Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2022 r. w sprawie nowego europejskiego Bauhausu (2021/2255(INI))

P9_TA(2022)0319
Nowy europejski Bauhaus Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2022 r. w sprawie nowego europejskiego Bauhausu (2021/2255(INI))
(2023/C 125/04)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i cele zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, w szczególności cel nr 4 "Dobra jakość edukacji", cel nr 11 "Zrównoważone miasta i społeczności" oraz cel nr 13 "Działania w dziedzinie klimatu",

- uwzględniając sprawozdanie Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu z 4 kwietnia 2022 r. zatytułowane "Climate change 2022: Mitigation of Climate Change" [Zmiana klimatu 2022: łagodzenie zmiany klimatu],

- uwzględniając porozumienie przyjęte podczas 21. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP21) w Paryżu 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie),

- uwzględniając komunikat Komisji z 15 września 2021 r. zatytułowany "Nowy europejski Bauhaus: piękno, zrównoważoność, wspólnota" (COM(2021)0573),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 czerwca 2016 r. zatytułowany "Nowy europejski program na rzecz umiejętności - Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" (COM(2016)0381),

- uwzględniając komunikat Komisji z 22 maja 2018 r. zatytułowany "Nowy europejski program na rzecz kultury" (COM(2018)0267),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 października 2020 r. zatytułowany "Fala renowacji na potrzeby Europy - ekologizacja budynków, tworzenie miejsc pracy, poprawa jakości życia" (COM(2020)0662),

- uwzględniając komunikat Komisji z 30 czerwca 2021 r. zatytułowany "Długoterminowa wizja dla obszarów wiejskich UE - W kierunku silniejszych, lepiej skomunikowanych, odpornych i zamożnych obszarów wiejskich do 2040 r." (COM(2021)0345),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 lipca 2021 r. zatytułowany "»Gotowi na 55«: osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej" (COM(2021)0550),

- uwzględniając komunikat Komisji z 8 marca 2022 r. pt. "REPowerEU: Wspólne europejskie działania w kierunku bezpiecznej i zrównoważonej energii po przystępnej cenie" (COM(2022)0108),

- uwzględniając konkluzje Rady z 30 listopada 2021 r. w sprawie kultury, wysokiej jakości architektury i środowiska zbudowanego jako kluczowych elementów inicjatywy "nowy europejski Bauhaus" 1 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z 15 listopada 2018 r. w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2019-2022 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2021 r. w sprawie sytuacji artystów i odbudowy życia kulturalnego w UE 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 8 marca 2022 r. w sprawie roli kultury, edukacji, mediów i sportu w walce z rasizmem 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 września 2020 r. w sprawie odbudowy życia kulturalnego w Europie 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 września 2020 r. w sprawie maksymalizacji potencjału w zakresie efektywności energetycznej zasobów budowlanych w UE 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 grudnia 2020 r. w sprawie strategii UE w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 stycznia 2021 r. w sprawie zapewnienia długotrwałych efektów politycznych Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 listopada 2021 r. w sprawie Europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście 9 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 marca 2021 r. w sprawie polityki spójności i regionalnych strategii środowiskowych w walce ze zmianą klimatu 10 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie 11  (rozporządzenie w sprawie programu "Horyzont Europa"),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/783 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 12 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności 13 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) 14 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" 15 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu 16 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/818 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2021-2027) 17 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/888 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Europejski Korpus Solidarności" 18 ,

- uwzględniając dokument "New Leipzig Charter - The transformative power of cities for the common good" ["Nowa karta lipska - transformacyjna siła miast dla wspólnego dobra"], przyjęty 30 listopada 2020 r. podczas nieformalnego posiedzenia ministerialnego w sprawie obszarów miejskich,

- uwzględniając sprawozdanie grupy roboczej ds. otwartej metody koordynacji, skupiającej ekspertów wyznaczonych przez państwa członkowskie, z 6 października 2021 r., zatytułowane "Towards a Shared Culture of Architecture: investing in a high-quality living environment for everyone" ["W stronę wspólnej kultury architektury: inwestycje w środowisko życia wysokiej jakości dla wszystkich"],

- uwzględniając deklarację z Davos przyjętą 22 stycznia 2018 r. przez Konferencję Ministrów Kultury, zatytułowaną "Ku wysokiej jakości Baukultur dla Europy", jak również opracowany następnie system jakości Baukultur z Davos "Osiem kryteriów wysokiej jakości Baukultur",

- uwzględniając sprawozdanie końcowe komisji rządu Zjednoczonego Królestwa "Building Better, Building Beautiful" [Budować lepiej, budować pięknie] z 30 stycznia 2020 r., zatytułowane "Living with beauty" [Mieszkać pięknie],

- uwzględniając art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności art. 17 "Prawo własności", art. 18 "Prawo do azylu", art. 19 "Ochrona w przypadku usunięcia z terytorium państwa, wydalenia lub ekstradycji", art. 26 "Integracja osób niepełnosprawnych", art. 34 "Zabezpieczenie społeczne i pomoc społeczna", art. 36 "Dostęp do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym" i art. 37 "Ochrona środowiska",

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych, w szczególności rozdział III "Ochrona socjalna i integracja społeczna", zasady nr 19 "Mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych" i nr 20 "Dostęp do podstawowych usług",

- uwzględniając prace Wspólnego Centrum Badawczego Komisji nad nowym europejskim Bauhausem,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinie Komisji Rozwoju Regionalnego, Komisji Budżetowej oraz Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając wspólne sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz Komisji Kultury i Edukacji (A9-0213/2022),

A. mając na uwadze, że Europa stoi obecnie w obliczu transformacji ekologicznej, cyfrowej i społecznej, którą przyspieszają gospodarcze i społeczne skutki pandemii COVID-19; mając na uwadze, że sytuacja geopolityczna Europy zmienia się w wyniku rosyjskiej napaści na Ukrainę; mając na uwadze, że nasilają się populizm, ekstremizm i nastroje antyeuropejskie;

