Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia pokojowych demonstracji przez juntę wojskową w Czadzie (2022/2993(RSP))

P9_TA(2022)0446
Tłumienie pokojowych demonstracji przez juntę wojskową w Czadzie

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia pokojowych demonstracji przez juntę wojskową w Czadzie (2022/2993(RSP))

(2023/C 177/11)

(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje rezolucje z 20 maja 2021 r. w sprawie sytuacji w Czadzie 1  oraz z 16 września 2020 r. w sprawie współpracy UE-Afryka w dziedzinie bezpieczeństwa w regionie Sahelu, Afryce Zachodniej i Rogu Afryki 2 ,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa wydane 20 kwietnia 2021 r. w związku ze śmiercią prezydenta Idrissa Deb/ego Itno,

- uwzględniając oświadczenie delegatury Unii Europejskiej w Czadzie z 19 października 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie rzecznika Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych z 20 kwietnia 2021 r. w sprawie Czadu,

- uwzględniając sprawozdanie Rady Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej z misji informacyjnej w Czadzie, która odbyła się w dniach 29 kwietnia - 6 maja 2021 r.,

- uwzględniając wielonarodowe wspólne siły interwencyjne (MNJTF) do walki z Boko Haram, umocowane przez Radę Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej i wspierane przez unijny Instrument na rzecz Pokoju w Afryce,

- uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2359 (2017) w sprawie rozmieszczenia połączonych sił Grupy Pięciu na rzecz Sahelu (FC-G5S),

- uwzględniając wspólną deklarację członków Rady Europejskiej i państw Grupy Pięciu na rzecz Sahelu z 28 kwietnia 2020 r. w sprawie bezpieczeństwa, stabilności i rozwoju Sahelu,

- uwzględniając konkluzje Rady z 16 kwietnia 2021 r. w sprawie zintegrowanej strategii Unii Europejskiej w regionie Sahelu, w których potwierdzono znaczenie solidnego i długoterminowego partnerstwa między UE a Sahelem,

- uwzględniając krajowy program orientacyjny dla Czadu w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju na lata 20142020,

- uwzględniając konstytucję Czadu,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie zawartą między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r. 3  (umowa z Kotonu),

- uwzględniając Afrykańską kartę praw człowieka i ludów, która została przyjęta 27 czerwca 1981 r. i weszła w życie 21 października 1986 r.,

- uwzględniając Afrykańską kartę w sprawie demokracji, wyborów i rządów przyjętą 30 stycznia 2007 r.,

- uwzględniając znowelizowaną Kartę okresu przejściowego Czadu,

- uwzględniając światowy indeks terroryzmu z 2019 r.,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu Parlamentu,

A. mając na uwadze, że od śmierci byłego prezydenta Idrissa Déby'ego Itno w kwietniu 2021 r. Czadowi przewodzi jego syn Mahamat Idriss Déby Itno; mając na uwadze, że Tymczasowa Rada Wojskowa zawiesiła wcześniej stosowanie konstytucji, rozwiązała rząd i zgromadzenie narodowe;

B. mając na uwadze, że Tymczasowa Rada Wojskowa zobowiązała się do przeprowadzenia demokratycznych wyborów w ciągu 18 miesięcy od przejęcia władzy; mając na uwadze, że 1 października 2022 r. oficjalnie przyjęto środki związane z dialogiem narodowym i ogłoszono, że wybory zostaną opóźnione o dodatkowe dwa lata; mając na uwadze, że Unia Afrykańska sformułowała warunki, w tym odrzucenie wszelkiego przedłużenia pierwotnego 18-miesięcznego okresu przejściowego oraz poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności;

C. mając na uwadze, że dialog narodowy zorganizowano, aby zakreślić plan procesu transformacji; mając na uwadze, że nie wszystkie ugrupowania opozycyjne uczestniczyły w tym procesie; mając na uwadze, że na koniec dialogu wydano zalecenia, aby odroczyć proces transformacji i nie wykluczać nikogo, w szczególności obecnego prezydenta, z kandydowania w przyszłych wyborach;

D. mając na uwadze, że czadyjskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego opracowały plan przejściowy, który ma na celu zakończenie kryzysu; mając na uwadze, że niektóre czadyjskie organizacje społeczeństwa obywatelskiego zaleciły, aby wsparcie międzynarodowe przybrało formę mechanizmu stabilizacyjnego, którego celem będzie przywrócenie porządku konstytucyjnego i wsparcie planu transformacji;

E. mając na uwadze, że między 13 marca a 8 sierpnia 2022 r. rząd Czadu wezwał do Dohy 53 polityczne ruchy wojskowe, z których tylko 6 było prawdziwych, aby wynegocjować porozumienie pokojowe;

