Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia przez rząd chiński pokojowych protestów w Chińskiej Republice Ludowej (2022/2992(RSP))

P9_TA(2022)0445
Tłumienie przez rząd chiński pokojowych protestów w Chińskiej Republice Ludowej

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia przez rząd chiński pokojowych protestów w Chińskiej Republice Ludowej (2022/2992(RSP))

(2023/C 177/10)

(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Chin, w szczególności rezolucję z 9 czerwca 2022 r. w sprawie poszanowania praw człowieka w Sinciangu, w tym ujawnionych dokumentów z obozów reedukacyjnych w tym regionie 1 , rezolucję z 20 stycznia 2022 r. w sprawie naruszeń podstawowych wolności w Hongkongu 2 , rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie nowej strategii UE-Chiny 3 , rezolucję z 20 maja 2021 r. w sprawie chińskich kontrsankcji wobec podmiotów z UE oraz posłów do PE i do parlamentów państw członkowskich 4 , rezolucję z 21 stycznia 2021 r. w sprawie represji wobec opozycji demokratycznej w Hongkongu 5 , rezolucję z 12 września 2018 r. w sprawie stanu stosunków między UE a Chinami 6  oraz rezolucję z 16 grudnia 2015 r. w sprawie stosunków UE-Chiny 7 ,

- uwzględniając szczyt UE-Chiny, który odbył się 1 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając uwagi końcowe Komitetu Praw Człowieka ONZ w sprawie Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong Chin i Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau Chin dotyczące wdrażania przez nie Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, przyjęte 27 lipca 2022 r.,

- uwzględniając wspólną deklarację chińsko-brytyjską z 1984 r. oraz wspólną deklarację chińsko-portugalską z 1987 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 12 marca 2019 r. pt. "UE-Chiny - perspektywa strategiczna" (JOIN(2019)0005),

- uwzględniając Nagrodę im. Sacharowa za 2019 r. przyznaną Ilhamowi Tohtiemu, ujgurskiemu ekonomiście pokojowo walczącemu o prawa mniejszości ujgurskiej w Chinach,

- uwzględniając decyzję Rady UE z 5 grudnia 2022 r. o przedłużeniu obowiązywania środków wprowadzonych na podstawie rozporządzenia Rady (UE) 2020/1998 z 7 grudnia 2020 r. w sprawie środków ograniczających w związku z poważnymi nadużyciami i naruszeniem praw człowieka 8 ,

- uwzględniając uwagi przewodniczącego Rady Charles'a Michela po spotkaniu z prezydentem Chin Xi Jinpingiem 1 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając komunikat prasowy Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) z 2 grudnia 2022 r. zatytułowany "UE-Stany Zjednoczone: konsultacje między zastępczynią sekretarza stanu USA Wendy Sherman a sekretarzem generalnym Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych Stefanem Sannino",

- uwzględniając 11. dialog strategiczny UE-Chiny z 28 września 2021 r. między wiceprzewodniczącym Komisji / wysokim przedstawicielem Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepem Borrellem a radcą stanu i ministrem spraw zagranicznych Chin Wangiem Yi,

- uwzględniając art. 35 konstytucji Chińskiej Republiki Ludowej, który stanowi, że obywatele Chińskiej Republiki Ludowej korzystają z wolności słowa, prasy, zgromadzeń, zrzeszania się, pochodów i demonstracji,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 16 grudnia 1966 r., który Chiny podpisały w 1998 r., lecz którego nigdy nie ratyfikowały,

- uwzględniając plan działania UE dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024 oraz Wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka,

- uwzględniając sprawozdanie Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka w sprawie Sinciangu opublikowane 31 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r.,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że propagowanie oraz poszanowanie praw człowieka, demokracji i praworządności powinno stanowić centralny element stosunków UE z Chinami, zgodnie z zobowiązaniem UE do ochrony tych wartości w jej działaniach zewnętrznych oraz z zobowiązaniem Chin do przestrzegania ich we własnym rozwoju i we współpracy międzynarodowej;

B. mając na uwadze, że od 2020 r. Chiny prowadzą bardzo rygorystyczną politykę "zero COVID" obejmującą masowe testowanie oraz doraźne i długotrwałe lockdowny, które poważnie ograniczają wolność i prawa obywateli;

