(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów ("wniosek").
Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy.
EIOD jest zadowolony z elementów przedstawionych w uzasadnieniu i preambule wniosku, ponieważ są one wystarczająco szczegółowe i uzasadnione, aby poprzeć zasadność wniosku i konieczność wymiany informacji z państwem członkowskim wydania.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek ma na celu ograniczenie wymiany danych osobowych z państwem członkowskim wydania do tego, co jest niezbędne do wypełnienia obowiązków określonych we wniosku.
1. WPROWADZENIE
1. 1 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów 1 ("wniosek").
2. Wniosek jest częścią większego pakietu legislacyjnego, zwanego "Pakietem dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego", który obejmuje również:
a. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/413 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego 2 oraz
b. Dyrektywa 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy 3 .
3. Celem wniosku jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Unii poprzez ustanowienie przepisów przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy 4 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 1 marca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 5 . Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 31 wniosku.
3. WNIOSKI
16. W świetle powyższego EIOD uważa, że wniosek zawiera wystarczające uzasadnienie dla ustanowienia ram przewidujących ogólnounijny skutek zakazu prowadzenia pojazdów w przypadku poważnych wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, popełnionych w państwie członkowskim innym niż państwo, które wydało prawo jazdy sprawcy. EIOD uważa ponadto, że wniosek w odpowiedni sposób ogranicza dane osobowe, które mają być przedmiotem wymiany z państwem członkowskim wydania w celu wypełnienia zobowiązań określonych we wniosku.
17. EIOD przypomina, że oczekuje konsultacji w sprawie przyszłego aktu wykonawczego lub przyszłych aktów wykonawczych, które mają zostać przyjęte zgodnie z art. 5 ust. 1 wniosku.
Bruksela, 25 kwietnia 2023 r.
1 COM(2023)128 final.
2 Dz.U. L 68 z 13.3.2015, s. 9.
3 Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
4 COM(2023)128 final, s. 15 i motyw 8.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).