Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1806 wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Kosowo

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1806 wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Kosowo *) 1
(2023/C 105/05)

I. WPROWADZENIE

1. W dniu 4 maja 2016 r. Komisja przedłożyła wniosek 2  dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady mający na celu skreślenie odniesienia do "Kosowa * " w załączniku I (obowiązek wizowy) oraz dodanie tego samego odniesienia w załączniku II (zwolnienie z obowiązku wizowego) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1806 3 . W sprawozdaniu końcowym w sprawie wdrażania planu działania dotyczącego liberalizacji reżimu wizowego 4  Komisja potwierdziła, że Kosowo spełniło wymogi przewidziane w tym planie, przy założeniu, że do dnia przyjęcia przedmiotowego wniosku przez Parlament Europejski i Radę Kosowo ratyfikuje umowę o przebiegu granicy z Czarnogórą i poprawi swoje osiągnięcia w walce z przestępczością zorganizowaną i korupcją.

2. W lipcu 2018 r. Komisja opublikowała sprawozdanie 5 , w którym stwierdziła, że Kosowo spełniło te dwa pozostałe kryteria, ponieważ ratyfikowało umowę w sprawie wyznaczenia granicy z Czarnogórą.

3. W dniu 28 marca 2019 r. Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu, zatwierdzając wniosek Komisji. W 2022 r. pierwotna sprawozdawczyni, Tanja Fajon (S&D, SI), została zastąpiona przez Thijsa Reutena (S&D, NL).

4. W Radzie w 2016 r. organy przygotowawcze zawiesiły analizę wniosku Komisji z uwagi na to, że rozpoczęcie jakichkolwiek nowych dyskusji na jego temat uzależnione było od wcześniejszego spełnienia wspomnianych dwóch kryteriów. Dalsze dyskusje przeprowadzono również w 2018 i 2020 roku.

5. W 2022 r. Komisja zgodziła się przedstawić na piśmie informacje na temat dalszych postępów poczynionych przez Kosowo. Była to odpowiedź na złożony dużo wcześniej wniosek Rady. W dokumencie roboczym zatytułowanym "Factual update on key developments in the areas of main interest for Member States" ("Merytoryczna aktualizacja najważniejszych osiągnięć w obszarach będących głównym przedmiotem zainteresowania państw członkowskich") Komisja stwierdziła, że Kosowo kontynuowało umacnianie postępów w kluczowych obszarach określonych w planie działania dotyczącym liberalizacji reżimu wizowego i w związku z tym podstawa zalecenia Komisji z 2018 r., które przewiduje zwolnienie posiadaczy paszportów wydanych przez Kosowo z obowiązku wizowego w odniesieniu do pobytów krótkoterminowych, pozostaje w pełni aktualna.

6. Po przedstawieniu przez Komisję tego dokumentu roboczego wznowiono prace nad przedmiotowym dossier w Radzie. Na posiedzeniu w dniu 30 listopada 2022 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przyjął mandat do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim 6 .

7. Wkrótce potem rozpoczęły się negocjacje. Po pierwszym posiedzeniu technicznym, które odbyło się w dniu 12 grudnia 2022 r., zorganizowano w Strasburgu w dniu 14 grudnia 2022 r. polityczne rozmowy trójstronne. Dwaj współ- prawodawcy osiągnęli porozumienie, wypracowując kompromis w sprawie kilku nierozstrzygniętych kwestii odnotowanych na szczeblu technicznym.

8. W dniu 20 grudnia 2022 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy z myślą o osiągnięciu porozumienia i zatwierdził ten tekst 7 .

9. W dniu 12 stycznia 2023 r. parlamentarna Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (komisja LIBE) potwierdziła porozumienie polityczne, a w dniu 13 stycznia 2023 r. przewodniczący tej komisji przesłał przewodniczącemu Komitetu Stałych Przedstawicieli pismo, w którym potwierdził, że jeżeli Rada zatwierdzi przedmiotowe rozporządzenie w pierwszym czytaniu, po weryfikacji prawnojęzykowej, Parlament w drugim czytaniu zatwierdzi stanowisko Rady.

10. Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu rozporządzenia i nie jest nim związana ani go nie stosuje, ponieważ stanowi ono rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii.

