SPIS TREŚCI
1. PRZEPISY OGÓLNE
2. JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?
3. CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU?
3.1. Warunki ogólne
3.2. Warunki szczegółowe - języki
3.3. Warunki szczegółowe - kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
4. JAK PRZEBIEGA KONKURS?
4.1. Opis procedur konkursowych
4.2. Języki używane w konkursie
4.3. Etapy konkursu
5. RÓWNE SZANSE I RACJONALNE DOSTOSOWANIA DLA KANDYDATÓW O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH
ZAŁĄCZNIK I - Typowe zadania
ZAŁĄCZNIK II - Przykładowe minimalne kwalifikacje
ZAŁĄCZNIK III - Przepisy ogólne mające zastosowanie do konkursów otwartych
1. PRZEPISY OGÓLNE
Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO) organizuje konkurs otwarty na podstawie kwalifikacji i testów w celu stworzenia list rezerwowych, z których instytucje i inne organy Unii Europejskiej (UE) będą mogły rekrutować nowych urzędników służby publicznej na stanowiska asystentów (grupa zaszeregowania AST 3).
Niniejsze ogłoszenie o konkursie wraz z załącznikami stanowi prawnie wiążące zasady tego konkursu.
Pożądaną liczbę laureatów konkursu wskazano w tabeli 1.
Tabela 1
Dziedzina 1 | Bezpieczeństwo operacyjne | 44 |
Dziedzina 2 | Bezpieczeństwo techniczne | 24 |
Dziedzina 3 | Bezpieczeństwo i higiena pracy | 33 |
Niniejsze ogłoszenie o konkursie obejmuje 3 dziedziny. Kandydaci mogą zgłosić się tylko do jednej dziedziny. Wyboru należy dokonać w momencie składania zgłoszenia. Po zatwierdzeniu formularza zgłoszeniowego kandydat nie może wprowadzić do niego żadnych zmian.
2. JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?
Asystenci w dziedzinie 1 - bezpieczeństwo operacyjne: wsparcie we wszystkich kwestiach bezpieczeństwa związanych z ochroną osób, budynków oraz pozostałej infrastruktury, wyposażenia, szczególnie chronionych informacji niejawnych, jak również innych zasobów mających znaczenie dla instytucji i innych organów UE. Niektóre stanowiska w dziedzinie bezpieczeństwa operacyjnego mogą wiązać się z obowiązkiem noszenia broni i wymagać regularnego udziału w szkoleniach w posługiwaniu się bronią palną oraz treningach sprawności fizycznej.
Asystenci w dziedzinie 2 - bezpieczeństwo techniczne: wkład w prace koncepcyjne, zarządzanie techniczne, analizę, jak również nadzór techniczny i administracyjny budynków i instalacji służących zapewnieniu bezpieczeństwa technicznego.
Asystenci w dziedzinie 3 - bezpieczeństwo i higiena pracy: wsparcie we wdrażaniu środków zapobiegawczych w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy, w koordynowaniu aspektów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy podczas etapów projektowania i wznoszenia budynków, w sporządzaniu planów i instrukcji związanych ze zdrowiem, bezpieczeństwem i higieną, jak również w zarządzaniu sytuacjami wyjątkowymi.
Od asystentów we wszystkich trzech dziedzinach objętych niniejszym ogłoszeniem można wymagać pracy w systemie zmianowym lub rotacyjnym poza zwykłymi godzinami pracy, jak również pełnienia dyżurów.
Dalsze informacje o typowych obowiązkach zatrudnionych laureatów konkursu zawiera Załącznik I.
Laureaci konkursu muszą posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa na poziomie EU SECRET lub wyższym lub być gotowi poddać się odpowiednim procedurom poświadczenia bezpieczeństwa przed zatrudnieniem lub przy zatrudnieniu.
Od laureatów konkursu w dziedzinie 1 - bezpieczeństwo operacyjne - można wymagać dokumentu potwierdzającego odbycie szkolenia z posługiwania się bronią palną lub poddania się testowi sprawności fizycznej lub testowi umiejętności strzeleckich.
3. CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU?
Kandydat musi spełniać wszystkie poniższe warunki ogólne i szczegółowe warunki udziału w dniu, w którym upływa termin składania zgłoszeń.
3.1. Warunki ogólne
Kandydat musi:
(a) korzystać z pełni praw obywatelskich jako obywatel państwa członkowskiego UE,
(b) mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej,
(c) mieć odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków.
3.2. Warunki szczegółowe - języki
Kandydat musi znać przynajmniej dwa z 24 języków urzędowych UE, zgodnie z pkt 4.2.1. poniżej.
