Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola energii jądrowej w kontekście stabilności cen energii w UE" (opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji czeskiej w Radzie UE)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola energii jądrowej w kontekście stabilności cen energii w UE"
(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji czeskiej w Radzie UE)
(2022/C 486/15)

Wniosek o konsultację Czeska prezydencja w Radzie UE, pismo z 26.1.2022
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Opinia rozpoznawcza
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 21.9.2022
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia przez sekcję 7.9.2022
Data przyjęcia na sesji plenarnej 21.9.2022
Sesja plenarna nr

Wynik głosowania

572
(za/przeciw/wstrzymało się) 143/73/42 (głosowanie imienne - zob. załącznik II)
1. Wnioski i zalecenia

1.1. Stabilność i przystępność cen energii mają zasadnicze znaczenie dla zachowania zarówno siły nabywczej gospodarstw domowych, jak i konkurencyjności i odporności europejskiego przemysłu. Po dziesięciu latach względnej stabilności cen importowych energii i stosunkowo niskiego rocznego wzrostu krajowych cen producentów energii, wynoszącego 0,9 % w latach 2010-2019, od drugiej połowy 2021 r. odnotowuje się w Europie gwałtowny wzrost cen energii. Wojna w Ukrainie dodatkowo zwiększyła niestabilność cen energii i niepewność dostaw energii.

1.2. Europa stoi dziś przed dwojakim wyzwaniem: potrzebą przeciwdziałania zmianie klimatu i koniecznością zapewnienia stabilnych dostaw energii po przystępnej cenie. Jak wskazuje Komisja w planie REPowerEU, wyzwaniem jest szybkie zmniejszenie naszej zależności od rosyjskich paliw kopalnych poprzez przyspieszenie czystej transformacji i połączenie sił w celu osiągnięcia bardziej odpornego systemu energetycznego i prawdziwej unii energetycznej. Rozwiązanie ma trzy wymiary czasowe. W perspektywie krótkoterminowej ważne jest przede wszystkim zapewnienie dostaw energii, ponieważ ewentualny niedobór może jeszcze bardziej wywindować ceny. Na aktualną sytuację na rynku mają wpływ obecne i oczekiwane czynniki po stronie podaży. W tym kontekście konieczne jest wykorzystanie wszystkich dostępnych źródeł energii w UE, jak stwierdzono w planie REPowerEU. Jest to scenariusz kryzysowy, którego celem jest przede wszystkim zapewnienie dostaw energii. Perspektywa średnioterminowa bardziej pozwala na respektowanie zrównoważonego charakteru i równowagi pomiędzy źródłami energii, a perspektywa długoterminowa, pod warunkiem zmniejszenia się geopolitycznych zagrożeń bezpieczeństwa, będzie oznaczać koncentrację na celach ekologicznych.

1.3. Dodatkowe koszty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony, spowodowane wojną, mogą znacząco przyczynić się do wzrostu cen energii. W perspektywie krótkoterminowej istniejące elektrownie jądrowe w państwach członkowskich UE, które zdecydowały się na włączenie energii jądrowej do swojego koszyka energetycznego i w których jest to technicznie wykonalne, przyczynią się do stabilności dostaw energii, co w dużym stopniu wpływa na stabilność cen. Bez istniejących zasobów jądrowych wstrząs w systemie energetycznym spowodowany inwazją Rosji na Ukrainę byłby z pewnością większy.

1.4. Energia jądrowa jako źródło niskoemisyjnej energii elektrycznej jest dostępna na żądanie w celu uzupełnienia wiodącej roli odnawialnych źródeł energii, takich jak energia wiatrowa i słoneczna, w przechodzeniu na systemy elektroenergetyczne o zerowych emisjach netto. EKES zwraca uwagę, że energia jądrowa jako stabilne obciążenie podstawowe może na chwilę obecną przyczynić się do stabilności dostaw. Koszty krańcowe energii jądrowej są stabilne i znacznie niższe niż koszty elektrowni gazowych i węglowych. Elektrownie jądrowe w trakcie eksploatacji nie emitują znaczących ilości CO2, a ich koszt krańcowy - podobnie jak w przypadku odnawialnych źródeł energii - nie obejmuje żadnych kosztów emisji CO2 i nie podlega wahaniom cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla, co można było zaobserwować w 2021 r., kiedy opłata za emisję gazów cieplarnianych wzrosła o ponad 200 %. Zmienność cen w ramach systemu unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ma znaczący wpływ na cenę gazu i węgla na rynku UE.

1.5. Z regulacyjnego punktu widzenia ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym UE są ustalane przez ostatnią elektrownię w rankingu cenowym. W przypadku większości standardowych zachowań rynkowych cena na rynku gotówkowym jest określana przez gaz lub węgiel. Oznacza to, że energia jądrowa nie wpływa na ceny energii na rynku gotówkowym, z wyjątkiem sytuacji, gdy koszyk energetyczny obejmuje wysoki udział źródeł niskoemisyjnych. Rynek gotówkowy obejmuje jednak tylko część sprzedaży na rynku. Przedsiębiorstwa energetyczne często sprzedają fizyczne dostawy energii elektrycznej na podstawie umów dwustronnych. W tym przypadku różne modele finansowania i umowy dwustronne stosowane w państwach członkowskich UE uwzględniających energię jądrową w koszyku energetycznym przyczyniają się do ustabilizowania cen energii dla klienta.

1.6. Obecny kryzys energetyczny wpłynął na funkcjonowanie unijnego rynku energii elektrycznej, zakłócając jego podstawowe zasady ze względu na liczbę interwencji mających na celu złagodzenie wysokich cen energii lub znaczne zmniejszenie popytu. Sytuacja ta demonstruje ważną korelację między spadkiem podaży a zwiększonym popytem napędzającym ceny energii. Dzięki solidniejszemu zaopatrzeniu w stabilne niskoemisyjne źródła energii ceny energii będą mniej podatne na wahania, a dzięki wzajemnym połączeniom krajowych rynków energii korzyści mogą być dzielone w całej UE.

1.7. EKES uważa, że przedłużenie eksploatacji istniejących elektrowni jądrowych jest sensownym rozwiązaniem w tej konkretnej sytuacji i jednocześnie przyczyni się do przejścia na gospodarkę bezemisyjną. Może pomóc zaspokoić obecne oczekiwania dotyczące dostaw energii oraz zmniejszyć zużycie gazu w sektorze energii elektrycznej, a tym samym ograniczyć ryzyko niedoboru gazu w sektorze ciepłowniczym. Może również pomóc złagodzić bezprecedensową zmienność cen spowodowaną czynnikami pozagospodarczymi i sprostać obecnym oczekiwaniom dotyczącym dostaw energii. EKES zaleca państwom członkowskim szukanie rozwiązań w zakresie zdolności magazynowania i wzmocnienia połączeń międzysystemowych, by umożliwić skuteczne reagowanie na przerwy w dostawach energii ze źródeł odnawialnych w dłuższej perspektywie, a także na przerwy w dostawach gazu w perspektywie krótkoterminowej.

1.8. EKES proponuje, by prezydencja czeska omówiła w ramach Europejskiego Forum Energii Jądrowej (ENEF) stabilność cen w sektorze jądrowym oraz rolę energii jądrowej w stabilności dostaw w odpowiedzi na zmniejszenie zależności UE od gazu rosyjskiego. Komitet pragnie ściśle zaangażować się w tę dyskusję.

1.9. EKES proponuje też zacieśnienie współpracy dwustronnej z międzynarodowymi partnerami w sektorze jądrowym, by dzielić się wynikami w obszarze innowacji i postępami w zakresie nowych technologii. Zaleca, by prezydencja czeska w Radzie UE zorganizowała konferencję na temat małych reaktorów modułowych. Taka konferencja mogłaby przybrać formę forum wysokiego szczebla UE-USA poświęconego małym reaktorom modułowym i przeanalizować wkład tego obiecującego obszaru badań.

