Kim jesteśmy?Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Inicjatywy w dziedzinie Innowacji w Ochronie Zdrowia (Wspólne Przedsięwzięcie), ustanowione rozporządzeniem Rady (UE) 2021/2085 1 , jest partnerstwem publiczno-prywatnym między UE i kilkoma stowarzyszeniami działającymi w sektorze opieki zdrowotnej, reprezentującymi powiązane dziedziny w sektorze nauk biologicznych. Partnerstwo to ma na celu wspieranie przedkonkurencyjnych i międzysektorowych badań i innowacji w dziedzinie ochrony zdrowia, głównie przez dotacje. Wspólne Przedsięwzięcie jest następcą i zastępcą Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych, największego na świecie partnerstwa publiczno-prywatnego w obszarze nauk biologicznych, ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) nr 557/2014 2 .
Wspólne Przedsięwzięcie ma na celu:
- pomoc w utworzeniu ogólnounijnego ekosystemu badań naukowych i innowacji w dziedzinie zdrowia, który ułatwi przełożenie wiedzy naukowej na innowacje,
- wspieranie opracowywania bezpiecznych, skutecznych, skupionych na ludziach i racjonalnych pod względem kosztów innowacji ukierunkowanych na najważniejsze niezaspokojone potrzeby w zakresie zdrowia publicznego,
- pobudzenie międzysektorowych innowacji w dziedzinie zdrowia na rzecz globalnie konkurencyjnego europejskiego sektora opieki zdrowotnej.
Co oferujemy?
Dyrektor wykonawczy będzie odpowiedzialny za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem i będzie jego prawnym przedstawicielem. Dyrektor jest niezależny w wykonywaniu swoich obowiązków i odpowiada przed Radą Zarządzającą złożoną z przedstawicieli stowarzyszeń branżowych i Komisji Europejskiej.
Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 54).
Dyrektor wykonawczy będzie odgrywał kluczową rolę w kierowaniu Wspólnym Przedsięwzięciem. Będzie odpowiedzialny za ustanowienie środków administracyjnych, operacyjnych i finansowych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania Wspólnego Przedsięwzięcia oraz za zarządzanie tymi środkami.
Do obowiązków dyrektora wykonawczego będzie należało bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem, w tym przede wszystkim:
- udział w debacie strategicznej i politycznej na temat Wspólnego Przedsięwzięcia jako wiodącego partnerstwa publiczno-prywatnego w obszarze badań naukowych i innowacji w sektorze zdrowia i dbanie o to, by działania Wspólnego Przedsięwzięcia odpowiadały potrzebom w zakresie zdrowia publicznego,
- ustanowienie skutecznego mechanizmu współpracy z zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w opiekę zdrowotną, przede wszystkim z obywatelami, w tym pacjentami, pracownikami służby zdrowia, świadczeniodawcami, płatnikami i organami regulacyjnymi, w szczególności przez produktywną interakcję z panelem ds. nauki i innowacji oraz grupą przedstawicieli państw,
- informowanie o osiągnięciach Wspólnego Przedsięwzięcia i przyciąganie kandydatów z wybitnymi osiągnięciami naukowymi do odpowiadania na zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie,
- zapewnianie wsparcia Radzie Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia, panelowi ds. nauki i innowacji, grupie przedstawicieli państw i innym organom Wspólnego Przedsięwzięcia, które mogą zostać utworzone w celu jego sprawnego i skutecznego funkcjonowania,
- mianowanie pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia oraz nadzór nad nimi, tworzenie dobrej atmosfery w zespole oraz zapewnienie przyjaznego środowiska pracy,
- opracowywanie i realizacja rocznego planu pracy oraz planu budżetu, opracowanie i wykonanie budżetu oraz zapewnienie skutecznego zarządzania nim zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia, sporządzanie wymaganych rocznych sprawozdań z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia, a także rocznego sprawozdania finansowego i bilansu,
- nadzorowanie procedur zaproszeń do składania wniosków oraz zarządzania projektem, przede wszystkim: organizowanie zaproszeń do składania wniosków i oceny wniosków oraz zarządzanie tymi procesami, jak również negocjowanie i zawieranie umów o przyznanie dotacji dla wybranych wniosków, a następnie okresowe monitorowanie finansowanych projektów i ich kontrola.
Bardziej szczegółowy opis przewidzianych zadań można znaleźć w rozporządzeniu (UE) 2021/2085. W dniu 30 listopada 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie zastąpiło swojego poprzednika Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych i przejęło jego działalność. W związku z tym zadania dyrektora wykonawczego Wspólnego Przedsięwzięcia będą również obejmować nadal trwające działania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych.
Bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Komisji Europejskiej i Rady Zarządzającej, w której skład wchodzą przedstawiciele Komisji Europejskiej i stowarzyszeń branżowych, dyrektor wykonawczy przyjmuje pełną odpowiedzialność za zadania powierzone Wspólnemu Przedsięwzięciu i podlega corocznej procedurze udzielania przez Parlament Europejski absolutorium z wykonania budżetu.