B. mając na uwadze, że UE reaguje na wyzwania w postaci degradacji środowiska, zmiany klimatu i postępującego niedoboru zasobów naturalnych, wymagające dalekosiężnych i ambitnych działań politycznych, by zrealizować Europejski Zielony Ład, będący siłą napędową dążenia do odnowy i innowacji w granicach możliwości naszej planety; mając na uwadze, że nowy europejski Bauhaus, będący "duszą" Europejskiego Zielonego Ładu, ma zaspokajać potrzeby przestrzenne i środowiskowe Europy międzydyscyplinarnie, estetycznie, w sposób zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu;

C. mając na uwadze, że przejście do 2050 r. na gospodarkę neutralną dla klimatu jest zarówno wielką szansą, jak i wyzwaniem dla Unii, jej państw członkowskich i przedsiębiorstw z każdego sektora; mając na uwadze, że nowy europejski Bauhaus wymaga zreinterpretowania pierwotnego Bauhausu w świetle kryzysu klimatycznego, wojny, pandemii i klęsk żywiołowych, gdyż wszystkie one pogłębiają nierówności społeczne;

D. mając na uwadze, że kultura i wolność sztuki znacznie przyczyniają się do dynamiki społeczeństwa, gdyż pozwalają nam lepiej żyć razem, budować demokratyczne, integracyjne i wolne społeczeństwa oraz odzyskać poczucie wspólnej tożsamości i przynależności; mając na uwadze, że każdy powinien mieć prawo dostępu do kultury i uczestniczenia w niej; mając na uwadze, że kultura ma również zasadnicze znaczenie w analizie złożonych wyzwań społecznych, a obiekty kultury to kluczowe miejsca wolności słowa i debaty;

E. mając na uwadze, że kultura to dla UE sektor strategiczny, pomagający stymulować gospodarkę dzięki znacznemu wkładowi w PKB i zatrudnienie oraz pośredniemu wkładowi w inne sektory i gałęzie przemysłu; mając na uwadze, że sektor kultury i sektor kreatywny należą do obszarów najbardziej dotkniętych pandemią i odbudowujących się wolniej niż reszta gospodarki UE, dlatego trzeba je dalej promować i wspierać; mając na uwadze, że nowy europejski Bauhaus może pozwolić na dalsze inwestycje w tym sektorze i włączyć różne podmioty w ich realizację w terenie;

F. mając na uwadze, że architektura, planowanie przestrzenne i urbanistyka, mobilność, projektowanie, sztuka, socjologia i inżyniera uzupełniają się wzajemnie i mają zasadnicze znaczenie dla tworzenia integracyjnego, zrównoważonego i pięknego społeczeństwa; mając na uwadze, że w sektory te - odgrywające kluczową rolę we wspieraniu badań naukowych i innowacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, zrównoważonej kultury budowlanej oraz innowacyjnych, racjonalnie wykorzystujących przestrzeń rozwiązań zgodnych z zasadami transformacji ekologicznej i cyfrowej - uderzył kryzys spowodowany przez COVID-19;

G. mając na uwadze pilną potrzebę opracowania bardziej zrównoważonych modeli gospodarczych w budownictwie i energetyce, które umożliwią rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym oraz pomogą walczyć z ubóstwem energetycznym i osiągać cele klimatyczne Unii;

H. mając na uwadze, że w UE budynki odpowiadają za 40 % zużycia energii i 36 % emisji gazów cieplarnianych z działalności energetycznej 19 ;

I. mając na uwadze, że inicjatywa "Fala renowacji" ma podwoić w Europie liczbę budynków poddawanych renowacji, by docelowo odnowić ponad 35 mln budynków i stworzyć nawet 160 000 miejsc pracy w sektorze budowlanym;

J. mając na uwadze, że dostęp do mieszkania jest prawem podstawowym; mając na uwadze, że bezdomność i brak dostępu do mieszkań dobrej jakości po przystępnej cenie przybierają w niektórych częściach UE rozmiary kryzysu;

K. mając na uwadze, że miasta są miejscami pluralizmu, kreatywności i solidarności; mając na uwadze, że złe planowanie i projektowanie w przestrzeni publicznej oraz coraz szybsze niekontrolowane rozrastanie się miast doprowadziły do spadku jakości budynków w całej Europie; mając na uwadze, że nowy europejski Bauhaus może pomóc znaleźć możliwości wykorzystania ograniczonej przestrzeni miejskiej w sposób zrównoważony, estetyczny i sprzyjający włączeniu społecznemu, lepiej połączyć obszary miejskie i wiejskie oraz zapewnić mieszkańcom udział w planowaniu przestrzennym i dać im poczucia, że odzyskują miasto jako przestrzeń stworzoną do interakcji i działalności kulturalnej;

L. mając na uwadze, że tworzenie lepszej przyszłości zaczyna się od wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, w tym edukacji ekologicznej, szkolenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, m.in. dzięki możliwościom uczenia się online, które powinno być dostępne dla wszystkich, a także od podnoszenia i zmiany kwalifikacji; mając na uwadze, że dostęp do edukacji wysokiej jakości jest prawem podstawowym; mając na uwadze, że edukacja i kultura mają zasadnicze znaczenie dla rozwoju osobistego oraz odgrywają kluczową rolę w demokratycznej i obywatelskiej partycypacji obywateli; mając na uwadze, że wysokiej jakości środowisko zbudowane wymaga przeszkolenia wykwalifikowanych specjalistów, rzemieślników i pracowników sektora kultury; mając na uwadze, że osiągnięcie strategicznej autonomii Unii zależy od jej zdolności do doskonałości w dziedzinie edukacji, badań naukowych i innowacji;

