EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),- uwzględniając swoje roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionów i miast w 2023 r., uzupełnione ankietą przeprowadzoną wśród przedstawicieli wybranych na szczeblu lokalnym i regionalnym, które dostarcza osobom odpowiedzialnym za wyznaczanie kierunków polityki na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym dowodów i kluczowych zaleceń dotyczących najpilniejszych wyzwań przed ustaleniem kolejnego programu strategicznego na lata 2024-2029 1 ;
- uwzględniając orędzie o stanie Unii z 2023 r. wygłoszone przez przewodniczącą Komisji Europejskiej w dniu 13 września 2023 r. oraz list intencyjny do przewodniczącej Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady,
a także mając na uwadze, co następuje:
Wpływ wojny w Ukrainie stanowi ogromne obciążenie dla wielu gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz władz lokalnych i regionalnych w całej UE ze względu na znaczną dodatkową presję spowodowaną cenami energii i żywności oraz rosnącą inflacją, co jeszcze bardziej pogłębia wpływ zmiany klimatu, konsekwencje pandemii COVID-19, zakłócenia w handlu i nierówności społeczne.
A. Przedstawia zalecenia KR-u na przyszłą kadencję parlamentarną UE, zawarte w rocznym sprawozdaniu UE na temat stanu regionów i miast w 2023 r.:
Regiony i miasta w zarządzaniu kryzysami
Solidarność z Ukrainą
1. Wzywa Unię Europejską do kontynuowania i wzmocnienia wsparcia dla Ukrainy oraz do wykorzystania potencjału, zdolności i wiedzy fachowej jej regionów i miast na rzecz odbudowy, reform, zwłaszcza decentralizacji, oraz integracji europejskiej Ukrainy. W tym celu w ramach Instrumentu na rzecz Ukrainy należy stosować podstawy polityki regionalnej UE i zapewniać niezbędne środki finansowe na budowanie zdolności i projekty partnerskie realizowane na poziomie lokalnym i regionalnym. Uważa, że potrzebne są mechanizmy rozpowszechniania wniosków wyciągniętych w ramach partnerstw, aby mogła z nich skorzystać większa liczba zainteresowanych stron.
2. Podkreśla, że europejski sojusz miast i regionów na rzecz odbudowy Ukrainy, który jest koordynowany przez KR, odgrywa zasadniczą rolę we wzmacnianiu zdolności lokalnych i regionalnych w Ukrainie, pobudzaniu współpracy partnerskiej, pomaganiu władzom lokalnym w Ukrainie w zapoznawaniu się z dorobkiem prawnym UE i doradzaniu we wdrażaniu procesu decentralizacji.
3. Wzywa do zwiększenia bezpośredniego wsparcia dla władz lokalnych i regionalnych w Unii Europejskiej w celu zarządzania integracją ukraińskich uchodźców w przyjmujących europejskich miastach i regionach oraz świadczenia usług, głównie w zakresie opieki medycznej, edukacji i zatrudnienia.
Transformacja energetyczna
4. Podkreśla, że transformacja energetyczna w Europie ma zmierzać ku zapewnieniu niezależności i dlatego ma być nastawiona przede wszystkim na zieloną energię produkowaną w Europie. Władze lokalne i regionalne oraz ich wybrani przedstawiciele są zatem kluczowymi katalizatorami i akceleratorami powodzenia zielonej transformacji w terenie i powinni być w pełni zaangażowani jako partnerzy w umożliwianie lokalnych konsultacji i działań w zakresie podnoszenia świadomości społecznej. Zwraca uwagę, że KR ułatwia lokalną transformację energetyczną poprzez inicjatywę "Zielony Ład w terenie" i współpracę z Porozumieniem Burmistrzów.
5. Wzywa do zapewnienia regionom i miastom dodatkowego wsparcia i inwestycji UE w postaci specjalnych mechanizmów finansowania, w tym funduszy bezpośrednich, które wspierają zrównoważone innowacje. Takie wsparcie powinno opierać się na inicjatywie REPowerEU, aby poprawić efektywność energetyczną, wdrożyć odnawialne źródła energii, opracować inteligentne sieci energetyczne i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, promując w ten sposób produkcję i zużycie energii na szczeblu lokalnym oraz zwiększając autonomię energetyczną UE.
