Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

Przyszłe finansowanie przez UE sieci radiowej Euranet Plus

P9_TA(2021)0297

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

(2022/C 67/19)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz Protokół nr 2 do Traktatów w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając decyzję Komisji z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz przyjęcia programu prac na rok 2021, wraz z załącznikiem,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (0-000036/2021 - B9-0023/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,

A. mając na uwadze, że radio okazało się kluczowym środkiem komunikacji z obywatelami na temat spraw UE;

B. mając na uwadze, że w większych i bardziej zaludnionych państwach członkowskich regionalne i lokalne stacje radiowe, dzięki swojej bardzo wysokiej penetracji rynku, często oferują uprzywilejowany dostęp do treści związanych z UE dla znacznej grupy słuchaczy i skutecznie przyczyniają się do zachowania języków mniejszości;

C. mając na uwadze, że chociaż radio może stać się kluczowym środkiem przekazu w krajobrazie medialnym, który w znacznym stopniu uległ cyfryzacji, cyfryzacja nadawania dźwięku w UE jest procesem długoterminowym, który wymaga od stacji i sieci radiowych opracowania planów przejściowych, rozłożenia niezbędnych inwestycji i zamortyzowania pełnego wpływu gospodarczego tej zmiany;

D. mając na uwadze, że założona w 2007 r. Euranet Plus to jedyna w swoim rodzaju sieć stacji radiowych w UE, która relacjonuje wydarzenia w Europie z perspektywy ponadnarodowej; mając na uwadze, że od czasu utworzenia sieci jej działalność operacyjna jest finansowana głównie ze środków UE; mając na uwadze, że w skład Euranet Plus wchodzi obecnie 13 wiodących nadawców publicznych i prywatnych z 13 państw członkowskich, którzy łącznie docierają każdego dnia do ponad 15 milionów słuchaczy 1 , oraz że sieć oferuje swoim członkom wyjątkowy wachlarz wysokiej jakości usług produkcyjnych, nadawczych i redakcyjnych, spełniając tym samym wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego 2  w zakresie szczególnych cech działalności wymagającej określonego rodzaju podmiotu;

E. mając na uwadze, że obecna umowa o dotację z Euranet Plus - o wartości 2,16 mln EUR rocznie - ma wygasnąć 31 grudnia 2021 r.;

F. mając na uwadze, że Parlament Europejski powiadomiono o decyzji Komisji w sprawie przyszłego modelu finansowania działań multimedialnych pismem komisarza T. Bretona z 18 stycznia 2021 r., w którym stwierdzono, że umowa o dotację z Euranet Plus nie zostanie przedłużona i zastąpi ją konkurencyjne roczne zaproszenie do składania wniosków, które zostanie ogłoszone w 2021 r.;

G. mając na uwadze, że choć wyraźnie zalecono to w niedawnej kontroli, Komisja nie zaangażowała się w strategiczny dialog z Euranet Plus, zanim podjęła decyzję w sprawie przyszłego finansowania radiofonii;

H. mając na uwadze, że Komisja Kultury i Edukacji (CULT) wielokrotnie zwracała się do Komisji o włączenie jej w proces decyzyjny dotyczący działań multimedialnych, przekazała Komisji swoje głębokie przekonanie, że planowane podejście jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, która jako ogólnoeuropejska sieć radiowa z misją służby publicznej zasługuje na traktowanie jako wyjątkowego partnera w promowaniu integracji i różnorodności mediów w UE, oraz wyraziła - zarówno ustnie, jak i pisemnie - swój zasadniczy sprzeciw wobec planowanych przez Komisję szybkich zmian w finansowaniu przez UE radiofonii, które mogą zakłócić ciągłość usług;