C. mając na uwadze, że te poważne ograniczenia doprowadziły do częstych i przedłużających się lockdownów, wymogów masowego i systematycznego testowania oraz kwarantanny, a także nieproporcjonalnych i poważnych ograniczeń swobody przemieszczania się w obrębie Chin; mając na uwadze, że ograniczenia te doprowadziły również do niedoboru podstawowych towarów, w tym żywności, do ograniczonego dostępu do opieki zdrowotnej oraz do wzrostu bezrobocia młodzieży w Chińskiej Republice Ludowej;

D. mając na uwadze, że - w dniach i tygodniach poprzedzających wybuch powszechnych protestów - w niektórych fabrykach, takich jak fabryki Foxconn, doszło do dużych napięć, a wielu pracowników uciekło, aby uniknąć radykalnych i całkowitych lockdownów w fabrykach po pojawieniu się ognisk COVID-19 w zakładach produkcyjnych oraz zaprotestować przeciwko powtarzającemu się niewypłacaniu premii podczas lockdownów; mając na uwadze, że protesty przybrały gwałtowny obrót, a na nagraniach wideo w mediach społecznościowych widać było pracowników bitych przez policję;

E. mając na uwadze, że ze względu na ścisłe egzekwowanie lockdownów dochodziło do odgradzania całych budynków, w tym wyjść ewakuacyjnych; mając na uwadze, że 24 listopada 2022 r. w budynku mieszkalnym w Urumczi w Sinciangu - mieście objętym ciągłym lockdownem od ponad 100 dni - wybuchł pożar, który pochłonął życie co najmniej 10 osób; mając na uwadze, że źródła lokalne i liczne posty w mediach społecznościowych sugerują, że liczba ofiar śmiertelnych była znacznie wyższa 9  i wyniosła do 40 osób; mając na uwadze, że mieszkańcy tego budynku byli rzekomo zamknięci w mieszkaniach, a strażacy przyjechali z opóźnieniem, prawdopodobnie z powodu ograniczeń nałożonych w ramach polityki "zero COVID";

F. mając na uwadze, że 26 listopada 2022 r., po raz pierwszy od protestów na placu Tiananmen w 1989 r., ludzie wyszli na ulice w Pekinie, Szanghaju i innych dużych chińskich miastach i gminach oraz - według doniesień - na ponad 100 uniwersytetach, aby zaprotestować przeciwko chińskiej polityce "zero COVID" i potępić autorytarne rządy Komunistycznej Partii Chin; mając na uwadze, że symbolem gniewu demonstrantów wobec tłumienia wolności słowa szybko stała się czysta kartka papieru;

G. mając na uwadze, że policja, początkowo powściągliwa, szybko zaczęła rozpędzać tłum i dokonywać licznych aresztowań w kilku miastach; mając na uwadze, że na przykład w Szanghaju policja posłużyła się gazem pieprzowym, aby rozpędzić około 300 zebranych demonstrantów; mając na uwadze, że na chińskich platformach mediów społecznościowych natychmiast usuwano posty dotyczące protestu, aby stłumić krytykę; mając na uwadze, że jak dotąd chińskie media państwowe po prostu unikają relacjonowania protestów;

H. mając na uwadze, że niektórzy demonstranci wzywają prezydenta Xi Jinpinga do ustąpienia, co stanowi bezprecedensowe wyzwanie dla obecnych przywódców kraju;

I. mając na uwadze, że wiodącą rolę w tych protestach odgrywają kobiety; mając na uwadze, że w ostatnich latach w Chinach nastąpił regres praw kobiet; mając na uwadze, że według badań lockdowny zwiększają ryzyko przemocy domowej ze względu na płeć;

J. mając na uwadze doniesienia o dużej obecności policji i interwencjach prowadzących do licznych aresztowań uczestników pokojowych protestów; mając na uwadze, że według różnych organizacji praw człowieka władze ingerowały również w prawo demonstrantów do reprezentacji prawnej, a niektórych prawników władze lokalne ostrzegały przed przyjmowaniem spraw;