F. mając na uwadze, że Tymczasowa Rada Wojskowa wezwała do Ndżameny ponad 1 300 delegatów, z których prawie wszyscy zostali bezpośrednio powołani przez rząd do udziału w tzw. pluralistycznym i suwerennym dialogu narodowym;

G. mając na uwadze, że te dwa wydarzenia były bojkotowane przez najważniejsze partie polityczne, organizacje społeczeństwa obywatelskiego i prawdziwe polityczne grupy wojskowe;

H. mając na uwadze, że 20 października 2022 r. tysiące osób protestowało w całym Czadzie, domagając się natychmiastowego przywrócenia demokratycznych rządów; mając na uwadze, że uprzedzając te wydarzenia, 19 października 2022 r. minister bezpieczeństwa publicznego zakazał wszelkich demonstracji w kraju; mając na uwadze, że policja w całym kraju nieprzerwanie i powszechnie tłumiła protesty, używając wobec pokojowych demonstrantów ostrej amunicji i gazu łzawiącego;

I. mając na uwadze, że władze ogłosiły również tymczasowe zawieszenie działalności siedmiu grup politycznych; mając na uwadze, że zakazały one również działalności głównych grup opozycyjnych i koalicji społeczeństwa obywatelskiego "Wakit Tamma" w całym kraju; mając na uwadze, że w niektórych miastach i dzielnicach ograniczono dostęp do internetu;

J. mając na uwadze, że 4 listopada 2022 r. na posiedzeniu Komitetu ONZ przeciwko Torturom sprawozdawca Sébastien Touzé oszacował, że w wyniku protestów antyrządowych zginęło od 50 do 150 osób, zniknęło od 150 do 184 osób, aresztowano 1 369 osób, a od 600 do 1 100 osób przewieziono do zakładu karnego o podwyższonym rygorze bezpieczeństwa w Koro Toro, które znajduje się na pustyni około 600 km od stolicy;

K. mając na uwadze, że 400 osób zatrzymanych osądzono w ciągu czterech dni pod nieobecność jakiegokolwiek obrońcy; mając na uwadze, że 5 grudnia 2022 r. 262 zatrzymanych demonstrantów skazano na kary do trzech lat pozbawienia wolności, a także wydano 80 wyroków w zawieszeniu i 59 wyroków uniewinniających;

L. mając na uwadze, że procesy prowadzono bez zapewnienia przejrzystości, a wiadomości o nich nie podawano do informacji publicznej; mając na uwadze, że demonstrantom odmawiano dostępu do wymiaru sprawiedliwości; mając na uwadze, że Czadyjska Izba Adwokacka nazwała proces "parodią sprawiedliwości" i odwołała się od decyzji sądu, a także mając na uwadze, że należący do niej prawnicy zbojkotowali procesy sądowe;

M. mając na uwadze, że Komitet ONZ przeciwko Torturom stwierdził w swoich uwagach, że powszechność przemocy w więzieniach, w tym aktów przemocy popełnianych przez personel więzienny wobec zatrzymanych, jest alarmująca, i zwrócił się do władz państwowych o przeprowadzenie dochodzenia w sprawie wszystkich przypadków śmierci w areszcie oraz wszystkich zarzutów dotyczących tortur i złego traktowania przez personel więzienny;

N. mając na uwadze, że stan bezpieczeństwa w regionie Sahelu w ostatnich latach znacznie się pogorszył, co stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa regionalnego i międzynarodowego; mając na uwadze, że łamanie praw człowieka i masowe zabójstwa są powszechne, a coraz większy brak bezpieczeństwa żywnościowego, korupcja, skrajne ubóstwo i powodzie pogarszają sytuację w zakresie bezpieczeństwa; mając na uwadze, że w 2019 r. w Sahelu odnotowano najgwałtowniejszy wzrost liczby krwawych działań ekstremistycznych w porównaniu z innymi regionami;

O. mając na uwadze, że w swojej zintegrowanej strategii w Sahelu, przyjętej przez Radę 16 kwietnia 2021 r., UE zobowiązała się do wspierania momentów kluczowych dla demokracji w regionie, zwracania szczególnej uwagi politycznej na wysiłki w dziedzinie sprawowania rządów i praworządności oraz do dalszego propagowania bardziej centralnej roli sił bezpieczeństwa wewnętrznego we wzmacnianiu stosunków opartych na zaufaniu między ludnością a państwem;

