Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2022 r. dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie Rogu Afryki (2021/2206(INI))

P9_TA(2022)0345

Strategiczne stosunki i partnerstwo UE z Rogiem Afryki

Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2022 r. dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie Rogu Afryki (2021/2206(INI))

(2023/C 132/16)

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając konkluzje Rady z 10 maja 2021 r. pt. "Róg Afryki: priorytet geostrategiczny UE", a w szczególności ich ust. 28 dotyczący dostępu do zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz poszanowania praw w tej dziedzinie,

- uwzględniając wspólne oświadczenie końcowe szóstego szczytu Unia Europejska - Unia Afrykańska z 18 lutego 2022 r. pt. "Wspólna wizja na 2030 r.",

- uwzględniając konkluzje Rady z 25 czerwca 2018 r. w sprawie Rogu Afryki i Morza Czerwonego,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2020 r. w sprawie współpracy UE-Afryka w dziedzinie bezpieczeństwa w regionie Sahelu, Afryce Zachodniej i Rogu Afryki 1 ,

- uwzględniając Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony przyjęty 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 marca 2021 r. w sprawie nowej strategii UE-Afryka - partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2021 r. w sprawie sytuacji w Somalii 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie sytuacji w obozie dla uchodźców w Kakumie w Kenii 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 stycznia 2022 r. w sprawie kryzysu politycznego w Sudanie 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 26 listopada 2020 r. w sprawie sytuacji w Etiopii 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 października 2021 r. w sprawie sytuacji humanitarnej w Tigraju 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 lutego 2021 r. w sprawie sytuacji politycznej w Ugandzie 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 października 2019 r. w sprawie sytuacji osób LGBTI w Ugandzie 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 8 października 2020 r. w sprawie Erytrei, w szczególności sprawy Dawita Isaaka 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 marca 2016 r. w sprawie sytuacji w Erytrei 11 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 maja 2017 r. w sprawie Sudanu Południowego 12 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 12 maja 2016 r. w sprawie Dżibuti 13 ,

- uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1325, 1820, 1888, 1889, 1960, 2106, 2122, 2242, 2467 i 2493 w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa,

- uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2250, 2419 i 2535 w sprawie młodzieży, pokoju i bezpieczeństwa,

- uwzględniając rezolucje Afrykańskiej Komisji Praw Człowieka i Ludów z maja 2014 r. w sprawie ochrony przed przemocą i innymi naruszeniami praw człowieka wobec osób ze względu na ich rzeczywistą lub domniemaną orientację seksualną lub tożsamość płciową oraz z maja 2017 r. w sprawie sytuacji obrońców praw człowieka w Afryce,

- uwzględniając wytyczne w sprawie wolności zrzeszania się i zgromadzeń przyjęte przez Afrykańską Komisję Praw Człowieka i Ludów podczas 60. posiedzenia zwyczajnego w maju 2017 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 25 marca 2020 r. w sprawie planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji na lata 2020-2024 (JOIN(2020)0005),

- uwzględniając unijny plan działania dotyczący praw człowieka i demokracji na lata 2015-2019, zwłaszcza cel 22 lit. b), który zobowiązuje Europejską Służbę Działań Zewnętrznych, Komisję, Radę i państwa członkowskie do opracowania i wdrożenia polityki UE dotyczącej sprawiedliwości okresu przejściowego,

- uwzględniając Konwencję o zakazie użycia, składowania, produkcji i transferu min przeciwpiechotnych oraz o ich zniszczeniu, a także Konwencję o broni kasetowej,

- uwzględniając porozumienie podpisane na III Regionalnym Forum Ministerialnym w sprawie Migracji w Nairobi (Kenia) 1 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2628 z 31 marca 2022 r. w sprawie przekształcenia misji Unii Afrykańskiej w Somalii (AMISOM) w misję przejściową Unii Afrykańskiej w Somalii (ATMIS),

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych,

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka z 1989 r.,

- uwzględniając Afrykańską kartę praw człowieka i ludów,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 25 września 2015 r. zatytułowaną "Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development" [Przekształcamy nasz świat: agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030], przyjętą podczas szczytu ONZ w sprawie zrównoważonego rozwoju w Nowym Jorku,

- uwzględniając deklarację ONZ w sprawie eliminacji wszelkich form dyskryminacji opartych na religii lub przekonaniach z 1981 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 12 lutego 2020 r. w sprawie strategii UE mającej położyć kres okaleczaniu żeńskich narządów płciowych na świecie 14 ,

- uwzględniając Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego,

- uwzględniając sprawozdanie Etiopskiej Komisji Praw Człowieka/Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka z 3 listopada 2021 r. dotyczące wspólnego dochodzenia w sprawie rzekomych naruszeń międzynarodowych praw człowieka, prawa humanitarnego i prawa uchodźczego popełnionych przez wszystkie strony konfliktu w Tigraju w Etiopii oraz sprawozdanie Etiopskiej Komisji Praw Człowieka z 11 marca 2022 r. w sprawie naruszeń praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego mających miejsce od września do grudnia 2021 r. w regionach Afar i Amhara w Etiopii,

- uwzględniając rezolucję Rady Praw Człowieka ONZ z 17 grudnia 2021 r., ustanawiającą międzynarodową komisję ekspertów ds. praw człowieka w celu przeprowadzenia dokładnego i bezstronnego śledztwa w sprawie zarzutów dotyczących naruszeń i nadużyć popełnionych od 3 listopada 2020 r. przez wszystkie strony konfliktu w Etiopii,

- uwzględniając Odnowione porozumienie w sprawie rozwiązania konfliktu w Sudanie Południowym z 12 września 2018 r.,

- uwzględniając dokument informacyjny Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem z grudnia 2020 r. zatytułowany "The European Union Training Mission in Somalia: an Assessment" [Misja szkoleniowa Unii Europejskiej w Somalii: ocena],

- uwzględniając art. 118 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0207/2022),

A. mając na uwadze, że w konkluzjach Rady z 10 maja 2021 r. ustanowiono nową strategię dla Rogu Afryki i nadano nową dynamikę partnerstwu UE i tego regionu, co ma kluczowe znaczenie strategiczne dla Unii;

B. mając na uwadze, że Róg Afryki jest regionem ważnym strategicznie dla UE ze względów politycznych, ekonomicznych i gospodarczych, od dawna połączonym z Europą więziami politycznymi i gospodarczymi; mając na uwadze, że Róg Afryki ma potencjał wzrostu gospodarczego i politycznego, lecz stoi przed szeregiem poważnych przeszkód, takich jak kryzys związany z COVID-19, niekorzystny wpływ zmiany klimatu, rosnący niedobór wody i brak bezpieczeństwa żywnościowego, pustynnienie i wylesianie, niska odporność na klęski żywiołowe, wzrost liczby ludności i urbanizacja w połączeniu z ograniczonym tworzeniem miejsc pracy i głębokimi nierównościami, brak odpowiedniej infrastruktury, niestabilność i wyzwania polityczne itp.; mając na uwadze, że demokracja, dobre rządy, odpowiedzialność, praworządność, prawa człowieka, równouprawnienie płci oraz integracyjne i partycypacyjne społeczeństwa są konieczne dla pokoju i stabilności w regionie;

C. mając na uwadze, że kraje Rogu Afryki (Somalia, Etiopia, Sudan, Kenia, Uganda, Erytrea, Sudan Południowy, Dżibuti) są narażone na wspólne ryzyka i zagrożenia, w szczególności związane z krótko- i długoterminowymi skutkami zmian klimatu, terroryzmem dżihadystów, napięciami etnicznymi i problemem słabości rządów; mając na uwadze, że wszystkie kraje regionu charakteryzuje utrzymująca się niestabilność wynikająca z trwających konfliktów i poważnych naruszeń praw człowieka, których dopuszczają się wszystkie strony konfliktu, w tym wcielania dzieci do wojska, ukierunkowanych ataków na ludność cywilną i infrastrukturę cywilną oraz stosowania przemocy seksualnej wobec kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że bezkarność sprawców za zbrodnie wojenne i inne naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego i praw człowieka pozostają normą, a dążenie do sprawiedliwości dla ofiar jest w znacznej mierze nieosiągalne; mając na uwadze, że w grudniu 2021 r. Rada Praw Człowieka ONZ powołała Komisję Ekspertów ONZ ds. Praw Człowieka w Etiopii w celu zbadania ewentualnych zbrodni wojennych i innych naruszeń;

D. mając na uwadze, że ogólna sytuacja w regionie jest jeszcze mniej stabilna po wybuchu konfliktu w etiopskim regionie Tigraj w listopadzie 2020 r. i jest zagrożona z powodu trudnych przemian politycznych zachodzących w wielu krajach; mając na uwadze" że sytuacja humanitarna w Etiopii jest nadal dramatyczna z powodu konfliktu, suszy i przesiedleń wewnętrznych na dużą skalę; mając na uwadze ogłoszenie przez rząd federalny 24 marca 2022 r. rozejmu humanitarnego, by ułatwić dostęp do pomocy dla Tigraju, który był wcześniej odcięty przez konflikt; mając na uwadze, że 24 sierpnia 2022 r. wznowiono działania wojenne na północy Etiopii; mając na uwadze, że choć konflikt w Etiopii pozostaje bardzo brutalny, wszedł on w inną fazę, biorąc pod uwagę publiczne zobowiązanie obu stron konfliktu do wynegocjowania rozwiązania w ramach Unii Afrykańskiej; mając na uwadze, że budowa i druga faza napełniania przez Etiopię Wielkiej Tamy Etiopskiego Odrodzenia w górnym biegu Nilu w dalszym ciągu powoduje napięcia między Etiopią a krajami sąsiednimi;

E. mając na uwadze, że UE jest ważnym, długoletnim i wiarygodnym partnerem na rzecz pokoju, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i pomocy humanitarnej w regionie, a także mając na uwadze, że należy odpowiednio uwzględnić to partnerstwo na rzecz pokoju, bezpieczeństwa, demokracji, zrównoważonego rozwoju i pomocy humanitarnej; mając na uwadze, że istniejące organizacje regionalne oraz inne inicjatywy, takie jak Unia Afrykańska i połączona wspólna grupa zadaniowa, odgrywają także czołową rolę w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa w Rogu Afryki;