2. Kontekst i uwagi wyjaśniające

2.1. Artykuł 194 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zapewnia podstawę prawną dla polityki energetycznej w UE. Przepisy szczegółowe zawarte są w odrębnych artykułach, takich jak art. 122 TFUE (bezpieczeństwo dostaw), art. 170-172 TFUE (sieci energetyczne), art. 114 TFUE (wewnętrzny rynek energii) i art. 216-218 TFUE (zewnętrzna polityka energetyczna). Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Traktat Euratom) stanowi podstawę prawną większości działań UE w dziedzinie energii jądrowej.

2.2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej gwarantuje również państwom członkowskim prawo do określania warunków korzystania z ich zasobów energetycznych, wyboru między różnymi źródłami energii oraz ogólnej struktury ich zaopatrzenia w energię 1 .

2.3. Plan Unii, by do 2050 r. stać się pierwszym neutralnym dla klimatu kontynentem wymaga transformacji w kierunku bezemisyjnych i niskoemisyjnych źródeł energii. Wzrost udziału źródeł odnawialnych w koszyku energetycznym nie będzie możliwy bez wsparcia w postaci stabilnych, dostępnych obecnie źródeł energii takich jak paliwa kopalne i energia jądrowa. Dodatkowo musimy inwestować w elektrownie opalane gazem niekopalnym, aby móc poradzić sobie z wahaniami w pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Ponadto istnieje ogromna potrzeba posiadania zdolności magazynowania, aby uniknąć przerw w dostawach prądu i zaspokoić zużycie energii rosnące w związku z elektryfikacją. Wśród obecnie dostępnych stabilnych źródeł energii energia jądrowa jest jedynym źródłem niskoemisyjnym, które mogłoby pomóc zmniejszyć zależność od rosyjskiego gazu.

2.4. Energia jądrowa, o mocy 413 gigawatów (GW) w 32 krajach, przyczynia się do dekarbonizacji i zmniejsza zależność od importowanych paliw kopalnych poprzez ograniczenie globalnych emisji o 1,5 gigaton a światowego zapotrzebowania na gaz o 180 mld metrów sześciennych rocznie 2 . Energia jądrowa jako źródło niskoemisyjnej energii elektrycznej jest dostępna na żądanie w celu uzupełnienia wiodącej roli zmiennych odnawialnych źródeł energii, takich jak energia wiatrowa i słoneczna, w przechodzeniu na systemy elektryczne o zerowych emisjach netto. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej zmniejszenie udziału energii jądrowej utrudniłoby realizację ambitnego celu zerowego poziomu emisji netto i zwiększyło koszty. Oczekuje się, że do 2050 r. światowa moc produkcyjna w zakresie energii jądrowej zwiększy się dwukrotnie.

2.5. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/1214 3  uznano potencjał energii jądrowej w zakresie przyczyniania się do dekarbonizacji gospodarki Unii i stwierdzono, że energia ta jest działalnością niskoemisyjną. W sprawozdaniu końcowym Grupy Ekspertów Technicznych ds. Zrównoważonego Finansowania z marca 2020 r. 4  stwierdzono, że wytwarzanie energii jądrowej wiąże się z niemal zerowym poziomem emisji gazów cieplarnianych w fazie wytwarzania energii oraz że istnieją obszerne i jasne dowody wskazujące na potencjalnie istotny wkład energii jądrowej w osiąganie celów dotyczących łagodzenia zmiany klimatu. W taksonomii przewidziano dodatkowe i bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące unieszkodliwiania odpadów, finansowania i planowania likwidacji.

2.6. Stabilność i przystępność cen energii mają zasadnicze znaczenie dla zachowania zarówno siły nabywczej gospodarstw domowych, jak i konkurencyjności i odporności europejskiego przemysłu. Po względnej stabilności cen importowych energii w ostatnim dziesięcioleciu (z wyjątkiem spadku w 2020 r. o 31 %) oraz stosunkowo niskim rocznym wzroście krajowych cen energii o 0,9 % w latach 2010-2019 (w 2020 r. ceny producentów energii spadły o prawie 10 %), od jesieni 2021 r. obserwuje się w Europie gwałtowny wzrost cen energii 5 .

2.7. Po raz pierwszy w historii UE mierzy się z szeregiem poważnych zagrożeń w obszarze dostaw energii, bezpieczeństwa energetycznego i gwałtownego wzrostu cen energii. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest to, że niektóre państwa członkowskie nie zachowały ostrożności lub uległy zewnętrznym naciskom i zbyt szybko ograniczyły zasoby rezerwowe. Pewną rolę w tym względzie odegrała również obca ingerencja.

2.8. Okres gwałtownych i dynamicznych zmiany cen energii rozpoczął się od jesieni 2021 r., czyli jeszcze przed wojną, spowodowany szeregiem zakłóceń w dostawach, a także globalnym wzrostem zapotrzebowania na gaz. Przyczyną wyjątkowo wysokich cen energii utrzymujących się od jesieni ubiegłego roku jest gwałtowny wzrost popytu na gaz na świecie spowodowany szeregiem kluczowych czynników, takich jak przyspieszenie ożywienia gospodarczego, ograniczenie dostaw do UE, brak inwestycji oraz złe warunki pogodowe, które doprowadziły do zmniejszenia produkcji energii ze źródeł odnawialnych. W niektórych przypadkach spekulacje doprowadziły do opróżnienia magazynów gazu 6 . Obecna niestabilność cen energii wynika przede wszystkim ze skutków rosyjskiej agresji na Ukrainę, niepewności odnośnie do możliwej eskalacji w innych krajach i działań na rzecz jak najszybszego zakończenia zależności energetycznej UE od Rosji.

2.9. Dodatkowe koszty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony, spowodowane wojną, mogą znacząco przyczynić się do wzrostu cen energii. Dalszy skok cen może wystąpić w kolejnym okresie dywersyfikacji źródeł energii w UE, ze względu na znaczące inwestycje w nową infrastrukturę (np. terminale LNG, rurociągi wodorowe) oraz dostosowanie istniejącej sieci dostaw energii. Sytuację pogarsza również znaczny spadek produkcji energii jądrowej, która ma się zmniejszyć o 12 % (ponad 100 TWh) w 2022 r. Zgodnie ze sprawozdaniem MAE dotyczącym rynku energii elektrycznej z lipca 2022 r. spadek ten wynika z tymczasowo zmniejszonej dostępności elektrowni we Francji, wycofania 4 GW energii jądrowej w Niemczech oraz wpływu rosyjskiej inwazji na ukraińskie elektrownie jądrowe.

2.10. W obecnych okolicznościach, przynajmniej do czasu osiągnięcia postępu w zakresie zasadniczej zmiany struktury energetycznej UE, najwyższy priorytet stanowić powinno korzystanie z już istniejących źródeł energii dostępnych na całym terytorium UE i możliwych do niezwłocznego wykorzystania bez utrudnień i w ramach obecnie istniejącej infrastruktury.

Rezygnacja z dostaw towarów energetycznych z Rosji, w tym ryzyko, że ograniczone zostaną dostawy prętów paliwowych dla elektrowni jądrowych, oraz zapewnienie stabilnych dostaw energii wszystkim Europejczykom stają się także wyzwaniem z punktu widzenia osiągania celów klimatycznych.

2.11. Energia jądrowa umożliwia w pewnym stopniu dostosowanie wolumenu wytwarzanej energii elektrycznej w zależności od ilości energii wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych. Elektrownie jądrowe są mniej elastyczne od elektrowni gazowych, ale wnoszą do systemu element stabilności, ponieważ wydatnie przyczyniają się do pokrycia podstawowego obciążenia energetycznego, a obecne przepisy w niektórych państwach członkowskich UE dopuszczają elastyczne zasady funkcjonowania elektrowni jądrowych.

