Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))P9_TC1-COD(2020)0349Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji

P9_TA(2022)0142
Umocnienie mandatu Europolu: współpraca Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzanie danych osobowych przez Europol na potrzeby dochodzeń karnych oraz rola Europolu w dziedzinie badań naukowych i innowacji ***I Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2022/C 465/23)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2020)0796),

- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 88 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0401/2020),

- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 11 lutego 2022 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 59 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A9-0290/2021),

1. przyjmuje poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;

2. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostaną opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

3. przyjmuje do wiadomości oświadczenie Rady załączone do niniejszej rezolucji, które zostanie opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;

4. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;

5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

P9_TC1-COD(2020)0349

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/... zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji

(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2022/991.)

ZAŁĄCZNIK 

Oświadczenia Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 1

Oświadczenie Komisji w sprawie wdrażania mechanizmu, w ramach którego Europol może proponować wprowadzanie wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen

W ramach oceny, którą Komisja przeprowadzi na podstawie art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/794 trzy lata po wejściu w życie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794, Komisja przygotuje sprawozdanie na temat wpływu operacyjnego nowego mechanizmu ustanowionego art. 4 ust. 1 lit. r) rozporządzenia (UE) 2016/794. W ramach tego mechanizmu Europol może proponować państwom członkowskim, na podstawie danych otrzymanych od państw trzecich lub od organizacji międzynarodowych, wprowadzanie - w interesie Unii - wpisów informacyjnych do Systemu Informacyjnego Schengen (SIS), dotyczących osób zaangażowanych w działalność terrorystyczną lub poważną i zorganizowaną przestępczość. Ocena zostanie przeprowadzona w oparciu o sprawozdania Europolu na temat propozycji wpisów do Systemu Informacyjnego Schengen oraz o wpisy wprowadzone przez państwa członkowskie do SIS na podstawie tych propozycji.

Oświadczenie Komisji w sprawie stosunków między Europolem a Prokuraturą Europejską

Zdaniem Komisji przepisy dotyczące stosunków między Europolem a Prokuraturą Europejską ("EPPO"), określone w art. 20a rozporządzenia (UE) 2016/794, nie mogą ograniczać obowiązków Europolu wynikających z art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939. Powinny więc być interpretowane i stosowane zgodnie z tymże przepisem.

Oświadczenie Komisji w sprawie przepisów dotyczących współpracy Europolu z państwami trzecimi

W odniesieniu do zasad współpracy Europolu z państwami trzecimi, Komisja zauważa, że każde przekazanie danych osobowych z Europolu do państwa trzeciego na podstawie "instrumentu prawnie wiążącego" wymaga zawarcia umowy międzynarodowej na mocy art. 218 Traktatu, co przewidziano już w art. 25 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/794. Komisja zauważa również, że każde przekazanie danych osobowych z Europolu do państwa trzeciego na podstawie oceny odpowiednich gwarancji w zakresie ochrony danych dokonanej przez Europol musi spełniać wymogi określone w orzecznictwie 2  Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że Europol musi stwierdzić, że poziom ochrony danych w państwie trzecim zasadniczo odpowiada stopniowi ochrony zapewnianemu w Unii Europejskiej. Umożliwienie przekazywania danych w oparciu o taką ocenę, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, jak przewiduje art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/794, stwarza ryzyko późniejszej interwencji Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w przypadku rozbieżnej oceny gwarancji ochrony danych, co może wywrzeć negatywny wpływ na współpracę organów ścigania.

Oświadczenie Komisji w sprawie wzmacniania współpracy między Europolem a Interpolem

Komisja przypomina, że w toczących się negocjacjach dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem) - zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi Rady 3  - Komisja dąży do wzmocnienia współpracy między Europolem a Interpolem, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć w zwalczaniu terroryzmu oraz transgranicznej i międzynarodowej poważnej przestępczości zorganizowanej, jak również bieżących potrzeb operacyjnych oraz zakresu działania Europolu. Komisja dąży do zapewnienia, zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi Rady 4 , aby umowa ta stanowiła podstawę prawną upoważniającą Europol do uzyskania dostępu do odpowiednich baz danych Interpolu w celu wykonywania jego zadań.

Oświadczenie Rady w sprawie czerwonych not Interpolu, przy okazji przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 5

W ramach trwającej współpracy między UE a Interpolem Rada z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione przez Interpol w tworzeniu wewnętrznych mechanizmów służących ocenie, czy przed opublikowaniem i rozpowszechnieniem czerwonych not doszło do naruszenia konstytucji Interpolu. Państwa członkowskie nadal będą wspierać Interpol w tych staraniach, i z zadowoleniem przyjmują fakt, że przedstawiciel Interpolu poinformował Radę na szczeblu grupy roboczej o staraniach podejmowanych w Interpolu w celu zapobiegania nadużywaniu czerwonych not do celów politycznych lub do naruszania praw człowieka; państwa te apelują o dalszą i regularną wymianę informacji w tej sprawie między Interpolem a jego "krajowymi biurami centralnymi", by podnosić świadomość działań, jakie państwa członkowskie mają podejmować we współpracy z Interpolem. Rada będzie dalej wspierać Interpol w propagowaniu dotychczasowych standardów i procedur Interpolu dotyczących jakości danych i przestrzegania norm oraz będzie regularnie zapraszać Interpol do przekazywania Radzie informacji na szczeblu grupy roboczej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).
2 Opinia 1/15, Umowa między UE a Kanadą w sprawie danych PNR z dnia 26 lipca 2017 r., (EU:C:2017:592); wyrok z dnia 6 października 2015 r., Schrems, C-362/14, EU:C:2015:650; wyrok z dnia 16 lipca 2020 r., Schrems II, C-311/18, EU:C:2020:559.
3 Decyzja Rady (UE) 2021/1312 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem).
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1312 z dnia 19 lipca 2021 r. w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/991 z dnia 8 czerwca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/794 794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (Dz.U. L 169 z 27.6.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.465.213

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji (COM(2020)0796 - C9-0401/2020 - 2020/0349(COD))P9_TC1-COD(2020)0349Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 maja 2022 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/… zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 06/12/2022