F. mając na uwadze, że 20 i 21 czerwca 2022 r. odbyła się pierwsza konferencja Chin i Rogu Afryki poświęcona pokojowi, zarządzaniu i rozwojowi; mając na uwadze, że chiński specjalny wysłannik ds. Rogu Afryki Xue Bing, który był obecny na posiedzeniu, zaoferował bezwarunkowe poparcie Pekinu dla rozwiązania konfliktów w regionie, wzywając jednocześnie do niezależności tych krajów od ingerencji zagranicznej;

G. mając na uwadze, że sytuacja humanitarna w Sudanie Południowym pogarsza się w wyniku napięć i konfliktów, lokalnej przemocy między społecznościami i powtarzających się powodzi; mając na uwadze, że według szacunków ONZ w 2022 r. Somalia, Etiopia i Kenia potrzebują pilnej pomocy humanitarnej w wysokości 4,4 mld USD, która powinna dotrzeć do 29,1 mln osób; mając na uwadze, że do kwietnia 2022 r. społeczność międzynarodowa zaspokoiła jedynie 5 % tych potrzeb; mając na uwadze, że susza spowodowała już śmierć około 3 mln zwierząt gospodarskich w południowej Etiopii i w suchych regionach Kenii, a w Somalii padło około 30 % stad należących do gospodarstw domowych; mając na uwadze, że plaga szarańczy w Afryce Wschodniej jest najgorsza od 25 lat w Etiopii i Somalii oraz najgorsza od 70 lat w Kenii i stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego w regionie; mając na uwadze, że w okresie od stycznia do czerwca 2022 r. w Etiopii, Kenii i Somalii przyjęto około 568 000 dzieci do leczenia ostrego ciężkiego niedożywienia, a szacuje się, że w tych trzech krajach około 6,5 mln dzieci cierpi z powodu ciężkiego niedożywienia; mając na uwadze, że grupa robocza ds. bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia szacuje obecnie, że do lutego 2023 r. od 23 do 26 mln osób może stanąć w obliczu wysokiego poziomu poważnego braku bezpieczeństwa żywnościowego, głównie z powodu suszy w regionie, jeżeli zawiodą opady deszczu w okresie od października do grudnia; mając na uwadze, że według prognoz ekspertów wzmożone przemieszczanie się szarańczy między Kenią, Etiopią i Somalią jeszcze bardziej pogorszy i tak już niepewną sytuację w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego; mając na uwadze katastrofalne skutki wojny w Ukrainie charakteryzujące się wzrostem na dotąd nienotowany poziom cen żywności, paliw i surowców, co pogłębia poważny kryzys żywnościowy, którego doświadczają kraje Rogu Afryki;

H. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 postawiła przed regionem wyzwania zdrowotne, społeczno-gospodarcze i polityczne, pogłębiając ubóstwo, zwiększając nierówności oraz pogarszając strukturalną i głęboko zakorzenioną dyskryminację, co miało katastrofalny wpływ na prawa człowieka i wolność obywatelską, zwłaszcza w przypadku grup mniejszości i osób znajdujących się w trudnej sytuacji; mając na uwadze, że w tym kontekście niektóre rządy wykorzystywały ustawodawstwo związane z pandemią COVID-19 do ograniczania praw człowieka;

I. mając na uwadze, że Róg Afryki nadal jest regionem pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia znacznych przepływów migracyjnych do innych krajów w szerszym regionie, a także do UE; mając na uwadze, że ubóstwo i brak bezpieczeństwa wzajemnie na siebie wpływają i są najważniejszymi czynnikami powodującymi masowe przesiedlenia ludności w regionie Rogu Afryki, zwłaszcza wśród młodych ludzi; mając na uwadze, że w Afryce Wschodniej i w Rogu Afryki jest ponad 7,7 mln pracowników migrujących, przy czym Etiopia, Kenia i Uganda to trzy kraje przyjmujące największą liczbę migrantów międzynarodowych poszukujących lepszych możliwości gospodarczych i środków do życia;

J. mając na uwadze, że napięcia polityczne, konflikty, klęski żywiołowe i skutki zmiany klimatu są główną przyczyną znacznej liczby uchodźców i przesiedleńców w większości regionów; mając na uwadze, że sytuacja humanitarna i w zakresie bezpieczeństwa w obozach dla uchodźców i osób wewnętrznie przesiedlonych jest nadal nieustabilizowana; mając na uwadze, że w Dadaab w Kenii znajduje się jeden z największych obozów dla uchodźców na świecie, w którym przebywa ponad 220 000 zarejestrowanych uchodźców somalijskich uciekających przed wojnami domowymi i problemami wywołanymi przez zmianę klimatu; mając na uwadze, że zarządzanie obozem powoduje narastające napięcia między Kenią a Somalią, a uchodźcy nadal żyją w trudnych warunkach, uzależnieni od wsparcia ONZ w zakresie środków do życia;

K. mając na uwadze, że Róg Afryki, Morze Czerwone i Zatoka Adeńska stają się obszarami będącymi przedmiotem coraz większej troski, gdzie podmioty regionalne i międzynarodowe mają znaczące i często rozbieżne interesy gospodarcze i interesy w zakresie bezpieczeństwa; krzyżują się tam szlaki i tworzy się wąskie gardło w handlu towarami, ponieważ przez Morze Czerwone transportuje się ponad 12 % światowego ładunku morskiego i 40 % handlu Azji z Europą; mając na uwadze, że stabilność, bezpieczeństwo morskie i swoboda żeglugi na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia światowych przepływów energii i europejskiego bezpieczeństwa energetycznego, ponieważ przez cieśninę Bab Al-Mandab przepływa rocznie około 6,2 mln baryłek ropy naftowej i innych produktów naftowych (około 9 % światowych transportów morskich), z czego 3,6 mln jest kierowanych do Europy; mając na uwadze, że bezprawna napaść Rosji na Ukrainę oraz trwający w tym kraju konflikt jeszcze bardziej zwiększą znaczenie tego szlaku handlowego; mając na uwadze, że w kontekście dążenia do ekologicznej i zrównoważonej transformacji przewidzianej w Europejskim Zielonym Ładzie w perspektywie krótkoterminowej konieczność zmniejszenia zależności od Rosji i zróżnicowania dostawców uczyni swobodę żeglugi i bezpieczeństwo morskie na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej jeszcze istotniejszymi z geostrategicznego punktu widzenia; mając na uwadze zainteresowanie regionem Morza Czerwonego ze względu na jego znaczenie dla stabilności Rogu Afryki, a także jako osi handlu i łączności, jak również wspólną troskę Unii i regionu o stabilność i wolność żeglugi;

L. mając na uwadze, że jedenaste spotkanie na szczeblu ministerialnym w ramach inicjatywy na rzecz Rogu Afryki odbyło się podczas szczytu UE-Unia Afrykańska, a w spotkaniu ministerialnym po raz pierwszy uczestniczyli członkowie Drużyny Europy; mając na uwadze, że w ramach inicjatywy zebrano ponad 4,5 mld USD od trzech partnerów na rzecz rozwoju: UE, Afrykańskiego Banku Rozwoju i Grupy Banku Światowego; mając na uwadze, że od 2019 r. UE wsparła 64 projekty w Rogu Afryki za pośrednictwem funduszu powierniczego UE, koncentrując się głównie na zwiększeniu możliwości gospodarczych i zatrudnienia oraz poprawie zarządzania i zapobieganiu konfliktom;

M. mając na uwadze, że dyskryminacja ze względu na płeć i inne formy nierówności są nadal głęboko zakorzenione w wielu krajach regionu, w tym przemoc ze względu na płeć i wysoki poziom przemocy seksualnej związanej z konfliktami, ograniczony dostęp do zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, wczesne i przymusowe małżeństwa, wykluczenie dziewcząt w ciąży ze szkół oraz praktyka okaleczania żeńskich narządów płciowych, która pozostaje w krajach Rogu Afryki od dawna praktykowanym zwyczajem;

N. mając na uwadze, że osoby LGBTIQ są nadal nękane, zatrzymywane, ścigane, narażone na przemoc ze względu na płeć, a czasem nawet mogą być zabijane za swoją rzeczywistą lub domniemaną orientację seksualną, tożsamość lub ekspresję płciową oraz cechy płciowe; mając na uwadze, że we wszystkich krajach Rogu Afryki, z wyjątkiem Dżibuti, kontakty seksualne odbywające się za obopólną zgodą między osobami tej samej płci są uznawane za przestępstwo; mając na uwadze, że taka kryminalizacja służy usprawiedliwianiu dyskryminacji osób LGBTIQ, oraz mając na uwadze, że uchylenie dyskryminujących przepisów kodeksu karnego jest pierwszym niezbędnym krokiem w kierunku ochrony tych osób przed przemocą; mając na uwadze, że w żadnym z krajów Rogu Afryki nie istnieją przepisy prawne pozwalające na prawne uznanie osób transseksualnych lub chroniące osoby interseksualne przed okaleczeniem narządów płciowych;

O. mając na uwadze, że od 1 kwietnia 2022 r. misję Unii Afrykańskiej w Somalii (AMISOM) zastąpiono misją przejściową Unii Afrykańskiej w Somalii (ATMIS), której głównym celem jest przekazanie władzy krajowym siłom zbrojnym Somalii w 2024 r; mając na uwadze, że mandat nowej misji obejmuje m.in. zmniejszenie zagrożenia stwarzanego przez organizację Asz-Szabab, wspieranie budowania zdolności zintegrowanych somalijskich sił bezpieczeństwa i policji, stopniowe przenoszenie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa do Somalii oraz wspieranie wysiłków rządu federalnego Somalii i państw członkowskich federacji na rzecz pokoju i pojednania; mając na uwadze, że rezolucja Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2608 w sprawie piractwa, która służyła za podstawę operacji sił morskich UE Atalanta, nie została odnowiona, w związku z czym dostęp do somalijskich wód terytorialnych jest ograniczony; mając na uwadze, że sytuacja w zakresie bezpieczeństwa jest niestabilna i niepokojąca, a grupa terrorystyczna Asz-Szabab pozostaje aktywna; mając na uwadze, że wybory odbyły się z dwunastomiesięcznym opóźnieniem; mając na uwadze, że kraj boryka się z coraz większymi trudnościami finansowymi, które ograniczają jego zdolność płatniczą; mając na uwadze, że od września 2020 r. pomoc budżetowa UE została zawieszona ze względu na nieukończenie procesu wyborczego, ale bezpośrednie wsparcie dla słabszych grup społecznych nadal jest utrzymywane; mając na uwadze, że według pozarządowych organizacji humanitarnych od czasu inwazji Rosji na Ukrainę ceny pszenicy i oleju wzrosły o 300 % w wielu regionach Somalii, która importuje 90 % swojej pszenicy z Ukrainy i Rosji; mając na uwadze, że według ONZ w marcu 2022 r. ponad 38 % ludności Somalii cierpiało z powodu poważnego braku bezpieczeństwa żywnościowego;