3.3. Warunki szczegółowe - kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
Przykładowe minimalne kwalifikacje znajdują się w Załączniku II.
3.3.1. Dziedzina 1 - bezpieczeństwo operacyjne
(a) Aby spełniać warunki udziału w konkursie w dziedzinie 1, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów (zob. też podsumowanie w tabeli 2):
(i) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć co najmniej 2-letnie szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie związanej z policją, wojskiem, wywiadem lub bezpieczeństwem oraz mieć co najmniej 3-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(ii) mieć co najmniej roczne wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć co najmniej roczne szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie związanej z policją, wojskiem, wywiadem lub bezpieczeństwem oraz mieć co najmniej 4-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(iii) mieć wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie innej niż wymienione w pkt 3.3.1 lit. a) ppkt (i) i (ii) powyżej, oraz mieć co najmniej 5-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(iv) mieć wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia nauki na poziomie pomaturalnym, oraz zdobyte po uzyskaniu świadectwa co najmniej 6-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
Tabela 2
Rodzaj dyplomu | Minimalny okres kształcenia | Minimalna długość wymaganego odpowiedniego doświadczenia zawodowego | |
(i) | wykształcenie lub szkolenie na poziomie pomaturalnym w dziedzinie związanej z policją, wojskiem, wywiadem lub bezpieczeństwem | 2 lata | 3 lata |
(ii) | 1 rok | 4 lata | |
(iii) | wykształcenie lub szkolenie na poziomie pomaturalnym w innej dziedzinie | dowolny | 5 lat |
(iv) | wykształcenie średnie dające dostęp do kształcenia pomaturalnego | nie dotyczy | 6 lat |
(b) Na potrzeby pkt 3.3.1. lit. a) powyżej "rok" kształcenia pomaturalnego oznacza co najmniej dziewięć miesięcy faktycznego kształcenia lub szkolenia.
(c) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w pkt 3.3.1 lit. a) ppkt (i)-(iv) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli jest bezpośrednio związane z charakterem obowiązków w dziedzinie 1, opisanych w załączniku I do niniejszego ogłoszenia, i zostało zdobyte w co najmniej dwóch z następujących dziedzin:
(i) policja, wojsko, wywiad (jako główna działalność),
(ii) zapewnianie bezpieczeństwa w instytucji, organizacji (międzynarodowej) lub w przedsiębiorstwie prywatnym, na podstawie umowy bezpośrednio z instytucją/organizacją lub z prywatnym przedsiębiorstwem ochrony,
(iii) zapewnianie reagowania w sytuacjach nadzwyczajnych stanowiących potencjalne zagrożenie dla mienia,
(iv) praca w całodobowym systemie zmianowym obejmująca rozwiązywanie incydentów w zakresie bezpieczeństwa,
(v) usługi ochrony bezpośredniej,
(vi) przeprowadzanie postępowań sprawdzających lub dochodzeń w obszarze przestępczości, porządku publicznego, wywiadu, terroryzmu lub bezpieczeństwa IT/cyberbezpieczeństwa,
(vii) sprawozdawczość w zakresie kwestii i działań związanych z bezpieczeństwem oraz działania następcze w tym względzie,
(viii) praca w obszarze wywiadu, kontrwywiadu lub zwalczania terroryzmu,
(ix) przeprowadzanie ocen zagrożeń, ryzyka i podatności na zagrożenia,
(x) gromadzenie informacji związanych z kwestiami bezpieczeństwa za pomocą wywiadu ze źródeł jawnych,
(xi) prowadzenie dochodzeń (wywiad środowiskowy) w kontekście poświadczenia bezpieczeństwa osobowego lub prowadzenie weryfikacji bezpieczeństwa,
(xii) prowadzenie ocen wdrożonych środków ochrony (inspekcje, audyty, testy red team),
(xiii) nadzór nad systemem monitoringu wizyjnego lub obsługa takiego systemu lub kontrola dostępu,
(xiv) zarządzanie całodobowym centrum/pomieszczeniem operacyjnym lub usługi koordynacyjne związane z bezpieczeństwem (publiczne lub prywatne),
(xv) organizowanie harmonogramu dyżurów i zarządzanie nimi oraz planowanie struktury bezpieczeństwa na potrzeby nadzoru budynków i obiektów,
(xvi) współpraca z organami krajowymi i służbami partnerskimi w zakresie przygotowywania misji bezpieczeństwa za granicą,
(xvii) zapewnianie zarządzania bezpieczeństwem lub doradztwo w kwestiach bezpieczeństwa podczas misji dyplomatycznej lub w przedstawicielstwie dyplomatycznym organizacji międzynarodowej za granicą.