2.12. Istniejące obecnie źródła energii jądrowej są w stanie niezwłocznie zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną i charakteryzują się niskimi kosztami operacyjnymi. Prawdą jest, że w przypadku źródeł jądrowych łączne uśrednione koszty wytworzenia energii są dość wysokie, w szczególności ze względu na wysokie koszty inwestycyjne, co związane jest z rygorystycznymi środkami bezpieczeństwa; jednakże w przypadku gazu łączne uśrednione koszty wytworzenia energii są jeszcze wyższe 7 . Jednocześnie, biorąc pod uwagę wojnę w Ukrainie, nie ma pewności, że będziemy nadal w stanie zaopatrywać się w rosyjski gaz lub pręty paliwowe do czasu znalezienia alternatywnych dostaw.

2.13. Energia jądrowa to dostępna technologia niskoemisyjna o najniższych oczekiwanych kosztach w perspektywie do 2025 r. Jedynie duże zbiorniki wodne mogą wnieść podobny wkład przy porównywalnych kosztach, ale pozostają w dużym stopniu uzależnione od naturalnych cech poszczególnych krajów. W porównaniu z wytwarzaniem energii z paliw kopalnych elektrownie jądrowe powinny być bardziej przystępne cenowo niż elektrownie węglowe. Chociaż turbiny gazowe w cyklu kombinowanym (CCGT) są konkurencyjne w niektórych regionach, ich łączne uśrednione koszty wytworzenia energii zależą w dużym stopniu od cen gazu ziemnego i emisji dwutlenku węgla w poszczególnych regionach. Energia elektryczna wytwarzana w ramach długoterminowej eksploatacji elektrowni jądrowych poprzez wydłużenie okresu użytkowania jest wysoce konkurencyjna i pozostaje najniższą formą kosztów nie tylko niskoemisyjnego wytwarzania energii - w porównaniu z budową nowych elektrowni - ale również w przypadku wszystkich rodzajów wytwarzania energii elektrycznej 8 .

2.14. Podobnie jak w przypadku źródeł odnawialnych, koszty operacyjne wytwarzania energii jądrowej są niskie. Koszty zmienne są praktycznie niezależne od światowego rynku surowców energetycznych. Z tego powodu elektrownie jądrowe składają oferty na rynku energii elektrycznej po stabilnych cenach. Ceny paliw i ustalanie opłat za emisję gazów cieplarnianych na ogół mają największy wpływ na koszty produkcji energii elektrycznej. Te koszty zmienne lub koszty krańcowe znacznie się różnią w zależności od danej technologii. Krańcowy koszt elektrowni jądrowych zależy od ceny paliwa jądrowego, która jest znacznie niższa niż cena gazu czy węgla. Ponieważ skala produkcji jądrowej jest znacząca, cena paliwa może być rozłożona na dużą wielkość produkcji, tzn. na dużą ilość MWh. Ponieważ elektrownie jądrowe nie emitują CO2, ich koszty krańcowe nie obejmują żadnych kosztów związanych z cenami uprawnień do emisji CO2, podobnie jak w przypadku odnawialnych źródeł energii.

2.15. Z regulacyjnego punktu widzenia ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym UE są ustalane przez ostatnią elektrownię w rankingu cenowym. W przypadku większości standardowych scenariuszy zachowań rynkowych cena na rynku gotówkowym jest określana przez gaz lub węgiel. Oznacza to, że energia jądrowa nie wpływa na ceny energii na rynku gotówkowym, z wyjątkiem sytuacji, gdy koszyk energetyczny obejmuje wysoki udział źródeł niskoemisyjnych - co ma być w przyszłości modelem dla Europy. Obecnie standardowy model rynku został naruszony przez wstrząs po stronie podaży, zwłaszcza w odniesieniu do gazu. Potrzeba innych źródeł, aby możliwe było przyczynienie się do równowagi rynkowej i stabilności cen, a także interwencji regulacyjnych takich jak ograniczenie popytu w całej Unii 9 .

2.16. Rynek gotówkowy obejmuje tylko część sprzedaży na rynku. Przedsiębiorstwa energetyczne często sprzedają fizyczne dostawy energii elektrycznej na podstawie umów dwustronnych. W tym przypadku różne modele finansowania i umowy dwustronne stosowane w państwach członkowskich UE uwzględniających energię jądrową w koszyku energetycznym przyczyniają się do ustabilizowania cen energii dla klienta, choć niekoniecznie do jej obniżenia. Musimy również dokonać rozróżnienia między różnymi segmentami rynku energii elektrycznej (sprzedaż hurtowa versus

detaliczna). Rynki detaliczne w UE zależą od wielu czynników, takich jak poziom konkurencji, ale również od czynników decydujących o ostatecznej cenie. Ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w UE obejmują podatki i opłaty. Według danych Eurostatu średni udział opłat i podatków płaconych przez gospodarstwa domowe za energię elektryczną w UE wynosi 36 %.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES jest świadomy powagi sytuacji i podchodzi do niej z należytym respektem. W obecnych okolicznościach, w ramach zarządzania kryzysowego i awaryjnego, sposobem na przetrwanie są niezawodne dostawy energii po akceptowalnej cenie. Z tego względu każde dostępne źródło, które może być niezawodne, należy wykorzystać nie tylko w celu zaspokojenia popytu, lecz także w celu zapewnienia stabilności cen w tym niezwykle niepewnym okresie.

3.2. EKES w pełni popiera Europejski Zielony Ład i transformację europejskiej gospodarki w kierunku neutralności klimatycznej do 2050 r. Jednocześnie zauważa, że transformacja klimatyczna musi iść w parze z pięcioma filarami unii energetycznej, zwłaszcza z filarem dotyczącymi bezpieczeństwa dostaw i przystępności cen energii. Przyszłe strategie polityczne powinny dążyć do zmniejszenia zależności od eksportu, na co EKES zwracał uwagę w szeregu swoich opinii.

3.3. W świetle głównych celów komunikatu Komisji "REPowerEU" wysiłki na rzecz zapewnienia stabilności cen energii w UE przebiegać będą dwuetapowo: najpierw podjęte zostaną pierwsze kroki na rzecz zmniejszenia zależności UE od Rosji, a gdy przyniosą one widoczne rezultaty, rozpocznie się drugi etap mający na celu ograniczenie do zera zależności energetycznej UE od Rosji. EKES przyznaje, że na pierwszym etapie, w którym kluczową rolę odgrywać będą stabilność i bezpieczeństwo, energia jądrowa pochodząca z już istniejących źródeł w UE również odgrywa pewną rolę (co podkreślono w planie REPowerEU 10 ), zważywszy, że nie będzie łatwo zastosować się do zaleceń Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) z marca 2022 r. 11  dotyczących przygotowania systemu UE do kolejnej zimy (zgromadzenie wystarczających zapasów i rezerw gazu, rozpoczęcie dywersyfikacji dostaw, zwiększenie wykorzystania wodoru i metanu, realizacja znaczących dodatkowych inwestycji w projekty w zakresie odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej). Jeżeli chodzi o drugi etap, powrót do głównego nurtu Zielonego Ładu będzie mógł być możliwy po wyeliminowaniu wszystkich zagrożeń dla bezpieczeństwa dostaw.

3.4. EKES zwraca uwagę, że dostawy prętów paliwowych do elektrowni jądrowych w państwach UE eksploatujących reaktory VVER (Bułgaria, Republika Czeska, Węgry, Finlandia i Słowacja) mogą być zagrożone z powodu wojny w Ukrainie. Jednocześnie z zadowoleniem przyjmuje możliwość alternatywnych dostaw 12  i zachęca odpowiednie państwa członkowskie do jak najszybszego znalezienia nowych dostawców. Elektrownie jądrowe nie wymagają znacznych zdolności magazynowania i mogą z łatwością przechowywać zapasy paliwa przez okres od trzech do pięciu lat, w związku z czym możliwe jest przestawienie się na innego dostawcę lub zakup paliwa po korzystnej cenie.

