united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności: stan obecny i przyszłe wyzwania (2022/2079(INI))

P9_TA(2023)0131
Technologie krytyczne dla bezpieczeństwa i obronności Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności: stan obecny i przyszłe wyzwania (2022/2079(INI))
(C/2023/1059)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Europejski Fundusz Obronny na lata 2021-2027, dysponujący specjalnym budżetem na nowe przełomowe technologie,

- uwzględniając komunikat Komisji z 15 lutego 2022 r. pt. "Plan działania w zakresie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności" (COM(2022)0061),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 10 listopada 2022 r. pt. "Pierwsze sprawozdanie z postępów w realizacji planu działania na rzecz synergii między przemysłem cywilnym, obronnym i kosmicznym" (SWD(2022)0362),

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 czerwca 2022 r. w sprawie planu działania ESDZ w zakresie zmiany klimatu i obronności 1 ,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Spraw Zagranicznych,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A9-0120/2023),

A. mając na uwadze, że silny, zrównoważony, zaawansowany technologicznie i konkurencyjny przemysł obronny ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i zdolności obronnych Europy, a co za tym idzie, dla jej dobrobytu oraz dla wsparcia jej sojuszników i przyjaciół;

B. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie pokazała, że Europa pilnie musi inwestować w technologie z zakresu obronności i bezpieczeństwa, w tym produkcję amunicji, na skalę odzwierciedlającą potrzeby nowoczesnego pola walki i w sposób skuteczny i oparty na współpracy oraz musi towarzyszyć temu wspólna koordynacja, zamówienia i inwestycje w badania i rozwój, w tym w cyberbezpieczeństwo; mając na uwadze, że państwa członkowskie wyznaczyły na 35 % docelowy poziom wspólnych inwestycji w dziedzinie obronności, ale wykazały niewielką, a nawet malejącą wolę polityczną, aby osiągnąć ten poziom - w 2020 r. wyniósł on tylko 11 %, a w 2021 r. spadł do historycznie niskiego poziomu 8 %; mając na uwadze, że niektóre państwa członkowskie zaangażowały się we wspieranie Ukrainy w znacznie większym stopniu niż inne, zarówno pod względem finansowym, jak i wojskowym;

C. mając na uwadze, że pilnie potrzebne jest stworzenie prawdziwie europejskiego rynku sprzętu wojskowego, między innymi przez konsolidację zdolności przemysłowych, ograniczenie powielania i fragmentacji, a jednocześnie dostosowanie bazy przemysłowej rynku, w szczególności jej łańcuchów dostaw i wykwalifikowanej siły roboczej, do nowego środowiska bezpieczeństwa w Europie, które wymaga szybkiego zwiększenia zdolności produkcyjnych;

D. mając na uwadze, że stałe, zrównoważone i stabilne dostawy surowców krytycznych, technologii i komponentów mają zasadnicze znaczenie dla europejskiego sektora obrony;

E. mając na uwadze, że najnowocześniejsze technologie i związany z nimi kapitał ludzki, w szczególności szybko rozwijające się technologie i umiejętności cyfrowe, są coraz ważniejszymi czynnikami utrzymania i wzmocnienia europejskich branż bezpieczeństwa i obronności;

F. mając na uwadze, że sektor obrony jest zorganizowany w różny sposób w poszczególnych państwach członkowskich;

G. mając na uwadze, że rozdrobnienie europejskiego sektora obrony i powielanie wysiłków europejskiego rynku obrony prowadzą do nieefektywnego wykorzystania zasobów gospodarczych i zmniejszenia zdolności obronnych, należy zatem im zapobiegać; mając na uwadze, że według Komisji powoduje to łączne straty w wysokości od 25 do 100 mld EUR;

H. mając na uwadze, że niektóre technologie krytyczne, które można by wykorzystać w sektorze obrony, pochodzą z sektora cywilnego i gdyby usunięto przeszkody, możliwe byłoby ich podwójne zastosowanie;

I. mając na uwadze, że otwarte badania naukowe i innowacje z udziałem środowiska akademickiego, przedsiębiorstw prywatnych i sektora publicznego mogą przyspieszyć rozwój w Europie najnowocześniejszych technologii, które mogą rozwiązać problem fragmentacji rynku pod warunkiem zapewnienia interoperacyjności;

J. mając na uwadze, że większe zaangażowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) zwiększa konkurencyjność w sektorze bezpieczeństwa i obrony;

