Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

Przyszłe finansowanie przez UE sieci radiowej Euranet Plus

P9_TA(2021)0297

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

(2022/C 67/19)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz Protokół nr 2 do Traktatów w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając decyzję Komisji z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz przyjęcia programu prac na rok 2021, wraz z załącznikiem,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (0-000036/2021 - B9-0023/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,

A. mając na uwadze, że radio okazało się kluczowym środkiem komunikacji z obywatelami na temat spraw UE;

B. mając na uwadze, że w większych i bardziej zaludnionych państwach członkowskich regionalne i lokalne stacje radiowe, dzięki swojej bardzo wysokiej penetracji rynku, często oferują uprzywilejowany dostęp do treści związanych z UE dla znacznej grupy słuchaczy i skutecznie przyczyniają się do zachowania języków mniejszości;

C. mając na uwadze, że chociaż radio może stać się kluczowym środkiem przekazu w krajobrazie medialnym, który w znacznym stopniu uległ cyfryzacji, cyfryzacja nadawania dźwięku w UE jest procesem długoterminowym, który wymaga od stacji i sieci radiowych opracowania planów przejściowych, rozłożenia niezbędnych inwestycji i zamortyzowania pełnego wpływu gospodarczego tej zmiany;

D. mając na uwadze, że założona w 2007 r. Euranet Plus to jedyna w swoim rodzaju sieć stacji radiowych w UE, która relacjonuje wydarzenia w Europie z perspektywy ponadnarodowej; mając na uwadze, że od czasu utworzenia sieci jej działalność operacyjna jest finansowana głównie ze środków UE; mając na uwadze, że w skład Euranet Plus wchodzi obecnie 13 wiodących nadawców publicznych i prywatnych z 13 państw członkowskich, którzy łącznie docierają każdego dnia do ponad 15 milionów słuchaczy 1 , oraz że sieć oferuje swoim członkom wyjątkowy wachlarz wysokiej jakości usług produkcyjnych, nadawczych i redakcyjnych, spełniając tym samym wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego 2  w zakresie szczególnych cech działalności wymagającej określonego rodzaju podmiotu;

E. mając na uwadze, że obecna umowa o dotację z Euranet Plus - o wartości 2,16 mln EUR rocznie - ma wygasnąć 31 grudnia 2021 r.;

F. mając na uwadze, że Parlament Europejski powiadomiono o decyzji Komisji w sprawie przyszłego modelu finansowania działań multimedialnych pismem komisarza T. Bretona z 18 stycznia 2021 r., w którym stwierdzono, że umowa o dotację z Euranet Plus nie zostanie przedłużona i zastąpi ją konkurencyjne roczne zaproszenie do składania wniosków, które zostanie ogłoszone w 2021 r.;

G. mając na uwadze, że choć wyraźnie zalecono to w niedawnej kontroli, Komisja nie zaangażowała się w strategiczny dialog z Euranet Plus, zanim podjęła decyzję w sprawie przyszłego finansowania radiofonii;

H. mając na uwadze, że Komisja Kultury i Edukacji (CULT) wielokrotnie zwracała się do Komisji o włączenie jej w proces decyzyjny dotyczący działań multimedialnych, przekazała Komisji swoje głębokie przekonanie, że planowane podejście jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, która jako ogólnoeuropejska sieć radiowa z misją służby publicznej zasługuje na traktowanie jako wyjątkowego partnera w promowaniu integracji i różnorodności mediów w UE, oraz wyraziła - zarówno ustnie, jak i pisemnie - swój zasadniczy sprzeciw wobec planowanych przez Komisję szybkich zmian w finansowaniu przez UE radiofonii, które mogą zakłócić ciągłość usług;