K. mając na uwadze, że art. 35 konstytucji Chińskiej Republiki Ludowej stanowi, że "obywatele Chińskiej Republiki Ludowej korzystają z wolności słowa, prasy, zgromadzeń, zrzeszania się, pochodów i demonstracji", mając na uwadze, że wolności zapisane w tym artykule są stale naruszane;

L. mając na uwadze, że od czasu objęcia władzy przez prezydenta Xi Jinpinga w marcu 2013 r. sytuacja w zakresie praw człowieka w Chinach dramatycznie się pogorszyła; mając na uwadze, że rząd chiński nasilił wrogość wobec praw człowieka i praworządności; mając na uwadze, że rozszerzono nielegalną masową inwigilację i monitorowanie obywateli Chin;

M. mając na uwadze, że w ostatnich latach władze chińskie zaostrzyły cenzurę internetu, w szczególności od wybuchu pandemii COVID-19; mając na uwadze, że chińskie władze i policja, uzyskawszy potężne oprogramowanie i technologię rozpoznawania twarzy, stworzyły jeden z najbardziej zaawansowanych na świecie systemów inwigilacji, który umożliwia im znaczne ograniczanie na powszechną skalę podstawowych wolności, a nawet masowe naruszanie praw człowieka; mając na uwadze, że można się obawiać, iż ze względu na te technologie masowej inwigilacji i rozpoznawania twarzy aparat bezpieczeństwa będzie ścigać demonstrantów w późniejszym czasie;

N. mając na uwadze, że według ostatnich doniesień władze chińskie zastosowały w związku z niedawnym wybuchem protestów najwyższy poziom "reakcji nadzwyczajnej", jeśli chodzi o cenzurę mediów; mając na uwadze, że platformy mediów społecznościowych odgrywają aktywną i zasadniczą rolę w rozpowszechnianiu treści w całym kraju; mając na uwadze, że siły bezpieczeństwa zatrzymują również obywateli na ulicy, kontrolują ich urządzenia elektroniczne i zmuszają do usunięcia niektórych aplikacji, treści i zdjęć związanych z protestami; mając na uwadze, że po wybuchu protestów władze chińskie natychmiast zaczęły śledzić na masową skalę komunikatory internetowe, dane z mediów społecznościowych i z telefonów komórkowych, uznane za podejrzane, a także korzystanie z prywatnych sieci wirtualnych, aby identyfikować, zastraszać i nękać osoby, które jakoby organizują protesty i w nich uczestniczą;

O. mając na uwadze, że w ostatnich latach władze chińskie rozwiązały grupy społeczeństwa obywatelskiego i uwięziły wielu niezależnych działaczy, co bardzo utrudnia prowadzenie protestów na dużą skalę; mając na uwadze, że w ostatnich miesiącach dochodziło do sporadycznych protestów w reakcji na politykę COVID-19, trudności gospodarcze, cenzurę i rozszerzanie władzy prezydenta Xi, organizowanych w Chinach oraz przez obywateli Chin za granicą;

P. mając na uwadze, że Chiny stosują represje i inwigilację za granicą za pomocą różnych działań, począwszy od szpiegostwa, cyberataków, ataków fizycznych i wydawania czerwonych not za pośrednictwem Interpolu po "zagraniczne posterunki policji" na terytorium UE;

Q. mając na uwadze, że w ramach akcji koordynowanej na szczeblu krajowym, aby uniemożliwić studentom dalszy udział w organizowanych protestach, odesłano ich z uniwersytetów do domu miesiąc wcześniej;

R. mając na uwadze, że niektórzy chińscy dyplomaci dopuszczają się przemocy i gróźb wobec chińskich studentów i przeciwników za granicą, domagając się, aby "przeciwstawiali się zniekształcaniu i dyskredytowaniu chińskiej polityki zapobiegania epidemii i jej kontroli";

S. mając na uwadze, że Chiny systematycznie prześladują ludność ujgurską i inne mniejszości etniczne, obrońców praw człowieka, działaczy społecznych, grupy religijne, dziennikarzy i osoby protestujące przeciwko niesprawiedliwości, a także coraz bardziej nasilają represje wobec wszystkich głosów wyrażających sprzeciw i głosów opozycji; mając na uwadze, że ofiary śmiertelne w pożarze w Urumczi to kolejna tragedia zwiększająca bilans okrutnych naruszeń praw człowieka, które mają miejsce w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur;