K. mając na uwadze, że w związku z potrzebą zorganizowanego wsparcia dla innowacji i postępu technicznego należy uwzględniać fakt, że innowacje powstają zasadniczo dzięki konkurencji i duchowi badań, a nie w wyniku biurokratycznego planowania;

L. mając na uwadze, że w latach 2017-2020 państwa członkowskie uczestniczące w Europejskiej Agencji Obrony (EDA) przeznaczyły ponad 25 mld EUR na badania i rozwój w dziedzinie obronności, z czego tylko niewielką część wydano w ramach współpracy;

M. mając na uwadze, że dostęp do finansowania dla branż bezpieczeństwa i obronności nie może być ograniczany przez unijne przepisy;

N. mając na uwadze, że wymiana danych jest kluczem do analizy luk strategicznych i wykorzystania potencjału postępu technologicznego, ale należy zagwarantować ochronę własności intelektualnej i wrażliwych danych biznesowych;

O. mając na uwadze, że współpraca ze strategicznymi partnerami spoza UE, w szczególności z sojusznikami z NATO, ale także ze stowarzyszonymi i podobnie myślącymi partnerami na świecie, ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia innowacyjności i postępu technologicznego;

1. z zadowoleniem przyjmuje plan działania Komisji w zakresie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności; podkreśla, że UE musi się bardziej zaangażować w koordynację i ułatwianie rozwoju technologii związanych z bezpieczeństwem i obronnością, co powinno być w możliwie najszerszym zakresie zgodne z celami Zielonego Ładu i nie powinno obniżać skuteczności operacyjnej; podkreśla, że globalna konkurencyjność technologiczna UE zależy w dużym stopniu od badań, rozwoju, innowacji i zdolności do szybkiego transferu i wdrażania nowych technologii oraz szkolenia ludzi;

2. uznaje, że pilnie trzeba - jak podkreślono w planie działania - wskazać technologie o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności UE i zachować przy tym niezbędną elastyczność dla rozwoju i zastosowania nowatorskich i przełomowych technologii; podkreśla, że propozycja przyjęcia od samego początku skoordynowanego ogólnounijnego strategicznego podejścia do technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności idzie we właściwym kierunku;

3. z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji, aby przezwyciężyć obecny podział na badania, rozwój i innowacje w dziedzinie cywilnej, obronnej i bezpieczeństwa; apeluje do Komisji o lepsze połączenie programów i instrumentów UE w dziedzinie cywilnej, obronnej i bezpieczeństwa z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, zwłaszcza w dziedzinie innowacji; wzywa do lepiej ukierunkowanych inwestycji we wspólne badania i rozwój; podkreśla, że intensywniejsze badania i innowacje w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa nie powinny odbywać się kosztem projektów cywilnych;

4. ubolewa, że łączne wydatki państw członkowskich na badania i technologie obronne w 2020 r. wyniosły jedynie 1,2 % ich całkowitych wydatków na obronność, czyli znacznie poniżej 2-procentowego poziomu odniesienia uzgodnionego w ramach EDA;

5. podkreśla, że pogorszenie się stanu bezpieczeństwa w Europie, zwłaszcza w państwach położonych przy granicach zewnętrznych UE, w następstwie nielegalnej, niesprowokowanej i nieuzasadnionej napaści Rosji na Ukrainę wymaga od UE i jej państw członkowskich bardziej zdecydowanego i lepiej skoordynowanego inwestowania w technologie krytyczne dla bezpieczeństwa i obronności i w możliwie najszerszym zakresie nabywania tych technologii, łącznie z technologiami produkcji amunicji, oraz stworzenia prawdziwie europejskiego rynku sprzętu wojskowego; wyraża zaniepokojenie, że rosnący na świecie popyt na systemy broni konwencjonalnej w związku z wojną w Ukrainie może mieć negatywny wpływ na inwestycje w rozwój nowych technologii;

6. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Komisję obserwatorium technologii krytycznych; wzywa Komisję, aby w pełni uwzględniła ustalenia obserwatorium w niejawnym sprawozdaniu dla państw członkowskich dotyczącym technologii krytycznych i zagrożeń związanych ze strategicznymi zależnościami, które mają wpływ na bezpieczeństwo, przestrzeń kosmiczną i obronność; podkreśla, że trzeba zagwarantować ochronę własności intelektualnej i wrażliwych danych biznesowych; podkreśla, że Komisja, we współpracy z EDA, musi dalej koordynować, propagować i ułatwiać współpracę i łączenie zasobów państw członkowskich, aby wyeliminować istniejące i przyszłe luki technologiczne, ograniczyć powielanie projektów oraz zwiększyć skuteczność i efektywność wydatków; wzywa Komisję, aby należycie informowała Parlament o głównych wynikach działalności tego obserwatorium;