P. mając na uwadze, że brak odnowienia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2608 ogranicza dostęp operacji Atalanta do somalijskich wód terytorialnych;

Q. mając na uwadze, że Chiny powołały specjalnego wysłannika ds. Rogu Afryki; mając na uwadze, że Chiny zwiększyły swoją obecność wojskową i dyplomatyczną oraz zacieśniły współpracę gospodarczą z krajami tego regionu;

R. mając na uwadze impas polityczny, w jakim znajduje się Sudan od zamachu stanu z 25 października 2021 r. oraz bardzo trudne negocjacje między ludnością cywilną a żołnierzami; mając na uwadze bardzo niepokojącą sytuację w zakresie bezpieczeństwa w Darfurze, w którym od listopada 2021 r. ponownie dochodzi do nowych wybuchów przemocy; mając na uwadze trudną sytuację gospodarczą w Sudanie, połączoną z zawieszeniem wypłat z Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego w oczekiwaniu na realne rozwiązanie polityczne i powołanie rządu cywilnego oraz zawieszenie pomocy budżetowej Komisji Europejskiej, przy utrzymaniu bezpośredniej pomocy dla ludności; mając na uwadze, że planowana przez Rosję baza wojskowa otworzy jej strategiczny dostęp do Morza Czerwonego;

S. mając na uwadze, że ponad 10 lat od uzyskania niepodległości przez Sudan Południowy w 2011 r., realizacja porozumienia pokojowego podpisanego w 2018 r. nadal się opóźnia; mając na uwadze, że prezydent Salva Kiir planuje przeprowadzić wybory powszechne w 2023 r. zgodnie z terminem przewidzianym w porozumieniu pokojowym; mając na uwadze, że polityczna i wojskowa fragmentacja kraju, zarówno między różnymi grupami politycznymi, frakcjami wojskowymi i grupami etnicznymi, jak i w ich obrębie, daje powody do niepokoju;

T. mając na uwadze, że kenijska scena polityczna jest głęboko spolaryzowana; mając na uwadze, że 9 sierpnia 2022 r. odbyły się wybory powszechne; mając na uwadze, że kraj ten boryka się z problemami gospodarczymi wynikającymi z pandemii COVID-19 i zadłużenia; mając na uwadze potencjał Kenii do odegrania konstruktywnej roli w dziedzinie pokoju i bezpieczeństwa; mając na uwadze dwie podróże Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa do Kenii w tym roku: 10 września 2022 r., w ramach podróży regionalnej do Kenii, Mozambiku i Somalii, oraz 29 stycznia 2022 r., by formalnie rozpocząć dialog strategiczny między UE a Kenią, w którym jako główne priorytety wskazano gospodarkę, handel i inwestycje;

U. mając na uwadze, że prezydent Ugandy Yoweri Museveni został ponownie wybrany na szóstą kadencję po wyborach, które odbyły się 14 stycznia 2021 r.; mając na uwadze, że 30 listopada 2021 r. w Ituri i Północnym Kiwu we wschodniej części Demokratycznej Republiki Konga rozpoczęto operację wojskową w odpowiedzi na serię ataków ze strony Sojuszu Sił Demokratycznych, zbrojnej grupy terrorystycznej powiązanej z Daisz, która pochodzi z Ugandy;

V. mając na uwadze, że prezydent Isajas Afewerki z Ludowego Frontu na rzecz Demokracji i Sprawiedliwości kieruje Erytreą od uzyskania przez ten kraj niepodległości w 1993 r.; mając na uwadze, że proces demokratyzacji, który rozpoczął się wraz z przyjęciem erytrejskiej konstytucji w 1997 r., od tego czasu utknął w martwym punkcie; mając na uwadze, że reżim erytrejski ograniczył większość podstawowych wolności, a sytuacja w zakresie praw człowieka daje powody do wielkiego niepokoju; mając na uwadze, że Erytrea jest jednym z krajów najsłabiej rozwiniętych; mając na uwadze, że dwoma głównymi darczyńcami są Fundusz Światowy i Komisja Europejska, a UE finansuje projekt remontu dróg w Erytrei kwotą 20 mln EUR za pośrednictwem Nadzwyczajnego Funduszu Powierniczego, po tym, jak w 2021 r. umorzono ponad 100 mln EUR w wyniku zaangażowania Erytrei w konflikt w północnej Etiopii;

W. mając na uwadze wybitnie strategiczne położenie Dżibuti nad cieśniną Bab al-Mandab, jednym z najbardziej ruchliwych korytarzy morskich na świecie, kontrolującym dostęp do Morza Czerwonego, co umożliwia model wzrostu skoncentrowany na rozwoju infrastruktury (porty, linie kolejowe); mając na uwadze, że 9 kwietnia 2021 r. ustępujący prezydent Ismail Omar Guelleh wygrał wybory po raz piąty z rzędu; mając na uwadze, że Dżibuti znajduje się w samym centrum obszaru dotkniętego kryzysem rozciągającego się od Sahelu po Bliski Wschód oraz że chociaż jest krajem stabilnym, jego bezpośrednie otoczenie regionalne jest niestabilne; mając na uwadze znaczące zaangażowanie wojskowe Dżibuti w ATMIS w walce z somalijskimi terrorystami z Asz-Szabab;

1. zaleca, aby Rada, Komisja oraz Wiceprzewodniczący Komisji / Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa:

Wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie na sytuację w Rogu Afryki

a) przeprowadzili kompleksową ocenę wcześniejszych strategii i zobowiązań UE wobec Rogu Afryki w celu wyciągnięcia wniosków i odpowiedniej korekty zaangażowania UE w regionie; uznali, że rosyjska wojna napastnicza przeciw Ukrainie ma niepokojące krótko- i długoterminowe konsekwencje dla Rogu Afryki oraz że w odpowiedzi UE musi dostosować swoje zaangażowanie w regionie; zareagowali na - spowodowane bezprawnymi działaniami Rosji - pogorszenie ogólnego stanu bezpieczeństwa w regionie; zajęli się faktem, że Rosja ma już ugruntowane, wielopłaszczyznowe powiązania i wpływy w regionie, w tym przez inwestycje (zarówno cywilne, jak i wojskowe) oraz rozmieszczenie grup paramilitarnych, takich jak grupa Wagnera w Sudanie, oraz uznali, że działania te mogą prowadzić do dalszej destabilizacji obszarów sąsiadujących; przeciwdziałali rosyjskim próbom zorganizowania w regionie kampanii wprowadzających w błąd i dezinformacyjnych, mających na celu podżeganie do nastrojów antyunijnych, przez ustanowienie kompleksowej unijnej strategii komunikacji publicznej, by przeciwdziałać i przezwyciężyć rosyjskie wysiłki, w połączeniu z konkretnymi działaniami i zobowiązaniami uwzględniającymi potrzeby lokalnej ludności; potępili rozpowszechnianie narracji uzasadniających rosyjską wojnę napastniczą przeciw Ukrainie, czego przykładem jest oświadczenie sudańskiego generała Hemettiego z 23 lutego 2022 r., w którym fałszywie twierdził, że napaść Rosji na Ukrainę miała na celu "ochronę" Rosji; zwiększyli zaangażowanie dyplomatyczne, polityczne, finansowe i humanitarne UE we współpracy z UA, jej komponentami regionalnymi i poszczególnymi krajami przez podjęcie konkretnych działań, które świadczą o zaangażowaniu UE w regionie w celu wspierania podejścia lokalnego i regionalnego, aby zapobiec dalszej niestabilności w regionie, zmniejszać ich podatność na wpływy zagraniczne oraz zająć się negatywnymi konsekwencjami rosyjskiej wojny napastniczej przeciw Ukrainie i na nie reagować; natychmiast pogłębili współpracę dyplomatyczną z rządami w regionie w celu omówienia i wyjaśnienia katastrofalnych krótko-, średnio- i długoterminowych skutków rosyjskich celów i działań w regionie; uznali, że trwająca rosyjska wojna napastnicza przeciw Ukrainie, a zwłaszcza rosyjska blokada morska, zakłóca łańcuchy dostaw i ma poważny wpływ na bezpieczeństwo żywnościowe Rogu Afryki zarówno w perspektywie krótko-, jak i średnioterminowej, ponieważ około 90 % pszenicy importuje się z Federacji Rosyjskiej i Ukrainy; uwzględnili fakt, że co najmniej 20 mln osób było już zagrożonych głodem z powodu bezprecedensowej suszy w Kenii, Somalii i Etiopii oraz kryzysu związanego z plagą szarańczy; znacznie zwiększyli wsparcie i pomoc UE dla Rogu Afryki, by wyeliminować ryzyko klęski głodu lub trudności w dostępie do żywności; dostrzegli luki w finansowaniu dla regionu na najbliższe sześć miesięcy, a mianowicie 437 mln USD według Światowego Programu Żywnościowego i 130 mln USD według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, a także zrobili wszystko, co w ich mocy, by pomóc w wypełnieniu tych luk i wyjść poza już przyznane 21,5 mln EUR dodatkowej pomocy humanitarnej UE;

