przestawienie się na europejskie izby rozliczeniowe doprowadziłoby do oparcia procesu rozliczenia na walucie euro, co wiązałoby się z wysokimi kosztami dla systemu bankowego. Choć EKES popiera tę zmianę i uważa, że należy jej dokonać jak najszybciej, zwraca uwagę, że należy zapewnić odpowiednie zachęty, by zapobiec przenoszeniu się banków na inne rynki. By skonsolidować sektor usług rozliczeniowych w UE, trzeba wziąć pod uwagę bardziej ukierunkowane i dostosowane zachęty.
3.9. Zważywszy że wielu uczestników rynku w UE rozlicza swoje transakcje na instrumentach pochodnych w innych krajach, EKES oczekiwał bardziej zdecydowanego stanowiska wobec tej tendencji oraz bardziej konkretnych przepisów i zachęt, które przyczyniłyby się do przejścia na CCP z siedzibą w UE. Oczekiwałby, że przynajmniej podmioty publiczne będą miały obowiązek rozliczania się w UE, i wzywa do przedstawienia jasnej wizji jak najszybszego zakończenia tej zależności.
3.10. EKES uważa, że rozwój działalności rozliczeniowej w UE powinien uwzględniać cały łańcuch dostaw, co przyniosłoby korzyści uczestnikom rynku. Zmniejszając ekspozycję na brytyjskich CCP, należy ostrożnie zarządzać płynnością rynku i równolegle stosować bardziej długoterminowe podejście oraz standaryzację wymogów dotyczących dostępu do unijnego rynku rozliczeniowego. Mając na względzie korzyść klientów, należy uwzględnić ich przygotowanie do rozliczenia oraz przeprowadzić różne symulacje. Komitet uważa również, że ESMA powinna starannie dostosować środki do małych i średnich uczestników rynku.
3.11. EKES podkreśla, jak ważna dla unijnej stabilności finansowej jest rola CCP z państw trzecich. Zasadnicze znaczenie ma ograniczenie ryzyka koncentracji i zapewnienie, aby stosunki z tymi CPP opierały się na przejrzystym, przewidywalnym, proporcjonalnym i zorientowanym na ryzyko podejściu. W przedmiotowym wniosku dotyczącym rozporządzenia ESMA zyskuje jeszcze więcej uprawnień, przy czym EKES chciałby, aby w odniesieniu do jej działalności wprowadzono mechanizmy kontroli i równowagi.
3.12. EKES proponuje, że aby uzyskać jasny obraz na potrzeby monitorowania, ważne jest dysponowanie konkretnymi danymi o unijnym systemie rozliczeniowym; dane te muszą być porównywalne i obejmować wszystkie klasy i wolumeny aktywów. Istotne jest gromadzenie właściwych danych w celu uzyskania dokładnego obrazu zagrożeń dla stabilności finansowej, a synergię między gromadzonymi danymi a dynamiką ryzyka należy uwzględniać w sposób systematyczny. EKES jest zdania, że w tym zakresie należy podjąć więcej działań.
3.13. Należy uwzględnić więcej synergii między działalnością rozliczeniową a pojedynczym punktem dostępu. Pojedynczy punkt dostępu służy propagowaniu finansów opartych na danych i znacznie poprawia dostęp spółek, przedsiębiorstw i instytucji finansowych do danych i informacji o podmiotach, a także sprawia, że gospodarka jest dostosowana do cyfrowej przyszłości, wzmacnia suwerenność cyfrową, zwiększa szybkość przepływu informacji i wyznacza wspólne normy, ze szczególnym uwzględnieniem danych, technologii i infrastruktury 6 .
3.14. EKES popiera propozycję złagodzenia przepisów zawartych w rozporządzeniu EMIR dotyczących instrumentów pochodnych oraz dopuszczenia gwarancji bankowych i akredytyw dokumentowych jako wysoce płynnych zabezpieczeń, ponieważ te alternatywne rozwiązania bezgotówkowe zapewniają płynność rynku i są już stosowane na szeroką skalę na bardziej zaawansowanych rynkach kapitałowych, takich jak rynek amerykański. Popiera wzmocnienie roli banków centralnych w ochronie konsumentów unijnych.
