(2023/C 104/54)
(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: NO (przedstawiciel: adwokat E. Smartt)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 27 września 2022 r.;
- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami postępowania; oraz
- nakazanie zwrotu kosztów poniesionych przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący tego, że Komisja Europejska popełniła oczywisty błąd w ocenie i naruszyła art. 24 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/1589 1 .
2. Zarzut drugi, dotyczący tego, że Komisja Europejska popełniła oczywisty błąd w ocenie przy badaniu zgodności z prawem pomocy w świetle obowiązku przestrzegania warunków określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1407/2013 2 .
3. Zarzut trzeci, dotyczący tego, że Komisja Europejska nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego pomimo poważnych trudności oraz naruszyła uprawnienia proceduralne strony skarżącej do przedstawienia uwag w przedmiocie okoliczności budzących poważne wątpliwości co do zgodności pomocy z rynkiem wewnętrznym.
4. Zarzut czwarty, dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja Europejska naruszyła ciążący na niej obowiązek uzasadnienia.
5. Zarzut piąty, dotyczący tego, że Komisja Europejska nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego pomimo dowodów, że [państwo członkowskie] nie zapewniło poszanowania praw podstawowych skarżącej z naruszeniem art. 19 ust. 1 TUE.
6. Zarzut szósty, dotyczący tego, że decyzja Komisji Europejskiej narusza szczególne postanowienia TFUE oraz zasady ogólne prawa Unii dotyczące zakazu dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, własność lub status oraz swobodny przepływ usług i zasadę równości wobec prawa. Rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 przewiduje wyjątek od obowiązku zgłoszenia pomocy państwa określonego w art. 108 ust. 3 TFUE, ale nie przewiduje wyjątków od innych przepisów i zasad TFUE lub prawa Unii, w tym art. 107 ust. 1 TFUE.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.104.35 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-771/22: Skarga wniesiona w dniu 6 grudnia 2022 r. - NO/Komisja |
| Data aktu: | 20/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2023 |