7. wzywa Komisję, by zachęcała państwa członkowskie do przeglądu wszystkich programów i narzędzi polityki w dziedzinie obronności, przy zastosowaniu podejścia skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD), ze szczególnym naciskiem na technologie krytyczne, a także do sprawdzenia, czy te programy i narzędzia są nadal adekwatne do zakładanych celów, do podsumowania ustaleń oraz - w miarę możliwości i w stosownych przypadkach - do dzielenia się nimi z wszystkimi pozostałymi państwami członkowskimi; postuluje gruntowny przegląd odnośnych inicjatyw obronnych, takich jak plan rozwoju zdolności, aby zaktualizować je w świetle postanowień zawartych w Strategicznym kompasie na rzecz bezpieczeństwa i obrony oraz w analizie luk opracowanej przez EDA; uważa, że EDA jest dobrze przygotowana do zapewnienia spójności działań innowacyjnych wśród europejskich podmiotów w sektorze obrony; apeluje w związku z tym o zwiększenie jej roli, jeśli chodzi o udzielanie wsparcia, koordynowanie sugestii, obejmujące strategiczną ocenę ustaleń, oraz przedstawianie rozwiązań dotyczących wspierania wspólnych projektów badawczo-rozwojowych i zamówień publicznych;

8. wzywa EDA, aby uwzględniła pojęcie technologii krytycznych w corocznym procesie CARD;

9. zauważa, że zależność od dostaw materiałów krytycznych i przeciążenie łańcuchów dostaw stwarzają ryzyko, które może wpłynąć na zdolność UE do utrzymania konkurencyjności w dziedzinie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności; wzywa Komisję, aby propagowała obieg zamknięty oraz przeanalizowała w akcie o surowcach krytycznych, jak nasilić badania nad nowymi materiałami dla technologii krytycznych tak, aby zminimalizować zależność UE od państw trzecich;

10. zauważa niebezpieczeństwo nadmiernej zależności od surowców pochodzących spoza UE i zaleca wzmocnienie wysiłków, aby jej uniknąć;

11. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie unijnego systemu innowacji w dziedzinie obronności oraz trwające prace nad różnymi narzędziami związanymi z obronnością i nowymi technologiami podwójnego zastosowania, co ma pomóc innowacyjnym przedsiębiorstwom typu startup i MŚP pokonać poważne przeszkody technologiczne, administracyjne, finansowe, regulacyjne i rynkowe; wzywa Komisję, aby zachęcała państwa członkowskie, jako użytkowników końcowych, do włączenia transgranicznych sieci innowacji do ich łańcuchów dostaw technologii obronnych; podkreśla, że inicjatywy te muszą mieć na celu poprawę zdolności wojskowych i zmierzać do zapewnienia wysokiego poziomu niezależności technologicznej UE; wzywa Komisję, aby przy ustanawianiu inicjatyw objętych unijnym systemem innowacji w dziedzinie obronności należycie uwzględniała newralgiczne aspekty bezpieczeństwa i obronności; wzywa Komisję do ścisłej współpracy z centrum innowacji w dziedzinie obronności UE ustanowionym w EDA;

12. wzywa Komisję, aby przeanalizowała dyrektywy UE dotyczące zamówień publicznych pod kątem barier dla przedsiębiorstw typu startup i małych przedsiębiorstw, zwłaszcza w dziedzinie innowacji, gdzie ryzyko niepowodzenia projektu jest wyższe, oraz aby zachęcała państwa członkowskie do unikania takich barier przy wdrażaniu dyrektyw;

13. zwraca uwagę na stałą potrzebę ścisłej koordynacji z partnerami stowarzyszonymi i o podobnych poglądach, takimi jak Stany Zjednoczone i NATO; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa do zbadania możliwości współpracy między UE i USA w Radzie UE-USA ds. Handlu i Technologii; wyraża zadowolenie, że Komisja i wiceprzewodniczący / wysoki przedstawiciel zobowiązali się przeanalizować obopólnie uzgodnione i korzystne interakcje między inicjatywami UE i NATO skoncentrowane na nowych technologiach; podkreśla jednak, że UE musi budować otwartą strategiczną autonomię ze specjalnym naciskiem na inwestycje w technologie europejskie;