M. mając na uwadze, że na dziedzictwo kulturowe, które odzwierciedla wartości danej społeczności, w coraz większym stopniu wpływa zmiana klimatu i degradacja środowiska oraz że stoi ono przed innymi wyzwaniami, takimi jak niedoinwestowanie, złe planowanie i źle zarządzane przepływy turystyczne; mając na uwadze, że nowy europejski Bauhaus może pomóc zachować to dziedzictwo, przywrócić je, dostosować i chronić dla przyszłości; mając na uwadze, że specjaliści w sektorze budowlanym muszą współtworzyć wspólne dobro przez poszanowanie dziedzictwa kulturowego;

N. mając na uwadze, że projekty nowego europejskiego Bauhausu wymagają zarówno wspierających ram regulacyjnych, zgodnych z sektorowym prawodawstwem UE, jak i zrównoważonych praktyk w zakresie zamówień publicznych;

O. mając na uwadze, że rosyjskie działania wojenne umyślnie uderzają w infrastrukturę publiczną, zasoby mieszkaniowe, dziedzictwo kulturowe i inną infrastrukturę cywilną w Ukrainie;

Główne cele

1. przypomina, że historyczny Bauhaus zmienił paradygmat w projektowaniu, architekturze i sztuce, pozostawiając po sobie ważne dziedzictwo w postaci optymalizacji stosunku między formą a funkcją i za cel stawiając sobie demokratyzację kultury, oraz przyniósł radykalną zmianę w myśleniu i innowacje, a także odzwierciedlił prawdziwe przemiany kulturowe i społeczne w postępowym środowisku artystycznym i edukacyjnym po pierwszej wojnie światowej, jednocześnie przynosząc ludziom korzyści w realnym życiu; zauważa, że nowy europejski Bauhaus może tak samo pozytywnie wpłynąć na nasze życie codzienne, wprowadzając rzeczywiste zmiany w terenie i przyczyniając się do sprawiedliwej transformacji;

2. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę nowego europejskiego Bauhausu, aspirującą do stworzenia paneuropejskiego ruchu kulturalnego, który przyczyni się do bardziej inteligentnego, zrównoważonego, sprzyjającego włączeniu społecznemu i przyjemnego środowiska życia oraz do rozwoju wiedzy na poziomie lokalnym i globalnym; podkreśla, że trzeba skupić się przede wszystkim na poprawie jakości życia ludzi, przez tworzenie zdrowych i przystępnych cenowo miejsc do życia, przemyślenie status quo i przekształcenie przestrzeni, budynków, miast i terytoriów, gdzie mieszkają ludzie, w tym na obszarach i regionach słabiej rozwiniętych, podmiejskich, wiejskich, oddalonych lub transgranicznych, zgodnie z agendą miejską dla UE oraz na bazie sukcesów URBACT, a jednocześnie przez poprawę współistnienia i przestrzeni publicznej na rzecz spójności społecznej i terytorialnej oraz życia demokratycznego, rozwiązanie problemu segregacji przestrzennej i historycznego wykluczenia grup społecznych oraz przez ochronę środowiska w czasie planowania i tworzenia budynków i otaczających je przestrzeni;

3. uznaje nowy europejski Bauhaus za kreatywną oraz inter- i transdyscyplinarną inicjatywę, łączącą w sobie architekturę, projektowanie, sztukę i naukę, a także po raz pierwszy stawiającą je na pierwszym miejscu w polityce UE, a jednocześnie mającą przyczynić się do innych programów i inicjatyw Unii, w tym do transformacji cyfrowej i zielonej transformacji, by Europejski Zielony Ład stał się dla wszystkich odczuwalnym i pozytywnym doświadczeniem sprzyjającym włączeniu społecznemu i by zyskał wymiar kreatywny i kulturalny, co zainicjuje kolejną falę innowacji; podkreśla, że nowy europejski Bauhaus musi również chronić obywateli przed klęskami żywiołowymi i katastrofami związanymi z klimatem, uwzględniając w swoich celach element bezpieczeństwa; zauważa, że będzie to stymulować nowe metody budowania oraz wykorzystanie innowacyjnych, dobrych jakościowo, zrównoważonych i odpornych materiałów budowlanych, w tym w odbudowie po klęskach;

4. potwierdza, że nowy europejski Bauhaus może zmienić metody kształtowania polityki, w tym dzięki współpracy ze społecznościami, wspierać rozwój polityki i zmiany legislacyjne mające wpływ na środowisko zbudowane i dobrostan pracowników, a także kształtować środowisko przyszłości przez zaspokajanie zapotrzebowania na przestrzenie dostępne i dostosowane do nowych zmieniających się stylów życia, na przykład przestrzenie dla nietradycyjnych konfiguracji gospodarstw domowych, wielopokoleniowe mieszkania, elastyczne miejsca (współ)pracy, przyjazne dzieciom środowiska miejskie oraz bezpieczniejsze przestrzenie dla kobiet i osób znajdujących się w trudnej sytuacji; podkreśla, że w nowym europejskim Bauhausie trzeba wykazać się poziomem ambicji zgodnym z zobowiązaniami Unii w dziedzinie klimatu i opracować wytyczne dla państw członkowskich, w tym dla władz lokalnych i regionalnych, dotyczące jego wdrażania;

5. podkreśla, że aby odnieść sukces, nowy europejski Bauhaus musi być dostępny, przejrzysty, przystępny cenowo, sprawiedliwy społecznie i geograficznie oraz sprzyjający włączeniu społecznemu, a także musi włączać obywateli UE i organizacje społeczności lokalnej oraz mieszkańców, przy zapewnieniu różnorodności społecznej i terytorialnej oraz przy wsparciu dla projektów w każdej skali, dzięki podejściu oddolnemu - od opracowania projektu, przez wdrożenie go, po jego ocenę - przy tym aktywnie unikając elitaryzmu lub niekorzystnych skutków gentryfikacji, a także rozwijając zasięganie opinii obywateli i ich uczestnictwo; podkreśla, że trzeba włączyć w tę inicjatywę młodych ludzi, zwłaszcza młodych architektów, artystów i pracowników sektora kultury i sektora kreatywnego;