Działania w dziedzinie klimatu
6. Wzywa Komisję Europejską, by wspierała naśladowanie najlepszych praktyk lokalnych wskazanych w podręczniku KR-u "Zielony Ład w terenie" 2 , ponieważ konsekwencje zmiany klimatu pogłębią istniejące nierówności między regionami ze względu na jej asymetryczny wpływ na zróżnicowane populacje, szkody w infrastrukturze krytycznej oraz zakłócenia w turystyce, klastrach przemysłowych i produkcji rolnej. W związku z tym zaznacza, że władze lokalne i regionalne odgrywają główną rolę w walce ze zmianą klimatu i są przede wszystkim odpowiedzialne za lokalne działania mające na celu łagodzenie negatywnego wpływu wzrostu temperatur na świecie.
7. Podkreśla, że transformacja klimatyczna powinna być uczciwa i sprawiedliwa, nie pozostawiając w tyle żadnych regionów ani osób. Wzywa Komisję Europejską do wzmocnienia mechanizmów solidarności i spójności, aby umożliwić regionom i miastom zwiększenie inwestycji na rzecz przystosowania się do zmiany klimatu i budowania odporności na nią oraz by zapobiec sytuacji, w której najbardziej ucierpią obszary i grupy społeczne znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji. Aby chronić swoje regiony przed szkodliwymi skutkami zmiany klimatu, UE musiałaby inwestować około 40 mld EUR rocznie, jeśli wzrost temperatury na świecie utrzyma się na poziomie 1,5 oC.
8. Zwraca uwagę na rosnącą świadomość społeczną i zacieśnianie współpracy publiczno-prywatnej. Wzywa w związku z tym do przyjęcia przyspieszonych środków lokalnych i regionalnych - co misje UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia jej skutków mogą zrobić poprzez zapewnienie finansowania i pokazywanie, w jaki sposób można sprostać tym związanym z klimatem wyzwaniom w partnerstwie z KR-em oraz miastami i regionami. KR wzywa Komisję do wdrożenia zaleceń, które sformułowała w dokumencie oceniającym misje UE po dwóch lata ich funkcjonowania. Te środki - które mają coraz bardziej odgórny charakter - mają zasadnicze znaczenie dla przyszłości Europy i wychodzą naprzeciw potrzebom obywateli.
9. Podkreśla, że KR współpracuje ze Wspólnym Centrum Badawczym Komisji Europejskiej, aby propagować korzystanie z regionalnej i lokalnej tablicy podatności na klęski żywiołowe i ryzyko związane ze zmianą klimatu i oczekuje, że tablica ta stanie się parametrem strategii odporności i będzie uwzględniana przy opracowywaniu polityki spójności.
Bezpieczeństwo żywności
10. Wzywa Komisję do bezzwłocznego opublikowania przepisów ramowych dotyczących zrównoważonych systemów żywnościowych. Wskazuje tutaj na pilną potrzebę dalszego inwestowania przez Europę w zrównoważoną lokalną produkcję rolną i skrócenie łańcuchów dostaw. Wspieranie produktów lokalnych, zrównoważone zamówienia i przejście na zrównoważone systemy żywnościowe są niezbędnymi elementami zwiększającymi bezpieczeństwo żywności i odporność systemu żywnościowego. Zwraca uwagę, że płatności na rzecz rolnictwa w UE należy tak rozdzielać, aby nie stawiać w niekorzystnej sytuacji niektórych państw członkowskich lub regionów, np. ze względu na ich strefę klimatyczną.
11. Podkreśla, że KR zainicjował wraz z Komisją Europejską konkurs "Nagrody Ekologiczne UE" [EU Organic Award] w celu promowania zrównoważonej lokalnej produkcji w regionach UE.
12. Jest gotowy wnieść wkład w zapowiedzianą nową inicjatywę na rzecz odporności na niedobór wody i wzywa do przyjęcia strategicznego podejścia, aby pomóc regionom w walce z suszą i zarządzaniu niedoborem wody, opierając się na istniejących doświadczeniach regionalnych w zakresie ograniczonego zużycia, zwiększonego ponownego wykorzystania i oczyszczania ścieków.
Regiony i miasta jako podmioty działające na rzecz zrównoważonego rozwoju i spójności
Europejski Zielony Ład i cele zrównoważonego rozwoju
13. Wzywa Komisję Europejską i współprawodawców do sfinalizowania wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu poprzez przyjęcie do końca obecnej kadencji przełomowych wniosków ustawodawczych w sprawie pestycydów, odbudowy zasobów przyrodniczych, nasion, dobrostanu zwierząt i przepisów ramowych dotyczących zrównoważonych systemów żywnościowych.