Zasady przewodnie

b) w pełni uznali potencjał i znaczenie strategiczne regionu oraz stworzyli prawdziwie strategiczną wizję współpracy i zaangażowania, nieustannie starając się realizować strategię na rzecz Rogu Afryki i dostosowywać ją w zależności od rozwoju sytuacji w regionie, nadając nową dynamikę korzystnym dla obu stron stosunkom opartym na spójnych, sprawnych i skutecznych konsultacjach oraz wspólnych wartościach, zainteresowaniach i perspektywach; przeszli od przestarzałej mentalności biorcy-dawcy do równorzędnego partnerstwa między UE i Rogiem Afryki w celu stworzenia warunków dla zrównoważonego i pokojowego rozwoju regionu;

c) koordynowali inicjatywy i wsparcie UE razem z odpowiednikami w Afryce, tak aby to strona afrykańska była odpowiedzialna za programy - w ten sposób Unia będzie pomagać w znajdowaniu afrykańskich rozwiązań na afrykańskie problemy; przyjęli w tym względzie podejście oparte na zasadzie warunkowości, w tym w zakresie kwestii bezpieczeństwa, oparte na zasadzie "więcej za więcej i mniej za mniej"; zauważyli, że rządy krajów otrzymujących pomoc rozwojową czasami wykorzystują ją nieefektywnie, a sporadycznie niezgodnie z przeznaczeniem; ułatwiali wzmacnianie podejścia oddolnego, w ramach którego społeczności lokalne i organizacje społeczeństwa obywatelskiego mogą pracować nad budowaniem własnych zdolności oraz lepiej przygotowywać, koordynować i organizować się, aby się stać bardziej odpornymi;

d) koordynowali wysiłki w regionie z UA i jej komponentami regionalnymi, w szczególności ze Wspólnotą Wschodnioafrykańską i Międzyrządowym Organem ds. Rozwoju (IGAD), a także z ONZ i innymi organizacjami międzynarodowymi i regionalnymi o podobnych celach, instytucjami finansowymi i poszczególnymi krajami; utrzymali wsparcie dla trwających na tym obszarze misji, które wspomagają te wysiłki, w tym misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE, aby przyczynić się do zbiorowej reakcji mającej na celu osiągnięcie stabilności i rozwoju; zachęcali Zjednoczone Królestwo do koordynacji z UE działań w tym regionie;

e) przyjęli proaktywne, integracyjne podejście oparte na współpracy i konstruktywnych kontaktach z państwami i podmiotami obecnymi w Rogu Afryki, dzieląc się najlepszymi praktykami i doświadczeniem UE w kwestiach bezpieczeństwa, rozwoju gospodarczego i finansowego, zagadnieniach społecznych i kulturowych, aby wspierać owocną współpracę w regionie i na obszarze morskim, a jednocześnie odgrywać pomocniczą rolę w prowadzeniu dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, zwłaszcza za pośrednictwem Specjalnego Przedstawiciela UE w Rogu Afryki;

Pokój i bezpieczeństwo w regionie

f) uznali, że brak bezpieczeństwa i niestabilność w Rogu Afryki stanowi poważne zagrożenie dla perspektyw gospodarczych i społecznych całej Afryki, a także dla unijnych i regionalnych obaw związanych bezpieczeństwem; przyczyniali się do bezpieczeństwa i stabilności w regionie przy zastosowaniu zintegrowanego podejścia, wzmacnianie związku między pomocą humanitarną, współpracą na rzecz rozwoju i pokojem przez zapobieganie konfliktom cywilnym, pokojowe rozstrzyganie sporów, rozwiązywanie konfliktów, mediację, budowanie zdolności i działania na rzecz pojednania; dążyli do włączenia młodzieży do głównego nurtu polityki oraz pełnej, równej i znaczącej reprezentacji i aktywnego udziału kobiet w kwestiach pokoju i bezpieczeństwa, w tym przez wspieranie i realizację programów ONZ na rzecz młodzieży, pokoju i bezpieczeństwa oraz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, formułując konkretne zobowiązania krótko- i średnioterminowe oraz określając, w jaki sposób będzie to obiektywnie mierzone i zgłaszane; wspierali afrykańskie procesy w ramach UA, IGAD i Wspólnoty Wschodnioafrykańskiej oraz zajęli się - przez wsparcie polityczne, finansowe, operacyjne i logistyczne - podstawowymi przyczynami konfliktów, ekstremizmu i radykalizacji postaw, takimi jak skrajne ubóstwo i nierówności, skutki zmiany klimatu, w szczególności ograniczone zasoby dóbr, takich jak grunty orne i woda, oraz długotrwałe spory graniczne; wzmacniali strategiczne partnerstwo UE-UA w zakresie zapobiegania konfliktom, ich rozwiązywania i utrzymywania pokoju; zacieśnili współpracę w tym zakresie z Radą Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej oraz z regionalnymi wspólnotami gospodarczymi; popierali koncepcję bezpieczeństwa ludzi jako uzupełnienie podejścia do bezpieczeństwa państwowego, które wykorzystuje środki i instytucje w służbie jego mieszkańców; wspierali niezbędne usuwanie skażeń spowodowanych przez miny przeciwpiechotne, amunicję kasetową i inne materiały wybuchowe oraz im przeciwdziałanie, gdyż uniemożliwiają one rozwój społeczny i gospodarczy oraz mają nieproporcjonalny wpływ na dzieci, kobiety i grupy zmarginalizowane;

g) zajęli się możliwymi zagrożeniami i napięciami, które mogą powstać w wyniku budowy Etiopskiej Tamy Wielkiego Odrodzenia przez Etiopię oraz dzielenia się wodami Nilu z Sudanem i Egiptem, które znajdują się w dolnym biegu rzeki; wezwali te trzy kraje do powrotu do wspólnych rozmów i współpracowali z nimi, by znaleźć rozwiązanie wynegocjowane w drodze dyplomatycznej na odpowiednich forach pod auspicjami UA i IGAD, biorąc pod uwagę zainteresowanie Etiopii wytwarzaniem energii wodnej, obawy państw znajdujących się wzdłuż brzegów Nilu dotyczące bezpieczeństwa wodnego, a także przezwyciężenie zagrożeń związanych z jednostronnym podejściem do wykorzystywania wspólnych zasobów środowiskowych; wzięli pod uwagę, że skutki zmiany klimatu stanowią poważne wyzwanie dla Rogu Afryki i wymagają ścisłej współpracy w regionie w zakresie produkcji zrównoważonej energii oraz dzielenia się zasobami oraz dostrzegli, że Europejski Zielony Ład oferuje istotne możliwości współpracy; zapewnili pomoc finansową i techniczną, a także dzielili się innowacyjnymi technologiami, najlepszymi praktykami i wyciągniętymi wnioskami z naszymi afrykańskimi partnerami, aby mogli oni czerpać korzyści z ekologicznej transformacjii układu woda-żywność-energia, oraz zwiększać inwestycje w transformację w regionie, w tym w zintegrowaną infrastrukturę, taką jak ponadnarodowe sieci energetyczne;

h) koordynowali działania z partnerami i organizacjami międzynarodowymi, by zapewnić terminową i wystarczającą pomoc humanitarną i wsparcie dla krajów dotkniętych konfliktami, ekstremalną suszą i innymi klęskami żywiołowymi oraz napaścią Rosji na Ukrainie, która przyczyniła się do gwałtownego wzrostu kosztów żywności i paliwa oraz zakłóciła globalne łańcuchy dostaw; dostrzegli powiązania między kryzysem klimatycznym, pokojem i konfliktami oraz potrzebę budowania pokoju i działań na rzecz dostosowania do klimatu i łagodzenia jego skutków, a także uwzględniali bezpieczeństwo klimatyczne jako główny element każdej kompleksowej strategii regionalnej; objęli przewodnictwo w zwołaniu społeczności darczyńców na wyjątkową konferencję darczyńców na rzecz Rogu Afryki, aby nie dopuścić do ponownego głodu w regionie;

i) uznali pozytywne skutki zaangażowania UE i jej partnerów międzynarodowych w ramach misji i operacji, takich jak operacja Atalanta, misja UE dotycząca budowania zdolności w Somalii oraz program UE na rzecz wspierania regionalnego bezpieczeństwa morskiego, zarówno przez prewencyjne zapobieganie atakom pirackim, jak i zmniejszenie wskaźnika powodzenia takich ataków, a także wyrazili niezadowolenie spowodowane brakiem odnowienia rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2608, co niestety ogranicza dostęp operacji do somalijskich wód terytorialnych; pochwalili pozytywne wyniki osiągnięte już przez misję Unii Europejskiej dotyczącą budowania zdolności w Somalii w dziedzinie egzekwowania prawa przez ludność cywilną i zadbali o to, by misja ta dysponowała środkami i personelem wystarczającymi do skutecznego działania; wezwali państwa członkowskie do okazywania odpowiedniego zaangażowania w ATMIS i unijną misję szkoleniową w Somalii, pod względem zarówno personelu, jak i środków, aby pomóc somalijskim siłom zbrojnym być zdolnymi do wzięcia odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa w państwie, przy pełnym poszanowaniu międzynarodowego prawa humanitarnego i międzynarodowych praw człowieka; podkreślili, że UE musi potwierdzić swoje stanowisko jako wiarygodnego partnera dla Somalii, wspierając ATMIS w ramach zintegrowanego podejścia przyjętego w koordynacji z misjami w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w Somalii, Europejskim Instrumentem na rzecz Pokoju (EPF), operacjami pomocy humanitarnej oraz Instrumentem Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej;

j) wyrazili zaniepokojenie utrzymującą się działalnością radykalnych bojówek islamskich grup terrorystycznych działających w Rogu Afryki i w krajach ościennych, w szczególności Al-Szabab, Al-Kaidy i Daisz, które mają duże zdolności adaptacyjne i potrafią zdobyć trwałe oparcie wśród ludności; wezwali UE i jej państwa członkowskie do skupienia się na rozprzestrzenianiu się dżihadyzmu w regionie oraz do zapewnienia krajom dotkniętym tym zjawiskiem dostosowanej do potrzeb i skutecznej pomocy w przeciwdziałaniu zarówno bezpośrednim skutkom tej ekspansji, jak i złożonym przyczynom źródłowym, które prowadzą do ekstremizmu, radykalizacji, przemocy, terroryzmu i podatności na rekrutację; uznali, że znaczenie i zdolność do działania organizacji terrorystycznych w regionie są dodatkowo wzmacniane przez przepuszczalność granic państwowych, oraz wspierali krajowe i regionalne wysiłki na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa granic; współpracowali z poszczególnymi państwami i organizacjami regionalnymi, przede wszystkim z Wspólnotą Wschodnioafrykańską, IGAD i siłami szybkiego reagowania Afryki Wschodniej, w celu przyjęcia regionalnego podejścia do zwalczania terroryzmu i eliminowania jego przyczyn;

