(2023/C 149/01)
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1480 z dnia 7 września 2022 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do przedłużenia okresów zatwierdzenia substancji czynnych: 2-fenylofenol (wraz z jego solami takimi jak sól sodowa), 8-hydroksychinolina, amidosulfuron, bensulfuron, bifenoks, chloromekwat, chlorotoluron, klofentezyna, chlomazon, daminozyd, deltametryna, dikamba, difenokonazol, diflufenikan, dimetachlor, esfenwalerat, etofenproks, fenoksaprop-P, fenpropidyna, fenpyrazamina, fludioksonil, flufenacet, flumetralina, fostiazat, lenacyl, MCPA, MCPB, nikosulfuron, oleje parafinowe, olej parafinowy, penkonazol, pikloram, proheksadion, propachizafop, prosulfokarb, chizalofop-P-etylowy, chizalofop-P-tefurylowy, 5-nitrogwajako- lan sodu, orto-nitrofenolan sodu, p-nitrofenolan sodu, siarka, tebufenpirad, tetrakonazol, trialat, triflusulfuron i tritosulfuron 1 ,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 2 , w szczególności jego art. 17 akapit pierwszy i art. 21,
- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/408 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wykonania art. 80 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin oraz w sprawie ustalenia wykazu substancji kwalifikujących się do zastąpienia 3 ,
- uwzględniając art. 11 i 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającego przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 4 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 września 2018 r. w sprawie wykonania rozporządzenia w sprawie środków ochrony roślin (WE) nr 1107/2009 5 ,
- uwzględniając swoje rezolucje z 10 października 2019 r., 26 listopada 2020 r. i 6 października 2021 r., w których wyrażono sprzeciw wobec poprzednich przedłużeń okresu zatwierdzenia substancji czynnych chlorotoluronu i difenokonazolu 6 ,
- uwzględniając art. 112 ust. 2 i 3 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
A. mając na uwadze, że substancja czynna 8-hydroksychinolina została zatwierdzona, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 993/2011 7 ;
B. mając na uwadze, że substancja czynna chlorotoluron została włączona do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 8 z dniem 1 marca 2006 r. dyrektywą Komisji 2005/53/WE 9 i uznana za zatwierdzoną na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, a od 2013 r. trwa procedura odnowienia zatwierdzenia chlorotoluronu na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 844/2012 10 ;
C. mając na uwadze, że substancja czynna difenokonazol została włączona do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG z dniem 1 stycznia 2009 r. na mocy dyrektywy Komisji 2008/69/WE 11 i uznana za zatwierdzoną na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009;
D. mając na uwadze, że okres zatwierdzenia 8-hydroksychinoliny został już przedłużony o rok na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1449 12 , a obecnie ponownie na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1480, które przedłuża okres zatwierdzenia do 31 grudnia 2023 r.;
E. mając na uwadze, że okres zatwierdzenia chlorotoluronu został już przedłużony o jeden rok na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 533/2013 13 i od 2017 r. był co roku przedłużany o kolejny rok na mocy rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/1511 14 , (UE) 2018/1262 15 , (UE) 2019/1589 16 , (UE) 2020/1511 17 , (UE) 2021/1449, a obecnie ponownie na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1480, które przedłuża okres zatwierdzenia do 31 października 2023 r., co będzie siódmym przedłużeniem pierwotnego okresu zatwierdzenia;
F. mając na uwadze, że okres zatwierdzenia difenokonazolu został już trzykrotnie przedłużony o jeden rok na mocy rozporządzeń wykonawczych (UE) 2019/1589, (UE) 2020/1511 i (UE) 2021/1449, a obecnie ponownie na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1480, które przedłuża okres zatwierdzenia do 31 grudnia 2023 r.;
G. mając na uwadze, że Komisja nie wyjaśniła powodów przedłużeń, stwierdziwszy jedynie: "W związku z tym, że ocena tych substancji czynnych opóźniła się z przyczyn niezależnych od wnioskodawców, prawdopodobnie zatwierdzenia tych substancji czynnych wygasną, zanim zostanie podjęta decyzja w sprawie ich odnowienia";
8-hydroksychinolina
H. mając na uwadze, że w 2015 roku Komitet ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) wydał opinię, zgodnie z którą 8-hydroksychinolina powinna zostać zaliczona do substancji działających szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B 18 ;