I. mając na uwadze, że 18 marca 2021 r. Komisja zgodnie z planem przystąpiła do przyjęcia decyzji w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz do przyjęcia programu prac na rok 2021; mając na uwadze, że Komisja dała jasno do zrozumienia poprzez wielokrotną wymianę poglądów z pracownikami i komisarzami, że zamierza podtrzymać decyzję dotyczącą przyszłego finansowania UE dla Euranet Plus, całkowicie lekceważąc wolę polityczną Parlamentu w tej sprawie;

J. mając na uwadze, że model finansowania oparty na corocznych otwartych zaproszeniach do składania wniosków o bardzo ograniczonym czasie trwania nie jest zrównoważony finansowo; mając na uwadze, że ogłoszenie zaproszenia w tym roku, bez środków przejściowych, jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, wieloletniego i zaufanego partnera, uniemożliwia sieci opracowanie długoterminowego planu rozwoju w zakresie przejścia na technologię cyfrową i inwestowania w dalsze doskonalenie swoich produktów i usług oraz może doprowadzić do likwidacji organizacji i zwolnienia jej pracowników na początku 2022 r.;

1. wzywa Komisję, aby uznała wyjątkowy charakter Euranet Plus jako niezależnej sieci radiowej, która z powodzeniem wypełnia lukę informacyjną między UE a jej obywatelami, zwiększając ich zrozumienie wszystkich dziedzin kształtowania polityki UE oraz promując debatę na ten temat; podkreśla, że Euranet Plus łączy zdolności produkcyjne i nadawcze, zapewniając wysokiej jakości usługi redakcyjne dla stowarzyszonych stacji radiowych i samej agencji, która planuje koprodukcje, promuje wymianę i produkuje ogólnoeuropejskie, dostosowane do potrzeb i dostępne na żądanie formaty dla swoich członków; stwierdza, że Euranet Plus stanowi zatem wyjątkową platformę dla licznej grupy nadawców publicznych i prywatnych, którzy dzięki treściom w 12 językach urzędowych UE docierają codziennie do ponad 15 milionów słuchaczy, którzy w przeciwnym razie mogliby nie interesować się kwestiami związanymi z UE;

2. wzywa do przedłużenia obecnego podstawowego finansowania Euranet Plus w formie przejściowej umowy o dotację na co najmniej dwa lata, aby umożliwić sieci opracowanie długoterminowego planu strategicznego w celu dalszego jej rozwoju do końca 2027 r., z myślą o zwiększeniu liczby członków oraz zasięgu geograficznego i językowego, przygotowaniu się do przejścia na technologię cyfrową oraz inwestowaniu w dalsze ulepszanie produktów i usług; domaga się, by Dyrekcje Generalne Komisji: ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CONNECT) oraz ds. Budżetu (DG BUDG) utworzyły międzyinstytucjonalną grupę roboczą z udziałem Euranet Plus i komisji CULT w celu znalezienia odpowiednich rozwiązań technicznych służących wdrożeniu wieloletnich ram operacyjnych; podkreśla, że takie środki przejściowe pozwolą organizacji przygotować się do konkurencyjnego, wieloletniego procesu, który mógłby się rozpocząć w 2024 r.; podkreśla, że takie podejście przyniesie największą wartość dodaną pod względem zrównoważonego charakteru, skuteczności i należytego wykorzystania publicznych środków UE w przeciwieństwie do procedur krótkoterminowych, które nie tylko zmuszają beneficjentów do funkcjonowania przy minimum środków finansowych, ale są także bardziej kosztowne pod względem administracyjnym;

3. zwraca się do Komisji o pilną zmianę decyzji z dnia 18 marca 2021 r., aby zagwarantować, że kwota 2,2 mln EUR, przeznaczona na finansowanie działalności w dziedzinie radiofonii w 2022 r. w pkt 2 załącznika do tej decyzji, nie zostanie przyznana w drodze otwartego zaproszenia do składania wniosków, lecz przekazana bezpośrednio Euranet Plus w oparciu o fakt, że organizacja ta nadal spełnia wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Oficjalna strona internetowa sieci Euranet Plus, "Our Network" [Nasza sieć].
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.67.148

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 08/02/2022