6. podkreśla, że trzeba zapewnić dostępność dla osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej, osób o specjalnych potrzebach i grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, dając wszystkim dostęp do usług publicznych oraz życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego; dlatego zwraca uwagę na znaczenie dobrego projektowania; podkreśla, że zasoby muszą być skierowane również do społeczności wykluczonych, zmarginalizowanych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji;

7. uważa, że ten innowacyjny ruch kulturalny może dać Europie pozycję światowego lidera w dziedzinie zrównoważonej architektury, planowania terytorialnego i przestrzennego, projektowania, kultury, zrównoważonej mobilności i logistyki, technologii, gospodarki o obiegu zamkniętym, efektywności energetycznej i energii ze źródeł odnawialnych dzięki propagowaniu sposobów na lepsze wspólne życie, pracę i rekreację, możliwe do zastosowania także poza UE; uważa, że innowacje społeczne i technologiczne trzeba odpowiednio wspierać, w tym przez publiczne i prywatne inwestycje w działalność badawczo-rozwojową;

8. wzywa Komisję, by dalej rozszerzała zasięg nowego europejskiego Bauhausu, włączając w tę inicjatywę kraje stowarzyszone i partnerskie spoza UE, w tym przez stały dialog na temat nowego europejskiego Bauhausu; przyznaje, że nowy europejski Bauhaus może pomóc w powojennej odbudowie miast, społeczeństw i gospodarki, zwłaszcza w kontekście trwającej wojny w Ukrainie oraz z udziałem ukraińskich sektorów kultury i kreatywności oraz ukraińskich specjalistów;

Finansowanie i zarządzanie

9. podkreśla, że w pierwszych latach swojego istnienia nowy europejski Bauhaus nie był w stanie dotrzeć do wszystkich państw UE i zainteresowanych stron w tych państwach; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by upowszechniały wiedzę o tej inicjatywie i poprawiały koordynację działań wszystkich szczebli władzy, które powinny mieć szybki i równy dostęp do informacji, możliwości i finansowania; zachęca Komisję do organizowania regularnych spotkań z państwami członkowskimi i krajami partnerskimi oraz do utworzenia w państwach członkowskich punktów kontaktowych, które ułatwią realizację nowego europejskiego Bauhausu oraz dostęp do finansowania; podkreśla znaczenie wystarczających zasobów na szczeblu unijnym i krajowym dla wspierania realizacji krajowych nowych Bauhausów w terenie oraz dla dostosowanych do potrzeb modeli i procedur finansowania, a także dla zminimalizowania obciążeń administracyjnych;

10. zachęca państwa członkowskie do wdrożenia nowego europejskiego Bauhausu w polityce krajowej; podkreśla, że nowy europejski Bauhaus może pomóc rozwiązać problem znacznych różnic między państwami członkowskimi pod względem zdolności do osiągania jego celów, a tym samym przyczynić się do równych warunków działania; zachęca wszystkie władze publiczne, w tym instytucje Unii, do włączenia zasad nowego europejskiego Bauhausu do zarządzania ich własnym środowiskiem zbudowanym i procedurami zamówień publicznych;

11. wzywa Komisję, by stworzyła zintegrowany, niedyskryminacyjny, przejrzysty, rozliczalny i terytorialnie ustrukturyzowany model zarządzania dla nowego europejskiego Bauhausu, obejmujący udział społeczeństwa i poczucie odpowiedzialności za własny rozwój, dzięki odpowiedniemu planowaniu terytorialnemu i w oparciu o nadrzędne ramy zarządzania;

12. zwraca się do Komisji o terminowe informowanie, jak uczestniczyć w nowym europejskim Bauhausie, w tym przez pomoc techniczną dla zainteresowanych stron i najlepsze praktyki, a także o wyjaśnienie ogólnych kryteriów wyboru i oceny projektów i inicjatyw nowego europejskiego Bauhausu oraz przyznawania funduszy, w szczególności:

- wspieranie realizacji najważniejszych strategii politycznych (np. Europejski Zielony Ład, polityka środowiskowa, przemysłowa, społeczna i kulturalna);

- kierowanie się zasadami przewodnimi nowego europejskiego Bauhausu: zrównoważonością, włączeniem społecznym i estetyką, oraz czerpanie inspiracji z systemu jakości Baukultur z Davos;

- tworzenie nowych miejsc pracy oferujących wysokiej jakości warunki pracy i możliwości biznesowe, wnoszących dodaną wartość ekonomiczną i zwiększających konkurencyjność Europy, zgodnie z zasadami zrównoważonego finansowania, ze szczególnym naciskiem na usprawnienie procedur ubiegania się o znak nowego europejskiego Bauhausu i finansowanie ze środków UE, a także na zwiększenie rentowności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz przyczynianie się do obiegu zamkniętego i zrównoważoności w gospodarce europejskiej;

- wspieranie dostępności przez stosowanie konkretnych kryteriów projektowych, a także przystępności cenowej, inkluzywności, uwzględniania aspektu płci, różnorodności, pluralizmu, bezpieczeństwa i rozwoju obywatelskiego kapitału społecznego;

- wspieranie udziału i kontaktów między wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym władzami lokalnymi i regionalnymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i organizacjami kierowanymi przez społeczność, zainteresowanymi osobami, specjalistami i ich organizacjami przedstawicielskimi;

- zaangażowanie sektora kultury i sektora kreatywnego, w tym twórców kultury;

- zapewnienie dostosowania nowego europejskiego Bauhausu do celów zrównoważonego rozwoju ONZ zgodnie ze wskaźnikami Agendy 2030, do zobowiązań Unii wynikających z porozumienia paryskiego, do polityki UE w zakresie klimatu, środowiska, różnorodności biologicznej i energetyki, do europejskiego filaru praw socjalnych i do podstawowych wartości europejskich;

