[Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2002/58/WE - Przetwarzanie danych osobowych i ochrona prywatności w sektorze łączności elektronicznej - Artykuł 2 akapit drugi lit. h) - Pojęcie "poczty elektronicznej" - Artykuł 13 ust. 1 - Pojęcie "używania poczty elektronicznej do celów marketingu bezpośredniego" - Dyrektywa 2005/29/WE - Nieuczciwe praktyki handlowe - Punkt 26 załącznika I - Pojęcie "uporczywego i niechcianego namawiania do zakupu produktów przez pocztę elektroniczną" - Wiadomości reklamowe - Inbox advertising]Język postępowania: niemiecki
(2022/C 51/08)
(Dz.U.UE C z dnia 31 stycznia 2022 r.)
Sąd odsyłający
Bundesgerichtshof
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa i strona wnosząca skargę rewizyjną: StWL Stadtische Werke Lauf a.d. Pegnitz GmbH
Strona pozwana i druga strona postępowania rewizyjnego: eprimo GmbH
Interwenient po stronie pozwanej: Interactive Media CCSP GmbH
Sentencja
1) Artykuł 13 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności (dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej), zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/136/WE z dnia 25 listopada 2009 r., należy interpretować w ten sposób, iż wyświetlanie w skrzynce odbiorczej użytkownika usługi prowadzenia konta poczty elektronicznej wiadomości reklamowych w formie zbliżonej do prawdziwych wiadomości przesyłanych pocztą elektroniczną i w tym samym umiejscowieniu co one, stanowi "używanie [...] poczty elektronicznej do celów marketingu bezpośredniego" w rozumieniu tego przepisu, przy czym losowe określenie odbiorców tych reklam jest w tym względzie pozbawione znaczenia, podobnie nie ma wymogu stwierdzenia stopnia obciążenia dla użytkownika, ponieważ takie używanie jest dozwolone jedynie pod warunkiem, że użytkownik ten został poinformowany w jasny i dokładny sposób o szczegółowych zasadach rozpowszechniania takiej reklamy, a w szczególności o fakcie, iż reklamy są wyświetlane na liście otrzymanych prywatnych e-maili, oraz że wyraził on swoją zgodę w konkretny sposób i ze świadomością tego, że będzie on otrzymywał takie wiadomości reklamowe.
2) Punkt 26 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniającej dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych) należy interpretować w ten sposób, że działanie polegające na wyświetlaniu w skrzynce odbiorczej użytkownika usługi prowadzenia konta poczty elektronicznej wiadomości reklamowych w formie zbliżonej do prawdziwych wiadomości przesyłanych pocztą elektroniczną i w tym samym umiejscowieniu co one wchodzi w zakres pojęcia "uporczywego i niechcianego namawiania do zakupu produktów" użytkowników usług prowadzenia konta poczty elektronicznej w rozumieniu tego przepisu, jeśli z jednej strony wyświetlanie tych wiadomości reklamowych miało charakter wystarczająco częsty i regularny, by uznać je za "uporczywe namawianie", i z drugiej strony, w braku wyrażenia przez użytkownika zgody na wyświetlanie tej reklamy, może zostać uznane za "niechciane namawianie".