(k) zapewnili dostosowane do potrzeb i ukierunkowane na wnioski wsparcie dla UA, jej regionalnych komponentów i poszczególnych krajów w wysiłkach na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa i stabilności; utrzymali wsparcie udzielane w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej w zakresie polityki budowania zdolności na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju oraz Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, w szczególności operacji Atalanta i misji szkoleniowej UE w Somalii, oraz zapewnili zgodność ze wspólnym stanowiskiem UE w sprawie wywozu broni i pełne poszanowanie praw człowieka i prawa humanitarnego, obowiązków w zakresie oceny ryzyka ex ante, stałego monitorowania dostaw technologii wojskowej do podmiotów z państw trzecich oraz skutecznych przepisów dotyczących przejrzystości, w tym identyfikowalności i właściwego wykorzystania materiałów dostarczanych partnerom w ramach EPF, aby pomóc w budowaniu rozliczalnego, solidnego i wiarygodnego sektora bezpieczeństwa; w pełni wykorzystali potencjał Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w tym zakresie i zapewnić ciągłość w stosunku do poprzedniego Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce pod względem jakości i ilości finansowania prowadzonych przez Afrykę inicjatyw; dopilnowali, aby wszystkie zobowiązania finansowe EPF podjęte z Rogiem Afryki przed zbrodniczą inwazją Rosji na Ukrainę zostały wypełnione; zapewnili finansowanie cywilnych komponentów ATMIS;

Demokracja, prawa człowieka i praworządność

l) w pełni wsparli przemiany demokratyczne, praworządność, budowanie państwowości i otwartą przestrzeń polityczną, odpowiednio dostosowaną do lokalnej specyfiki; wspierali strategie na rzecz procesów pojednania sprzyjających włączeniu społecznemu, w celu ustanowienie wiarygodnych i reprezentatywnych instytucji, które przewidują udział różnych społeczności; angażowali się, zwłaszcza w Somalii, Etiopii i Sudanie, na rzecz zwiększenia wysiłków zmierzających do włączenia niedostatecznie reprezentowanych społeczności i kobiet do polityki na wysokim szczeblu i do organów zarządzających oraz wspierali kraje partnerskie w rozwiązywaniu problemu niezadowolenia i nieufności wobec władz krajowych poprzez środki budowy zaufania; byli gotowi do rozmieszczenia, w razie potrzeby, unijnych misji obserwacji wyborów w celu wspierania procesów wyborczych przed wyborami i w ich trakcie; uznali potencjał dyplomacji parlamentarnej jako narzędzia wspierania dialogu i budowania całościowego partnerstwa między UE, UA i poszczególnymi krajami;

m) prowadzili partnerską współpracę z afrykańskimi odpowiednikami UE i zacieśnili współpracę ze społeczeństwem obywatelskim, by rozpoznawać główne wyzwania i priorytety w regionie, takie jak godność ludzka i prawa człowieka, prawa demokratyczne i podstawowe, wyzwania związane z praworządnością, a także łagodzenie skutków kryzysu zdrowotnego wywołanego pandemią COVID-19, oraz aby zajęli się tymi kwestiami; wezwali władze krajowe do przestrzegania wytycznych w sprawie wolności stowarzyszania się i zgromadzeń, przyjętych przez Afrykańską Komisję Praw Człowieka i Ludów oraz do poszanowania wolności mediów, w tym przez zapewnienie możliwości niezależnego działania środków masowego przekazu; wyrazili zaniepokojenie ciągłym występowaniem przemocy i dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, tożsamość płciową, ekspresję płciową i cechy płciowe; wezwali władze krajowe do uchylenia dyskryminujących przepisów, w tym poprzez przegląd kodeksów karnych; zwiększyli wsparcie dla obrońców praw człowieka w regionie; wykazali się elastycznością w korzystaniu ze wszystkich dostępnych im narzędzi i w pełni wdrożyli wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka, zapewniając utrzymanie wewnętrznych mechanizmów ochrony i koordynując wydawanie wiz osobom pragnącym opuścić kraj; wezwali władze krajowe w regionie do zapewnienia środowiska pracy sprzyjającego społeczeństwu obywatelskiemu, a także do ustanowienia konkretnych środków ustawodawczych w celu uznawania i ochrony obrońców praw człowieka oraz zapobiegania ich nękaniu i arbitralnym zatrzymaniom; uznali związek między korupcją a powszechnym łamaniem praw człowieka oraz umocnili wsparcie UE w walce z korupcją w regionie; zwiększyli skalę dostarczania pomocy ratującej i podtrzymującej życie, aby pomóc ludziom i społecznościom dotkniętym przez suszę, a jednocześnie pracować nad umożliwieniem społecznościom dążenia do samowystarczalności i budowania odporności na przyszłe wstrząsy; wezwali rządy w całym regionie do zapewnienia pracownikom organizacji humanitarnych dostępu do osób potrzebujących pomocy;

n) uwzględnili sprawiedliwość okresu przejściowego w podejściu do zarządzania konfliktami w regionie; nadali priorytet, w ramach unijnego wsparcia dla działań związanych ze sprawiedliwością okresu przejściowego, procesom realizowanym na szczeblu lokalnym i krajowym, a także ekspertom lokalnym i regionalnym; zintensyfikowali współpracę UE z krajami partnerskimi oraz organizacjami międzynarodowymi i regionalnymi, by wspierać zwalczanie bezkarności oraz propagować prawdę, sprawiedliwość, naprawę szkód i gwarancje niepowtórzenia;

o) wezwali rządy, by podjęły działania na rzecz ochrony praw kobiet i dziewcząt do równości, zdrowia, w tym zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych, edukacji oraz umożliwienia im życia wolnego od przemocy i dyskryminacji ze względu na płeć, przy zapewnieniu podejścia uwzględniającego kwestie płci w celu zniwelowania rosnących różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn w czasie kryzysu i konfliktu; pochwalili postępy poczynione w zakresie poprawy dostępu do opieki zdrowotnej w regionie, np. w Kenii i Ugandzie, w szczególności dostępu do ratującego życie leczenia HIV oraz dostępu do innych usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego, a także zwiększenia wsparcia UE na rzecz zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, które są niezbędne do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ i równouprawnienia płci; usprawnili działania przeciwko okaleczaniu żeńskich narządów płciowych we wszystkich działaniach zewnętrznych UE, jak podkreślono w rezolucji Parlamentu Europejskiego z 12 lutego 2020 r., ze szczególnym uwzględnieniem Rogu Afryki, w którym jest najwięcej na świecie przypadków okaleczania żeńskich narządów płciowych, w tym jego najcięższych form; wezwali władze krajowe w Rogu Afryki, by wdrożyły przepisy zakazujące okaleczania żeńskich narządów płciowych i zapewniły przestrzeganie tych przepisów; zintensyfikowali inicjatywy mające na celu zaangażowanie kobiet w politykę, aby zachęcić do lepszego kształtowania polityki oraz pomóc położyć kres okaleczaniu żeńskich narządów płciowych i przymusowym małżeństwom;

Zrównoważony rozwój gospodarczy sprzyjający rozwojowi społecznemu - społeczeństwo

p) zwrócili uwagę na rozwój demograficzny w regionie i uznali rolę młodych ludzi i kobiet w osiąganiu zrównoważonego rozwoju gospodarczego; zwiększyli wsparcie UE w dziedzinie dostępu do edukacji i szkoleń zawodowych oraz podnoszenia i zmiany kwalifikacji osób aktywnych zawodowo, zgodnie z potrzebami rynku pracy; podkreślili, że umocnienie pozycji młodszych pokoleń i kobiet oraz zapewnienie im realnych perspektyw może przynieść wielorakie korzyści całemu regionowi; wsparli budowanie zdolności lokalnej produkcji szczepionek oraz pomogli we wzmacnianiu lokalnych systemów opieki zdrowotnej i reform strukturalnych w sektorze opieki zdrowotnej; wezwali władze krajowe do zapewnienia powszechnego dostępu do opieki zdrowotnej w oparciu o zasady niedyskryminacji i równego traktowania; przyjęli do wiadomości, że terroryzm i dżihadyzm stanowią najpoważniejszą przeszkodę dla wzrostu gospodarczego w całym Rogu Afryki; odnotowali gospodarczą obecność Asz-Szabab w Rogu Afryki, która polega na przemycie węgla drzewnego i wymuszaniu haraczy od rolników, przedsiębiorstw i organizacji pomocowych; zapewnili wsparcie techniczne, aby umocnić pozycję diaspory w Europie w celu zacieśnienia stosunków biznesowych z tym regionem, w szczególności poprzez umożliwienie wysyłania przekazów pieniężnych za pośrednictwem legalnych, przejrzystych i zaufanych kanałów;