I. mając na uwadze, że w 2016 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), w swojej wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla 8-hydroksychinoliny, zidentyfikował kilka luk w danych oraz dwa krytyczne obszary budzące poważne obawy: z jednej strony 8-hydroksychinolinę należy zaliczyć do substancji działających szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B; z drugiej strony substancja nie spełniałaby żadnego z przepisów przejściowych tych kryteriów dopuszczenia (punkt 3.6.5 dotyczący zdrowia ludzkiego w celu uwzględnienia właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego), ponieważ wraz z klasyfikacją zaobserwowano w dostępnych badaniach niekorzystne działanie na organy układu hormonalnego 19 ;
J. mając na uwadze, że w 2017 r. 8-hydroksychinolina została umieszczona w "wykazie substancji kwalifikujących się do zastąpienia" rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2065 20 , ponieważ uważa się, że chlorotoluron ma właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować szkodliwe skutki u ludzi, oraz ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 21 została sklasyfikowana jako działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B;
Chlorotoluron
K. mając na uwadze, że zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 chlorotoluron spełnia kryteria zharmonizowanej klasyfikacji jako substancja, która jest bardzo toksyczna dla organizmów wodnych, bardzo toksyczna dla organizmów wodnych i powoduje długotrwałe zmiany, oraz podejrzewa się, że powoduje raka (Carc. 2) i działa szkodliwie na dziecko w łonie matki (Repr. 2);
L. mając na uwadze, że w publikacjach naukowych 22 chlorotoluron wiązany jest z właściwościami zaburzającymi funkcjonowania układu hormonalnego;
M. mając na uwadze, że w 2015 r. chlorotoluron został umieszczony w "wykazie substancji kwalifikujących się do zastąpienia" rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/408, ponieważ uważa się, że chlorotoluron ma właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować szkodliwe skutki u ludzi, oraz ponieważ spełnia kryteria pozwalające uznać go za substancję trwałą i toksyczną;
N. mając na uwadze, że Parlament wyraził już sprzeciw wobec poprzedniego przedłużenia okresu zatwierdzania chlorotoluronu w swoich rezolucjach z 10 października 2019 r., 26 listopada 2020 r. i 6 października 2021 r.;
O. mając na uwadze, że Komisja w odpowiedziach 23 na poprzednie sprzeciwy wobec przedłużenia okresu zatwierdzenia chlorotoluronu odnosi się jedynie do "badania stanowiącego podstawę oceny skutków przeprowadzonej przed przyjęciem rozporządzenia Komisji (UE) 2018/605" 24 , w którym "chlorotoluron nie został zidentyfikowany jako substancja prawdopodobnie zaburzająca gospodarkę hormonalną", ale nie przyznaje, że badanie to nie doprowadziło do usunięcia chlorotoluronu z wykazu substancji kwalifikujących się do zastąpienia;
P. mając na uwadze, że po przyjęciu rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/2100 25 i rozporządzenia (UE) 2018/605 Komisja zleciła EFSA i ECHA opracowanie zharmonizowanych wytycznych w celu zagwarantowania konsekwentnego stosowania kryteriów dotyczących substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego przyjętych przez Unię do oceny produktów biobójczych i pestycydów w Unii; mając na uwadze, że wytyczne te, obejmujące nowe testy OECD, zostały opublikowane w czerwcu 2018 r. 26 , ale nie zostały wykorzystane do oceny właściwości chlorotoluronu w zakresie zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego;
Q. mając na uwadze, że w związku z tym chlorotoluron nie został odpowiednio poddany ocenie, która umożliwiłaby uznanie go za substancję niezaburzającą funkcjonowania układu hormonalnego;
R. mając na uwadze, że projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia w odniesieniu do chlorotoluronu powinien był zostać przedstawiony do 2016 r., ale został złożony dopiero trzy lata później, w 2019 r., a po kolejnych trzech latach nadal najwyraźniej nie został oceniony przez EFSA;
Difenokonazol
S. mając na uwadze, że podejrzewa się, iż difenokonazol stosowany samodzielnie, jak również w połączeniu z różnymi azolami, takimi jak penkonazol, wywołuje oporność na triazole u szczepu grzyba Aspergillus fumigatus 27 ;
T. mając na uwadze, że oporność na triazole u Aspergillus fumigatus jest coraz większym problemem dla zdrowia publicznego 28 ; mając na uwadze, że dane z szeregu badań 29 zdecydowanie sugerują, iż rolnicze azole są odpowiedzialne za niepowodzenie leczenia u pacjentów, którzy nigdy nie przyjmowali azoli w warunkach klinicznych;