P. mając na uwadze, że według ONZ Czad przyjął ponad 577 000 uchodźców m.in. z Darfuru, Republiki Środkowoafrykańskiej, Nigerii i Kamerunu, a także 381 000 osób wewnętrznie przesiedlonych; mając na uwadze, że stabilność Czadu ma kluczowe znaczenie dla Sahelu oraz Afryki Północnej i Wschodniej;

Q. mając na uwadze, że Czad znajduje się w regionie o strategicznym znaczeniu i stoi w obliczu poważnych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa ze względu na bliskość regionalnych bojówek, zwłaszcza wokół regionu jeziora Czad, gdzie działają Prowincja Zachodnioafrykańska Państwa Islamskiego i Boko Haram, islamistyczna bojówka z siedzibą w Nigerii; mając na uwadze, że Czad odgrywa kluczową rolę w regionalnych wysiłkach na rzecz utrzymania pokoju jako członek wspólnych sił Grupy Pięciu na rzecz Sahelu oraz wielonarodowych wspólnych sił interwencyjnych;

1. potępia akty przemocy prowadzące do śmierci oraz represje wobec prodemokratycznych demonstrantów podczas protestów w październiku 2022 r. oraz wyraża głębokie ubolewanie z powodu ofiar śmiertelnych; ponownie potępia wojskowy zamach stanu przeprowadzony 20 kwietnia 2021 r. przez Tymczasową Radę Wojskową, a następnie zawieszenie stosowania konstytucji Czadu i rozwiązanie zgromadzenia narodowego i rządu;

2. potępia ograniczenie podstawowego prawa do demonstracji oraz stosowanie przemocy wobec demonstrantów i społeczeństwa obywatelskiego w Czadzie; wyraża głębokie ubolewanie, że środki podjęte przez rząd mogą zagrozić trwającemu procesowi demokratyzacji; wzywa władze do pełnego respektowania krajowych i międzynarodowych zobowiązań kraju, w szczególności do szanowania wolności pokojowego zgromadzania się i zrzeszania się oraz prawa do integralności cielesnej;

3. wzywa ONZ i Unię Afrykańską do wszczęcia niezależnego i bezstronnego dochodzenia w sprawie doniesień o przemocy, w tym wiadomości o torturach w więzieniach w Czadzie, aby postawić przed sądem sprawców przemocy wobec jednostek i społeczeństwa obywatelskiego; apeluje o pociągnięcie do odpowiedzialności osób odpowiedzialnych za przemoc i zabójstwa oraz wzywa władze Czadu do dopilnowania, aby czadyjskie wojsko, żandarmeria i policja zostały przeszkolone w zakresie Kodeksu postępowania ONZ dla służb wymiaru sprawiedliwości oraz Podstawowych zasad w sprawie stosowania przymusu i broni palnej przez służby wymiaru sprawiedliwości, a także się do nich stosowały;

4. potępia masowe procesy prodemokratycznych demonstrantów, podczas których nie przestrzegano międzynarodowych standardów dotyczących przejrzystości i dostępu do wymiaru sprawiedliwości; wzywa do uchylenia wyroków i uwolnienia demonstrantów;

5. zdecydowanie wzywa rząd do zapewnienia wszystkim osobom oskarżonym po protestach z 20 października 2022 r. pełnego dostępu do ochrony prawnej; podkreśla, że UE będzie bardzo uważnie śledzić kontynuację postępowań sądowych oraz że ich wynik będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyszłych stosunków UE-Czad;

6. głęboko ubolewa nad tym, że reżim nie dotrzymał zobowiązania do przeprowadzenia demokratycznych przemian; przypomina o znaczeniu szybkiego przywrócenia porządku konstytucyjnego i przeprowadzenia w odpowiednim czasie przemian pod przywództwem cywilnym, które zagwarantują poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności, i przypomina, że znaczące zaangażowanie wszystkich podmiotów cywilnych i politycznych ma zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania wiarygodności i legalności trwającego procesu;

7. pilnie wzywa do jak najszybszego zorganizowania nowych przejrzystych, pluralistycznych i wiarygodnych wyborów parlamentarnych i prezydenckich, które będą w pełni zgodne z konstytucją krajową i międzynarodowymi standardami wyborczymi, w tym przez zapewnienie pełnego udziału partii opozycyjnych; zwraca uwagę na znaczenie niezależnej i przejrzystej krajowej komisji wyborczej oraz współpracy z partnerami międzynarodowymi w tym zakresie; wyraża głębokie ubolewanie z powodu lekceważenia przez organy władzy wyraźnej dyrektywy Rady Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej opartej na Afrykańskiej karcie na rzecz demokracji, wyborów i dobrych rządów oraz wcześniejszego publicznego zobowiązania Tymczasowej Rady Wojskowej, że jej przywódcy nie będą kandydować w nadchodzących wyborach;