14. jest zaniepokojony, że pomimo rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Obronnego 2  (EDF) brakuje inwestycji w nowe przełomowe technologie w branżach obronności i bezpieczeństwa; wzywa Komisję, aby sprecyzowała strategiczne wytyczne i przepisy w celu pobudzenia inwestycji w przemysł obronny oraz ustanowiła niezbędne narzędzia współpracy i środki zachęcające branże obronności i bezpieczeństwa do tego, żeby obok produkcji dotychczasowych systemów uzbrojenia więcej inwestowały w innowacje technologiczne w dziedzinie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności, w pełnej zgodności z prawem międzynarodowym i ramami prawnymi UE i kierując się ich rozwojem;

15. podkreśla ważną rolę MŚP i przedsiębiorstw typu startup w innowacjach i rozwoju oraz apeluje o objęcie ich specjalnymi programami i instrumentami podczas przyszłej realizacji planu działania w zakresie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności;

16. podkreśla, że aby pobudzić innowacje w dziedzinie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności, potrzebna jest ściślejsza współpraca między państwami członkowskimi w zakresie rozwoju zdolności; apeluje do właściwych organów UE o nadanie priorytetu wspólnym projektom finansowanym i współfinansowanym przez UE dotyczącym innowacji w dziedzinie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności oraz o działanie w charakterze katalizatorów i akceleratorów, aby zdecydowanie zachęcić państwa członkowskie do skutecznej koordynacji ich programów rozwoju zdolności; wzywa ponadto Komisję i państwa członkowskie, aby rozważyły ustanowienie unijnego mechanizmu łączenia krajowych zasobów na badania i rozwój w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, w stosownych przypadkach z należytym zaangażowaniem Parlamentu w jego wdrażanie;

17. podkreśla, że efektem finansowanych i współfinansowanych przez UE innowacji i rozwoju w dziedzinie krytycznych i przełomowych technologii obronnych powinien być wyższy stopień interoperacyjności oraz wspólne zamówienia państw członkowskich na sprzęt wojskowy, gdy opracowane technologie osiągną odpowiedni poziom gotowości technologicznej; podkreśla, że równie ważne jest zapobieganie powielaniu projektów na szczeblu UE, i zwraca uwagę na znaczenie minimalizacji istniejących przypadków pokrywania się i powielania działań; zwraca się do Komisji, aby określiła we współpracy z państwami członkowskimi odpowiedni poziom gotowości technologicznej zgodnie ze współczesnym środowiskiem bezpieczeństwa i wymogami nowoczesnego pola walki; podkreśla, że aby pobudzić rozwój krytycznych technologii w Europie, trzeba ściślej uzgadniać różne unijne programy badań i innowacji, pamiętając jednocześnie o możliwości podwójnego wykorzystania istniejących technologii;

18. zauważa, że Komisja stara się wspierać wspólne zamówienia państw członkowskich na technologie bezpieczeństwa i obronności, np. za pomocą wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego akt na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia;

19. podkreśla, że potrzebna jest ścisła współpraca między różnymi zainteresowanymi stronami, takimi jak środowisko akademickie oraz sektory publiczny i prywatny, aby wykorzystać najlepsze praktyki w dziedzinie technologii bezpieczeństwa i obronności; wzywa Komisję, aby zbadała możliwości wykorzystania modeli "wielokrotnej helisy" do innowacji;

20. jest zaniepokojony niewystarczającym poziomem finansowania obronności i bezpieczeństwa z funduszy UE i ubolewa nad rekordowo niskim wskaźnikiem współpracy państw członkowskich w zakresie zamówień w dziedzinie obronności; ubolewa, że budżet EDF zmniejszono o około 40 % w stosunku do wniosku Komisji dotyczącego wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 oraz że obcięto o 75 % budżet programu mobilności wojskowej; podkreśla, że obecne WRF nie będą w stanie zapewnić wystarczających środków finansowych na pobudzenie rozwoju unijnej współpracy w dziedzinie obronności do odpowiedniego poziomu, ponieważ obecny stan bezpieczeństwa wymaga ogromnego skoku; wzywa państwa członkowskie, aby rozważyły możliwość połączenia znacznej części rosnących krajowych budżetów obronnych na szczeblu UE w celu wspólnego uzupełnienia uszczuplonych zapasów amunicji oraz wspólnego zakupu systemów uzbrojenia, w tym najbardziej złożonych i drogich, takich jak samoloty myśliwskie, okręty wojenne i czołgi podstawowe; wzywa Komisję, aby dalej rozwijała istniejące systemy finansowania i alternatywne rozwiązania w celu znacznego zwiększenia w obecnych WRF środków finansowych na technologie krytyczne dla bezpieczeństwa i obronności, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb w zakresie inwestycji przemysłowych;