3.5. EKES podkreśla, że stabilność rynku energii w UE jest obecnie absolutnym priorytetem, ponieważ może wyeliminować zmienność cen energii. Energia jądrowa, jako bardzo stabilne źródło energii pokrywającej obciążenie podstawowe (wsparcie dla zmiennych źródeł odnawialnych) może w znacznym stopniu przyczynić się do stabilności dostaw w okresach nadzwyczajnych zagrożeń.

3.6. EKES zwraca uwagę, że energia jądrowa nie wiąże się z ryzykiem zmienności cen w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, które to ceny na początku lutego 2022 r. osiągnęły rekordowo wysoki poziom 100 EUR za tonę CO2. Ponieważ elektrownie jądrowe nie emitują CO2, ich koszty krańcowe nie obejmują żadnych kosztów emisji CO2, podobnie jak w przypadku odnawialnych źródeł energii. Zmienność cen w ramach systemu unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ma znaczący wpływ na cenę gazu na rynku UE.

3.7. Ogólnie rzecz biorąc, energia jądrowa wiąże się z wysokimi kosztami inwestycji, ale ze stosunkowo niskimi kosztami operacyjnymi. Nie zaczynamy jednak od zera, a istniejące (zmodernizowane) moce jądrowe można wykorzystać do ustabilizowania rynku. Strategie polityczne powinny zezwalać państwom członkowskim na przedłużenie funkcjonowania istniejącej infrastruktury, ponieważ długoterminowa eksploatacja elektrowni jądrowych jest zdecydowanie najbardziej przystępnym cenowo rozwiązaniem w okresie do roku 2030 i później i umożliwi sprawną transformację w kierunku neutralności klimatycznej. Należy koniecznie unikać wszelkich środków, które mogłyby wywrzeć negatywny wpływ na istniejące zdolności w zakresie technologii niskoemisyjnych lub mogłyby zniechęcać inwestorów do inwestowania w niezbędne technologie.

3.8. EKES proponuje, by w przyszłym modelu zasad rynku energii elektrycznej uwzględnić rolę energii jądrowej. Elektrownie jądrowe mogą oferować odbiorcom końcowym energię elektryczną po stałej cenie, ponieważ kilka krajów europejskich stosuje różne modele umów, które zapewniają konsumentom stabilność. Stała cena zakupu zapewnia zwrot z inwestycji i niższe koszty inwestycyjne oraz determinuje do pewnego stopnia cenę energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.

3.9. Energia jądrowa stanowiła ok. 25 % energii elektrycznej wyprodukowanej w UE w 2020 r. Większa solidarność oraz wzmocnienie połączeń międzysystemowych na rynku energii pomoże skutecznie reagować w przypadku zmienności dostaw energii ze źródeł odnawialnych w perspektywie długoterminowej, zaś w perspektywie krótkoterminowej - zakłóceń dostaw gazu. EKES wzywa również państwa członkowskie do polepszenia zdolności magazynowania i do zastąpienia elektrowni gazowych energią pochodzącą ze źródeł niskoemisyjnych. Wszelkie przepisy w ramach zmiany modelu rynku energii elektrycznej powinny wspierać inwestycje w technologie niskoemisyjne niezbędne do przeprowadzenia dekarbonizacji sektora energii w sposób bezpieczny i przystępny cenowo.

3.10. EKES podkreśla kolejny element stabilności cen energii jądrowej związany ze stabilnością dostaw. W porównaniu z gazem elektrownie jądrowe nie wymagają znaczących zdolności magazynowania i mogą z łatwością przechowywać zapasy paliwa przez trzy lata 13 . Możliwości uzupełniania i przechowywania paliwa przez dłuższy czas pozwalają na dokonywanie zakupów paliwa na korzystniejszych warunkach, a także na zmiany dostawców. Z tego względu zachęca pięć państw członkowskich posiadających technologie VVER do poszukiwania alternatywnych dostawców.

3.11. Zmniejszenie zależności energetycznej UE od Rosji będzie dobrym punktem wyjścia nie tylko do refleksji nad potencjałem innowacji w obszarze energii jądrowej, lecz także do wdrożenia i urzeczywistnienia tego potencjału - chodzi tu o wykorzystanie źródeł jądrowych do wytwarzania wodoru i recyklingu odpadów w ramach łańcucha gospodarki o obiegu zamkniętym. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej wykorzystywanie energii elektrycznej pozyskanej z energii jądrowej do produkcji wodoru i ciepła stwarza nowe możliwości. Nadwyżka energii elektrycznej w elektrowniach jądrowych mogłaby zostać wykorzystana do wyprodukowania ok. 20 mln ton wodoru w 2050 r., a energia cieplna pochodząca z kogeneracji w elektrowniach jądrowych mogłaby zastąpić systemy ciepłownicze i inne zastosowania wysokotemperaturowe 14 , chociaż koszty budowy musiałyby się zmniejszyć, aby rozwiązanie to było konkurencyjne.

3.12. EKES proponuje, by prezydencja czeska omówiła w ramach Europejskiego Forum Energii Jądrowej (ENEF) stabilność cen w sektorze jądrowym oraz rolę energii jądrowej w stabilności dostaw w odpowiedzi na zmniejszenie zależności UE od gazu rosyjskiego. Komitet pragnie ściśle zaangażować się w tę dyskusję.

3.13. Proponuje także zacieśnienie współpracy dwustronnej z międzynarodowymi partnerami w sektorze jądrowym, głównie z USA, aby móc dzielić się wynikami w dziedzinie innowacji i postępami w zakresie nowych technologii. Zaleca, by prezydencja czeska w Radzie UE zorganizowała konferencję na temat małych reaktorów modułowych. Taka konferencja mogłaby przybrać formę forum wysokiego szczebla UE-USA poświęconego małym reaktorom modułowym i przeanalizować wkład tego obiecującego obszaru badań.

4. Uwagi szczegółowe

4.1. EKES jest w pełni świadomy zagrożeń związanych z korzystaniem z energii jądrowej i popiera potrzebę dalszych badań, aby uczynić ją jeszcze bezpieczniejszą. Nierozsądnym byłoby sądzić, że zagrożenia te nie istnieją. Energa jądrowa jest wykorzystywana do wytwarzania energii od lat pięćdziesiątych XX wieku. Od tego czasu poziom bezpieczeństwa i ochrony wzrósł, zwiększono odporność na ekstremalne zdarzenia zewnętrzne, zarówno naturalne, jak i spowodowane przez człowieka, takie jak katastrofy lotnicze czy eksplozje. EKES zachęca państwa członkowskie, by nie rezygnowały z badań i innowacji w tej dziedzinie oraz by przestrzegały rygorystycznych wymogów w zakresie bezpieczeństwa i unieszkodliwiania odpadów.

4.2. Obecna sytuacja na rynku energii wywiera także wpływ na ceny uranu, które można ustabilizować poprzez lepszą dywersyfikację dostawców lub - w dłuższej perspektywie - poprzez budowę elektrowni wymagających uzupełniania paliwa z mniejszą częstotliwością. Elektrownie wykorzystujące małe reaktory modułowe mogą wymagać rzadszego uzupełniania paliwa - raz na trzy do siedmiu lat - podczas gdy w przypadku elektrowni konwencjonalnych okres ten wynosi od jednego roku do dwóch lat. Istnieją nawet małe reaktory modułowe zaprojektowane w taki sposób, by można było z nich korzystać bez uzupełniania paliwa przez okres 30 lat. Ponadto budowa elektrowni trzeciej generacji (GEN III) zaspokaja potrzeby krajów o dużym zapotrzebowaniu na energię i rozbudowanych sieciach (jak pokazują programy realizowane lub planowane w różnych krajach).