3.15. EKES popiera zmiany zaproponowane w art. 11, 14, 15 i 17 dotyczące czteromiesięcznego okresu wdrażania dla kontrahentów niefinansowych, którzy po raz pierwszy są zobowiązani do wymiany zabezpieczenia, a także dotyczące krótszych i mniej skomplikowanych procedur służących rozszerzeniu zakresu produktów oferowanych przez CCP. Z zadowoleniem przyjmuje proponowane zmiany, ponieważ usprawnią one proces rozszerzania działalności i usług oraz udzielania i odmowy zezwoleń. W europejskim systemie rozliczeniowym konieczne jest zwiększenie interoperacyjności, a także zmniejszenie obciążeń administracyjnych i uproszczenie rozwiązań w zakresie dostępu.
4. Uwagi szczegółowe
4.1. EKES nie zgadza się ze stwierdzeniem Komisji Europejskiej, że "niniejsza inicjatywa ustawodawcza nie będzie miała wpływu na wydatki ESMA ani innych organów Unii Europejskiej", i uważa, że koszty wzrosną w takich obszarach jak siła robocza, systemy informatyczne, wspólne zespoły nadzorcze i proponowany wspólny mechanizm monitorowania. Odnotowuje, że w proponowanej poprawce do art. 90 Komisja zwraca się do ESMA o dokonanie oceny "potrzeb, które odnoszą się do personelu i zasobów". W związku z tym apeluje o przeprowadzenie dogłębnej oceny dodatkowych kosztów, w której obliczono i ogłoszono by szacowany wpływ na budżet.
4.2. EKES przyjmuje do wiadomości i popiera propozycję Komisji dotyczącą nałożenia na wszystkich uczestników rynku podlegających obowiązkom rozliczeniowym wymogu posiadania rachunku prowadzonego przez CCP z UE. Zwraca się do ESMA, po konsultacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego, Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego i Europejskim Systemem Banków Centralnych, o uznanie dużej części usług świadczonych na rzecz klientów z UE za usługi o istotnym znaczeniu systemowym, które należy rozliczać w unijnych CCP.
4.3. Komitet z zadowoleniem przyjmuje zamiar zwrócenia się do uczestników rynku o przedstawienie dokładnych danych liczbowych i zależności od zagranicznych agentów rozrachunkowych. Oczekuje, że ESMA szybko opracuje standardy techniczne określające te informacje, liczy na sporządzenie szczegółowego sprawozdania rok po wejściu w życie przedmiotowych przepisów i zakłada, że rozporządzenie EMIR zostanie odpowiednio zmienione.
4.4. Jeśli chodzi o transakcje wewnątrz grupy, Komitet docenia brak zwolnienia z obowiązku rozliczania i wymogów dotyczących depozytu zabezpieczającego w odniesieniu do podmiotów z państw figurujących w wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych oraz w wykazie jurysdykcji wysokiego ryzyka mających braki w systemach przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W pełni popiera środki administracyjne dotyczące tych jurysdykcji i uważa, że te podmioty stwarzają duże zagrożenie dla unijnego systemu finansowego.
4.5. Chociaż cyfrowa aktualizacja wiąże się z dodatkowymi potrzebami budżetowymi, EKES sądzi, że inwestycje w technologie cyfrowe są niezbędne do wsparcia proponowanych aktualizacji rozporządzenia w sprawie EMIR. Pozytywnie ocenia propozycję wprowadzenia zaawansowanego programu informatycznego do elektronicznego składania dokumentów nadzorczych, do którego dostęp miałyby wszystkie właściwe organy.
4.6. EKES wyraża rozczarowanie, że Komisja nie przeprowadziła dokładnej oceny istniejących ram, biorąc pod uwagę, że rozporządzenie zmieniono po raz ostatni ponad trzy lata temu. Ponadto, aby obecne poprawki były zgodne z założonym celem, Komitet oczekiwałby ukierunkowanej analizy tego, jak w ostatnich latach zmieniła się atrakcyjność rynku UE, zwłaszcza w związku z ostatnimi istotnymi wydarzeniami geopolitycznymi.