11. W odniesieniu do Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Liechtensteinu rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen.

12. W odniesieniu do Cypru, Bułgarii i Rumunii rozporządzenie jest aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu odpowiednich aktów przystąpienia.

II. CEL

13. Celem rozporządzenia jest przeniesienie odniesienia do "Kosowa*" z załącznika I (wykaz państw podlegających obowiązkowi wizowemu) do załącznika II (wykaz państw zwolnionych z obowiązku wizowego) w rozporządzeniu (UE) 2018/1806. W związku z tym posiadacze paszportów biometrycznych wydawanych przez Kosowo będą mogli korzystać z ruchu bezwizowego w przypadku pobytów krótkoterminowych (tj. do 90 dni w dowolnym 180-dniowym okresie) w Unii Europejskiej.

III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

14. Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje z myślą o osiągnięciu porozumienia na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które to stanowisko Parlament mógłby zatwierdzić bez poprawek w drugim czytaniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez obu współprawo- dawców, przy wsparciu Komisji Europejskiej.

15. W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu starano się pogodzić cel, który zakłada zwolnienie posiadaczy paszportów wydanych przez Kosowo z obowiązku wizowego, z szeregiem obaw związanych z zagrożeniami w zakresie migracji i bezpieczeństwa.

16. W związku z tym datę wdrożenia liberalizacji reżimu wizowego powiązano z datą uruchomienia europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS). Dzięki temu można będzie w pełni wykorzystać nowy system informatyczny UE, którego jednym z celów jest przyczynianie się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa i zapobieganie nielegalnej imigracji poprzez szczegółową ocenę podróżnych zwolnionych z obowiązku wizowego przed ich przybyciem na przejścia graniczne na granicy zewnętrznej.

17. Zdając sobie sprawę, że harmonogram uruchamiania systemów informatycznych UE może jeszcze być zmieniany, w stanowisku Rady w pierwszym czytaniu wyraźnie stwierdzono, że gdyby uruchomienie systemu ETIAS miało ulec dalszym opóźnieniom, liberalizacja reżimu wizowego będzie miała zastosowanie w każdym razie najpóźniej od dnia 1 stycznia 2024 r.

18. W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu podkreślono ponadto dwie kwestie. Po pierwsze - znaczenie współpracy Kosowa w zakresie readmisji, w szczególności poprzez zawieranie umów lub uzgodnień w tej dziedzinie z państwami członkowskimi, które jeszcze nie mają takich umów lub uzgodnień, z zastrzeżeniem pełnego poszanowania zasady non-refoulement. Zachęta do zawierania takich umów lub uzgodnień pozostaje bez uszczerbku dla stanowisk państw członkowskich w sprawie statusu Kosowa. Po drugie - znaczenie dostosowywania polityki wizowej Kosowa do polityki wizowej Unii w celu zapobiegania nielegalnej migracji do strefy Schengen.

IV. PODSUMOWANIE

19. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.

20. Kompromis ten został potwierdzony pismem z dnia 13 stycznia 2023 r. skierowanym przez przewodniczącego komisji LIBE do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli. W piśmie tym przewodniczący komisji LIBE stwierdza, że zaleci członkom swojej komisji, a następnie zgromadzeniu parlamentarnemu, by podczas drugiego czytania w Parlamencie zaakceptowali bez poprawek stanowisko Rady w pierwszym czytaniu - z zastrzeżeniem weryfikacji, której mają dokonać prawnicy lingwiści obu instytucji.

1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 marca 2023 r. (Dz.U.UE.C.2023.109.81) zmieniającego nin. informację z dniem 21 marca 2023 r.
2 Dok. 8670/1/16 REV 1.
* This designation is without prejudice to positions on status, and is in line with UNSCR 1244/1999 and the ICJ Opinion on the Kosovo declaration of independence.
3 Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 39.
4 Dok. 8764/16.
5 Dok. 11295/18 + ADD 1 REV 1.
6 Dok. 15462/22.
7 Dok. 16276/22.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.105.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 1/2023 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2018/1806 wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu (Kosowo
Data aktu: 21/03/2023
Data ogłoszenia: 21/03/2023