14. Uważa, że rolnicy potrzebują większego wsparcia i finansowania, aby wdrożyć te ważne przepisy i Europejski Zielony Ład. Część środków finansowych na wsparcie rolników mogłaby pochodzić ze zreformowanej wspólnej polityki rolnej po 2027 r. lub z opartego na analizie ryzyka opodatkowania środków ochrony roślin.
15. Zwraca uwagę na kluczową rolę regionów i miast w skutecznym wdrażaniu polityki Europejskiego Zielonego Ładu i celów ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju.
16. Wzywa UE do zapewnienia spójnych i skonsolidowanych ram zrównoważonego wzrostu, dostosowania programów działań na rzecz klimatu, społeczeństwa i zrównoważonego rozwoju oraz do wypełnienia luk finansowych i proceduralnych oraz w zakresie wiedzy eksperckiej poprzez zapewnienie bezpośredniego finansowania i konkretnych wytycznych, a także poprzez zachęcanie do ekologicznego i partycypacyjnego budżetowania oraz nadanie większego znaczenia sprawnej koordynacji, elastyczności, uproszczeniu, przejrzystości i lepszej komunikacji.
17. Podkreśla, że inicjatywa KR-u "Zielony Ład w terenie" może służyć za wzór do naśladowania, jeśli chodzi o większe zaangażowanie regionów i miast w te przedsięwzięcia, i wzywa pozostałe instytucje do budowania dalszych synergii z KR-em w tej dziedzinie.
Transformacja ekologiczna i cyfrowa
18. Uznaje, że transformacja ekologiczna i cyfrowa stanowi egzystencjalne wyzwanie dla wielu europejskich regionów i miast. Podkreśla, że miasta i regiony muszą uczestniczyć w kształtowaniu na poziomie unijnym nowych przepisów UE w dziedzinie transformacji ekologicznej i cyfrowej, natomiast na szczeblu krajowym muszą być zaangażowane we wdrażanie tych przepisów. Zauważa, że określone regiony, w których na przykład występują surowce krytyczne, powinny uczestniczyć w opracowywaniu i wdrażaniu prawodawstwa i muszą być zaangażowane w procesy zarządzania poprzez wielopoziomowe sprawowanie rządów.
19. Podkreśla wartość istniejących i powstających sojuszy regionalnych, które wspierają regiony przechodzące transformację, takich jak utworzony przez KR Sojusz Regionów o Rozwiniętym Sektorze Motoryzacyjnym i Sojusz Europejskich Regionów Produkujących Półprzewodniki. Zwraca uwagę, że europejscy współprawodawcy w odpowiednich przepisach uznali Sojusz Regionów o Rozwiniętym Sektorze Motoryzacyjnym za kluczowego partnera Komisji Europejskiej w zakresie strategii sprawiedliwej transformacji w odniesieniu do regionów, w których silnie rozwinięty jest przemysł motoryzacyjny i sektor dostaw.
20. Wzywa UE do zintensyfikowania działań na rzecz zwiększenia odporności cyfrowej administracji publicznej, w tym na szczeblu niższym niż krajowy, na przykład poprzez aktywne wspieranie wymiany informacji, znajdowanie rozwiązań, narzędzi i pomocy w śledzeniu zagrożeń i incydentów. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ unijne władze lokalne i regionalne stały się głównymi celami cyberataków, co doprowadziło do tymczasowych wyłączeń kluczowej infrastruktury publicznej i poważnych konsekwencji dla ich obywateli. Ubolewa, że obecnie brakuje inicjatyw na szczeblu europejskim, które tworzyłyby wspólne struktury i wspierały zaangażowanie przede wszystkim władz lokalnych i regionalnych. Zauważa, że regiony i gminy odpowiadają za świadczenie wielu podstawowych usług publicznych, co powinno również znaleźć odzwierciedlenie w ukierunkowaniu europejskiego wsparcia na rzecz cyberbezpieczeństwa.
Przyszłość polityki spójności
21. Uznaje, że polityka spójności, jako inwestycja długoterminowa, odgrywa kluczową rolę w skutecznym niwelowaniu luki w rozwoju między regionami, przyczynia się do lepszego funkcjonowania jednolitego rynku i pomaga rozwiązać problem geografii niezadowolenia.
22. Wzywa UE do dalszego rozwijania silnej, ukierunkowanej terytorialnie polityki spójności z podejściem misyjnym, które może wspierać wszystkie miejsca i osoby w UE. We wszystkich politykach i inicjatywach UE musi stosować zasadę "nie szkodzić spójności" i przeprowadzać kompleksowe oceny oddziaływania terytorialnego.
