(C/2023/1074)
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2023 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając komunikaty Komisji w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640), strategii "Od pola do stołu" (COM(2020)0381) oraz zrównoważonej niebieskiej gospodarki (COM(2021)0240),
- uwzględniając swoje rezolucje w sprawie trzech wyżej wymienionych komunikatów Komisji 1 (2 (3 ,
- uwzględniając komunikat Komisji w sprawie strategicznych wytycznych dotyczących bardziej zrównoważonej i konkurencyjnej akwakultury w UE na lata 2021-2030 (COM(2021)0236),
- uwzględniając swoją rezolucję z 4 października 2022 r. w sprawie dążenia do zrównoważonej i konkurencyjnej akwakultury w UE: przyszłe działania 4 ,
- uwzględniając pytanie do Komisji pt. "W kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg" (O-000015/2023 - B9-0018/2023),
- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rybołówstwa,
1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji pt. "W kierunku silnego i zrównoważonego sektora alg w UE" (COM(2022)0592) i zgadza się, że istnieje w tym sektorze niewykorzystany potencjał; zwraca uwagę, że w kontekście oczekiwanego wzrostu ogólnego popytu na algi w nadchodzących latach można by stworzyć dodatkowe 85 000 miejsc pracy w UE, jeżeli nastąpi przewidywany wzrost produkcji alg;
2. z zadowoleniem przyjmuje cel, jakim jest rozwój rynków zastosowań spożywczych i niespożywczych alg, oraz udostępnienie ich ogółowi społeczeństwa; podkreśla, że algi można również wykorzystywać m.in. w paszach dla zwierząt i ryb, w produktach farmaceutycznych, opakowaniach, kosmetykach i biopaliwach;
3. zwraca uwagę, że rozwój tego sektora nie powinien jednak wpływać na równowagę ekosystemów morskich; trzeba również unikać powtarzania tych samych błędów środowiskowych, które popełniano wcześniej na lądzie;
4. podkreśla, że rosnący sektor alg w UE mógłby przyczynić się do osiągnięcia celów UE w zakresie rozwoju niebieskiej gospodarki; zapewniłoby to nam nie tylko nowe niskoemisyjne produkty żywnościowe i materiały, ale również wniosłoby wkład w usługi ekosystemowe, takie jak sekwestracja dwutlenku węgla i absorpcja składników odżywczych; przyczyniłoby się też do ograniczenia zanieczyszczenia, dzięki czemu doszłoby do odbudowy naszych ekosystemów przybrzeżnych; uważa w związku z tym, że należy uruchomić więcej funduszy UE na cele badawcze;
5. zwraca uwagę, że algi i mikroalgi mogą stanowić ważne uzupełniające źródło białka w zrównoważonej produkcji żywności oraz w globalnym bezpieczeństwie żywnościowym, jak podkreślono w strategii "Od pola do stołu"; wzywa też Komisję do uwzględnienia tego niewykorzystanego potencjału w przeglądzie polityki UE w zakresie białek;
6. zauważa, że w komunikacie wskazano rozległe obszary w Europie nadające się do uprawy wodorostów morskich; uznaje, że państwa członkowskie powinny włączyć uprawę alg do krajowych lub regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego na podstawie dyrektywy w sprawie planowania przestrzennego obszarów morskich 5 ;
7. uważa, że należy podjąć więcej działań, aby udostępnić więcej informacji na temat metod produkcji alg i warunków rynkowych, oraz że potrzebne są spójniejsze ramy polityki z myślą o ograniczeniu przeszkód utrudniających rozwój sektora alg; podkreśla potrzebę dalszych badań, aby zmaksymalizować potencjał sektora w zakresie pozytywnego wkładu w środowisko, zarówno pod względem łagodzenia zmiany klimatu, jak i "niebieskich" pochłaniaczy dwutlenku węgla;
8. apeluje o spójniejsze ramy regulacyjne dla tego sektora; zachęca państwa członkowskie do tworzenia "punktów kompleksowej obsługi" dla podmiotów zainteresowanych rozpoczęciem lub rozszerzeniem działalności w zakresie hodowli alg;
9. z zadowoleniem przyjmuje planowane przez Komisję działania mające na celu opracowanie norm dla różnych rodzajów produktów na bazie alg oraz jej zobowiązanie do opracowania nowego zestawu narzędzi dla hodowców alg; z zadowoleniem przyjmuje również zamiar opracowania szczegółowych wytycznych w celu propagowania uzupełniania paszy na bazie ryb paszą z alg; z zadowoleniem przyjmuje propozycję finansowania projektów pilotażowych dla rybaków, którzy chcieliby rozwinąć hodowlę wodorostów morskich;
10. uważa, że dywersyfikację dochodów i tworzenie nowych możliwości dla społeczności nadbrzeżnych przy rozwijaniu rolnictwa oceanicznego należy postrzegać jako pozytywne uzupełnienie zrównoważonych praktyk połowowych;
11. z zadowoleniem przyjmuje zamiar prowadzenia działań informacyjnych w celu zwiększenia wiedzy konsumentów na temat produktów z alg; zauważa, że platforma EU4Ocean mogłaby wspólnie z państwami członkowskimi podnosić świadomość w szkołach i na uniwersytetach na temat potencjału niebieskiej gospodarki;
12. wzywa Komisję do zapewnienia odpowiedniego finansowania dla unijnego sektora alg, a państwa członkowskie do dalszego propagowania hodowli alg oraz do ułatwiania wykorzystywania i rozwoju alg jako żywności i paszy, w szczególności dzięki szybszemu wydawaniu zezwoleń, lecz bez zaniedbywania innych gatunków hodowanych w akwakulturze;
13. z zadowoleniem przyjmuje zamiar przedstawienia przez Komisję specjalnej inicjatywy na rzecz wspierania spożycia alg w UE;
14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1074 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2023 r. w kierunku silnego i zrównoważonego unijnego sektora alg (2023/2547(RSP)) |
| Data aktu: | 11/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2023 |