13. wzywa Komisję, by włączyła zasady nowego europejskiego Bauhausu do odnośnego przyszłego prawodawstwa jako jego nieodłączny element, jednocześnie podkreślając potrzebę synchronizacji nowego europejskiego Bauhausu z istniejącym prawodawstwem, programami i inicjatywami Unii oraz zapewniając, by dotychczasowe przepisy, na przykład dyrektywa o charakterystyce energetycznej budynków i dyrektywa o efektywności energetycznej, wspierały ambicje i realizację nowego europejskiego Bauhausu;

14. apeluje ponadto o szczegółowe kryteria dla poszczególnych sektorów, zwłaszcza dla budownictwa i architektury, energetyki, mobilności, projektowania, turystyki, edukacji i umiejętności, rzemiosła i sztuki oraz dziedzictwa kulturowego, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami w tych sektorach, z uwzględnieniem certyfikacji i norm sektorowych, a także apeluje o wspieranie synergii między tymi sektorami; przypomina, że należy koniecznie wziąć pod uwagę równowagę geograficzną, aby umożliwić równomierne rozprzestrzenianie się nowego europejskiego Bauhausu w UE i poza nią; ponadto podkreśla, że projekty nie muszą mieć charakteru ponadnarodowego, by uzyskać znak jakości nowego europejskiego Bauhausu;

15. wyraża ubolewanie z powodu braku jasności co do finansowania nowego europejskiego Bauhausu począwszy od 2023 r.; apeluje, by podczas przeglądu śródokresowego obecnych wieloletnich ram finansowych (WRF) zmienić rozporządzenie w sprawie programu "Horyzont Europa", zapisując w nim misję nowego europejskiego Bauhausu finansowaną kwotą 500 mln EUR; podkreśla, że należy wspierać ten program również przy wykorzystaniu innych właściwych programów, aby osiągnąć dodatkowe skutki, i zaznacza, że dotychczasowe programy Unii mogą pomóc w osiąganiu celów nowego europejskiego Bauhausu; wzywa Komisję do zapewnienia, że nowy europejski Bauhaus będzie uzupełniał inne obszary polityki UE, w tym politykę spójności, oraz do ujęcia wsparcia dla nowego europejskiego Bauhausu w umowach i programach partnerskich wspieranych ze środków polityki strukturalnej i polityki spójności UE;

16. wzywa Komisję, by jak najszybciej przedstawiła wniosek, który pozwoli przed przyjęciem kolejnych WRF uznać nowy europejski Bauhaus za pełnoprawny program unijny, w którym konkretnym pomysłom i celom towarzyszyć będzie wystarczające finansowanie; odnotowuje starania Komisji o ogłoszenie pierwszych zaproszeń do składania projektów dzięki wykorzystaniu środków z istniejących programów, ale uważa, że ich wpływ nie jest współmierny do ambicji projektu; podkreśla, że będzie to wymagało nowych zasobów oraz specjalnej, stabilnej linii budżetowej; zwraca uwagę, że nowy program nie może ani zmniejszać finansowania innych niedofinansowanych programów, zwłaszcza programów "Kreatywna Europa", Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, niezależnie od powiązań i synergii, jakie może z nimi stworzyć, ani odwracać uwagi od ich ustalonych priorytetów politycznych; podkreśla, że zasoby na nowy europejski Bauhaus należy przeznaczyć głównie na działalność badawczą i innowacje;

17. wzywa Komisję, aby opracowała jasny plan przyciągania inwestycji publicznych i etycznych inwestycji prywatnych, w tym finansowania społecznościowego, z naciskiem na wspieranie przywództwa kobiet w przedsięwzięciach kapitału wysokiego ryzyka i w przedsiębiorstwach typu startup; zachęca państwa członkowskie, by stosownie do swoich możliwości budżetowych przeznaczyły wystarczające środki ze swoich planów odbudowy i zwiększania odporności oraz z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych na przedsięwzięcia zgodne z zasadami i celami nowego europejskiego Bauhausu, by stymulować zrównoważony rozwój i objąć zasięgiem programu partnerstwa z udziałem podmiotów publicznych i prywatnych; zauważa, że przyniesie to wymierne rezultaty w terenie; podkreśla, że nowy europejski Bauhaus powinien również pomóc tworzyć przestrzenie i budynki ułatwiające przedsiębiorczość;

18. jest zdania, że trzeba wyjść poza fazy współprojektowania, realizacji i upowszechniania i zapewnić kontynuację twórczego myślenia we wszystkich fazach; wzywa Komisję, by opracowała przejrzysty i bazujący na dowodach mechanizm monitorowania i oceny z udziałem wszystkich zainteresowanych stron, który powinien służyć do ciągłego przeglądu wszelkich działań nowego europejskiego Bauhausu na szczeblu unijnym i krajowym, w tym wpływu jego działań na społeczeństwo i klimat oraz na rozwój regionów, a także ich rzeczywistej wartości tworzonej przez te działania z biegiem czasu, a także by regularnie składała Parlamentowi i Radzie sprawozdania na ten temat; oczekuje, że pierwsze sprawozdanie monitorujące otrzyma w 2022 r.;

Osiągnięcia i obszary priorytetowe

19. uważa, że nowy europejski Bauhaus powinien wspierać bardziej zrównoważone, sprzyjające włączeniu społecznemu i innowacyjne style życia dzięki nowym, holistycznym modelom planowania, budownictwa i mieszkania w środowisku zbudowanym, z merytorycznym udziałem mieszkańców w procesach podejmowania decyzji, by zaspokoić powstające potrzeby oraz zmienić wzorce konsumpcji i mobilności, a także pomóc zapewnić wszystkim godne, dobre jakościowo i przystępne cenowo warunki mieszkaniowe, zwłaszcza dla grup będących w trudnej sytuacji, w tym przez zwalczanie wykluczenia mieszkaniowego i bezdomności;

