Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Sąd Najwyższy Norwegii w dniu 7 czerwca 2023 r. w postępowaniu karnym przeciwko LDL (Sprawa E-5/23)

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Sąd Najwyższy Norwegii w dniu 7 czerwca 2023 r. w postępowaniu karnym przeciwko LDL
(Sprawa E-5/23)

(C/2023/1315)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2023 r.)

W dniu 7 czerwca 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek z dnia 7 czerwca 2023 r., w którym Sąd Najwyższy Norwegii (Norges H0yesterett) zwraca się do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej w postępowaniu karnym przeciwko LDL:

1. Na podstawie przekazanych informacji o stanie faktycznym w sprawie [jak określono we wniosku], w świetle których przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/38/WE 1  należy w przedmiotowej sprawie zbadać kwestie związane z ograniczeniami?

2. Jeżeli LDL po powrocie do Norwegii mógł powoływać się na prawa przysługujące mu na mocy art. 4, 5, 6 lub 7 dyrektywy 2004/38/WE, czy szersze prawo do przekroczenia granicy i do pobytu w Norwegii bez ograniczeń wynika z jego prawa do swobodnego przemieszczania się jako pracownika na podstawie art. 28 głównej części Porozumienia EOG, czy z prawa do podróżowania do Szwecji w celu skorzystania z usług na mocy art. 36 głównej części Porozumienia EOG?

3. Jeżeli szersze prawo wjazdu wynika z postanowień dotyczących swobody przemieszczania się zawartych w głównej części Porozumienia EOG (por. pytanie 2) i jeżeli podróż LDL do Szwecji sama w sobie również wchodziła w zakres korzystania przez niego z prawa do podróżowania w celu skorzystania z usług, to czy ograniczenie swobody świadczenia usług jest włączone w kwestię tego, czy ograniczenie jego swobodnego przemieszczania się jako pracownika może być uzasadnione?

4. Czy rozdział VI dyrektywy 2004/38/WE zezwala na wprowadzenie ograniczeń praw wynikających z tej dyrektywy w celu ochrony zdrowia publicznego, w formie przepisów ogólnych, czy też możliwość taka jest ograniczona do indywidualnych środków opartych na względach ryzyka zakażenia w odniesieniu do danego podróżnego?

5. Zważywszy na fakt, że organy mają swobodę w określaniu stopnia ochrony, i przy założeniu, że prawo EOG nie wykluczałoby przyjęcia jeszcze dalej posuniętych środków, takich jak całkowite lub częściowe zamknięcie granic czy też decyzja o zobowiązaniu wszystkich podróżnych do poddania się kwarantannie w hotelu kwarantannowym, jakie konsekwencje ma to dla oceny pod kątem prawa EOG odpowiedniości wybranego systemu, w którym tylko niektóry grupy osób musiały się udawać do hotelu kwarantannowego?

6. Jakie znaczenie dla oceny tego, czy środek jest konsekwentnie wdrażany, a zatem odpowiedni, ma fakt, że system hoteli kwarantannowych opierał się na priorytetach (i był częścią ogólnej strategii zwalczania chorób zakaźnych, która również opierała się na priorytetach) co do tego, które grupy w interesie całego społeczeństwa powinny być traktowane priorytetowo w kontekście parametrów ogólnego obciążenia związanego z zakażeniem, które to obciążenie władze uznawały wówczas za dopuszczalne?

7. W redagowaniu przepisów w sytuacji pandemii, takich jak podnoszone w bieżącej sprawie, jaką wagę można przywiązywać do potrzeby wprowadzenia ogólnych i prostych przepisów, które mogą być łatwo zrozumiane i stosowane przez podmioty, których one dotyczą, oraz łatwo zarządzane i kontrolowane przez organy, zob. C-110/05 Komisja przeciwko Włochom, pkt 67?

8. Czy w analizie wykonalności i kontroli, a tym samym zgodności z prawem celów środka, w ramach oceny zasadności środka, należy uwzględnić fakt, że system kwarantanny w hotelach mógł potencjalnie mieć skutek odstraszający dla osób zamierzających podróżować za granicę, co skutkowało obniżeniem ogólnej presji związanej z poziomem zakażenia?

9. Jeżeli zastosowanie w bieżącej sprawie mają indywidualne zabezpieczenia mające dać pewność prawa na podstawie art. 30 i 31 dyrektywy 2004/38/WE, które potencjalnie nie zostały dotrzymane, jakie ma to konsekwencje dla oceny zgodności z prawem ograniczeń?

10. W ramach oceny, czy środek jest proporcjonalny na podstawie art. 27 i 29 dyrektywy 2004/38/WE, i ewentualnie również na podstawie głównej części Porozumienia EOG, czy w bieżącej sprawie występuje wymóg proporcjonalności w wąskim znaczeniu tego terminu (stricto sensu)?

11. Jeżeli odpowiedź na pytanie 10 jest twierdząca, jaka może być treść prawna i przedmiot prawny, które należałoby zbadać w przypadku oceny spełnienia takiego wymogu w bieżącej sprawie?

1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 77.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1315

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Sąd Najwyższy Norwegii w dniu 7 czerwca 2023 r. w postępowaniu karnym przeciwko LDL (Sprawa E-5/23)
Data aktu: 30/11/2023
Data ogłoszenia: 30/11/2023