3.3.2. Dziedzina 2 - bezpieczeństwo techniczne
(a) Aby spełniać warunki udziału w konkursie w dziedzinie 2, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów (zob. też podsumowanie w tabeli 3):
(i) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć co najmniej 2-letnie szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie o charakterze technicznym (takiej jak inżynieria, mechanika, elektromechanika, elektronika lub podobne), oraz mieć co najmniej 3-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(ii) mieć co najmniej roczne wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć co najmniej roczne szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie o charakterze technicznym (takiej jak inżynieria, mechanika, elektromechanika, elektronika lub podobne), oraz mieć co najmniej 4-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(iii) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć co najmniej 2-letnie szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie związanej z policją, wojskiem, wywiadem lub bezpieczeństwem, oraz mieć co najmniej 4-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(iv) mieć co najmniej roczne wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć co najmniej roczne szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie związanej z policją, wojskiem, wywiadem lub bezpieczeństwem, oraz mieć co najmniej 5-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(v) mieć wykształcenie na poziomie pomaturalnym lub odbyć szkolenie na poziomie pomaturalnym, potwierdzone dyplomem w dziedzinie innej niż wymienione w pkt 3.3.2 lit. a) ppkt (i)-(iv) powyżej, oraz mieć co najmniej 6-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, zdobyte po uzyskaniu dyplomu,
(vi) mieć wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia nauki na poziomie pomaturalnym, oraz zdobyte po uzyskaniu świadectwa co najmniej 7-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
Tabela 3
Rodzaj dyplomu | Minimalny okres kształcenia | Minimalna długość wymaganego odpowiedniego doświadczenia zawodowego | |
(i) | wykształcenie lub szkolenie na poziomie pomaturalnym w dziedzinie o charakterze technicznym (takiej jak inżynieria, mechanika, elektromechanika, elektronika lub podobne) | 2 lata | 3 lata |
(ii) | 1 rok | 4 lata | |
(iii) | wykształcenie lub szkolenie na poziomie pomaturalnym w dziedzinie związanej z policją, wojskiem, wywiadem lub bezpieczeństwem | 2 lata | 4 lata |
(iv) | 1 rok | 5 lat | |
(v) | wykształcenie lub szkolenie na poziomie pomaturalnym w innej dziedzinie | dowolny | 6 lat |
(vi) | wykształcenie średnie dające dostęp do kształcenia pomaturalnego | nie dotyczy | 7 lat |
(b) Na potrzeby pkt 3.3.2. lit. a) powyżej "rok" kształcenia pomaturalnego oznacza co najmniej dziewięć miesięcy faktycznego kształcenia lub szkolenia.
(c) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w pkt 3.3.2 lit. a) ppkt (i)-(vi) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli jest bezpośrednio związane z charakterem obowiązków w dziedzinie 2, opisanych w załączniku I do niniejszego ogłoszenia, i zostało zdobyte w co najmniej dwóch z następujących dziedzin:
(i) projektowanie lub wdrażanie systemów i środków bezpieczeństwa fizycznego, takich jak kontrola dostępu, zamki elektroniczne, systemy wykrywania wtargnięć, CCTV, bezpieczne przechowywanie, skaner rentgenowski, bezpieczne zarządzanie kluczami, systemy wykrywania materiałów wybuchowych lub niebezpiecznych,
(ii) konserwacja systemów bezpieczeństwa,
(iii) inspekcje systemów i instalacji bezpieczeństwa,
(iv) praca ze zautomatyzowanymi systemami wspierającymi utrzymanie ruchu (CMMS), w tym monitorowanie kluczowych wskaźników skuteczności działań w zakresie utrzymania, przechowywania i zapasów oraz sprawozdawczość w tym obszarze,
(v) opracowywanie lub wdrażanie projektów dotyczących bezpieczeństwa technicznego w budynkach biurowych,
(vi) projektowanie lub wdrażanie sieci na potrzeby systemów bezpieczeństwa,
(vii) zarządzanie przetargami i umowami w dziedzinie bezpieczeństwa technicznego,
(viii) utrzymanie i zabezpieczenie sieci IT na potrzeby systemów bezpieczeństwa,
(ix) projektowanie lub wdrażanie systemów bezpieczeństwa zapobiegających podsłuchom,
(x) sporządzanie lub wdrażanie specyfikacji na potrzeby ochrony bezpieczeństwa fizycznego, na przykład w odniesieniu do ogrodzeń, fasad budynków, pomieszczeń kontrolnych, wzmocnionych pomieszczeń ("strefa bezpieczeństwa"), punktów kontroli bezpieczeństwa dla samochodów i pieszych itp.,
(xi) projektowanie lub wdrażanie systemów zabezpieczających przed wtargnięciem pojazdów oraz systemów bezpieczeństwa na parkingach,
(xii) projektowanie lub wdrażanie antyterrorystycznych systemów bezpieczeństwa technicznego, takich jak instalacje kuloodporne i przeciwwybuchowe, ochrona przed dronami itp.,
(xiii) bezpieczeństwo techniczne w placówkach dyplomatycznych.