U. mając na uwadze, że u co czwartego pacjenta przyjętego na intensywną terapię z powodu problemów zdrowotnych związanych z COVID-19 stwierdzono zakażenie Aspergillus fumigatus, przy czym u 15 % z nich zdiagnozowano oporną odmianę Aspergillus fumigatus; mając na uwadze, że pacjenci ci stają się niemal nieuleczalni, a ich przeżywalność szacuje się na zaledwie 20 % 30 ;
V. mając na uwadze, że przedłużanie okresów zatwierdzania substancji, które prowadzą do oporności na leki przeciwgrzybicze, jest niedopuszczalne z punktu widzenia zdrowia;
Ogólne uwagi dotyczące przedłużenia okresów zatwierdzenia
W. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1107/2009 ma na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności unijnego rolnictwa; mając na uwadze, że należy zadbać zwłaszcza o ochronę szczególnie wrażliwych grup ludności, w tym kobiet w ciąży, niemowląt i dzieci;
X. mając na uwadze, że należy zastosować zasadę ostrożności, a także mając na uwadze, że w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009 stwierdzono, że substancje powinny być włączane w skład środków ochrony roślin jedynie po wykazaniu ich wyraźnych korzyści dla produkcji roślinnej, przy których nie przewiduje się żadnego szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt ani żadnych niedopuszczalnych skutków dla środowiska;
Y. mając na uwadze, że w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009 stwierdzono, że ze względów bezpieczeństwa okres zatwierdzenia substancji czynnych powinien być ograniczony w czasie; mając na uwadze, że okres zatwierdzenia powinien być proporcjonalny do ewentualnego ryzyka związanego ze stosowaniem takich substancji, ale w tym przypadku jest jasne, że taka proporcjonalność nie istnieje;
Z. mając na uwadze, że art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie może być rozumiany jako umożliwiający przedłużenie zatwierdzenia substancji czynnej na czas nieokreślony, lecz powinien być raczej rozumiany jako przewidujący ograniczone i wyjątkowe przedłużenie o kilka miesięcy lub najwyżej o rok, w celu uniknięcia przerw we wprowadzaniu do obrotu i sprzedaży produktów fitosanitarnych, z należytym uwzględnieniem wymogu osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, który jest zarówno głównym celem rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, jak i podstawową zasadą zapisaną w prawie pierwotnym Unii, a mianowicie w art. 35 i 37 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz w art. 168 i 191 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
AA. mając na uwadze, że obecna interpretacja art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 przez Komisję jest sprzeczna z ogólnymi celami tego rozporządzenia i intencjami współprawodawców;
AB. mając na uwadze, że w przypadku stwierdzenia możliwości szkodliwego wpływu na zdrowie przy jednoczesnym braku pewności naukowej Komisja i państwa członkowskie mogą i powinny działać zgodnie z zasadą ostrożności, przyjmując tymczasowe środki zarządzania ryzykiem, które są niezbędne, by zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego;
AC. mając na uwadze, że w szczególności art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 stanowi, iż Komisja może w każdej chwili dokonać przeglądu zatwierdzenia substancji czynnej, zwłaszcza w przypadku gdy w świetle najnowszej wiedzy naukowej i technicznej uzna, że istnieją powody, aby uważać, iż dana substancja przestała spełniać kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 tego rozporządzenia, oraz mając na uwadze, że przegląd ten może doprowadzić do wycofania lub zmiany zatwierdzenia substancji;
AD. mając na uwadze, że wskazanie trzech substancji czynnych jako substancji kwalifikujących się do zastąpienia nie przyczyniło się do zmniejszenia ryzyka ze względu na słabe wdrożenie przez państwa członkowskie systemu obowiązkowego zastąpienia określonego w art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009;
AE. mając na uwadze, że Komisja w swojej strategii "od pola do stołu" i strategii w dziedzinie bioróżnorodności zobowiązała się do zmniejszenia ogólnego stosowania i ryzyka związanego z pestycydami chemicznymi o 50 % oraz stosowania bardziej niebezpiecznych pestycydów o 50 % do 2030 r.;