4.4. Ilość paliwa wymaganego w elektrowniach jądrowych jest stosunkowo niewielka w porównaniu z potrzebami elektrowni zasilanych paliwami kopalnymi. Jeden mały pelet dwutlenku uranu o wadze pięciu gramów wytwarza tyle samo energii co tona węgla lub około 480 metrów sześciennych gazu ziemnego. Elektrownie jądrowe nie wymagają znacznych zdolności magazynowania i mogą z łatwością przechowywać zapasy paliwa przez okres od trzech do pięciu lat. Zdolności w zakresie magazynowania można uznać za czynnik stabilności elektrowni, ponieważ ograniczają one zależność od konkretnego dostawcy i umożliwiają zakupy paliwa, kiedy ceny są korzystne.

4.5. Inwestycje poczynione w tym sektorze oznaczają również, że wszelkie modernizacje można wykorzystać z pożytkiem dla transformacji ekologicznej. Technologie i metody jądrowe wykorzystywane są w następujących dwóch głównych obszarach, aby przyczynić się do przejścia na system energetyczny w coraz większym stopniu oparty na wodorze: (i) wytwarzanie wodoru w ramach wspomaganej jądrowo termicznej/chemicznej dysocjacji wody i (ii) zastosowanie metod i technik jądrowych w celu zwiększenia wiedzy o materiałach, a następnie ich dostosowania, aby lepiej spełniać wymogi dotyczące przechowywania i przekształcania wodoru 15 .

Bruksela dnia 21 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Następująca kontropinia, która uzyskała poparcie co najmniej jednej czwartej oddanych głosów, została odrzucona w trakcie debaty (art. 71 ust. 7 regulaminu wewnętrznego):

POPRAWKA 7 Zgłoszona przez:
TEN/776 DIRX, Jan
Rola energii jądrowej w kontekście stabilności cen energii w UE HERNÁNDEZ BATALLER, Bernardo
IZVERNICEANU, Ileana
Zastąpić całą opinię przedstawioną przez Sekcję TEN następującym tekstem (wyjaśnienie/uzasadnienie na końcu dokumentu): KATTNIG, Thomas
KUPŠYS, Kęstutis
LOHAN, Cillian
MOSTACCIO, Alessandro
NABAIS, Joäo
NIKOLOPOULOU, Maria
RIBBE, Lutz
SCHMIDT, Peter
SCHWARTZ, Arnaud
Poprawka
1. Wnioski i zalecenia

1.1. Podsumowując, odpowiedź na pytanie prezydencji czeskiej brzmi tak, że w obecnej strukturze rynku energii elektrycznej energia jądrowa nie może odgrywać żadnej roli w stabilności cen. Wynika to z faktu, że na obecny kształt rynku ma wpływ ranking cenowy (zob. pkt 2.8). Jedynie w przypadku dostosowania struktury rynku przy wykorzystaniu znacznej pomocy finansowej państwa oprócz finansowania prywatnego możliwa jest stabilizacja cen za pomocą energii jądrowej.

1.2. EKES zaleca prezydencji czeskiej rozpoczęcie zorganizowanego dialogu na szczeblu UE w celu uzgodnienia nowej struktury rynku energii elektrycznej gwarantującej stabilność cen.

2. Uwagi wprowadzające

2.1. Przed czeskim przewodnictwem w Radzie UE (druga połowa 2022 r.) ta nadchodząca prezydencja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego o opracowanie opinii rozpoznawczej w sprawie roli energii jądrowej w stabilności cen energii w UE.

2.2. EKES z przyjemnością spełni ten postulat prezydencji czeskiej, ponieważ daje on okazję do przedstawienia rzeczowego i jednoznacznego opisu tej roli.

2.3. Osiągnięcie stabilności cen jest jednym z warunków koniecznych do zaoferowania odbiorcom energii elektrycznej, zarówno przedsiębiorstwom, jak i konsumentom, pewności co do ponoszonych przez nich kosztów w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Stabilne ceny energii odgrywają zatem kluczową rolę z punktu widzenia wyników europejskich przedsiębiorstw oraz tworzenia i utrzymywania miejsc pracy.

2.4. Stabilność cen jest również niezbędna dla wszystkich przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich, aby mogły terminowo przedstawiać realistyczne oferty cenowe i sporządzać realistyczne prognozy.

2.5. Aby udzielić prezydencji czeskiej jak najbardziej merytorycznej i jednoznacznej odpowiedzi, w niniejszej opinii rozpoznawczej nie będziemy omawiać innych kwestii, które są również interesujące, lecz nie są istotne w kontekście pytania zadanego w niniejszej opinii. Oznacza to, po pierwsze, że nie ingerujemy w prawo każdego państwa członkowskiego do dokonywania własnych wyborów dotyczących sposobu wytwarzania energii elektrycznej we własnym kraju. A po drugie, że NIE komentujemy rzeczywistych i możliwych zalet i wad energii jądrowej.

2.6. W zakres niniejszej opinii rozpoznawczej nie wchodzi również kwestia bezpieczeństwa dostaw, która zasługuje na sporządzenie osobnej opinii. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że w obecnej sytuacji wojennej w Europie, w której gaz i ropa są wykorzystywane jako broń geopolityczna, ważne jest, aby w jak największym stopniu utrzymać funkcjonowanie istniejących elektrowni i zachować elastyczność w odniesieniu do tymczasowego stosowania paliw kopalnych i niskoemisyjnych. I jak wspomniano wcześniej, Komitet uznaje prawo każdego państwa członkowskiego do dokonywania własnych wyborów dotyczących sposobu wytwarzania energii elektrycznej we własnym kraju. Przypomina, że stanowczo popiera stwierdzenie Komisji zawarte w planie REPowerEU: wyzwaniem jest szybkie zmniejszenie naszej zależności od rosyjskich paliw kopalnych poprzez przyspieszenie czystej transformacji i połączenie sił w celu osiągnięcia bardziej odpornego systemu energetycznego i prawdziwej unii energetycznej.

2.7. Chociaż kuszące byłoby również omówienie poziomu cen energii, nie robimy tego, ponieważ stabilność cen nie zależy od ich poziomu. Stabilność cen może występować bądź nie bez względu na poziom cen.

2.8. Poniżej wyjaśniono niektóre terminy techniczne:

Struktura rynku: sposób określania cen energii elektrycznej na rynku.

Koszt krańcowy: kwota, o którą wzrastają koszty całkowite, jeżeli przedsiębiorstwo produkuje jeden dodatkowy produkt.

Rynek kasowy: to rynek wymiany towarów, takich jak energia elektryczna, na którym transakcje są przeprowadzane w warunkach natychmiastowej płatności i szybkiej dostawy.

Ranking cenowy: kolejność elektrowni w oparciu o poziom ich kosztów krańcowych, począwszy od najniższych kosztów krańcowych, a skończywszy na najwyższych kosztach krańcowych. W związku z tym elektrownie o wyższych kosztach krańcowych są dodawane aż do zaspokojenia zapotrzebowania. Ranking przedstawia się następująco: energia ze źródeł odnawialnych, energia jądrowa, węgiel, ropa i gaz. Na dzisiejszym rynku energii elektrycznej ostatnia elektrownia w rankingu cenowym (zwykle oparta na gazie) ustala cenę poprzez swe koszty krańcowe.

3. Odpowiedź na pytanie

3.1. Oczywiście każda elektrownia odgrywa pewną rolę na rynku energii elektrycznej. Na przykład oczywiste jest, że niedawna niewydolność wielu francuskich elektrowni jądrowych i wynikająca z tego konieczność importu większej ilości energii elektrycznej znajdują odzwierciedlenie w zmianach cen. Jednak w niniejszej opinii rozpoznawczej nie analizujemy tych mniej lub bardziej tymczasowych sytuacji, lecz strukturalny aspekt funkcjonowania rynku energii elektrycznej.