1. zdecydowanie potępia reakcję rządu chińskiego na pokojowe protesty i prześladowanie pokojowych demonstrantów w Chińskiej Republice Ludowej; składa kondolencje ofiarom pożaru w Urumczi i ich rodzinom i solidaryzuje się z nimi; wzywa rząd chiński, aby zachował przejrzystość co do liczby ofiar i okoliczności, w jakich zmarły; apeluje o szybkie, skuteczne i dokładne zbadanie okoliczności pożaru w Urumczi;

2. wyraża solidarność z narodem chińskim w jego walce o podstawowe wolności; potępia prześladowanie pokojowych demonstrantów; wzywa wszystkie siły policyjne, aby reagowały zgodnie z międzynarodowymi standardami, w tym z oenzetowskimi Podstawowymi zasadami w sprawie stosowania przymusu i broni palnej przez służby wymiaru sprawiedliwości;

3. wyraża poważne zaniepokojenie naruszeniami praw człowieka w Chinach, w tym w kontekście polityki "zero COVID";

4. zauważa, że wszystkie ofiary pożaru w Urumczi to Ujgurzy 10 , co pogłębia cierpienie tej grupy etnicznej, która pada ofiarą systematycznych okrutnych naruszeń praw człowieka popełnianych w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur, uznanych przez Parlament Europejski za zbrodnię przeciwko ludzkości i poważne ryzyko ludobójstwa 11 ;

5. w najmocniejszych słowach potępia poważne ograniczanie wolności wypowiedzi, wolności zgromadzeń oraz wolności prasy i mediów społecznościowych w Chinach; wzywa rząd chiński, aby zapewnił wolność wypowiedzi, zrzeszania się, zgromadzeń, prasy i mediów, zgodnie z chińską konstytucją i międzynarodowym prawem praw człowieka;

6. zdecydowanie potępia brutalną napaść na zagranicznego dziennikarza relacjonującego te protesty i zatrzymanie go; przypomina, że wolność prasy jest podstawową zasadą i niezbędnym filarem każdej demokracji; wzywa Chiny, aby zgodnie z prawem chińskim zapewniły wszystkim dziennikarzom możliwość swobodnego wykonywania pracy, bez przeszkód lub strachu przed represjami; podkreśla, że należy zapewnić wolność prasy i mediów; wzywa władze chińskie, aby zaprzestały ingerencji, nękania i zastraszania prawników i przedstawicieli zawodów prawniczych, obrońców praw człowieka i innych osób, które otwarcie wyrażają troskę o demonstrantów lub bronią prawa do pokojowych protestów;

7. wzywa Chiny, aby natychmiast zaprzestały represji i zastraszania pokojowych demonstrantów oraz aby zagwarantowały wszystkim podstawowe prawa; wzywa władze chińskie do natychmiastowego uwolnienia wszystkich bezpodstawnie zatrzymanych protestujących; żąda, aby wszystkie ostatnio zgromadzone dane o pokojowych manifestantach zostały usunięte i nie były wykorzystywane w żadnych przyszłych sprawach; domaga się, aby członkowie rodzin wszystkich osób pozbawionych wolności zostali powiadomieni o miejscu ich pobytu oraz o stawianych im zarzutach;

8. dostrzega wyzwanie, jakim jest opracowanie polityki w zakresie COVID-19 z zachowaniem właściwej równowagi między ochroną zdrowia publicznego a ochroną praw i wolności; przypomina o znaczeniu proporcjonalności; zauważa niedawne zniesienie niektórych najbardziej uciążliwych ograniczeń związanych z COVID-19 w Chinach;

9. zwraca uwagę na fakt, że ruch protestacyjny zjednoczył ludzi z bardzo różnych środowisk i ogarnął cały kraj; podkreśla niezwykły fakt, że wyrażono solidarność międzyetniczną z ofiarami pożaru w Sinciangu, ponieważ wcześniej ludność Han w Chinach nie reagowała znacząco na straszny los Ujgurów w ciągu ostatnich sześciu lat;