20. uważa, że nowy europejski Bauhaus to okazja, by stworzyć wizję dobrze zaprojektowanej ekologicznej rewitalizacji przestrzeni publicznych z myślą o osiągnięciu celów dekarbonizacji, a także by zmodernizować i przebudować przestarzałe budynki, przekształcić obszary poprzemysłowe w nowe zielone przestrzenie miejskie i publiczne oraz zbudować odpowiednią infrastrukturę sprzyjającą aktywności fizycznej, wiedzy i wymianie kulturalnej;

21. apeluje, by w nowym europejskim Bauhausie propagować "15-minutowe miasta" dające obywatelom dostęp do wszystkich podstawowych usług i udogodnień w odległości możliwej do pokonania pieszo oraz by oferować innowacyjne rozwiązania w dziedzinie rozwoju zrównoważonych obszarów miejskich, w tym zrównoważonej mobilności; podkreśla, że nowy europejski Bauhaus musi prezentować przystępne cenowo, sprzyjające włączeniu społecznemu i energooszczędne budynki oraz pomagać w przechodzeniu na transport publiczny i zbiorowy oraz na mniej zanieczyszczające środki transportu;

22. podkreśla, że trzeba przekształcić, zmodernizować i ulepszyć istniejące zasoby budowlane, w tym źle zaplanowane i źle wzniesione budynki z czasu reżimów totalitarnych, a także wprowadzać rozwiązania bazujące na zasobach przyrody, takich jak drewno, oraz zmniejszyć ilość odpadów, a zwiększyć trwałość i upowszechniać ponowne wykorzystanie i obieg zamknięty w środowisku zbudowanym; podkreśla, że w stosownych przypadkach powinno to obejmować sprzyjanie renowacji i adaptacyjnemu ponownemu użyciu zamiast rozbiórki i nowych budów oraz usuwanie barier w gospodarowaniu odpadami i ich transporcie, a także podnoszenie świadomości obywateli na temat emisji wbudowanych i węgla składowanego w materiałach, aby pozwolić im podejmowanie świadomych decyzji;

23. podkreśla, że nowy europejski Bauhaus powinien również wspierać inicjatywy na rzecz budowy i renowacji przystępnych cenowo, dobrych jakościowo i energooszczędnych mieszkań socjalnych;

24. wzywa państwa członkowskie, by opracowały innowacyjne programy nauczania zgodne z zasadami i celami nowego europejskiego Bauhausu, służące edukacji kulturalnej i rozwojowi umiejętności przestrzennych, kreatywności, zmysłowi orientacji i umiejętności rysunku, oraz by włączyły zasady nowego europejskiego Bauhausu i umiejętności ekologiczne i cyfrowe do edukacji nieformalnej i pozaformalnej oraz do szkolnictwa wyższego, kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, w tym przez przeszkolenie i podnoszenie kwalifikacji odpowiednich specjalistów, co przyczyni się także do realizacji europejskiego programu na rzecz umiejętności; podkreśla znaczenie podnoszenia świadomości dzięki uczeniu szacunku dla środowiska i dziedzictwa kulturowego, w porozumieniu z koalicją na rzecz edukacji dla klimatu; apeluje do UE, by wspierała takie inicjatywy; apeluje do Komisji, by możliwości mobilności były nieodłącznym elementem nowego europejskiego Bauhausu, zwłaszcza w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz w szkolnictwie wyższym w powiązanych dyscyplinach i szkoleniu wykwalifikowanych specjalistów w sektorze kultury i sektorze kreatywnym;

25. apeluje do państw członkowskich i Komisji, by połączyły wszystkie aspekty trójkąta wiedzy - innowacje, badania naukowe i kształcenie - przez wspieranie partnerstw między uczelniami (w tym przez sojusze europejskich szkół wyższych), instytucjami badawczymi (w tym ośrodkami badań w dziedzinie architektury u kultury) i przemysłem (w tym właściwymi mikroprzedsiębiorstwami i MŚP, przedsiębiorstwami społecznymi i przedsiębiorstwami typu strat-up)), w ścisłej współpracy z Europejskim Instytutem Innowacji i Technologii (EIT) oraz Wspólnym Centrum Badawczym; uważa, że wspólnota wiedzy i innowacji EIT ds. sektorów i przemysłów kultury i kreatywnych powinna udostępnić swoją wiedzę fachową do celów nowego europejskiego Bauhausu, zwłaszcza w państwach członkowskich i regionach o umiarkowanym potencjale innowacji;

26. podkreśla, że nowy europejski Bauhaus może wspierać bezpieczeństwo energetyczne i efektywność energetyczną, zachęcając do inwestycji i stosowania nieenergochłonnych oraz bezemisyjnych i niskoemisyjnych materiałów i rozwiązań, w tym dzięki opartym na współpracy i kierowanym przez społeczność modelom wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych oraz dzięki przedsięwzięciom wykorzystującym ciepło odpadowe i zintegrowane systemy energetyczne;

27. zwraca uwagę na palący problem wzrostu cen energii i wynikające stąd zwiększenie ubóstwa energetycznego wśród gospodarstw domowych w UE; podkreśla, że projekty nowego europejskiego Bauhausu mają do odegrania centralną rolę w zwalczaniu ubóstwa energetycznego i ochronie gospodarstw domowych będących w trudnej sytuacji, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom w budownictwie, sektorze konstrukcyjnym, przemyśle i produkcji materiałów, oraz uważa, że jest to warunek osiągnięcia sprawiedliwej i uczciwej transformacji energetycznej;

28. podkreśla, że nowy europejski Bauhaus może ułatwić transformację cyfrową, poprawiając łączność w celu zmniejszenia przepaści cyfrowej, osiągnięcia skuteczniejszych, bardziej sprzyjających włączeniu społecznemu, dostępnych i zrównoważonych ekologicznie rozwiązań oraz większego wykorzystania lokalnych zasobów i umiejętności;