I. mając na uwadze, że 18 marca 2021 r. Komisja zgodnie z planem przystąpiła do przyjęcia decyzji w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz do przyjęcia programu prac na rok 2021; mając na uwadze, że Komisja dała jasno do zrozumienia poprzez wielokrotną wymianę poglądów z pracownikami i komisarzami, że zamierza podtrzymać decyzję dotyczącą przyszłego finansowania UE dla Euranet Plus, całkowicie lekceważąc wolę polityczną Parlamentu w tej sprawie;

J. mając na uwadze, że model finansowania oparty na corocznych otwartych zaproszeniach do składania wniosków o bardzo ograniczonym czasie trwania nie jest zrównoważony finansowo; mając na uwadze, że ogłoszenie zaproszenia w tym roku, bez środków przejściowych, jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, wieloletniego i zaufanego partnera, uniemożliwia sieci opracowanie długoterminowego planu rozwoju w zakresie przejścia na technologię cyfrową i inwestowania w dalsze doskonalenie swoich produktów i usług oraz może doprowadzić do likwidacji organizacji i zwolnienia jej pracowników na początku 2022 r.;

1. wzywa Komisję, aby uznała wyjątkowy charakter Euranet Plus jako niezależnej sieci radiowej, która z powodzeniem wypełnia lukę informacyjną między UE a jej obywatelami, zwiększając ich zrozumienie wszystkich dziedzin kształtowania polityki UE oraz promując debatę na ten temat; podkreśla, że Euranet Plus łączy zdolności produkcyjne i nadawcze, zapewniając wysokiej jakości usługi redakcyjne dla stowarzyszonych stacji radiowych i samej agencji, która planuje koprodukcje, promuje wymianę i produkuje ogólnoeuropejskie, dostosowane do potrzeb i dostępne na żądanie formaty dla swoich członków; stwierdza, że Euranet Plus stanowi zatem wyjątkową platformę dla licznej grupy nadawców publicznych i prywatnych, którzy dzięki treściom w 12 językach urzędowych UE docierają codziennie do ponad 15 milionów słuchaczy, którzy w przeciwnym razie mogliby nie interesować się kwestiami związanymi z UE;

2. wzywa do przedłużenia obecnego podstawowego finansowania Euranet Plus w formie przejściowej umowy o dotację na co najmniej dwa lata, aby umożliwić sieci opracowanie długoterminowego planu strategicznego w celu dalszego jej rozwoju do końca 2027 r., z myślą o zwiększeniu liczby członków oraz zasięgu geograficznego i językowego, przygotowaniu się do przejścia na technologię cyfrową oraz inwestowaniu w dalsze ulepszanie produktów i usług; domaga się, by Dyrekcje Generalne Komisji: ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CONNECT) oraz ds. Budżetu (DG BUDG) utworzyły międzyinstytucjonalną grupę roboczą z udziałem Euranet Plus i komisji CULT w celu znalezienia odpowiednich rozwiązań technicznych służących wdrożeniu wieloletnich ram operacyjnych; podkreśla, że takie środki przejściowe pozwolą organizacji przygotować się do konkurencyjnego, wieloletniego procesu, który mógłby się rozpocząć w 2024 r.; podkreśla, że takie podejście przyniesie największą wartość dodaną pod względem zrównoważonego charakteru, skuteczności i należytego wykorzystania publicznych środków UE w przeciwieństwie do procedur krótkoterminowych, które nie tylko zmuszają beneficjentów do funkcjonowania przy minimum środków finansowych, ale są także bardziej kosztowne pod względem administracyjnym;

3. zwraca się do Komisji o pilną zmianę decyzji z dnia 18 marca 2021 r., aby zagwarantować, że kwota 2,2 mln EUR, przeznaczona na finansowanie działalności w dziedzinie radiofonii w 2022 r. w pkt 2 załącznika do tej decyzji, nie zostanie przyznana w drodze otwartego zaproszenia do składania wniosków, lecz przekazana bezpośrednio Euranet Plus w oparciu o fakt, że organizacja ta nadal spełnia wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Oficjalna strona internetowa sieci Euranet Plus, "Our Network" [Nasza sieć].
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.67.148

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 08/02/2022