8. przypomina, że prawdziwie demokratyczne reformy i transformacja muszą odbywać się pod kontrolą cywilną oraz umożliwiać pełny i aktywny udział organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partii opozycyjnych, kobiet i młodzieży, a także wolnej prasy, które powinny mieć możliwość działania bez obaw przed przemocą, zastraszeniami czy obostrzeniami;

9. ubolewa nad ciągłą przemocą i atakami terrorystycznymi, które wciąż mają miejsce w Czadzie; ponownie wyraża zaniepokojenie przedłużającym się kryzysem w Czadzie oraz niestabilną sytuacją w zakresie bezpieczeństwa na północy kraju, a także zdecydowanie potępia powtarzające się przypadki łamania praw człowieka oraz prawa międzynarodowego i humanitarnego;

10. wzywa rząd do zwrócenia się o wsparcie do krajowych i międzynarodowych mediatorów, Biura Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka, Unii Afrykańskiej, Specjalnego Przedstawiciela UE w regionie Sahelu, Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Środkowej i innych organizacji międzynarodowych, aby przezwyciężyć obecny impas oraz przyspieszyć dialog narodowy i proces przemian demokratycznych;

11. jest niezwykle zaniepokojony utrzymującym się wysokim poziomem korupcji i bezkarności w Czadzie; zauważa, że niemożność rozwiązania problemu bezkarności za łamanie praw człowieka utrwala takie nadużycia i osłabia zaufanie publiczne do instytucji państwowych;

12. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie do zwiększenia ich wsparcia dla niezależnych organizacji pozarządowych, obrońców praw człowieka i niezależnych mediów działających w Czadzie, w tym przez finansowanie i wspieranie osób potrzebujących ochrony;

13. wzywa UE i jej państwa członkowskie do poruszenia kwestii praw człowieka w rozmowach z władzami Czadu, do zapewnienia Czadowi wsparcia technicznego w okresie przejściowym oraz do rozważenia wszczęcia procedury na mocy art. 96 umowy z Kotonu, co w ostateczności może doprowadzić do zawieszenia współpracy UE na rzecz rozwoju z Czadem do czasu przywrócenia zgodnego z prawem porządku konstytucyjnego;

14. przypomina, że zmiana klimatu, brak bezpieczeństwa żywnościowego, wzrost liczby ludności, eksploatacja zasobów naturalnych, ubóstwo oraz brak możliwości edukacyjnych i gospodarczych to podstawowe przyczyny niestabilności, przemocy i rekrutacji terrorystów w całym regionie Sahelu; podkreśla, że koordynacja wsparcia w zakresie bezpieczeństwa, rozwoju, pomocy humanitarnej i wspierania demokracji jest niezbędna do zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju w całym regionie;

15. zauważa, że współpraca i inicjatywy regionalne, w tym Unia Afrykańska i Grupa Pięciu na rzecz Sahelu, mają kluczowe znaczenie dla wspierania kierowanej przez Afrykę strategii przeciwdziałania terroryzmowi i niestabilności w regionie Sahelu; podkreśla swoje wsparcie dla Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz współpracę z MNJTF;

16. z zadowoleniem przyjmuje regionalizację obecności wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w regionie Sahelu, która ma na celu wzmocnienie regionalnego podejścia do działań UE w tym regionie, aby wspierać współpracę transgraniczną w Sahelu i między regionalnymi strukturami współpracy, a także zwiększać zdolności krajowe państw Grupy Pięciu na rzecz Sahelu; wzywa UE i jej państwa członkowskie do szybkiego wdrożenia propozycji inicjatywy Drużyny Europy dla Czadu dotyczącej sprawowania rządów, demokratyzacji, pokoju i bezpieczeństwa;

17. wzywa UE, jej państwa członkowskie i społeczność międzynarodową do pilnego zareagowania na sytuację humanitarną wynikającą z sytuacji w zakresie praw człowieka w Czadzie oraz do udzielenia temu krajowi niezbędnej pomocy w szybkim zaspokojeniu pilnych potrzeb w zakresie ochrony osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców;

18. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Unii Afrykańskiej i jej instytucjom oraz rządowi i Zgromadzeniu Narodowemu Czadu.

1 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 166.
2 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 24.
3 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.

Zmiany w prawie

Od 8 sierpnia nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji ogólnej

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.177.101

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia pokojowych demonstracji przez juntę wojskową w Czadzie (2022/2993(RSP))
Data aktu: 15/12/2022
Data ogłoszenia: 17/05/2023