29. uznaje nowy europejski Bauhaus za katalizator transformacyjnych zmian w ekosystemach kreatywnych, budowlanych i biznesowych oraz nowego rozumienia i nowej jakości planowania, projektowania i budowania, w tym dzięki stosowaniu technologii cyfrowych w całym cyklu życia budynku, budowaniu zdolności tworzenia innowacyjnych modeli i technologii cyfrowych w urbanistyce, m.in. przez wspieranie współpracy transgranicznej w zakresie wymiany danych i stosowanie zasad obiegu zamkniętego i efektywnego gospodarowania zasobami w dążeniu do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla;

30. apeluje, by nowy europejski Bauhaus tworzył zachęty do stosowania zrównoważonych i trwałych technologii i materiałów, propagował rozwiązania inteligentne energetycznie i środowiskowo oraz innowacje dotyczące materiałów, procesów, automatyzacji i technik odnawialnych, umożliwiających recykling i racjonalnych pod względem kosztów, zmniejszających emisje gazów cieplarnianych, w rodzaju elementów prefabrykowanych z materiałów zrównoważonych, infrastruktury fotowoltaicznej lub infrastruktury ładowania, materiałów pochodzenia biologicznego i geologicznego oraz lokalnie sprawdzonych technik budowlanych; w tym kontekście podkreśla, że trzeba ułatwić dostawy środków - w tym surowców - niezbędnych do produkcji takich materiałów budowlanych, a jednocześnie zagwarantować równe warunki działania przez unikanie zakłóceń na rynku;

31. przyznaje, że kulturowy aspekt nowego europejskiego Bauhausu ma kluczowe znaczenie dla jego wymiaru społecznego i demokratycznego; jednocześnie wzywa Komisję, by określiła i rozwinęła opartą na dowodach metodykę projektowania dla nowego europejskiego Bauhausu i zapewniła, że procesy przekształcania przestrzeni, budynków, miast i terytoriów będą bazować na badaniach naukowych, by osiągać jak najlepsze rezultaty;

32. z zadowoleniem przyjmuje innowacyjne, zintegrowane podejście zalecane przez nowy europejski Bauhaus, zakładające efektywne wykorzystanie przestrzeni, ochronę, odnowę, uwypuklanie, promowanie i ponowne wykorzystywanie dziedzictwa historycznego, kulturowego i naturalnego; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by wykorzystały nowy europejski Bauhaus jako okazję do lepszej ochrony bogatego dziedzictwa kulturowego Europy przed wpływem degradacji środowiska, źle zarządzanej turystyki i innych wyzwań; podkreśla, że dzięki inteligentnej renowacji, w tym poprawie efektywności energetycznej, transformacji i adaptacyjnemu ponownemu wykorzystaniu, możemy znaleźć nowe, rozszerzone sposoby na korzystanie z obiektów kultury i dziedzictwa kulturowego; uznaje cyfryzację za metodę waloryzacji dziedzictwa kulturowego;

Wdrażanie

33. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by powiązały nowy europejski Bauhaus z inicjatywą "Fala renowacji", korzystając z innowacyjnych rozwiązań, jakie oferuje to przedsięwzięcie, jeśli chodzi o całościową, dobrą jakościowo i optymalną kosztowo renowację naszych zasobów budowlanych; podkreśla, że należy przy tym bazować na dokładnej analizie cyklu życia budynku i pamiętać o specyfice miejsca, w tym o lokalnej estetyce i architekturze, wykraczając poza efektywność energetyczną i uwzględniając poprawę jakości środowiska w pomieszczeniach, odnawialne źródła energii, trwałość, dostępność, bezpieczeństwo i eliminację szkodliwych substancji; wzywa Komisję i państwa członkowskie do szybkiego zwiększenia tempa renowacji, m.in. przez unikanie dodatkowych barier utrudniających renowację;

34. uważa, że skutki środowiskowe i społeczne wszystkich projektów nowego europejskiego Bauhausu należy oceniać w całym cyklu ich życia;

35. wzywa Komisję do dalszej integracji nowo ustanowionych unijnych ram zrównoważonego budownictwa, Level(s), w celu poprawy zrównoważenia w tym sektorze; podkreśla, że ramy te trzeba optymalizować, by były bardziej dostępne dla specjalistów z sektora budowlanego; zaznacza z naciskiem, że należy je stale aktualizować, by uwzględnić nowe ustalenia i wnioski z projektów nowego europejskiego Bauhausu;

36. popiera utworzenie znaku jakości nowego europejskiego Bauhausu, we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, na podstawie jasnych kryteriów stosowanych całościowo i z myślą o włączeniu społecznym, by ocenić wartość projektu pod względem zasad zrównoważonego rozwoju, a także jego wartość gospodarczą, ekologiczną i społeczną oraz wspierać synergie z już istniejącymi znakami jakości i narzędziami, chcąc wyróżnić projekty i produkty służące osiągnięciu kluczowych celów nowego europejskiego Bauhausu i pomóc im uzyskać dostęp do finansowania; wzywa Komisję do zapewnienia w unijnych systemach finansowania zachęt do składania wniosków o przyznanie znaku jakości, w tym dla projektów obywatelskich i społecznościowych; apeluje o zbadanie, na ile rynek przyjmie ten znak jakości za swój; podkreśla, że projekty nowego europejskiego Bauhausu w budownictwie powinny bazować na dokładnej analizie cyklu życia budynku i analizie kosztów całego cyklu życia;

37. zwraca się do Komisji i państw członkowskich, by zachęcały władze lokalne i regionalne do bezpośredniego udziału w tworzeniu i realizacji projektów, w tym przez opracowanie szczegółowych wytycznych dotyczących stosowania i przez budowanie zdolności do wdrażania nowego europejskiego Bauhausu; wzywa władze regionalne i lokalne do przeanalizowania, jak lokalne instytucje kulturalne mogą skorzystać na zastosowaniu zasad nowego europejskiego Bauhausu, zwłaszcza w celu zmniejszenia ich śladu klimatycznego;