10. wzywa władze chińskie i lokalne do zaprzestania represji wobec Ujgurów i przypomina, że Ujgurowie w tym regionie są poddawani intensywnej inwigilacji, pracy przymusowej, przymusowej sterylizacji i środkom zapobiegania urodzeniom, wśród innych naruszeń praw, które są równoznaczne ze zbrodniami przeciwko ludzkości i stanowią poważne ryzyko ludobójstwa; w związku z tym przyjmuje z zadowoleniem wniosek Komisji dotyczący zakazu wprowadzania na rynek UE produktów wytworzonych z wykorzystaniem pracy przymusowej;

11. stanowczo potępia szerokie stosowanie masowej inwigilacji oraz obecną cenzurę sieci społecznościowych; wzywa władze chińskie, aby położyły kres tym naruszeniom podstawowych praw do prywatności i wolności słowa oraz manipulowaniu informacjami w sieciach społecznościowych;

12. potępia fakt, że chińskie przedsiębiorstwa technologiczne TikTok i Tencent współpracują z rządem chińskim w celu gromadzenia dowodów pozwalających ustalić tożsamość demonstrantów, aby umożliwić ich aresztowanie, i cenzurują internet; wzywa europejskie fundusze emerytalne do wyzbycia się udziałów chińskich przedsiębiorstw, które naruszają prawa człowieka;

13. wyraża głębokie zaniepokojenie postępowaniem firmy Apple Inc. w Chinach podczas protestów, ponieważ de facto współpracowała ona z Komunistyczną Partią Chin w powstrzymaniu rozpowszechniania nagrań pokojowych protestów przeciw lockdownom, wyłączając funkcję AirDrop na swoich urządzeniach w Chinach; zauważa, że dzięki tej funkcji demonstranci mogli dzielić się nagraniami i organizować protesty bez korzystania z Wi-Fi, które jest stale nadzorowane i kontrolowane przez Komunistyczną Partię Chin; podkreśla, że fakt, iż przedsiębiorstwa mogą stać się zakładnikami Komunistycznej Partii Chin i umożliwiać bezwzględne łamanie praw człowieka, powinien być sygnałem alarmowym dla rządów zachodnich, aby zaproponowały przepisy, które zachęciłyby przedsiębiorstwa zachodnie do podwojenia wysiłków na rzecz przekierowania produkcji z Chin;

14. ponownie wyraża swoje zaniepokojenie faktem, że podczas wizyty Wysokiej Komisarz ONZ ds. Praw Człowieka Michelle Bachelet w Chinach władze chińskie nie pozwoliły jej na pełny dostęp do niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego i obrońców praw człowieka; ponawia wezwanie do władz chińskich, aby umożliwiły równie swobodny, znaczący i nieograniczony dostęp niezależnym dziennikarzom, obserwatorom międzynarodowym i organom śledczym, w tym w szczególności mandatariuszom w ramach specjalnych procedur Rady Praw Człowieka ONZ i specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka; popiera apel 50 ekspertów ONZ ds. praw człowieka o ustanowienie specjalnego mandatu w Radzie Praw Człowieka ONZ w celu monitorowania i składania sprawozdań na temat sytuacji w zakresie praw człowieka w Chinach; wzywa UE i jej państwa członkowskie do kontynuowania współpracy z partnerami o podobnych poglądach w celu ustanowienia mechanizmu dochodzeniowego w Radzie Praw Człowieka ONZ, który będzie monitorował i oceniał poważne naruszenia praw człowieka w Chinach oraz o nich publicznie informował;

15. nalega na UE i państwa członkowskie, aby zapewniły ochronę i wsparcie działaczom na rzecz praw człowieka i demokracji w Chinach, w szczególności poprzez dotarcie do władz lokalnych i krajowych oraz pełne zastosowanie Wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka i innych stosownych polityk UE, w tym nowego planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji; przyjmuje z zadowoleniem kontynuację nawiązanego dwustronnego dialogu UE-USA na temat Chin, a w szczególności stwierdzenie, że "Stany Zjednoczone i Unia Europejska nigdy nie były bardziej zgodne co do naszych perspektyw strategicznych";