23. Ubolewa, że nowe rozporządzenie w sprawie STEP i wnioski dotyczące przeglądu WRF wzmacniają centralnie zarządzane instrumenty UE, nie przewidując budżetowego wzmocnienia polityki spójności. Podkreśla, że Sojusz na rzecz Spójności, utworzony przez KR wraz z głównymi europejskimi stowarzyszeniami terytorialnymi, będzie służył jako platforma debaty i wymiany, angażując instytucje Unii we współpracę z miastami i regionami.
Program na rzecz obszarów wiejskich
24. Ostrzega, że zgodnie z szacunkami, do 2033 r. europejskie obszary wiejskie opuści 30 mln osób w porównaniu z 1993 r., i podkreśla, że osoby młode i rodziny opuszczają obszary wiejskie z powodu braku zatrudnienia i usług publicznych, takich jak szkoły, szpitale, transport publiczny i łączność cyfrowa.
25. Wzywa UE do większych inwestycji w obszary wiejskie, ponieważ przyczyniają się one w znacznym stopniu do zielonej transformacji w takich dziedzinach jak produkcja energii odnawialnej, zrównoważona żywność oraz ochrona i odbudowa zasobów przyrodniczych.
26. Podkreśla potrzebę opracowania następnej generacji programów polityki spójności oraz planów odbudowy i zwiększania odporności w celu zwiększenia inwestycji i reform, aby zmniejszyć pułapki niedoboru talentów w regionach UE, zróżnicować perspektywy gospodarcze dla młodzieży i zapewnić dobrobyt gospodarczy i dobrostan społeczny społeczności wiejskich.
Regiony i miasta kształtują przyszłość Europy
Demokracja europejska
27. Podkreśla, że 1,2 mln przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych zajmuje wyjątkową pozycję pod względem promowania i obrony demokracji europejskiej, ponieważ reprezentują oni szczebel polityczny cieszący się największym zaufaniem innych obywateli. Jednocześnie przedstawiciele ci są najbardziej narażeni na rosnące niezadowolenie i doświadczają wzrostu liczby przypadków nawoływania do nienawiści oraz wymierzonej w nich przemocy fizycznej i cyberprzemocy, a w szczególności dotyczy to polityczek i osób należących do mniejszości. W tym kontekście ponownie przypomina o wspieraniu dziedzictwa prezydenta Pawła Adamowicza w dziedzinie obrony demokracji lokalnej i potwierdza nasze zaangażowanie w dzielenie się spuścizną po nim za pośrednictwem specjalnej Nagrody im. Pawła Adamowicza.
28. Powtarza, że za wdrażanie ponad 70 % przepisów UE odpowiadają władze lokalne i regionalne, w związku z czym są one dobrze przygotowane do przekazywania konkretnych informacji zwrotnych na temat polityki europejskiej i konieczne jest ich większe i lepsze zaangażowanie w kształtowanie polityki i proces decyzyjny UE.
29. Wzywa UE do systematycznego włączania przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych oraz KR-u w mechanizm dialogu między obywatelkami i obywatelami a instytucjami Unii w następstwie Konferencji w sprawie przyszłości Europy oraz w promowanie europejskich wartości i udziału obywateli na szczeblu regionalnym i lokalnym poprzez wspieranie konkretnych projektów, biorąc za przykład dobre praktyki wymienione w bazie danych "Promowanie wartości UE poprzez edukację i kulturę" 3 .
30. Podkreśla, że program KR-u "Młode osoby z mandatem wyborczym" i jego sieć radnych na szczeblu lokalnym i regionalnym mogą wzmocnić powiązania między instytucjami Unii a społecznościami lokalnymi, zachęcać młodzież do uczestnictwa, zwalczać dezinformację i przedstawiać użyteczne informacje decydentom na szczeblu UE.
Rozszerzanie Unii
31. Podkreśla, że regiony i miasta UE mogą zaoferować wsparcie zapewniające wartość dodaną w procesie rozszerzenia UE poprzez polityczne i praktyczne wsparcie władz lokalnych i regionalnych krajów kandydujących do UE i potencjalnych krajów kandydujących, na przykład poprzez propagowanie formatów współpracy partnerskiej.
32. Zwraca uwagę, że poprzednie rundy rozszerzenia pokazały, że kluczem do sukcesu są decentralizacja i zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w przygotowania do członkostwa w UE.
