COM/2023/20092
(2023/C 130 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2023 r.)
Kim jesteśmy?
Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe (EU-Rail) powstało na mocy rozporządzenia Rady (UE) 2021/2085 ustanawiającego wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" 1 . Rozporządzenie weszło w życie 30 listopada 2021 r., uchylając m.in. rozporządzenie (UE) nr 642/2014 2 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail. Tym samym Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe zastąpiło Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail.
EU-Rail jest partnerstwem publiczno-prywatnym w sektorze kolejowym, ustanowionym na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Celem EU-Rail jest stworzenie zintegrowanej europejskiej sieci kolejowej o wysokiej przepustowości przez usunięcie barier dla interoperacyjności, zapewnienie rozwiązań umożliwiających pełną integrację obejmującą zarządzanie ruchem, pojazdy, infrastrukturę i usługi oraz przez przyspieszenie przyjmowania i wdrażania innowacji za pomocą finansowanych projektów. Powinno ono wykorzystać ogromny potencjał transformacji cyfrowej i automatyzacji w celu obniżenia kosztów kolei, zwiększenia jej zdolności oraz poprawy jej elastyczności i niezawodności, a także powinno bazować na solidnej referencyjnej architekturze funkcjonalnej systemu wspólnej dla całego sektora, w koordynacji z Agencją Kolejową Unii Europejskiej.
W oparciu o postępy w automatyzacji i cyfryzacji EU-Rail ma na celu przyspieszenie badań, opracowywanie i wdrażanie operacyjnych i technologicznych rozwiązań o innowacyjnym charakterze, aby doprowadzić do radykalnej transformacji systemu kolejowego i pomóc osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu.
Maksymalny wkład finansowy Unii Europejskiej na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia wynosi 600 000 000 EUR i jest przewidziany na lata 2021-2027, przy czym projekt będzie nadal realizowany przez kolejne cztery lata po tym okresie.
Na potrzeby Wspólnego Przedsięwzięcia zatrudnionych jest łącznie 29 pracowników, którzy tworzą zespoły odpowiadające za zarządzanie finansowe i administrację, zarządzanie programami i projektami oraz realizację Filaru Systemowego.
Co oferujemy?
Stanowisko dyrektora wykonawczego Wspólnego Przedsięwzięcia.
Dyrektor wykonawczy pełni obowiązki dyrektora generalnego odpowiedzialnego za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem zgodnie z decyzjami rady zarządzającej. Dyrektor wykonawczy przekazuje radzie zarządzającej wszelkie informacje niezbędne do sprawowania jej funkcji. Bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji instytucji Unii i rady zarządzającej dyrektor wykonawczy nie zwraca się o instrukcje ani ich nie przyjmuje od żadnego rządu ani organu.
Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Wspólnego Przedsięwzięcia. Dyrektor wykonawczy odpowiada przed radą zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia.
Dyrektor wykonawczy wykonuje budżet Wspólnego Przedsięwzięcia i zapewnia koordynację między poszczególnymi organami i służbami Wspólnego Przedsięwzięcia.
Dyrektor wykonawczy odpowiada za opracowanie i realizację programu prac Wspólnego Przedsięwzięcia, aby zapewnić osiągnięcie określonych powyżej celów, a jednocześnie odpowiednio uwzględnić różne interesy członków. Dyrektor wykonawczy odgrywa wiodącą rolę w informowaniu wszystkich zainteresowanych stron o bieżących pracach prowadzonych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia.
Bardziej szczegółowy opis zadań dyrektora wykonawczego można znaleźć w art. 19 rozporządzenia Rady (UE) 2021/2085.
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Umiejętności zarządzania
- bardzo dobre zdolności przywódcze, umiejętność kierowania ważną organizacją, zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania operacyjnego, w dynamicznym i zmieniającym się środowisku naukowym i operacyjnym,
- udokumentowane zdolności i dobre wyniki w zakresie zarządzania zasobami finansowymi i ludzkimi w dużej organizacji oraz kierowania nimi w kontekście krajowym, europejskim lub międzynarodowym,
- ugruntowane doświadczenie w prowadzeniu negocjacji w środowisku międzynarodowym,
- doświadczenie w zarządzaniu zdobyte w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku będzie dodatkowym atutem.
Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie
- bardzo dobra znajomość instytucji Unii Europejskiej, ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań,
- szeroka wiedza lub bogate doświadczenie w zakresie unijnej polityki transportu kolejowego,
- dodatkowym atutem będzie dobra znajomość działań badawczo-rozwojowych w dziedzinie badań naukowych i innowacji związanych z koleją lub transportem na poziomie krajowym, międzynarodowym lub europejskim,
- dodatkowym atutem będzie również doświadczenie nabyte w krajowej, europejskiej lub międzynarodowej administracji publicznej.