q) uznali, że zmiana klimatu ma poważny wpływ na Róg Afryki, z daleko idącymi konsekwencjami dla stabilności tego regionu; zwiększyli skalę wspólnych działań na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi, zwłaszcza w odniesieniu do migracji, adaptacji, odporności i zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi; dzielili się korzyściami płynącymi z Europejskiego Zielonego Ładu, zapisanymi w Europejskim prawie o klimacie, z naszymi partnerami oraz pomogli im przyjąć własną agendę w zakresie transformacji klimatycznej, dzieląc się najlepszymi praktykami i dostosowując inicjatywy UE w tym zakresie do istniejących inicjatyw afrykańskich; zwrócili szczególną uwagę na skutki zmiany klimatu dla bezpieczeństwa ludzi i bezpieczeństwa żywnościowego na świecie oraz na potrzebę prowadzenia przez UE i jej partnerów polityki bezpieczeństwa i obrony odpornej na zmianę klimatu, zgodnie z ambicjami unijnego planu działania dotyczącego zmiany klimatu i obrony, zawartego w Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony; współpracowali z odpowiednikami w Afryce w zakresie przyjmowania nowych i innowacyjnych sposobów pełnego wykorzystania potencjału tego regionu, w tym przez wymianę najlepszych praktyk i przyjęcie nowych technologii dla zrównoważonego rolnictwa, które wzmocniłyby lokalną przedsiębiorczość, z myślą o ostatecznym celu, jakim jest zmniejszenie zależności od przywozu żywności i produktów rolnych oraz pobudzenie zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu; wsparli apele krajów najsłabiej rozwiniętych o zapewnienie specjalnego finansowania strat i szkód związanych z niekorzystnymi skutkami zmiany klimatu; wsparli także odbudowę dotkniętych regionów i ich ożywienie gospodarcze poprzez przyjęcie dodatkowych specjalnych środków na rzecz finansowania odbudowy i ożywienia; rozważyli zachęcenie państw członkowskich do dalszego stosowania w poszczególnych przypadkach ukierunkowanego zawieszenia, redukcji lub umorzenia długu w odniesieniu do krajów najsłabiej rozwiniętych i małych rozwijających się państw wyspiarskich, które są najbardziej narażone, w szczególności w celu przyczynienia się do walki ze zmianami klimatu w kontekście szerszych ram międzynarodowych;

r) promowali koordynację i współpracę z odpowiednimi dyrekcjami generalnymi Komisji w celu zapewnienia, aby przegląd polityki handlowej UE przyczyniał się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego w regionie, w szczególności poprzez zapewnienie pełnej wykonalności rozdziałów umów o wolnym handlu dotyczących handlu i zrównoważonego rozwoju; odnotowali, że konieczne są wysiłki na rzecz zapobiegania naruszeniom praw człowieka i niszczeniu środowiska przez przedsiębiorstwa z siedzibą w UE działające w Rogu Afryki oraz zapewnienie, aby przyszła dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju była odpowiednia do zakładanych celów i przynosiła rzeczywiste postępy w zakresie praw człowieka i środowiska dla społeczności lokalnych; podjęli szczególne starania w celu oceny wszelkich naruszeń związanych z unijnymi strategiami politycznymi, projektami i nakładami finansowymi w regionie oraz w celu zapobiegania takim naruszeniom, w tym przez stworzenie mechanizmu składania skarg przeznaczonego dla osób lub grup, których prawa mogły zostać naruszone w wyniku działań UE w tych państwach; wezwali publiczne instytucje finansowe, w tym Europejski Bank Inwestycyjny, wraz z Komisją, do dopilnowania, by inwestycje UE były zgodne z międzynarodowymi celami w zakresie środowiska i klimatu, w szczególności z porozumieniem paryskim i Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, oraz by wykorzystywać je do kierowania sprawiedliwą transformacją klimatyczną zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu; dopilnowali, aby żadne inwestycje w regionie nie służyły do finansowania sektorów napędzających kryzys klimatyczny, zwłaszcza przemysłu paliw kopalnych;

s) poświęcili szczególnie dużo uwagi szeroko zakrojonym projektom organizowanym na szczeblu lokalnym, zwłaszcza na obszarach najbardziej oddalonych, które to projekty są mniej inwazyjne z punktu widzenia środowiska, ale skuteczniej poprawiają jakość życia ludzi, np. pozasieciowym systemom energii słonecznej, systemom nawadniającym, systemom oczyszczania wody i systemom sanitarnym; dopilnowali także, by inwestycje UE w zrównoważoną energię w Afryce przynosiły korzyści przede wszystkim lokalnej ludności w celu położenia kresu ubóstwu energetycznemu; wezwali UE do pomocy rolnikom w Rogu Afryki w zmniejszeniu zależności od nawozów mineralnych i znalezieniu alternatyw agronomicznych poprzez politykę zewnętrzną i politykę rozwoju, aby przeciwdziałać wpływowi nawozów na klimat i środowisko; wezwali państwa członkowskie do współpracy z Komisją w zakresie priorytetowego traktowania partnerstwa z przedsiębiorstwami krajowymi z krajów najsłabiej rozwiniętych, które stosują zrównoważone i sprzyjające włączeniu społecznemu modele biznesowe;

Migracja

t) podkreślili, że Róg Afryki obejmuje niektóre z głównych krajów pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia znacznych przepływów migracyjnych do innych krajów w regionie, a także do UE; przyjęli holistyczne podejście do migracji, które uwzględnia specyfikę konfliktów i ich kontekst oraz koncentruje się w pierwszej kolejności na człowieku, zgodnie z procesem chartumskim, Globalnym porozumieniem na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji oraz pracą regionalnego ministerialnego forum ds. migracji w Afryce Wschodniej i Rogu Afryki, biorąc pod uwagę różne przyczyny migracji w regionie i niezmiennie trudne sytuacje migrantów, przestrzegając praw migrantów i uchodźców oraz uznając konieczność, normalność i korzyści z migracji cyrkulacyjnej i mobilności lokalnej w szerszym regionie; współpracowali z partnerami UE w celu wznowienia działań procesu chartumskiego i nadania mu nowej formy, która odzwierciedlałaby obecną rzeczywistość i szereg ograniczeń w podróżowaniu; opracowali długoterminowe partnerstwo, które koncentrowałoby się na bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji; wypracowali trwałe rozwiązanie z krajami partnerskimi w Rogu Afryki w celu złagodzenia skutków migracji w kierunku europejskich granic zewnętrznych; wspierali zacieśnioną współpracę w zakresie bezpieczeństwa granic i zwalczania przestępczości transgranicznej, w tym handlu ludźmi oraz nielegalnego handlu bronią i dziedzictwem kulturowym; zagwarantowali, że wszystkie umowy o współpracy migracyjnej i readmisji z regionem będą ściśle zgodne z międzynarodowymi prawami człowieka i prawem dotyczącym uchodźców, w szczególności z Konwencją genewską dotyczącą statusu uchodźców z 1951 r. i protokołem do niej z 1967 r.; zadbali o to, by środki finansowe uruchomione poprzez fundusze powiernicze UE były skoncentrowane na projektach, które w perspektywie długoterminowej mogą przeciwdziałać przyczynom migracji;

u) zapewnili natychmiastową pomoc i długoterminowe wsparcie państwom przyjmującym uchodźców i pomagającym im w celu zapewnienia uchodźcom ochrony; ułatwili przesiedlenie osób wysiedlonych, w tym osób wewnętrznie przesiedlonych; koordynowali wysiłki dyplomatyczne w celu wezwania rządów krajów w regionie zaangażowanych w trwające konflikty, by zaprzestały masowych ataków na ludność cywilną i infrastrukturę cywilną oraz by chroniły ludność cywilną, w tym podjęły wszelkie kroki w celu zapewnienia uchodźcom i osobom wewnętrznie przesiedlonym ochrony i pełnego dostępu do pomocy humanitarnej, w tym żywności, wody i schronienia; zapewnili wsparcie krajom regionu w celu uwzględnienia wysiłków wspierających odpowiednie reformy, które zapewnią lepsze zarządzanie mobilnością pasterzy i poprawią trudną sytuację ekonomiczną w czasie kryzysów, takich jak susze, co pozwoli lepiej kontrolować czynniki przyczyniające się do napięć i konfliktów z udziałem społeczności pasterskich;

Integracja regionalna

v) przyjęli podejście "drużyna Europy" w regionie, współpracując z UA, organizacjami regionalnymi i szerokim spektrum partnerów i podmiotów, w tym z partnerami z sektora prywatnego, wspierając inicjatywy Afrykanów; nadal monitorowali i wspierali inicjatywę na rzecz Rogu Afryki, której UE jest partnerem strategicznym, oraz jej cel, jakim jest gromadzenie kapitału w celu wspierania łączności i otwierania możliwości w regionie, tworzenia miejsc pracy, łagodzenia pojawiających się zagrożeń, wzmacniania odporności i torowania drogi do poprawy stosunków sąsiedzkich;

w) uznali, że bezpieczna i dobrze działająca infrastruktura jest kluczem do spójnego, zrównoważonego i sprawiedliwego rozwoju w regionie; w pełni wykorzystali potencjał sponsorowanych przez UE inicjatyw, których celem jest wzmacnianie integracji i łączności regionalnej; nasilili konsultacje i zwiększyli koordynację z afrykańskimi odpowiednikami przy określaniu, jakie projekty mają być rozwijane w ramach Global Gateway w oparciu o pozytywne rezultaty szóstego szczytu UE-UA; należycie prezentowali Global Gateway jako bardziej ekologiczny, sprawiedliwszy i zrównoważony długoterminowy plan, zwłaszcza w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami zaproponowanymi przez inne podmioty; wspierali te kraje w regionie, które dążą do przystąpienia do Światowej Organizacji Handlu, oraz wspierali wdrażanie Afrykańskiej Kontynentalnej Strefy Wolnego Handlu; wzywa także, aby zapewnili dalsze wsparcie i umacnianie UA, Wspólnoty Wschodnioafrykańskiej i IGAD w celu promowania współpracy gospodarczej, zwiększenia integracji regionalnej oraz wspierania stabilności i dyplomacji; uznali, że perspektywa stabilizacji i zrównoważonego rozwoju Rogu Afryki jest głęboko powiązana z perspektywami sąsiednich regionów; rozważyli opracowanie strategii UE na rzecz Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej;