38. podkreśla w tym względzie, że działanie przygotowawcze dotyczące platformy zarządzania wiedzą dla nowego europejskiego Bauhausu w budżecie na 2022 r. może pomóc w uproszczeniu wytycznych i w wymianie informacji o możliwościach finansowania dla przyszłych wnioskodawców oraz że od 2023 r. można będzie je dalej rozwijać;

39. podkreśla, że władze lokalne i regionalne potrzebują większej elastyczności w eksperymentowaniu z projektami nowego europejskiego Bauhausu, oraz wskazuje na potencjał tkwiący w dopuszczeniu tzw. piaskownicy regulacyjnej dla pobudzenia innowacji w gospodarce o obiegu zamkniętym i nowym europejskim Bauhausie;

40. uważa, że nowy europejski Bauhaus powinien być elementem większego Ładu Kulturalnego dla Europy; podkreśla, że nowy europejski Bauhaus powinien uwzględniać i wspierać niewykorzystany potencjał sektora kultury i kreatywności, w tym twórców kultury, jako siłę napędową zrównoważonego wzrostu gospodarczego oraz źródło innowacyjnych usług i produktów wysokiej jakości, gwarantując udział sektora kultury i kreatywności, ze wsparciem ukierunkowanych wytycznych, i dając nowe możliwości współpracy, wzajemnego uczenia się, budowania zdolności i wymiany kulturalnej, a jednocześnie zapewniając uczciwe warunki pracy i wynagrodzenie uczestników; podkreśla, że należy wspierać zrównoważenie środowiskowe wydarzeń kulturalnych związanych z nowym europejskim Bauhausem;

41. wzywa Komisję, by umożliwiła Parlamentowi większe zaangażowanie w działanie odpowiednich organów nowego europejskiego Bauhausu, takich jak okrągły stół wysokiego szczebla;

42. apeluje do przyszłego laboratorium NEB Lab o wkład w badania i innowacje w obszarach zainteresowania nowego europejskiego Bauhausu; wzywa przyszłe NEB Lab do przedstawiania innowacyjnych zaleceń, współpracy z innymi instytucjami, władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz zainteresowanymi stronami, w tym społeczeństwem obywatelskim i grupami społeczności, oraz o przedstawienie jasnych zasad działania i sprawozdawczości w zgodzie z inicjatywą; wzywa Komisję, by przyspieszyła uruchamianie NEB Lab i zapewniła mu wystarczające zasoby;

43. z zadowoleniem przyjmuje powstanie festiwalu oraz ufundowanie przyznawanej corocznie nagrody nowego europejskiego Bauhausu, które powinny odzwierciedlać bogatą różnorodność kulturową Unii i dążyć do synergii z innymi odpowiednimi nagrodami i wydarzeniami europejskimi; podkreśla, że w całej Europie trzeba organizować wydarzenia związane z nowym europejskim Bauhausem, by dotrzeć do większej liczby osób i szerzyć wiedzę o tej inicjatywie, w tym przez konkretne wydarzenia i festiwale oraz przez ogłoszenie Europejskiego Roku nowego europejskiego Bauhausu;

44. apeluje do Komisji, by wybierała miejsca corocznych edycji festiwalu nowego europejskiego Bauhausu, pamiętając o europejskich miastach, którym UNESCO przyznało tytuł Światowej Stolicy Architektury; sugeruje, by festiwal odbywał się właśnie w tych miastach, co pozwoli lepiej propagować europejską architekturę i europejskie innowacje;

45. wzywa Komisję, by utworzyła i regularnie aktualizowała publiczną i łatwo dostępną cyfrową bazę danych o projektach i działaniach nowego europejskiego Bauhausu, aby eksponować wyniki inicjatywy i dalej rozwijać nowy europejski Bauhaus na bazie najlepszych praktyk, w tym w sektorze kultury, a także usprawnić dzielenie się wiedzą, badania i rozwój;

46. apeluje o wzmożenie działań komunikacyjnych i informacyjnych oraz eksponowania nowego europejskiego Bauhausu, z poszanowaniem wielojęzyczności, by zwiększać wiedzę obywateli o tej inicjatywie, wsparcie dla niej i udział w niej, zwłaszcza przez partycypacyjne działania informacyjne - w tym w mediach społecznościowych i publikacjach cyfrowych, np. w postaci kampanii uświadamiających, platformy informacyjnej, najlepszych praktyk w projektach nowego europejskiego Bauhausu ze wszystkich państw członkowskich oraz w postaci treści edukacyjnych, w tym modułu poświęconego nowemu europejskiemu Bauhausowi - a także przez tworzenie narzędzi i przestrzeni ułatwiających partnerskie uczenie się, wymianę pomysłów i wiedzy oraz ankiet służących ocenie wpływu projektów nowego europejskiego Bauhausu;

o

o o

47. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 501 I z 13.12.2021, s. 13.
2 Dz.U. C 460 z 21.12.2018, s. 12.
3 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 88.
4 Teksty przyjęte: P9_TA(2022)0057.
5 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 152.
6 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 68.
7 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 156.
8 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 24.
9 Dz.U. C 205 z 20.5.2022, s. 17.
10 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 26.
11 Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1.
12 Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 53.
13 Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 60.
14 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1.
15 Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1.
16 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1.
17 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 34.
18 Dz.U. L 202 z 8.6.2021, s. 32.
19 Komisja, "W centrum uwagi: Efektywność energetyczna budynków", 17 lutego 2020 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.125.56

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2022 r. w sprawie nowego europejskiego Bauhausu (2021/2255(INI))
Data aktu: 14/09/2022
Data ogłoszenia: 05/04/2023