RADA UNII EUROPEJSKIEJ,1. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 01/2023 (zwanego dalej "Trybunałem"), będące uzupełnieniem jego sprawozdania specjalnego nr 13/2022 pt. "Swobodne przemieszczanie się w UE podczas pandemii COVID-19 - ograniczony nadzór nad kontrolami na granicach wewnętrznych i nieskoordynowane działania państw członkowskich", oraz odpowiedzi Komisji na ustalenia Trybunału.
2. ZWRACA UWAGĘ na bezprecedensowy charakter pandemii i na fakt, że należało opracować skuteczne narzędzia, zwłaszcza informatyczne, które ułatwiłyby podróżowanie po UE.
3. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI ustalenia zawarte w sprawozdaniu, w szczególności fakt, że:
- mimo ograniczonych uprawnień w dziedzinie polityki zdrowia publicznego Komisja szybko podjęła działania i zaproponowała odpowiednie rozwiązania techniczne mające ułatwić podróżowanie po UE podczas pandemii COVID-19;
- Komisja szybko uruchomiła 71 mln EUR na opracowanie narzędzi mających ułatwić podróżowanie po UE;
- Komisja w odpowiednim czasie udostępniła bramę sieciową służącą do ustalania kontaktów zakaźnych i system unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID. Prace techniczne nad zaświadczeniem dobiegły końca, zanim państwa członkowskie zakończyły wdrażanie planów szczepień;
- Komisja zaproponowała unijne rozwiązanie dotyczące karty lokalizacji pasażera, dopiero po tym jak kilka państw członkowskich opracowało własne narzędzia.
4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE szybkie przyjęcie rozporządzeń o unijnym cyfrowym zaświadczeniu COVID i szybkie uruchomienie infrastruktury technicznej. Unijne cyfrowe zaświadczenie COVID skutecznie pomogło podróżować podczas pandemii COVID-19, ponieważ usprawniło wymianę informacji i koordynację w obliczu ograniczeń w podróżach między państwami członkowskimi.
5. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI zalecenia Trybunału i ZWRACA SIĘ do Komisji, aby w szczególności:
- ustaliła, które unijne narzędzia utworzone podczas pandemii COVID-19 okazały się najbardziej przydatne dla obywateli i państw członkowskich, i zbadała potencjalne sposoby wykorzystania infrastruktury technicznej, w szczególności w przypadku unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID, do innych stosownych celów, uwzględniając kompetencję państw członkowskich w dziedzinie wydawania dokumentów tożsamości i dokumentów podróży i zgodnie z odpowiednią podstawą prawną;
- poprzez synergie lub uproszczenia ułatwiła obywatelom UE dostęp do unijnych narzędzi umożliwiających transgra- niczne ustalanie kontaktów zakaźnych w czasie kryzysów zdrowotnych, zgodnie z zasadą proporcjonalności i z poszanowaniem kompetencji krajowych;
- przeanalizowała zapotrzebowanie na ewentualne dodatkowe narzędzia z myślą o możliwych kryzysach w przyszłości, w ścisłej koordynacji z państwami członkowskimi na właściwych forach, zwłaszcza ze względu na wymogi ochrony danych. Wszelkie nowe wnioski ustawodawcze powinny w miarę możliwości opierać się na uprzedniej ocenie skutków lub przynajmniej na wstępnych konsultacjach.