21. podkreśla, że przepisy UE, które mogą mieć wpływ na dostęp europejskich branż bezpieczeństwa i obronności do finansowania, muszą być spójne z wysiłkami UE na rzecz ułatwienia europejskiemu przemysłowi obronnemu wystarczającego dostępu do publicznego i prywatnego finansowania i inwestycji;

22. podkreśla, że trzeba lepiej wykorzystywać podwójne zastosowania istniejących technologii cywilnych oraz wymianę między innowacjami cywilnymi, wojskowymi i mającymi podwójne zastosowanie w dziedzinie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności, oraz zwraca uwagę na związany z tym potencjał zwiększenia współpracy między programami UE; podkreśla, że potrzebne są lepsze sieci wymiany wiedzy na temat istniejących i nowych technologii, aby umożliwić potencjalnym użytkownikom końcowym i inwestorom lepsze wykorzystanie technologii już dostępnych na rynku lub inwestowanie w powstające technologie o wysokim potencjale;

23. sprzyja innowacjom opartym na większej oszczędności zasobów, rozwoju nowych materiałów, promowaniu surowców wtórnych i bardziej zrównoważonych wspólnych zamówieniach publicznych, a także stosowaniu zrównoważonych środowiskowo rozwiązań technologicznych; wzywa Komisję, aby we współpracy z EDA przeanalizowała kierunek rozwoju zrównoważonych technologii bezpieczeństwa i obronności, a także korzyści dla odporności UE i dla unijnych branż bezpieczeństwa i obronności zgodnie z unijnym planem działania w zakresie zmiany klimatu i obronności oraz z rezolucją Parlamentu z 7 czerwca 2022 r. na ten sam temat, w szczególności przez zmniejszenie zależności unijnych branż bezpieczeństwa i obronności od paliw kopalnych oraz ocenienie podatności tych branż na zmianę klimatu i związanej z nią potrzeby przystosowania się do niej;

24. podkreśla, że trzeba zwiększyć inwestycje w "zieloną" obronę i rozszerzyć zakres finansowanych przez UE badań i rozwoju w dziedzinie bezemisyjnych paliw i systemów napędu pojazdów wojskowych, w szczególności przyszłych głównych systemów uzbrojenia opracowanych zgodnie z odpowiednimi ramami UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby przy inwestowaniu odpowiednich funduszy UE uwzględniały ślad energetyczny, węglowy i środowiskowy, począwszy od fazy projektowania; przypomina, że działania badawczo-rozwojowe objęte EDF mogą poprawić efektywność, ograniczyć ślad węglowy i posłużyć do wypracowania zrównoważonych najlepszych praktyk; apeluje o mechanizm pobudzający badania i rozwój na rzecz zrównoważonych technologii w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa; przyjmuje z zadowoleniem budżet przewidziany w pierwszym rocznym programie prac na odporność energetyczną i transformację ekologiczną, ale zauważa, że stanowi on jedynie 11 % całkowitego rocznego budżetu EDF;

25. podkreśla, że w czasie wojny Rosji przeciwko Ukrainie niejednokrotnie wykazano skuteczność przełomowych technologii, które często są stosunkowo tanie, podczas gdy ich oddziaływanie na polu walki przeciwko dużym systemom i formacjom uzbrojenia jest potężne; wzywa Komisję, aby we współpracy z rządem ukraińskim i partnerami z NATO przeanalizowała wnioski wyciągnięte z wojny w Ukrainie w odniesieniu do technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności; podkreśla potrzebę otwartego podejścia podczas prowadzenia oceny technologicznej i zwraca uwagę na doniosłą konieczność wyciągnięcia właściwych wniosków z największej wojny w Europie od czasów II wojny światowej;

26. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 19.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Obronny i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/1092 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 149).

Zmiany w prawie

Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1059

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie technologii krytycznych dla bezpieczeństwa i obronności: stan obecny i przyszłe wyzwania (2022/2079(INI))
Data aktu: 09/05/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023