AF. mając na uwadze, że bardziej niebezpieczne pestycydy są zdefiniowane jako pestycydy zawierające substancje czynne, które spełniają kryteria graniczne określone w pkt 3.6.2-3.6.5 i 3.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 lub są określone jako kwalifikujące się do zastąpienia zgodnie z kryteriami zawartymi w pkt 4 tego załącznika, co obejmuje substancje czynne 8-hydroksychinolinę, chlorotoluron i difenokonazol oraz etofenproks, flufenacet, lenacyl, nikosulfuron, nikosulfuron i trialat, w odniesieniu do których okresy zatwierdzenia zostały przedłużone o jeden rok na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1480 bez przeprowadzenia ponownej oceny ryzyka;
AG. mając na uwadze, że ciągłe przedłużanie okresów zatwierdzania tych najbardziej niebezpiecznych pestycydów chemicznych bez odpowiedniej, pełnej i terminowej ponownej oceny ich niebezpiecznych właściwości przynosi skutki przeciwne do zamierzonych celów Europejskiego Zielonego Ładu;
AH. mając na uwadze, że zgodnie z art. 4 ust. 7 i pkt 3.6.4 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 substancja czynna nie może zostać zatwierdzona, jeżeli działa toksycznie na rozrodczość kategorii 1B, z wyjątkiem przypadków, gdy na podstawie udokumentowanych dowodów dołączonych do wniosku substancja czynna jest niezbędna do zwalczania poważnego niebezpieczeństwa dla zdrowia roślin, któremu nie można zapobiec innymi dostępnymi sposobami, w tym metodami niechemicznymi, w których to przypadkach należy podjąć środki ograniczające ryzyko, aby zapewnić zminimalizowanie narażenia ludzi i środowiska na działanie substancji czynnej, lub gdy narażenie ludzi na tę substancję czynną w środku ochrony roślin w realistycznych proponowanych warunkach stosowania jest nieistotne, to znaczy dany produkt jest stosowany w systemach zamkniętych lub w innych warunkach wyłączających kontakt z ludźmi oraz jeżeli pozostałości substancji czynnej w żywności i paszy nie przekraczają wartości wzorcowej określonej zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 31 ;
AI. mając na uwadze, że zgodnie z art. 4 ust. 7 i pkt 3.6.5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, substancja czynna nie może zostać zatwierdzona, jeżeli uważa się, że ma właściwości zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, co może mieć niekorzystny wpływ na ludzi, z wyjątkiem przypadków, gdy na podstawie udokumentowanych dowodów zawartych we wniosku substancja czynna jest niezbędna do zwalczania poważnego zagrożenia dla zdrowia roślin, któremu nie można zapobiec innymi dostępnymi sposobami, w tym metodami niechemicznymi, w których to przypadkach należy podjąć środki ograniczające ryzyko, aby zminimalizować narażenie ludzi i środowiska na działanie substancji czynnej, lub jeżeli narażenie ludzi na tę substancję czynną w środku ochrony roślin w realistycznych proponowanych warunkach stosowania jest nieistotne, to znaczy dany produkt jest stosowany w systemach zamkniętych lub w innych warunkach wyłączających kontakt z ludźmi oraz jeżeli pozostałości substancji czynnej w żywności i paszy nie przekraczają wartości wzorcowej określonej zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005;
AJ. mając na uwadze, że niedopuszczalne jest, aby substancje, które mogą spełniać kryteria graniczne dla substancji czynnych, były nadal dopuszczane do stosowania w Unii z narażeniem zdrowia publicznego i środowiska;
AK. mając na uwadze, że wnioskodawcy mogą wykorzystywać automatyczny system wbudowany w metody pracy Komisji, który natychmiast przedłuża okresy zatwierdzania substancji czynnych, jeżeli ponowna ocena ryzyka nie została zakończona, i przeciągać proces ponownej oceny poprzez celowe przedstawianie niekompletnych danych i występowanie o kolejne odstępstwa i specjalne warunki, a to wiąże się z niedopuszczalnym zagrożeniem dla środowiska i zdrowia ludzkiego, które w tym czasie nadal są narażone na działanie niebezpiecznej substancji;
AL. mając na uwadze, że 13 września 2018 r. Parlament wezwał Komisję i państwa członkowskie, aby "dopilnowały, żeby proceduralne przedłużenie okresu zatwierdzenia na czas trwania procedury, zgodnie z art. 17 rozporządzenia, nie było stosowane w odniesieniu do substancji czynnych, które są mutagenne, rakotwórcze lub działające szkodliwie na rozrodczość i w związku z tym należą do kategorii 1A lub 1B, lub substancji czynnych zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego i szkodliwych dla ludzi lub zwierząt, jak ma to obecnie miejsce w przypadku takich substancji jak: flumioksazyna, tiaklopryd, chlorotoluron i dimoksystrobina";