Cechy osobiste
- umiejętność skutecznej i płynnej komunikacji w przejrzysty i otwarty sposób z podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi, w tym z prasą, społeczeństwem, władzami europejskimi, międzynarodowymi, krajowymi i lokalnymi, organizacjami międzynarodowymi, a także zdolność reprezentowania Wspólnego Przedsięwzięcia na forach zewnętrznych,
- doskonałe umiejętności interpersonalne oraz umiejętność utrzymania skutecznych stosunków roboczych z instytucjami UE oraz właściwymi organami państw członkowskich w celu zapewnienia należytego funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia,
- umiejętność rozpowszechniania zasad przewodnich Wspólnego Przedsięwzięcia, takich jak otwartość, przejrzystość, niezależność i doskonałość naukowa.
Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie następujących wymogów formalnych, które muszą zostać spełnione przed upływem terminu składania zgłoszeń:
- Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat powinien mieć:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 3 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej pięć lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności Wspólnego Przedsięwzięcia.
- Doświadczenie w zarządzaniu: kandydat musi mieć przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, zdobytego na wyższym stanowisku kierowniczym 4 w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.
- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 5 oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.
- Limit wieku: kandydat musi być w stanie - na dzień upływu terminu składania zgłoszeń - sprawować powierzoną funkcję przez całą czteroletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 6 ).
Procedura naboru i powołanie
Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez radę zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia z listy kandydatów przygotowanej przez Komisję Europejską.
W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 7 ).
W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną, która zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2085 będzie składać się z przedstawicieli wyznaczonych przez każdą kategorię członków Wspólnego Przedsięwzięcia innych niż Unia 8 oraz jednego obserwatora wyznaczonego przez radę zarządzającą.
Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.
Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.
Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego.
Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki ze Wspólnym Przedsięwzięciem.
Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę optymalnie co najmniej trzech najbardziej odpowiednich kandydatów, którą przekaże radzie zarządzającej Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego. Rada zarządzająca może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła dyrektora wykonawczego z listy kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na liście nie gwarantuje zatrudnienia.
Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Od kandydatów można również wymagać złożenia oświadczenia przed właściwą komisją lub komisjami Parlamentu Europejskiego.
Wybrany kandydat powinien mieć ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego oznacza decyzję administracyjną wydawaną w postępowaniu sprawdzającym prowadzonym przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza o możliwości dopuszczenia danej osoby do określonych kategorii informacji niejawnych. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).
Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.
Polityka równych szans
Komisja oraz Wspólne Przedsięwzięcie dążą do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania do końca obecnej kadencji, oraz stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 9 , zachęcając do zgłoszeń kandydatur, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.
Różnorodność i włączenie społeczne
Wspólne Przedsięwzięcie dostrzega, że właściwa równowaga między pracą a życiem prywatnym jest ważnym czynnikiem motywacyjnym dla wielu osób i że coraz częściej oczekuje się, by elastyczna organizacja pracy była częścią nowoczesnego środowiska pracy. Jako pracodawca Wspólne Przedsięwzięcie jest zobowiązane do zapewnienia równości płci i zapobiegania dyskryminacji z jakichkolwiek względów. Wspólne Przedsięwzięcie zachęca do zgłaszania się wszystkie osoby z odpowiednimi kwalifikacjami z różnorodnych środowisk, o dowolnym stopniu sprawności i z dowolnego obszaru geograficznego państw członkowskich UE. Aby promować równouprawnienie płci, Wspólne Przedsięwzięcie zachęca do składania wniosków szczególnie kobiety. Podczas procedury rekrutacyjnej osobom z niepełnosprawnościami zaoferowana zostanie stosowna pomoc.
Warunki zatrudnienia
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14. W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.
Wybrany kandydat zostanie mianowany na początkowy okres czterech lat, który może zostać przedłużony o nie więcej niż trzy lata, zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie.
Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
Miejscem zatrudnienia jest Bruksela, Belgia.
Ważne informacje dla kandydatów
Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić kogokolwiek o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.
Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Przed objęciem funkcji dyrektor wykonawczy ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymogów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie na poniższej stronie internetowej oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/
Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Zostanie on wykorzystany do potwierdzenia rejestracji, a także do przekazywania informacji na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu złożenia zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 11 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.
W interesie kandydata leży upewnienie się, że informacje zawarte w zgłoszeniu są dokładne, szczegółowe i prawdziwe.
Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.
Zgłoszenia wysłane pocztą elektroniczną nie będą rozpatrywane. Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres:
HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa 15 maja 2023 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.130A.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego (k/m) (Zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2023/20092 |
Data aktu: | 14/04/2023 |
Data ogłoszenia: | 14/04/2023 |