33. Opowiada się za ściślejszą współpracą transgraniczną z sąsiadującymi władzami lokalnymi i regionalnymi oraz podkreśla, że KR może odegrać szczególną rolę we wspieraniu władz lokalnych i regionalnych w krajach kandydujących do UE i potencjalnych krajach kandydujących w przygotowaniach do przystąpienia do UE i w zwalczaniu w coraz większym stopniu obecnego zmęczenia procesem rozszerzenia.
B. Przedstawia następujące zalecenia w celu ukształtowania kolejnego cyklu polityki UE i kolejnego programu strategicznego Ue na lata 2024-2029:
34. Podkreśla, że w trakcie obecnej kadencji władze lokalne i regionalne utrzymały silną demokratyczną tkankę Unii i zarządzały reakcją UE na poważne kryzysy, takie jak COVID-19, zmiana klimatu i wpływ wojny w Ukrainie. Jednocześnie były liderem w podążaniu zrównoważoną i spójną ścieżką w kierunku transformacji ekologicznej i cyfrowej.
35. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja ma przedstawić szereg przeglądów polityki, w tym przegląd dotyczący rozszerzenia UE (który zostanie przedstawiony podczas prezydencji belgijskiej). Wzywa Komisję do wczesnego zaangażowania KR-u oraz władz lokalnych i regionalnych w przygotowanie takich przeglądów polityki.
36. Zwraca się do Komisji Europejskiejo przygotowanie kolejnego programu strategicznego na lata 2024-2029 poprzez zaangażowanie wszystkich szczebli sprawowania rządów w celu zapewnienia oddolnej mobilizacji wszystkich dostępnych pomysłów i zasobów, jakimi Unia może dysponować, aby sprostać przyszłym kluczowym wyzwaniom.
37. Nalega również, aby Unia Europejska przyjęła jeszcze bardziej aktywną postawę wobec głównych globalnych tendencji i zmian poprzez dalsze zacieśnianie współpracy między władzami lokalnymi, regionalnymi, krajowymi i europejskimi w odniesieniu do strategicznego prognozowania i gotowości. Pomoże to w kształtowaniu programu strategicznego UE na lata 2024-2029 i utrzymaniu jego odporności w obliczu szybko zmieniających się scenariuszy.
38. Podkreśla potrzebę dalszego inwestowania w ścieżkę zrównoważonego rozwoju poprzez potwierdzenie Europejskiego Zielonego Ładu i celów zrównoważonego rozwoju jako kluczowych kompasów przy określeniu priorytetów na kolejne pięć lat.
39. Podkreśla, że spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna jest bardziej niż kiedykolwiek warunkiem wstępnym dla przyszłości Europy. Uznaje wartość dodaną spójności jako podstawową wartość i przekrojowy cel UE oraz wzywa do umieszczenia spójności w centrum nowego programu strategicznego na lata 2024-2029. Zapobiegnie to sytuacji, w której zmiana klimatu doprowadzi do jeszcze większych różnic między regionami, oraz ograniczy brak zaangażowania i niezadowolenie w perspektywie długoterminowej.
40. Podkreśla, że zrównoważony wzrost i dobrobyt gospodarczy na jednolitym rynku UE zależą od konkurencyjności europejskiej bazy przemysłowej, jej zdolności do przewodzenia zmianom technologicznym i odporności jej łańcuchów wartości. W tym kontekście wzywa UE do zapewnienia, aby kluczowe klastry przemysłowe i sektory wrażliwe, takie jak żywność, zdrowie, motoryzacja, chemikalia, tekstylia, energia i sektor cyfrowy, mogły działać w sprzyjających ramach regulacyjnych, które umożliwią im kontynuowanie działalności w UE i konkurowanie na rynkach międzynarodowych.
41. Zwraca uwagę na kluczową rolę władz lokalnych i regionalnych w agendzie społecznej UE oraz we wdrażaniu Europejskiego filaru praw socjalnych i związanego z nim planu działania. W związku z programem strategicznym na lata 2024-2029 oczekuje, że agenda społeczna UE zostanie skonsolidowana i wzmocniona, zwłaszcza w odniesieniu do przystępnych cenowo mieszkań.
42. Wzywa do budowania przyszłego globalnego wymiaru Europy na podstawie silniejszego partnerstwa z władzami lokalnymi i regionalnymi, które stają się niekwestionowanymi globalnymi podmiotami w wielu sektorach. W związku z tym zdecydowanie wzywa do zwiększenia udziału władz szczebla niższego niż krajowy nie tylko w wielostronnych forach politycznych, takich jak fora na szczeblu ONZ, ale także w kontekście partnerstw strategicznych UE, poprzez zwiększone wsparcie na rzecz platform współpracy z miastami i regionami z innych kontynentów.