3.2. Koncentrujemy się na rynku kasowym, ponieważ to on przede wszystkim określa cenę, jaką konsumenci muszą zapłacić. Jak wspomniano, na rynku kasowym ranking cenowy odpowiada za strukturę rynku.

3.3. Rola energii jądrowej w stabilności cen energii w UE zależy od dwóch zmiennych, a mianowicie od tego, czy dotyczy ona starych czy nowych elektrowni jądrowych i czy dotyczy obecnej struktury rynku, czy też jest nową strukturą rynku. Połączenie tych zmiennych prowadzi do czterech różnych sytuacji.

3.4. Aby udzielić jak najjaśniejszej odpowiedzi, należy zatem rozróżnić cztery różne scenariusze dla tych czterech różnych sytuacji, a mianowicie:

A: istniejące elektrownie jądrowe w istniejącej strukturze rynku;

B: istniejące elektrownie jądrowe i nowa struktura rynku;

C: nowe elektrownie jądrowe w istniejącej strukturze rynku;

D: nowe elektrownie jądrowe i nowa struktura rynku.

3.5. A: istniejące elektrownie jądrowe w istniejącej strukturze rynku

3.5.1. W prawie wszystkich państwach członkowskich energia elektryczna wytwarzana w obecnych elektrowniach jądrowych nie odgrywa i nie może odgrywać roli w stabilności cen energii elektrycznej. Powodem takiego stanu rzeczy jest obecna struktura rynku oparta na rankingu cenowym, przy czym elektrownia ponosi najwyższe koszty krańcowe jako podmiot ustalający ceny (prawie zawsze gaz, nawet we Francji). W UE istnieje jeden wyjątek: Szwecja, ze względu na swój koszyk energetyczny (prawie 60 % energii ze źródeł odnawialnych - głównie elektrowni wodnych - i około 30 % energii jądrowej) 16 .

3.6. B: istniejące elektrownie jądrowe i nowa struktura rynku

3.6.1. Co do zasady można sobie wyobrazić, że elektrownie jądrowe będą miały efekt stabilizujący ceny - na przykład w strukturze rynku, w której ceny opierają się na średnich kosztach lub gdy energia jądrowa nie mieści się w rankingu cenowym. Nie wiadomo jednak, jak powinien wyglądać taki rynek i jak powinien on funkcjonować. Na przykład w Zjednoczonym Królestwie obecnie wdrażany jest nowy model polegający na podziale rynku na dwa segmenty: energia z ze źródeł sterowalnych i niesterowalnych. Segment sterowalny (głównie gaz z resztkowym węglem i niewielką biomasą) byłby zgodny z modelem ustalania cen krańcowych, a niesterowalny byłby opłacany w oparciu o pełne koszty (jakiś rodzaj regulowanej stopy zwrotu z kapitału w formie kontraktu na transakcje różnicowe - czyli w taki sposób, jak Zjednoczone Królestwo z nową elektrownią jądrową Hinkley Point C 17 ). Oznacza to, że państwo będzie musiało dotować dane elektrownie jądrowe, jeżeli cena energii elektrycznej na rynku będzie niższa od uzgodnionej kwoty opartej na regulowanej stopie zwrotu z kapitału.

Oznacza to, że taka nowa struktura rynku składa się z dwóch elementów: z segmentu rynkowego, w którym stosuje się poprzednią strukturę rynku (= ranking cenowy oparty na kosztach krańcowych), i drugiego, w którym de facto istnieją jedynie kontrakty różnicowe. W rezultacie energia elektryczna wytwarzana w ramach umów różnicowych ma stabilną cenę i tym samym znajduje odzwierciedlenie w bardziej stabilnej cenie dla konsumenta. Cena dla konsumenta będzie jednak nadal ulegać wahaniom, ponieważ część energii elektrycznej jest nadal wyceniana na podstawie rankingu cenowego.

3.7. C: nowe elektrownie jądrowe w istniejącej strukturze rynku

3.7.1. Elektrownie jądrowe mogą mieć stabilizujący wpływ na ceny, jeżeli wybudowana zostanie ich wystarczająca liczba, tak aby były regularnie ostatnimi elektrowniami w rankingu cenowym. Oznaczałoby to, że należałoby zastąpić elektrownie kopalne elektrowniami jądrowymi; tak więc potrzebne byłyby co najmniej setki nowych elektrowni jądrowych w Europie! I tak, wówczas ustalona by była cena na poziomie, który - zob. Hinkley C - byłby około dwukrotnie wyższy niż w przypadku energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Jednak ze względu na ceny krańcowe nieuniknioną konsekwencją byłoby to, że nowe elektrownie jądrowe nie byłyby w stanie samodzielnie finansować się na rynku, w związku z czym wymagałyby dotacji.

3.8. D: nowe elektrownie jądrowe i nowa struktura rynku

3.8.1. Elektrownie jądrowe powinny znajdować się poza rankingiem cenowym i w systemie koszt (plus). Plus wynika z faktu, że oprócz rządowych inwestycji finansowych sektor prywatny musi wejść na rynek/być gotowy do uczestnictwa i dysponować sprawiedliwym zwrotem z inwestycji, w związku z czym chodziłoby o koszt plus taryfę. (Zob. także punkt 3.5.1.)

4. Streszczenie

4.1. Podsumowując, odpowiedź na pytanie prezydencji czeskiej brzmi tak, że w obecnej strukturze rynku energii elektrycznej energia jądrowa nie może odgrywać żadnej roli w stabilności cen. Jedynie w przypadku dostosowania struktury rynku przy wykorzystaniu znacznej pomocy państwa oprócz finansowania prywatnego możliwa jest stabilizacja cen za pomocą energii jądrowej.

4.2. EKES zaleca zatem prezydencji czeskiej rozpoczęcie zorganizowanego dialogu na szczeblu UE w celu uzgodnienia nowej struktury rynku energii elektrycznej gwarantującej stabilność cen.

Uzasadnienie

W swoim oświadczeniu z 8 września przewodnicząca EKES-u Christa Schweng i przewodnicząca Sekcji TEN Baiba Miltovica napisały: "EKES wzywa do podjęcia wspólnych działań na szczeblu europejskim w celu zapewnienia stabilności cen energii elektrycznej i pilnej reformy rynku energii". Jest to właśnie istota niniejszej poprawki, którą sformułowaliśmy, aby udzielić jasnej i uczciwej odpowiedzi na pytanie prezydencji czeskiej.

Omawiany projekt opinii TEN/776 nie skupia się na pytaniu ze strony prezydencji czeskiej, a mianowicie na znaczeniu energii jądrowej dla stabilności cen energii elektrycznej, lecz dotyczy przede wszystkim bezpieczeństwa dostaw, a po drugie, przekazu reklamowego sprzyjającego energii jądrowej. Bezpieczeństwo dostaw jest oczywiście również bardzo ważne, ale pytanie prezydencji tego nie dotyczyło. Niestety sprawozdawczyni zawarła w swojej opinii wiele nieścisłości i kwestii budzących wątpliwości. W memorandum przed posiedzeniem Sekcji TEN na początku bieżącego miesiąca przedstawiliśmy wybrane 20 z tych punktów.

Pragniemy podkreślić, że osiągnięcie stabilności cen jest jednym z warunków koniecznych do zaoferowania odbiorcom energii elektrycznej, zarówno przedsiębiorstwom, jak i konsumentom, pewności co do ponoszonych przez nich kosztów w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Stabilne ceny energii odgrywają zatem kluczową rolę z punktu widzenia wyników europejskich przedsiębiorstw oraz tworzenia i utrzymywania miejsc pracy.

