uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,
uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1, 3 i 4,
uwzględniając art. 25 ust. 3 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając art. 28 ust. 2 przepisów wykonawczych do Statutu posła,
(1) Art. 20 ust. 3 Statutu posła stanowi, że niektóre wydatki poniesione przez posłów w związku z wykonywaniem mandatu mogą być zwracane według stawek zryczałtowanych. W motywie 17 Statutu posła doprecyzowano, że koszty takie zwraca się zgodnie z zasadami określonymi przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w wyroku w sprawie Lorda Bruce'a 2 .
(2) W interesie uporządkowanego zarządzania Parlament może zatem dokonać takiego zwrotu na podstawie przepisów zryczałtowanych, jeżeli zmniejszyłoby to koszty i obciążenia administracyjne nieodłącznie związane z systemem, w którym kontroluje się każdy wydatek oddzielnie.
(3) Zgodnie z art. 25 ust. 3 Regulaminu Parlamentu Europejskiego decyzje finansowe, organizacyjne i administracyjne w sprawach dotyczących posłów podejmuje Prezydium.
(4) Art. 25 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 3 (zwanych dalej "przepisami wykonawczymi") stanowi, że posłowie mają prawo do diety z tytułu kosztów ogólnych w formie kwoty ryczałtowej. Na mocy art. 28 ust. 2 przepisów wykonawczych Prezydium przyjmuje niewyczerpujący wykaz wydatków, które mogą podlegać zwrotowi w ramach tej diety.
(5) Aktualną wersję wykazu wydatków, które mogą podlegać zwrotowi w ramach diety z tytułu kosztów ogólnych, Prezydium przyjęło w decyzji z dnia 2 lipca 2018 r. W świetle doświadczeń zebranych podczas 9. kadencji parlamentarnej Prezydium zamierza dokonać oceny tej decyzji oraz utrzymać ją w mocy do końca 2022 r.
(6) Po zapowiedzi przewodniczącej z dnia 4 kwietnia 2022 r. powołano grupę roboczą ad hoc Prezydium ds. zwrotu z tytułu kosztów ogólnych (zwaną dalej "grupą roboczą ad hoc Prezydium"). Ma ona przeprowadzić ocenę decyzji Prezydium z dnia 2 lipca 2018 r., a wyniki przedstawić Prezydium do listopada 2022 r. wraz z ewentualnymi zaleceniami i wnioskami.
(7) W dniu 6 października 2022 r. grupa robocza ad hoc zaleciła Prezydium wprowadzenie w tytule 1 przepisów wykonawczych rozdziału 7 dotyczącego diety z tytułu kosztów ogólnych, a także szeregu środków towarzyszących, aby zwiększyć przejrzystość tej diety.
(8) Grupa robocza ad hoc Prezydium zaproponowała również, aby Prezydium zapoznało się z zestawieniem dobrowolnie zwróconych niewykorzystanych kwot, jakie przygotowuje Dyrekcja Generalna ds. Finansów Parlamentu Europejskiego po zakończeniu każdej kadencji, a następnie oceniło i w razie potrzeby zmieniło przepisy dotyczące diety z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w rozdziale 7 przepisów wykonawczych. Ocenę i ewentualny przegląd należy przeprowadzić najpóźniej do końca roku następującego po wyborach do Parlamentu Europejskiego, tak aby nowe przepisy weszły w życie w następnej kadencji parlamentarnej.
(9) Ponadto z powodu dodania rozdziału 7 oraz w celu zachowania logicznej struktury przepisów wykonawczych należy zmienić kolejność i w związku z tym numerację niektórych dotychczasowych artykułów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.452.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 października 2022 r. zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego |
| Data aktu: | 17/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 29/11/2022 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2022 |