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym specjalistą oraz spełniać następujące kryteria:
a) Umiejętności zarządzania:
- znaczne osiągnięcia w zakresie kierowania i zarządzania ludźmi oraz komunikacji, obejmujące zarządzanie zespołami i zasobami finansowymi na poziomie odpowiadającym charakterowi wspólnego przedsięwzięcia,
- umiejętność opracowywania przyszłościowej wizji, określania strategii, ustalania priorytetów i realizacji celów strategicznych Wspólnego Przedsięwzięcia w celu sprostania wyzwaniom, przed jakimi stoi podmiot działający w sferze publiczno-prywatnej,
- umiejętność kierowania multidyscyplinarnym zespołem ok. 50 wysoko wykwalifikowanych specjalistów w wielokulturowym i wielojęzycznym kontekście europejskim, dbania o niego i motywowania go,
- bardzo dobre umiejętności decyzyjne, w tym zdolność do realizacji zadań w ramach ustalonego budżetu i harmonogramu.
b) Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie:
- doskonała znajomość badań naukowych i innowacji w sektorach opieki zdrowotnej (takich jak przemysł farmaceutyczny, przemysł technologii medycznej, biotechnologia oraz cyfrowe usługi medyczne), w szczególności badań przemysłowych i innowacji, oraz wyzwań związanych z przekładaniem nowych odkryć i wynalazków na innowacyjne produkty lub usługi dostępne dla użytkowników końcowych, w tym pacjentów, a także aspektów regulacyjnych,
- udokumentowane doświadczenie we współpracy pomiędzy różnymi zainteresowanymi stronami w dziedzinie badań naukowych i innowacji w sektorze zdrowia, np. współpracy przemysłowo-akademickiej,
- doświadczenie w zarządzaniu programami i projektami lub procedurami finansowania działalności badawczej na szczeblu krajowym, unijnym lub międzynarodowym,
- dyplom ukończenia studiów wyższych w dziedzinie nauk medycznych, biologicznych lub pokrewnej oraz praktyczne doświadczenie w obszarze nauk biologicznych/badań medycznych i innowacji,
- dobre zrozumienie instytucji UE oraz ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań będzie atutem.
c) Cechy osobiste:
- doskonałe umiejętności interpersonalne i doświadczenie w tworzenie sieci kontaktów,
- silne poczucie odpowiedzialności, przejmowanie inicjatywy oraz umiejętność działania z zachowaniem taktu, wrażliwości politycznej i dyplomacji,
- wysoka odporność,
- umiejętność płynnej i skutecznej komunikacji oraz budowania dobrych stosunków roboczych z różnymi wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi stronami,
- solidne doświadczenie w zakresie prowadzenia negocjacji w środowisku międzynarodowym.
Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie pod warunkiem spełnienia następujących kryteriów formalnych, które musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:
- Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi mieć:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,
- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi mieć przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 3 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Przynajmniej pięć lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte w obszarze działalności Wspólnego Przedsięwzięcia.
- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 4 w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.
- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 5 oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.
- Limit wieku: kandydat musi być w stanie, w momencie zgłoszenia, sprawować powierzoną funkcję przez całą czteroletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 6 ).
Procedura naboru i powołanie
Dyrektor wykonawczy zostanie powołany przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia z listy kandydatów przygotowanej przez Komisję Europejską. Otwarta i przejrzysta procedura wyboru będzie zgodna z zasadą równości płci.
W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 7 ).
W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną, która zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2085 będzie składać się z przedstawicieli wyznaczonych przez wszystkich członków Wspólnego Przedsięwzięcia innych niż Unia 8 oraz jednego obserwatora wyznaczonego przez Radę Zarządzającą. Komisja preselekcyjna analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.
Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.
Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Na podstawie wyników rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji Dyrektora Wykonawczego Wspólnego Przedsięwzięcia.
Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostaną zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki ze Wspólnym Przedsięwzięciem 9 .
Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządza listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania, która zostanie przekazana Radzie Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia. Rada Zarządzająca może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła dyrektora wykonawczego z listy kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.
Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Kandydatów można również wezwać do złożenia oświadczenia przed właściwą komisją lub komisjami Parlamentu Europejskiego.
Polityka równych szans
Komisja Europejska oraz Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Inicjatywy w dziedzinie Innowacji w Ochronie Zdrowia stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 10 . Mile widziane będą zgłoszenia, które mogłyby przyczynić się do większej różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej. Rozporządzenie (UE) 2021/2085 wyraźnie stanowi, że procedura będzie zgodna z zasadą równości płci. Szczególnie zachęca się do zgłaszania kandydatur przez kobiety.
Warunki zatrudnienia
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez Wspólne Przedsięwzięcie w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14. W zależności od długości posiadanego doświadczenia wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie zaszeregowania.
Wybrany kandydat zostanie powołany na wstępny okres czterech lat, z możliwością przedłużenia o maksymalnie trzy lata.
Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
Miejscem zatrudnienia jest Bruksela, Belgia, gdzie mieści się siedziba Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Inicjatywy w dziedzinie Innowacji w Ochronie Zdrowia.
Stanowisko jest dostępne od dnia 16 września 2022 r.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Przed objęciem funkcji dyrektor wykonawczy ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/
Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 11 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.
Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.
Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 28 lutego 2022 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.
Ważne informacje dla kandydatów
Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.
Ochrona danych osobowych
Komisja Europejska zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 12 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.