W związku z tym przygotowaliśmy tę poprawkę i zwracamy się do Prezydium EKES-u o przyjęcie jej jako kontropinii.

Niniejsza poprawka zawiera jasną i jednoznaczną odpowiedź na to, czego powinna dotyczyć niniejsza opinia, a mianowicie jaką rolę odgrywa energia jądrowa dla stabilności cen energii w UE. W związku z tym NIE będziemy omawiać zalet i wad energii jądrowej ani poziomu cen, ponieważ może stabilność może występować bądź nie na dowolnym poziomie cen.

Ważne jest, aby zrozumieć, że jeśli chcemy zrobić coś w kwestii cen energii elektrycznej, konieczna jest zmiana obecnego systemu rynkowego cen energii. Jest to wniosek wyrażany obecnie w wielu miejscach w Europie, włącznie z Ursulą von der Leyen i Radą ds. Energii w dniu 9 września. Jest to wniosek, który wielokrotnie przedstawialiśmy w procesie opracowywania niniejszej opinii.

W związku z tym w poprawce przedstawiono cztery scenariusze mające na celu zbadanie, w jakiej sytuacji w zakresie struktury rynku energia jądrowa może i w jakiej sytuacji - nie może mieć stabilizującego wpływu na ceny energii. Na tej podstawie stwierdzamy, że energia jądrowa nie może mieć efektu stabilizującego w dwóch scenariuszach, ale pod pewnymi warunkami może mieć efekt stabilizujący w pozostałych dwóch.

Naszą opinię poparli trzej eksperci zaproszeni przez przewodniczącego i sprawozdawczynię grupy analitycznej na posiedzenie grupy analitycznej:

Prof. Keppler: "Energia jądrowa nie ma rzeczywistego wpływu na ceny energii elektrycznej, ani nie ma jej zwiększenie o 10 lub 20 %!"

P. Cometto (Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej, MAEA): "W perspektywie krótkoterminowej energia jądrowa ma ograniczony wpływ na obniżenie cen energii elektrycznej".

P. Goicea (FORATOM): "Teoretycznie energia jądrowa może zapewnić stabilność końcowych cen energii, ale wciąż pozostaje kwestią struktury rynku".

Wynik głosowania:

