united kingdom
ukraine

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Sąd Najwyższy Norwegii w dniu 7 czerwca 2023 r. w postępowaniu karnym przeciwko LDL (Sprawa E-5/23)

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Sąd Najwyższy Norwegii w dniu 7 czerwca 2023 r. w postępowaniu karnym przeciwko LDL
(Sprawa E-5/23)

(C/2023/1315)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2023 r.)

W dniu 7 czerwca 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek z dnia 7 czerwca 2023 r., w którym Sąd Najwyższy Norwegii (Norges H0yesterett) zwraca się do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej w postępowaniu karnym przeciwko LDL:

1. Na podstawie przekazanych informacji o stanie faktycznym w sprawie [jak określono we wniosku], w świetle których przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/38/WE 1  należy w przedmiotowej sprawie zbadać kwestie związane z ograniczeniami?

2. Jeżeli LDL po powrocie do Norwegii mógł powoływać się na prawa przysługujące mu na mocy art. 4, 5, 6 lub 7 dyrektywy 2004/38/WE, czy szersze prawo do przekroczenia granicy i do pobytu w Norwegii bez ograniczeń wynika z jego prawa do swobodnego przemieszczania się jako pracownika na podstawie art. 28 głównej części Porozumienia EOG, czy z prawa do podróżowania do Szwecji w celu skorzystania z usług na mocy art. 36 głównej części Porozumienia EOG?

3. Jeżeli szersze prawo wjazdu wynika z postanowień dotyczących swobody przemieszczania się zawartych w głównej części Porozumienia EOG (por. pytanie 2) i jeżeli podróż LDL do Szwecji sama w sobie również wchodziła w zakres korzystania przez niego z prawa do podróżowania w celu skorzystania z usług, to czy ograniczenie swobody świadczenia usług jest włączone w kwestię tego, czy ograniczenie jego swobodnego przemieszczania się jako pracownika może być uzasadnione?

4. Czy rozdział VI dyrektywy 2004/38/WE zezwala na wprowadzenie ograniczeń praw wynikających z tej dyrektywy w celu ochrony zdrowia publicznego, w formie przepisów ogólnych, czy też możliwość taka jest ograniczona do indywidualnych środków opartych na względach ryzyka zakażenia w odniesieniu do danego podróżnego?

5. Zważywszy na fakt, że organy mają swobodę w określaniu stopnia ochrony, i przy założeniu, że prawo EOG nie wykluczałoby przyjęcia jeszcze dalej posuniętych środków, takich jak całkowite lub częściowe zamknięcie granic czy też decyzja o zobowiązaniu wszystkich podróżnych do poddania się kwarantannie w hotelu kwarantannowym, jakie konsekwencje ma to dla oceny pod kątem prawa EOG odpowiedniości wybranego systemu, w którym tylko niektóry grupy osób musiały się udawać do hotelu kwarantannowego?

6. Jakie znaczenie dla oceny tego, czy środek jest konsekwentnie wdrażany, a zatem odpowiedni, ma fakt, że system hoteli kwarantannowych opierał się na priorytetach (i był częścią ogólnej strategii zwalczania chorób zakaźnych, która również opierała się na priorytetach) co do tego, które grupy w interesie całego społeczeństwa powinny być traktowane priorytetowo w kontekście parametrów ogólnego obciążenia związanego z zakażeniem, które to obciążenie władze uznawały wówczas za dopuszczalne?

7. W redagowaniu przepisów w sytuacji pandemii, takich jak podnoszone w bieżącej sprawie, jaką wagę można przywiązywać do potrzeby wprowadzenia ogólnych i prostych przepisów, które mogą być łatwo zrozumiane i stosowane przez podmioty, których one dotyczą, oraz łatwo zarządzane i kontrolowane przez organy, zob. C-110/05 Komisja przeciwko Włochom, pkt 67?

8. Czy w analizie wykonalności i kontroli, a tym samym zgodności z prawem celów środka, w ramach oceny zasadności środka, należy uwzględnić fakt, że system kwarantanny w hotelach mógł potencjalnie mieć skutek odstraszający dla osób zamierzających podróżować za granicę, co skutkowało obniżeniem ogólnej presji związanej z poziomem zakażenia?

9. Jeżeli zastosowanie w bieżącej sprawie mają indywidualne zabezpieczenia mające dać pewność prawa na podstawie art. 30 i 31 dyrektywy 2004/38/WE, które potencjalnie nie zostały dotrzymane, jakie ma to konsekwencje dla oceny zgodności z prawem ograniczeń?

10. W ramach oceny, czy środek jest proporcjonalny na podstawie art. 27 i 29 dyrektywy 2004/38/WE, i ewentualnie również na podstawie głównej części Porozumienia EOG, czy w bieżącej sprawie występuje wymóg proporcjonalności w wąskim znaczeniu tego terminu (stricto sensu)?

11. Jeżeli odpowiedź na pytanie 10 jest twierdząca, jaka może być treść prawna i przedmiot prawny, które należałoby zbadać w przypadku oceny spełnienia takiego wymogu w bieżącej sprawie?

1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 77.

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1315

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Sąd Najwyższy Norwegii w dniu 7 czerwca 2023 r. w postępowaniu karnym przeciwko LDL (Sprawa E-5/23)
Data aktu: 30/11/2023
Data ogłoszenia: 30/11/2023