Wpływ podmiotów trzecich

x) podkreślali swoje zaniepokojenie coraz bardziej powszechnymi i wielopłaszczyznowymi wpływami i rywalizacją podmiotów trzecich, które nie podzielają wartości i celów UE w regionie, w tym Chin i Rosji, które działają z ambicją promowania ściśle dwustronnych interesów; uznali, że coraz większa obecność tych podmiotów w regionie, w szczególności w sferze gospodarczej, energetycznej, bezpieczeństwa - w tym bezpieczeństwa morskiego - i wojskowej, również poprzez kampanie propagandowe i dezinformacyjne mające na celu zwiększenie roli, jaką odgrywają w tym regionie, przy jednoczesnym osłabieniu działań ich konkurentów, w tym UE, zagraża pokojowi regionalnemu, wysiłkom i pomocy na szczeblu europejskim oraz roli UE jako uprzywilejowanego partnera; rozważyli możliwość podjęcia wszelkich stosownych działań, aby przeciwdziałać tym ingerencjom; promowali wsparcie UE poprzez całościowe podejście do regionu, wspieranie współpracy gospodarczej i zapobieganie konfliktom w przeciwieństwie do podejścia podmiotów trzecich, które ma na celu pogłębienie podziałów i eskalację problemów geopolitycznych; zrobili bilans spójnych i wielosektorowych inwestycji Chin w regionie, wraz z oceną ich skutków, w tym zwiększonej zależności państw afrykańskich, z myślą o rozwiązaniu problemu rosnącej obecności Chin i ich wpływów; wezwali władze tureckie, by działały w nurcie polityki UE oraz aby lepiej skoordynowały swe działania z inicjatywami unijnymi, zwłaszcza z misją szkoleniową UE w Somalii, w celu zwiększenia skuteczności i osiągnięcia lepszych wyników w zakresie bezpieczeństwa i stabilności, a tym samym umożliwienia szybkich i rzeczywistych przemian demokratycznych; umocnili koordynację z partnerami afrykańskimi przy określaniu obszarów priorytetowych, na które powinny być przeznaczone instrumenty UE, oraz przeznaczyli wystarczające środki na osiągnięcie tych celów; zapoznali się z sytuacją w zakresie koncentracji wojsk państw trzecich w regionie, w szczególności z zaawansowanymi planami Rosji dotyczącymi budowy bazy marynarki wojennej na wybrzeżu Sudanu na wprost Morza Czerwonego, a także inauguracji chińskiej bazy wojskowej w Dżibuti w 2017 r.; zwrócili szczególną uwagę na coraz szerszą działalność prywatnych firm ochroniarskich, takich jak wspierana przez Rosję grupa Wagnera, która działa w Sudanie, utrudniając przemiany demokratyczne i wykorzystując słabości krajowe kosztem lokalnej ludności, w celu uniknięcia podobnych negatywnych skutków w innych regionach, oraz aby ściśle współpracowali z UA i poszczególnymi krajami Rogu Afryki w celu stworzenia i uruchomienia skutecznego, odpowiedzialnego i niezawodnego aparatu bezpieczeństwa narodowego w każdym kraju; wezwali wszystkie państwa członkowskie UE do ratyfikowania Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu rekrutacji, wykorzystywania, finansowania i szkolenia najemników; ocenili regionalne skutki wojny prowadzonej przez Rosję w Ukrainie;

y) usprawnili strategiczną komunikację poprzez skuteczne i oparte na faktach kampanie informacji publicznych, aby być bardziej obecnym na szczeblu lokalnym i informować o działaniach UE, jej celach i sponsorowanych przez nią inicjatywach w regionie, tak aby zwiększyć widoczność UE i podkreślić cel wytworzenia wartości dodanej dla lokalnych społeczności, zrównoważony rozwój, pokój i bezpieczeństwo oraz wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu, przeciwdziałając jednocześnie dezinformacji i fałszywym narracjom podmiotów trzecich; upoważnili Specjalnego Przedstawiciela UE w Rogu Afryki, by skoncentrował się na działaniach regionalnych oraz zwiększeniu widoczności UE, jej obecności i zaangażowania we wszystkich krajach regionu w celu zacieśnienia relacji; zapewnili większą przejrzystość i widoczność prac Specjalnego Przedstawiciela UE, aby zagwarantować, że priorytetowo potraktuje on rozwiązanie konfliktu, wsparcie w zakresie praw człowieka i demokracji w kontaktach ze swoimi partnerami z regionu oraz że będzie aktywnie współpracował z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, obrońcami praw człowieka i oponentami, którzy mogą być zagrożeni lub przedmiotem ataków ze strony władz lokalnych;

Kwestie związane z poszczególnymi krajami

z) w odniesieniu do następujących kwestii szczegółowych dotyczących krajów Rogu Afryki:

Dżibuti

(i) uznali geostrategiczne znaczenie kraju; odnotowali pozytywny wkład Dżibuti w pokój, bezpieczeństwo i współpracę regionalną w regionie Rogu Afryki, w szczególności przez przyjęcie platformy logistycznej operacji Atalanta oraz obecności wojskowej państw członkowskich UE; zwrócili uwagę na fakt, że projekty budowlane w Dżibuti są w dużej mierze finansowane przez Chiny; inwestycje infrastrukturalne szacuje się na 9,8 mld USD; wyrazili zaniepokojenie z powodu utworzenia w Dżibuti chińskiej bazy morskiej służącej projekcji wojskowej dalekiego zasięgu, a także z powodu przejęcia przez Chiny strategicznego portu Doraleh oraz rosnącego zagranicznego długu publicznego kraju, zaciągniętego w wyniku pożyczek z Chin; zaangażowali się we współpracę z tym krajem, który leży na skrzyżowaniu jednego z najbardziej uczęszczanych szlaków migracyjnych na świecie, w zakresie wspierania jego wysiłków na rzecz przyjmowania uchodźców z regionu oraz w realizację jego globalnych i regionalnych zobowiązań; dzielili się unijną wiedzą fachową i najlepszymi praktykami w zakresie gospodarki wodnej, ponieważ Dżibuti jest jednym z najbardziej suchych krajów na świecie i zmaga się z ekstremalną suszą; wyrazili ubolewanie, że żadne niezależne media nie otrzymały zezwolenia na nadawanie z Dżibuti; wezwali do zapewnienia ochrony źródeł niezależnych mediów dżibutyjskich, które nie mają innego wyboru, jak tylko nadawać i wyrażać swoje poglądy z zagranicy;

Erytrea

(ii) potępili całkowite dostosowanie Erytrei do rosyjskiej narracji i propagandy oraz wyrazili zaniepokojenie faktem, że Erytrea może stać się platformą rosyjskich wpływów w Rogu Afryki; wezwali władze Erytrei, by zaprzestały militarnego zaangażowania w etiopski konflikt domowy, a także aby ułatwiły zawarcie porozumienia pokojowego między etiopskimi władzami federalnymi a Ludowym Frontem Wyzwolenia Tigraju, które obejmowałoby zakończenie ataków rakietowych dokonywanych przez tej front na terytorium Erytrei; wezwali władze Erytrei do podjęcia konkretnych kroków w kierunku bezwarunkowego wewnętrznego pojednania i uwolnienia wszystkich więźniów politycznych, w tym szwedzko-erytrejskiego pisarza i dziennikarza Davida Isaaka, przetrzymywanego od 2001 r.; stale monitorowali sytuację wewnętrzną i rozważyli stopniowe i proporcjonalne zmniejszenie sankcji UE w przypadku namacalnej i obiektywnej poprawy sytuacji;

Etiopia

(iii) wsparli wszystkie dyplomatyczne działania na rzecz zakończenia konfliktu trwającego w Etiopii, która odgrywa ważną rolę w Rogu Afryki, zarówno na szczeblu krajowym, jak i w ramach mediacji w UA, która ogłosi trio mediatorów wysokiego szczebla pod przewodnictwem wysokiego przedstawiciela UA ds. Rogu Afryki Oluseguna Obasanjo, aby nadać pierwszeństwo porozumieniu w sprawie trwałego zawieszenia broni, nieograniczonego dostępu pomocy humanitarnej do wszystkich obszarów oraz natychmiastowego wycofania sił erytrejskich, a także aby ułatwić rozliczalność i pojednanie wewnętrzne; domagali się, aby dialog narodowy był jak najbardziej pluralistyczny, szeroki i przejrzysty oraz aby odbywał się z udziałem przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i partii opozycyjnych, z myślą o osiągnięciu celu tego dialogu, jako prawdziwego katalizatora pojednania; skoordynowali wsparcie między właściwymi instytucjami krajowymi i międzynarodowymi a rządem Etiopii w zakresie wznowienia działalności służby zdrowia, edukacji i innych obiektów i usług publicznych, w tym pomocy dla osób wewnętrznie przesiedlonych i ludności dotkniętej konfliktem; zapoznali się ze sprawozdaniem Amnesty International i Human Rights Watch w sprawie zbrodni przeciwko ludzkości i czystek etnicznych w Tigraju Zachodnim; z zadowoleniem przyjmują powołanie przez Radę Praw Człowieka ONZ międzynarodowej komisji ekspertów ds. praw człowieka w Etiopii (ICHREE) w celu przeprowadzenia szczegółowego i bezstronnego dochodzenia w sprawie zarzutów dotyczących naruszeń i nadużyć popełnionych w Etiopii od 3 listopada 2020 r. przez wszystkie strony konfliktu, działającej jako uzupełnienie etiopskiej międzyresortowej grupy zadaniowej ds. rozliczalności i ustaleń wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego, opublikowanego w sprawozdaniu Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka/Etiopii Komisji Praw Człowieka w listopadzie 2021 r.; wsparli sprawiedliwość okresu przejściowego w celu pociągnięcia do odpowiedzialności sprawców naruszeń praw człowieka za zbrodnie popełnione w czasie konfliktu w Etiopii, w szczególności poprzez umacnianie roli wszystkich zaangażowanych instytucji, takich jak Etiopska Komisja Praw Człowieka, Rada Praw Człowieka ONZ i Międzynarodowy Trybunał Karny; zwrócili uwagę na pewne pozytywne wydarzenia w tym kraju, takie jak rozejm humanitarny z 24 marca 2022 r. oraz uwolnienie niektórych więźniów politycznych, zwiększenie dostępu pomocy humanitarnej podczas rozejmu oraz publiczne zobowiązanie rządu Etiopii i przywódców Tigraju do podjęcia rozmów pokojowych pod egidą UA; uważnie ocenili rozwój sytuacji w Etiopii w celu podjęcia dalszych działań w przypadku pogorszenia się sytuacji; jednocześnie nadal wzywa do pokojowego rozwiązania konfliktu i niezwłocznego rozpoczęcia rozmów pokojowych oraz do zbadania ewentualnej roli UE w procesie mediacji; byli w stanie gotowości do stopniowego przywrócenia wsparcia budżetowego i pomocy UE, jeśli spełnione zostaną określone warunki, takie jak zaprzestanie działań wojennych, pełny i niezakłócony dostęp organizacji humanitarnych do całego terytorium Etiopii, w tym do regionu Tigraj, pociągnięcie do odpowiedzialności sprawców zbrodni popełnionych w czasie konfliktu oraz wycofanie wojsk erytrejskich z kraju;