4.7. Komitet sugeruje, że standardy techniczne opracowane na podstawie art. 7 powinny być przejrzyste i inkluzywne. Należy również wziąć pod uwagę możliwość wprowadzenia zmian w celu szybkiego dostosowania tych standardów. Dla podmiotów zarządzających aktywami ważne jest, aby zapewniono narzędzia do porównywania cen w zakresie kosztów wykonania, kosztów rozliczeniowych i kosztów ponoszonych przez uczestników rozliczających.
4.8. Komitet z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie art. 7b, w którym stwierdzono, że podmioty świadczące usługi rozliczeniowe są zobowiązane do informowania o zakresie rozliczenia przez CCP spoza UE oraz do informowania swoich klientów o możliwości rozliczania danego kontraktu przez CCP z UE. Zwraca się do ESMA o opracowanie ujednoliconej procedury sprawozdawczej, która będzie stosowana we wszystkich państwach członkowskich, oraz zaleca, aby sprawozdanie dotyczące głównych powodów korzystania z usług CCP spoza UE zostało przedstawione rok po wejściu w życie rozporządzenia. Aby zapewnić proporcjonalność na jednolitym rynku, należy również ostrożnie postępować z wykorzystaniem wspólnego podejścia do grzywien nakładanych na uczestników rynku.
4.9. Komitet zwraca się do Komisji o wyjaśnienie konkretnej definicji słowa "pilny" w proponowanych zmianach do art. 20 i zwraca się do współprawodawców o uzgodnienie i określenie, które wyłączenia wchodzą w zakres decyzji wymagających podjęcia w trybie "pilnym".
4.10. EKES popiera proponowane zmiany w art. 23 dotyczące ustanowienia wspólnych zespołów nadzorczych i wspólnego mechanizmu monitorowania, ale zauważa, że zmiany te będą miały wpływ na budżet, ponieważ odnośne organy będą musiały zatrudnić więcej pracowników, co dotyczy także ESMA. Proponuje zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w mechanizm monitorowania ustanowiony na mocy art. 23c, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłych decyzji politycznych.
4.11. Zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego wymaga również właściwa ocena wzajemnych połączeń, powiązań i ryzyka koncentracji w ramach komitetu nadzorczego ds. CCP (art. 24a), przy czym EKES powinien uczestniczyć we wspólnym mechanizmie monitorowania w charakterze obserwatora. Należy uwzględnić konieczność ograniczenia nakładania się obowiązków między dużą liczbą organów zajmujących się systemem rozliczeniowym. Współpraca między organami europejskimi i krajowymi powinna być wydajna i dostosowana do dynamiki ryzyka rynkowego.
4.12. Pięcioletni termin na przeprowadzenie przez Komisję dokładnego przeglądu stosowania rozporządzenia po jego wejściu w życie wydaje się bardzo długi, biorąc pod uwagę okres między zmianami rozporządzenia EMIR. Ponadto EKES oczekiwał sprawozdania Komisji w sprawie stosowania rozporządzenia EMIR Refit i EMIR 2.2, jak uzgodniono 2 stycznia 2023 r., ale obecnie Komisja proponuje jego anulowanie. Komitet jest przeciwny tej propozycji i uważa, że może ona spowodować, iż zmiany do rozporządzenia EMIR nie zostaną w ogóle ocenione, mając na uwadze już wprowadzone do niego zmiany.
4.13. Wreszcie Komitet popiera zwiększenie przejrzystości, wynikające z propozycji poprawki do art. 38, zgodnie z którą członkowie rozliczający i klienci świadczący usługi rozliczeniowe muszą informować swoich klientów oraz potencjalnych klientów o modelach depozytów zabezpieczających oraz o potencjalnych stratach lub innych kosztach w przypadku zastosowania przez CCP środków naprawczych. Jest zdania, że do poprawy przejrzystości systemu rozliczeniowego UE powinni przyczynić się także członkowie rozliczający.
Bruksela, dnia 22 marca 2023 r.