Koncentracja
1. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Definicja rynku
3. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych i geograficznych dla:
a) detalicznych usług stacjonarnego dostępu do internetu;
b) detalicznych usług audiowizualnych;
c) detalicznych dostaw pakietów "multiple-play";
d) detalicznych usług telefonii ruchomej;
e) detalicznych usług telefonii stacjonarnej;
f) detalicznych usług łączności dla przedsiębiorstw;
g) hurtowych dostaw kanałów telewizyjnych;
h) hurtowych usług dostępu do sieci telefonii ruchomej i rozpoczynania połączeń w sieciach telefonii ruchomej;
i) hurtowych usług dostępu szerokopasmowego;
j) hurtowego dostępu do usług telewizyjnych;
k) hurtowych usług zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych;
l) hurtowych usług zakańczania i hostingu połączeń na numery niegeograficzne;
m) hurtowych usług tranzytu połączeń krajowych w sieciach stacjonarnych;
n) hurtowych usług łączności internetowej;
o) hurtowych usług zakańczania połączeń w sieciach telefonii ruchomej;
p) hurtowych usług roamingu międzynarodowego.
Ocena wpływu na konkurencję
4. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja znacząco zakłóciłaby skuteczną konkurencję w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na następujących rynkach:
a. detalicznych usług stacjonarnego dostępu do internetu na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw;
b. detalicznych usług audiowizualnych na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw;
c. detalicznych dostaw pakietów "multiple-play" na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw;
d. detalicznych dostaw pakietów rozwiązań opierających się na konwergencji systemów stacjonarnych i mobilnych na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw.
5. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja może znacząco zakłócić skuteczną konkurencję w wyniku skoordynowanych skutków horyzontalnych na następujących rynkach:
a. detalicznych usług stacjonarnego dostępu do internetu na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw;
b. detalicznych usług audiowizualnych na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw;
c. detalicznych dostaw pakietów "multiple-play" na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw;
d. detalicznych dostaw pakietów rozwiązań opierających się na konwergencji systemów stacjonarnych i mobilnych na obszarze działalności przejmowanych przedsiębiorstw.
6. Komitet Doradczy (15 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacząco skutecznej konkurencji w wyniku:
a. nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach innych niż wskazane w pkt 4;
b. skoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach innych niż wskazane w pkt 5;
c. skutków wertykalnych.
Zobowiązania
7. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 30 stycznia 2023 r. pozwalają wyeliminować znaczne zakłócenia skutecznej konkurencji określone w projekcie decyzji. 13 państw członkowskich się zgadza. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu.
8. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem pełnego wypełnienia zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą 30 stycznia 2023 r. - zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacząco skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. 13 państw członkowskich się zgadza. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu.
Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym
9. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że należy zatem uznać zgłoszoną koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym 2 w myśl art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym. 13 państw członkowskich się zgadza. Dwa państwa członkowskie wstrzymały się od głosu.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1522 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 8 marca 2023 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.10663 - ORANGE / VOO / BRUTÉLÉ - Sprawozdawca: Republika Słowacka |
| Data aktu: | 18/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2023 |