Kenia

(iv) podkreślili duży potencjał Kenii - jako głównego podmiotu w Rogu Afryki pod względem politycznym i gospodarczym - w zakresie zwiększenia stabilności w regionie oraz konstruktywną rolę tego kraju w zapewnieniu pokoju i bezpieczeństwa; wsparli zobowiązania do odnowionego partnerstwa strategicznego z Kenią; pogłębili stosunki UE-Kenia poprzez wykorzystanie pełnego potencjału dialogu strategicznego między tymi dwoma stronami; z zadowoleniem przyjęli decyzję o wysłaniu unijnej misji obserwacji wyborów na wybory prezydenckie w sierpniu 2022 r.; pochwalili pokojowe rozwiązanie sporu wyborczego po wyborach prezydenckich i zwrócili uwagę na odpowiedzialną rolę, jaką odegrały w tym zakresie kenijskie sądy; wzywają władze kenijskie do właściwej oceny zbliżającego się ostatecznego sprawozdania misji obserwacji wyborów oraz do wyciągnięcia niezbędnych wniosków w celu dalszej reformy i usprawnienia procesów wyborczych w tym kraju; wyrazili uznanie dla Kenii za wysiłki na rzecz współpracy w obliczu wyzwań środowiskowych, w szczególności zatwierdzenie - w Nairobi w marcu 2022 r. podczas Zgromadzenia ONZ ds. Ochrony Środowiska - rezolucji mającej na celu położenie kresu zanieczyszczeniu tworzywami sztucznymi i wypracowanie prawnie wiążącej umowy międzynarodowej do 2024 r.;

Somalia

(v) przypomnieli, że groźna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Somalii jest bardzo niepokojąca oraz że jeśli nie zostanie skutecznie opanowana, może stanowić główny czynnik destabilizacji nie tylko całego Rogu Afryki; z zadowoleniem przyjęli zakończenie wyborów prezydenckich w Somalii i pokojowe przekazanie władzy; wezwali nowo wybranego prezydenta do utworzenia pluralistycznego gabinetu, a nowy rząd do postępów w zakresie kluczowych priorytetów krajowych, w tym do rozwiązania problemu tragicznej sytuacji humanitarnej w tym kraju; rozważyli wznowienie wsparcia ze strony Europy; docenili pozytywne skutki zaangażowania UE w Somalii; podkreślili oczywistą wartość dodaną misji doradczych dla struktur dowodzenia i tym samym zachęcili europejskich uczestników do udziału w operacjach misji szkoleniowych UE; w pełni poparli wysiłki misji ATMIS na rzecz promowania praw człowieka w Somalii oraz wysiłki w zakresie utrzymania pokoju, skierowane przeciwko organizacji Asz-Szabab, która zagraża bezpieczeństwu demokracji i praworządności w tym kraju; współpracowali z UA i instytucjami somalijskimi w zakresie przeglądu mandatu ATMIS, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju instytucjonalnego i zapewnienia wystarczającego wsparcia finansowego za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju; koordynowali wysiłki wraz z UA i IGAD, aby pobudzić proces budowania tożsamości narodowej w Somalii, którego centralnym elementem jest społeczeństwo obywatelskie; zapewnili, by przegląd ATMIS przebiegał równolegle ze stopniowym wzmacnianiem somalijskich sił zbrojnych i cywilnego aparatu bezpieczeństwa, które powinny stać się ostatecznymi gwarantami bezpieczeństwa w kraju; konsultowali się z władzami somalijskimi w celu określenia nowych form współpracy dwustronnej z UE, aby zwiększyć zdolność Somalii do zagwarantowania bezpieczeństwa morskiego i uniknięcia ryzyka ponownego pojawienia się piractwa na jej wodach terytorialnych; wsparli dokładną ocenę wyników oddziałów ATMIS w związku z wysiłkami na rzecz zapobiegania zbrodniom popełnianym przez regularne wojska w Somalii;

Sudan Południowy

(vi) przyjęli do wiadomości przedłużenie mandatu rządu o kolejne dwa lata, ale podkreślili jego obowiązek poczynienia postępów we wdrażaniu porozumienia pokojowego oraz przygotowania się do wolnych i uczciwych wyborów; w pełni wsparli szybkie wdrażanie porozumienia pokojowego w Sudanie Południowym, w szczególności poprzez kluczowe struktury monitorujące, takie jak wspólna komisja monitorowania i oceny oraz mechanizm monitorowania i weryfikacji zawieszenia broni i ustaleń przejściowych dotyczących bezpieczeństwa, w ścisłej współpracy z UA i IGAD; koordynowali i wspierali inne międzynarodowe i regionalne podmioty w Sudanie Południowym, takie jak UA, IGAD i Troika (USA, Zjednoczone Królestwo i Norwegia), w celu dalszego zdecydowanego zaangażowania w wywieranie nacisku na odnowiony tymczasowy rząd jedności narodowej, aby kontynuował on wdrażanie Odnowionego porozumienia w sprawie rozwiązania konfliktu w Sudanie Południowym, w szczególności jego zadań sprzed okresu przejściowego, w tym reprezentacji kobiet, jak wyszczególniono w porozumieniu;

Sudan

(vii) ponownie potępili wojskowy zamach stanu z października 2021 r. i przemoc, której dopuszczono się w jego następstwie; koordynowali działania z innymi podmiotami w regionie w celu wywarcia presji na wojsko, aby określiło jasny harmonogram przywrócenia rządów cywilnych, co doprowadzi do jak najszybszego przeprowadzenia uczciwych, otwartych i przejrzystych wyborów powszechnych; przyjęli do wiadomości zadeklarowany przez wojsko zamiar przekazania władzy władzom cywilnym oraz wezwali do przeprowadzenia tej transformacji bez zbędnej zwłoki; wezwali cywilne władze polityczne, by zwiększyły koordynację i współpracę w celu przedstawienia jasnych planów zapewnienia pokojowych przemian; podkreślił, że potrzebne jest szybkie rozwiązanie, ponieważ wszelkie dalsze opóźnienia doprowadziłyby do pogorszenia sytuacji gospodarczej i humanitarnej w całym kraju oraz do zwiększenia i tak już ogromnych problemów, przed którymi stoi ludność Sudanu; wsparli społeczeństwo obywatelskie i działaczy w tym kraju oraz domagali się uwolnienia zatrzymanych działaczy pokojowych i więźniów politycznych; ponowili zdecydowane poparcie dla bieżących wysiłków w ramach mechanizmu trójstronnego, aby pomóc w pogodzeniu różnic między sudańskimi partiami i inicjatywami, ułatwić przywrócenie przejścia do demokracji i przetrzeć szlak ku transformacji obywatelskiej i demokratycznej; podkreślili, że należy rozpocząć proces sprawiedliwości okresu przejściowego, aby postawić przed sądem sprawców naruszeń praw człowieka i stworzyć podstawy pojednania narodowego; zintensyfikowali działania UE w terenie w zakresie pomocy humanitarnej i bezpośredniego wsparcia dla ludności, poprawiając warunki życia społeczności lokalnych, a jednocześnie ograniczając narażenie na wpływy Rosji i Chin; wyrazili głębokie zaniepokojenie planowanym utworzeniem rosyjskiej bazy marynarki wojennej w Port Sudan, co miałoby negatywny wpływ na pokój i bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym;

Uganda

(viii) uznali ważną rolę, jaką Uganda odegrała w procesie mediacji, który doprowadził do zawarcia porozumienia pokojowego w Sudanie Południowym; z zadowoleniem przyjęli wkład ugandyjskich sił zbrojnych w ATMIS i koordynowali z tym krajem działania dotyczące przyszłości misji; poparli nowy plan parafialny i inne wysiłki na rzecz walki z ubóstwem poprzez podejście oddolne; wyrazili ubolewanie z powodu warunków, w jakich przeprowadzono wybory prezydenckie w styczniu 2021 r., i wzywa władze Ugandy, by promowały otwartą przestrzeń polityczną, która może doprowadzić do uczciwych i przejrzystych wyborów, a także by powstrzymały się od ograniczania dostępu do mediów i mediów społecznościowych; podkreślili fakt, że prawo ludów tubylczych i społeczności lokalnych do dobrowolnej i uprzedniej świadomej zgody jest zapisane w prawie międzynarodowym, i wezwali ugandyjskie władze krajowe do przestrzegania wszystkich podstawowych praw człowieka przy każdej okazji; wyrazili w związku z tym zaniepokojenie poważnymi naruszeniami praw człowieka zgłoszonymi w ramach projektu gazociągu ropy naftowej Afryki Wschodniej, a także związanym z tym ryzykiem nieodwracalnych szkód dla środowiska i klimatu; wezwali UE do pilnego przyjęcia dyrektywy w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju w celu pociągnięcia europejskich przedsiębiorstw do odpowiedzialności, jeżeli ich działalność jest związana z takimi naruszeniami;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, oraz - do wiadomości - Unii Afrykańskiej, Międzynarodowemu Organowi ds. Rozwoju i ONZ.

1 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 24.
2 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 80.
3 Dz.U. C 224 z 8.6.2022, s. 99.
4 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 114.
5 Dz.U. C 336 z 2.9.2022, s. 14.
6 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 132.
7 Dz.U. C 132 z 24.3.2022, s. 205.
8 Dz.U. C 465 z 17.11.2021, s. 154.
9 Dz.U. C 202 z 28.5.2021, s. 54.
10 Dz.U. C 395 z 29.9.2021, s. 50.
11 Dz.U. C 50 z 9.2.2018, s. 57.
12 Dz.U. C 307 z 30.8.2018, s. 92.
13 Dz.U. C 76 z 28.2.2018, s. 35.
14 Dz.U. C 294 z 23.7.2021, s. 8.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.132.115

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 5 października 2022 r. dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie Rogu Afryki (2021/2206(INI))
Data aktu: 05/10/2022
Data ogłoszenia: 14/04/2023