Za: 98
Przeciw: 135
Wstrzymało się: 27

ZAŁĄCZNIK  II

CZŁONKINI/CZŁONEK GRUPA MEM Udzielone pełnomocnictwo do głosowania
1 ANDERSEN, Dorthe II A SORGENFREY, Bente
2 ANDERSSON, Jan Torsten III N
3 ANDERSSON, Krister I Y
4 ANGELOVA, Milena I Y
5 ANTONIOU, Michalis I Y
6 ARDHE, Christian I Y
7 ATS, Kerli III Y
8 BABRAUSKIENE, Tatjana II A
9 BACK, Thord Stefan I Y
10 BALDZENS, Egils II Y
11 BARBUCCI, Giulia II A
12 BARCELÓ DELGADO, Andrés I Y
13 BARRERA CHAMORRO, Maria Del Carmen II N
14 BARTELS, Holger II N
15 BÄUMLER, Christian II N
16 BERNIS CASTELLS, Jaume III Y
17 BERTOLINI, Silvestre II Y
18 BIEGON, Dominika II N
19 BLANC, Patricia III Y
20 BLIJLEVENS, Réné I A
21 BOGUSZ, Malgorzata Anna III N
22 BOLAND, Séamus III N
23 BOLLON, Pierre I Y
24 BORSANI, Matteo Carlo I Y
25 BRISHOUAL, Rachel III A
26 BRONIARZ, Wincenty Slawomir II A
27 BRZOBOHATÁ, Zuzana III N
28 BYRNE, Peter I Y
29 CABRA DE LUNA, Miguel Ángel III Y
30 CALDERONE, Marina Elvira III N
31 CALISTRU, Elena-Alexandra III A
32 CAÑO AGUILAR, Isabel II N
33 CATSAMBIS, Constantine I Y
34 CHAMPAS, Panagiotis III Y
35 CHARRY, Philippe II Y DESIANO, Carole
36 CHOIX, Bruno I Y
37 CLEVER, Peter I Y HEMMERLING, Udo
38 COMER, John III Y
39 CORAZZA, Chiara III Y
40 COULON, Pierre Jean II Y
41 COUMONT, Raymond II Y
42 CSER, Ágnes III Y
43 DE FELIPE LEHTONEN, Helena I Y
44 DE LEEUW, Rudy II N ULENS, Miranda
45 DE LOTTO, Pietro Francesco I Y
46 DE MELLO, Vasco I Y
47 DE MÛELENAERE, Robert I Y
48 DEGUARA, Jason II N
49 DEL RIO, Cinzia II N
50 DESTOM, Joël III Y
51 DIAMANTOUROS, Konstantinos I Y
52 DIMITRIADOU, Stavroula II N
53 DIRX, Jan III N NEISINGH, Ody
54 DOZ ORRIT, Javier II Y
55 DROBINSKI-WEIß, Elvira III N
56 DUFEK, Bohumír II Y
57 DULEVSKI, Lalko III N
58 DUTTO, Diego III N
59 EDELÉNYI, András I Y
60 FELSZEGHI, Sára II Y
61 FORNEA, Dumitru II Y
62 GARAT PÉREZ, Francisco Javier III Y
63 GARCÍA DEL RIEGO, Antonio I Y SABATINI, Giovanni
64 GARCÍA SALGADO, Manuel II Y
65 GARDIAS, Dorota II Y
66 GAVRILOVS, Vitalijs I Y
67 GEISEN, Norbert III Y
68 GKOFAS, Panagiotis III Y
69 GOBINŠ, Andris III N
70 GONDARD-ARGENTI, Marie-Françoise I Y
71 GRABO, Louise III Y KILIM, Irma
72 HÄGGLUND, Sam II A
73 HÄGGMAN, Maria II A
74 HAJNOŠ, Miroslav II Y
75 HAUKANÖMM, Monika III N
76 HEALY, Joe III Y
77 HERNÁNDEZ BATALLER, Bernardo III N
78 HOFFMANN, Reiner Gerd II N
79 HOLST, Sif III A
80 IOANNIDIS, Athanasios III Y
81 IZVERNICEANU DE LA IGLESIA, Ileana III N
82 JAHIER, Luca III N
83 JOHANSSON, Benny II A
84 JONUSKA, Alfredas I Y
85 JOÓ, Kinga III Y
86 JUODKAITE, Dovile III N
87 KÁLLAY, Piroska II A
88 KATTNIG, Thomas II N BUZEK, Tanja
89 KIUKAS, Vertti III Y
90 KLIMEK, Jan I Y
91 KOKALOV, Ivan II Y
92 KOLBE, Rudolf III N
93 KOLYVAS, Ioannis III N
94 KOMORÓCZKI, István I Y
95 KONTKANEN, Mira-Maria I Y
96 KOUTSIOUMPELIS, Stavros II Y
97 KROPIL, Rudolf III Y
98 KROPP, Thomas I Y GERSTEIN, Antje
99 KRUPAVICIENE, Kristina II Y
100 KÜKEDI, Zsolt III Y
101 KUNYSZ, Maciej Dawid III A
102 LADEFOGED, Anders I Y
103 LE BRETON, Marie-Pierre I Y
104 LEFÈVRE, Christophe II Y
105 LEITANE, Katrina III A
106 LOBO XAVIER, Gonsalo I A
107 LOHAN, Cillian III N
108 LUSTENHOUWER, Colin I N
109 MACHYNA, Emil II Y
110 MADSEN, Niels I Y
111 MALLIA, Stefano I Y
112 MANOLOV, Dimitar II Y
113 MARCHIORI, Alberto I Y
114 MARIN, Florian II N
115 MARTINOVIC DZAMONJA, Dra- gica I Y
116 MASCIA, Sandro I Y
117 MASTANTUONO, Alena I Y LEMCKE, Freya
118 MATSAS, Andreas II Y
119 MAVROMMATIS, Manthos I Y
120 MEDINA, Felipe I Y
121 MENSI, Maurizio III A
122 MERLO, Nicoletta II Y
123 MESKER, August Pierre I N
124 MEYNENT, Denis II N
125 MILTOVICA, Baiba III Y
126 MINCHEVA, Mariya I Y PANGL, Andreas
127 MIRA, Luís I Y
128 MISSLBECK-WINBERG, Christiane I Y
129 MITOV, Veselin II Y
130 MONE, Andrea II A
131 MOOS, Christian III A
132 MORENO DÍAZ, José Antonio II A
133 MORKIS, Gintaras I Y
134 MOSTACCIO, Alessandro III N
135 MURESAN, Marinel Dänut I Y
136 MURGUÍA ESTEVE, Aitor II N
137 NIKOLOPOULOU, Maria II N
138 NIKOLOV, Bogomil III N
139 NOWACKI, Marcin I Y
140 NYGREN, Ellen II A
141 OCHEDZAN, Justyna Kalina III A
142 O'CONNOR, Jack II A
143 ÖNGÖRUR, Berivan II A
144 OSTROWSKI, Krzysztof I A
145 PADURE, Decebal-Stefänitä I Y HAUNERT, Nora
146 PAIDAS, Ioannis II Y
147 PALMIERI, Stefano II A
148 PARTHIE, Sandra I A
149 PATER, Krzysztof III Y
150 PAVIC-ROGOSIC, Lidija III A
151 PENTTINEN, Markus II Y
152 PETRAITIENE, Irena II Y
153 PIETKIEWICZ, Janusz I Y
154 PILAWSKI, Lech I Y
155 PLOSCEANU, Aurel Laurentiu I N
156 POCIVAVŠEK, Jakob Krištof II A
157 POPELKOVÁ, Hana II Y VAN KELLE, Lottie
158 POTTIER, Jean-Michel I Y
159 POTYRALA, Dariusz Miroslaw II Y
160 PREDA, Bogdan I Y VUORI, Timo
161 PROUZET, Emilie I Y
162 PUECH d'ALISSAC, Arnold I Y
163 PUXEU ROCAMORA, Josep I Y
164 QUAREZ, Christophe II Y
165 RAMMO, Alari III Y
166 RAVNIK, Branko III Y
167 REALE, Maurizio I Y
168 REDING, Jean-Claude II N
169 REISECKER, Sophia II A RUSU, Sabin
170 RELIC, Danko III A
171 REPANŠEK, Neža III N
172 RIBBE, Lutz III N
173 RISTELÄ, Pekka II A
174 ROBYNS, Wautier I Y
175 ROCHE RAMO, José Manuel III N
176 RÖPKE, Oliver II N KLUGE, Norbert
177 SAKAROVÁ, Dana II Y
178 SALIS-MADINIER, Franca II N
179 SAMMUT BONNICI, Dolores I A
180 SCHAFFENRATH, Martin Josef III N
181 SCHLÜTER, Bernd III A
182 SCHMIDT, Peter II N
183 SCHWARTZ, Arnaud III N
184 SCHWENG, Christa I A
185 SERRA ARIAS, Ricardo III Y
186 SIBIAN, Ionut III N
187 SILVA, Carlos II N
188 SILVA, Francisco III N
189 SILVA, João II N
190 SINKEVICIUTE, Elena III Y
191 SIPKO, Juraj III A
192 ŠIRHALOVÁ, Martina I Y
193 SMOLE, Jože I N
194 SÕBER, Kristi I Y
195 SOETE, Paul I Y
196 STOEV, Georgi I Y
197 STUDNICNÁ, Lucie II A MILICEVIC-PEZELJ, Anica
198 SÜLE, Katalin Elza I Y
199 SVENTEK, David I Y
200 SZALAY, Anton II Y
201 SZYMANSKI, Mateusz II Y
202 TCHOUKANOV, Stoyan III N
203 TEDER, Reet I Y MAJETIC, Davor
204 THURNER, Andreas III N
205 TIAINEN, Simo III Y
206 TOPOLÁNSZKY, Ákos III A
207 TRINDADE, Carlos Manuel II N MAURICIO DE CARVALHO, Fernando
208 TUPILUSI, Tudorel III Y
209 TZOTZE-LANARA, Zoe II N
210 ULGIATI, Luigi Nie należy Y
211 UNGERMAN, Jaroslav Nie należy Y
212 VADÁSZ, Borbála I Y
213 VARDAKASTANIS, Ioannis III N
214 VASK, Kaia II Y
215 VERNICOS, George I Y
216 VIIES, Mare II Y
217 VILARES DIOGO, Edgar III N
218 VON BROCKDORFF, Philip II N
219 VORBACH, Judith II N
220 VYYRYLÄINEN, Tiina III Y
221 WAGENER, Marco II N WOLFF, Romain
222 WAGNSONNER, Thomas II N
223 WILLEMS, Heiko I Y
224 WILLEMS, Marie Josiane III A
225 WRÓBLEWSKI, Tomasz Andrzej I Y
226 WYCKMANS, Ferdinand II N
227 YIAPANIS, Anastasis III Y
228 YILDIRIM, Ozlem II Y
229 YLIKARJULA, Janica I Y
230 ZARINA, Katrina I Y
231 ZIELENIECKI, Marcin Antoni II Y
232 ZORKO, Andrej II N
233 ZVOLSKA, Marie I Y HARTMAN RADOVÁ, Jana
234 ZYCH, Tymoteusz Adam III N
1 Art. 194 ust. 2 TFUE.
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej (Dz.U. L 188 z 15.7.2022, s. 1).
4 Sprawozdanie końcowe Grupy Ekspertów Technicznych ds. Zrównoważonego Finansowania dostępne jest na stronie: TEG final report on the EU taxonomy | Komisja Europejska (europa.eu).
6 Bardziej szczegółowe informacje zawarto w opinii TEN/761 (Dz.U. C 275 z 18.7.2022, s.80).
7 MAE/NEA, 2020.
9 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1369 z dnia 5 sierpnia 2022 r. w sprawie skoordynowanych środków zmniejszających zapotrzebowanie na gaz (Dz.U. L 206 z 8.8.2022, s. 1).
10 Plan REPowerEU, COM(2022) 230 final.
11 MAE, 10-Point Plan to European Union for reducing reliance on Russian supplies by over a third while supporting European Green Deal, with emergency options to go further, marzec 2022 r.
12 Elektrownia jądrowa w Temelín w Republice Czeskiej znalazła alternatywnych dostawców.
13 Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym Agencji Dostaw Euratomu za 2020 r. zapasy uranu mogą stanowić paliwo dla obiektów jądrowych w UE średnio przez 2,75 roku.
14 https://iea.blob.core.windows.net/assets/0498c8b8-e17f-4346-9bde-dad2ad4458c4/NuclearPowerandSecureEnergyTransitions.pdf 4.3. Projekty małych reaktorów modułowych są zazwyczaj mniej złożone, a koncepcja bezpieczeństwa takich reaktorów opiera się często na bardziej pasywnych systemach i inherentnych elementach bezpieczeństwa reaktora, takich jak niska moc i ciśnienie eksploatacyjne. Małe reaktory modułowe umożliwiają oszczędności z punktu widzenia kosztów i czasu budowy i mogą być uruchamiane stopniowo, aby dostosować się do rosnącego zapotrzebowania na energię.
15 IAEA-TECDOC-1676.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.486.102

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola energii jądrowej w kontekście stabilności cen energii w UE" (opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji czeskiej w Radzie UE)
Data aktu: 21/12/2022
Data ogłoszenia: 21/12/2022