16. wzywa UE i inne organizacje międzynarodowe do monitorowania i oceny, w jakim stopniu reakcje Chin na te protesty są zgodne z międzynarodowymi standardami praw człowieka i zobowiązaniami wynikającymi z międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka; podkreśla, jak ważne jest, by delegatura UE w Pekinie nadal monitorowała zatrzymania pokojowych demonstrantów oraz wszelkie procesy osób ściganych za korzystanie z prawa do wolności pokojowych zgromadzeń i wypowiedzi, stosując w pełni Wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka oraz inne odpowiednie polityki UE;

17. wzywa wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Josepa Borrella do podjęcia konkretnych działań w następstwie niedawnych rozmów na forum Rady Europejskiej poprzez intensyfikację dyskusji na szczeblu ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich; wzywa ESDZ i Komisję do rozpoczęcia stałej dyskusji na temat Chin w ramach Grupy Roboczej ds. Azji i Oceanii; z zadowoleniem przyjmuje decyzję o przedłużeniu sankcji w odpowiedzi na łamanie praw człowieka w Sinciangu do 8 grudnia 2023 r.; ponawia apel o dodatkowe sankcje UE wobec chińskich urzędników i podmiotów odpowiedzialnych za zbrodnie przeciwko ludzkości; zachęca władze państw członkowskich UE do rozważenia możliwości ścigania chińskich urzędników uznanych za odpowiedzialnych za zbrodnie przeciwko ludzkości w oparciu o zasadę jurysdykcji uniwersalnej;

18. wyraża głębokie zaniepokojenie ostatnimi doniesieniami o obecności chińskich zagranicznych posterunków policji w wielu państwach członkowskich UE i na całym świecie; wzywa Komisję, Radę i krajowe organy ścigania do zapewnienia w trybie pilnym dobrej koordynacji, aby rzucić światło na te praktyki, podjąć odpowiednie działania i zamknąć wszystkie chińskie zagraniczne posterunki policji; wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby we współpracy z partnerami o podobnych poglądach zidentyfikowały i zlikwidowały wszelkie drogi ułatwiające Chinom prowadzenie kampanii ponadnarodowych represji, w szczególności wobec członków ich diaspory;

19. wzywa państwa członkowskie do zakończenia wszelkich umów o ekstradycji z Chinami i Hongkongiem; ponadto nalega na państwa członkowskie, aby zachowały ostrożność przy współpracy na międzynarodowych forach egzekwowania prawa, takich jak Interpol i Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości; wzywa ponadto państwa członkowskie do właściwego zapewnienia bezpieczeństwa chińskim uchodźcom podlegającym ich jurysdykcji, aby uniknąć ich schwytania, "przekonania do powrotu" lub zwabienia do kraju spoza UE, z którego mogliby zostać łatwo odesłani do Chin;

20. wzywa wszystkich członków społeczności międzynarodowej i wszystkie zainteresowane strony do zajęcia się kwestią wolności słowa w kontaktach z Chińską Republiką Ludową; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel poruszył kwestię protestów w rozmowie z Xi Jinpingiem; wzywa do bezwarunkowej gotowości do wznowienia dialogu UE-Chiny dotyczącego praw człowieka, który nie odbywa się od ponad trzech lat; stwierdza również, że wszyscy przywódcy europejscy powinni jasno zakomunikować władzom chińskim determinację UE do reagowania na eskalację represji wobec protestujących poprzez podnoszenie tej kwestii na forum organizacji międzynarodowych i ewentualne nałożenie dodatkowych sankcji, jeśli będzie to konieczne;

21. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, Sekretarzowi Generalnemu ONZ, Wysokiemu Komisarzowi ONZ ds. Praw Człowieka, rządowi i parlamentowi Chińskiej Republiki Ludowej oraz wszystkim ambasadorom Chińskiej Republiki Ludowej w państwach członkowskich UE.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0237.
2 Dz.U. C 336 z 2.9.2022, s. 2.
3 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 40.
4 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 170.
5 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 242.
6 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 103.
7 Dz.U. C 399 z 24.11.2017, s. 92.
8 Dz.U. L 410 I z 7.12.2020, s. 1.
11 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0237.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.177.95

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia przez rząd chiński pokojowych protestów w Chińskiej Republice Ludowej (2022/2992(RSP))
Data aktu: 15/12/2022
Data ogłoszenia: 17/05/2023