43. Podkreśla większą potrzebę systemowej gotowości na występujące częściej kryzysy humanitarne związane z klimatem lub innymi klęskami żywiołowymi w UE i na całym świecie. Podkreśla kluczową rolę regionów i miast w uczynieniu Europy orędownikiem solidarności, również na szczeblu globalnym, oraz wzywa UE do wzmocnienia partnerstw strategicznych i zapewnienia ram, które poprawią gotowość UE na wypadek sytuacji wyjątkowej i zdolność reagowania na wszystkich poziomach sprawowania rządów.
44. Ostrzega, że Unia będzie potrzebować środków budżetowych proporcjonalnych do poziomu globalnych i krajowych ambicji zadeklarowanych w przyszłym programie strategicznym na lata 2024-2029 - również w celu przygotowania Unii na następną dekadę. Podkreśla potrzebę zagwarantowania wystarczających poziomów inwestycji, aby umożliwić każdemu regionowi przyjęcie zielonej, cyfrowej, przemysłowej, społecznej i demograficznej transformacji. Opowiada się za wzmocnieniem mechanizmów budżetowych UE niezbędnych do stawienia czoła nieprzewidzianym kryzysom i sytuacjom wyjątkowym w skoordynowany i solidarny sposób. Wzywa UE do przeprowadzenia dogłębnej oceny szacowanego długoterminowego wpływu rosyjskiej wojny w Ukrainie na budżet UE.
45. Zauważa, że obywatelki i obywatele Unii wyraźnie wezwali do zmiany europejskiego systemu zarządzania i uważa, że wyniki Konferencji w sprawie przyszłości Europy wymagają ambitnej reformy funkcjonowania UE, aby stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom.
46. W tym względzie KR popiera wniosek Parlamentu Europejskiego dotyczący konwencji poprzez uruchomienie procedury zmiany traktatów (art. 48 TUE) i zwraca uwagę, że przyszła konwencja powinna w pełni angażować KR i jego członkinie i członków.
47. Uważa, że w międzyczasie optymalizacja obecnych postanowień Traktatu powinna aktywnie zapewniać większą przejrzystość i odpowiedzialność w procesie decyzyjnym UE, w tym większy nacisk na pomocniczość, wielopoziomowe sprawowanie rządów i rolę KR-u. Uznaje w związku z tym, że w kolejnym cyklu polityki niezbędny jest przegląd Porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa.
48. Powtarza, że Konferencja w sprawie przyszłości Europy wezwała do zwiększenia roli KR-u w architekturze instytucjonalnej w kwestiach mających wpływ terytorialny. Przegląd umów o współpracy z Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim daje możliwość poczynienia postępów w tym obszarze, w tym w dziedzinie systematycznego zaangażowania KR-u w kluczowe inicjatywy o wymiarze terytorialnym w całym cyklu polityki - od etapu przedustawodawczego i ustawodawczego po wdrażanie i przegląd.
49. Z zadowoleniem przyjmuje pionierskie prace dotyczącą równouprawnienia płci prowadzone w tej kadencji przez Komisję Europejską i ponownie podkreśla zaangażowanie KR-u we wszystkie odnośne sprawy. Komitet Regionów zobowiązuje się do propagowania równouprawnienia płci w swoim składzie i swoich pracach, do wspierania wzmacniania pozycji kobiet w wyborach lokalnych i regionalnych oraz do walki z dyskryminacją, przemocą i przeszkodami, na które kobiety wciąż napotykają we wszystkich aspektach życia. Przypomina, że miasta i regiony mogą opracowywać i wdrażać kompleksowe ramy, strategie polityczne i środki uwzględniające aspekt płci w celu zwalczania przemocy ze względu na płeć.
50. Zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania rocznego sprawozdania UE na temat stanu regionów i miast w 2023 r. oraz niniejszej rezolucji przewodniczącym Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i Rady Europejskiej, a także przywódcom państw lub rządów 27 państw członkowskich UE. Zachęca też demokratycznie wybranych przedstawicieli szczebla regionalnego i lokalnego w Europie do rozpowszechniania sprawozdania wśród obywatelek i obywateli oraz lokalnych i regionalnych mediów.
Bruksela, dnia 11 października 2023 r.