AM. mając na uwadze, że po poprzednim przedłużeniu okresów zatwierdzenia kilku substancji czynnych w 2021 r., w tym 8-hydroksychinoliny, chlorotoluronu i difenokonazolu, na mocy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1449 przedłużono okres zatwierdzenia tylko jednej z 39 substancji objętych tym rozporządzeniem wykonawczym, podczas gdy na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 przedłużono okresy zatwierdzenia aż 46 substancji, wielu z nich po raz trzeci, czwarty, piąty, szósty, a nawet siódmy;
AN. mając na uwadze, że podejście Komisji do przedłużenia okresów zatwierdzenia 46 substancji czynnych na mocy tego samego aktu wykonawczego ogranicza możliwości sprzeciwu państw członkowskich w komisji w odniesieniu do niektórych z tych substancji czynnych budzących szczególne obawy, w tym 8-hydroksychinoliny, chlorotoluronu i difenokonazolu;
AO. mając na uwadze, że organizacje pozarządowe Pesticide Action Network Europe i Pollinis złożyły wnioski o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, aby sprzeciwić się legalności wielokrotnego przedłużania okresów zatwierdzenia substancji czynnych, odpowiednio dimoksystrobiny i boskalidu, przy czym w przypadku dimoksystrobiny wniesiono skargę o stwierdzenie nieważności 32 ;
1. uważa, że rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1480 wykracza poza uprawnienia wykonawcze przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009;
2. uważa, że rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1480 nie jest spójne z prawem Unii i nie przestrzega zasady ostrożności;
3. zdecydowanie potępia poważne opóźnienia w procesie ponownego udzielenia zezwolenia i w identyfikacji substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego;
4. uważa, że decyzja o przedłużeniu okresów zatwierdzenia 8-hydroksychinoliny, chlorotoluronu i difenokonazolu jest ponownie niezgodna z kryteriami bezpieczeństwa określonymi w załączniku II do rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009 i nie opiera się ani na dowodach, że substancje te można bezpiecznie stosować, ani na udowodnionej pilnej potrzebie stosowania ich w produkcji żywności w Unii;
5. wzywa Komisję do uchylenia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1480 i przedłożenia komisji nowego projektu z uwzględnieniem dowodów naukowych na szkodliwe działanie wszystkich przedmiotowych substancji, a w szczególności 8-hydroksychinoliny, chlorotoluronu i difenokonazolu;
6. wzywa Komisję do przedstawiania projektów rozporządzeń wykonawczych jedynie w celu przedłużenia okresów zatwierdzania substancji, w przypadku których obecny stan nauki nie powinien prowadzić do wniosku Komisji w sprawie nieprzedłużenia zatwierdzenia dla danej substancji czynnej;
7. wzywa Komisję do wycofania zatwierdzeń dotyczących substancji, jeżeli istnieją dowody lub uzasadnione wątpliwości, że nie będą one spełniać kryteriów bezpieczeństwa określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009;
8. wzywa Komisję, aby w przyszłości należycie uzasadniała swoje decyzje o przedłużeniu okresów zatwierdzenia substancji czynnych oraz aby zaprzestała procedowania takich wniosków o przedłużenie "w pakiecie", tak aby zwiększyć kontrolę państw członkowskich nad takimi decyzjami;
9. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia właściwej i terminowej ponownej oceny zatwierdzeń substancji czynnych, w odniesieniu do których są one państwami członkowskimi pełniącymi rolę sprawozdawcy, oraz do zapewnienia jak najszybszego skutecznego rozwiązania obecnych opóźnień;
10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.149.2 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 października 2022 r. w sprawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1480 z dnia 7 września 2022 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do przedłużenia okresów zatwierdzenia substancji czynnych: 2-fenylofenol (wraz z jego solami takimi jak sól sodowa), 8-hydroksychinolina, amidosulfuron, bensulfuron, bifenoks, chloromekwat, chlorotoluron, klofentezyna, chlomazon, daminozyd, deltametryna, dikamba, difenokonazol, diflufenikan, dimetachlor, esfenwalerat, etofenproks, fenoksaprop-P, fenpropidyna, fenpyrazamina, fludioksonil, flufenacet, flumetralina, fostiazat, lenacyl, MCPA, MCPB, nikosulfuron, oleje parafinowe, olej parafinowy, penkonazol, pikloram, proheksadion, propachizafop, prosulfokarb, chizalofop-P-etylowy, chizalofop-P-tefurylowy, 5-nitrogwajakolan sodu, orto-nitrofenolan sodu, p-nitrofenolan sodu, siarka, tebufenpirad, tetrakonazol, trialat, triflusulfuron i tritosulfuron (2022/2785(RSP)) |
Data aktu: | 18/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/04/2023 |