3.3.3. Dziedzina 3 - bezpieczeństwo i higiena pracy
(a) Aby spełniać warunki udziału w konkursie w dziedzinie 3, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów (zob. też podsumowanie w tabeli 4):
(i) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym potwierdzone dyplomem w co najmniej jednej z dziedzin, o których mowa w pkt 3.3.3. lit. b) poniżej, oraz zdobyte po uzyskaniu dyplomu co najmniej 2-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, a także ukończyć specjalistyczne szkolenie, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. c) poniżej,
(ii) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym potwierdzone dyplomem w co najmniej jednej z dziedzin, o których mowa w pkt 3.3.3. lit. b) poniżej, oraz zdobyte po uzyskaniu dyplomu co najmniej 3-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe,
(iii) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym potwierdzone dyplomem w dziedzinie innej niż te, o których mowa w pkt 3.3.3. lit. b) poniżej, oraz zdobyte po uzyskaniu dyplomu co najmniej 4-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, a także ukończyć specjalistyczne szkolenie, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. c) poniżej,
(iv) mieć co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie pomaturalnym potwierdzone dyplomem w dziedzinie innej niż te, o których mowa w pkt 3.3.3. lit. b) poniżej, oraz zdobyte po uzyskaniu dyplomu co najmniej 5-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe,
(v) mieć wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia nauki na poziomie pomaturalnym, oraz zdobyte po uzyskaniu świadectwa co najmniej 5-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, a także ukończyć specjalistyczne szkolenie, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. c) poniżej,
(vi) mieć wykształcenie średnie, potwierdzone świadectwem uprawniającym do podjęcia nauki na poziomie pomaturalnym, oraz zdobyte po uzyskaniu świadectwa co najmniej 6-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
Tabela 4
Czy masz co najmniej 2-letnie wykształcenie na poziomie maturalnym potwierdzone dyplomem? | Czy ukończyłeś/ukończyłaś specjalistyczne szkolenie, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. c)? | Minimalna długość wymaganego odpowiedniego doświadczenia zawodowego | |
(i) | Tak, w dziedzinie, o której mowa w pkt 3.3.3. lit. b) | Tak | 2 lata |
(ii) | Nie | 3 lata | |
(iii) | Tak, w dziedzinie innej niż te, o których mowa w pkt 3.3.3. lit. b) | Tak | 4 lata |
(iv) | Nie | 5 lat | |
(v) | Nie, ale mam wykształcenie średnie dające dostęp do kształcenia pomaturalnego | Tak | 5 lat |
(vi) | Nie | 6 lat |
(b) Dyplom, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. a) ppkt (i) i (ii) zostanie uznany za odpowiedni, jeżeli został zdobyty w co najmniej jednej z następujących dziedzin:
(i) bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy lub higiena pracy (np. jako "wyznaczony pracownik" lub równoważna pozycja, zgodnie z art. 7 dyrektywy Rady 89/391/EWG w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1);
(ii) architektura budynków, inżynieria, budowa lub utrzymanie,
(iii) inżynieria pożarowa lub zarządzanie bezpieczeństwem,
(iv) chemia,
(v) biologia,
(vi) fizyka,
(vii) psychologia,
(viii) ergonomia,
(ix) medycyna i zdrowie ludzi (medycyna pracy, pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, fizjoterapia, kinezjologia, osteopatia).
(c) Specjalistyczne szkolenie, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. a), zostanie uwzględnione, jeżeli obejmuje łącznie co najmniej 136 godzin szkolenia i jest bezpośrednio powiązane z dziedziną 3. Na przykład: doradca ds. prewencji lub wyznaczony pracownik w zakresie bezpieczeństwa, ergonomii lub ryzyka psychospołecznego, koordynator ds. ochrony przed promieniowaniem lub bezpieczeństwa itp. Na potrzeby niniejszego punktu jeden dzień oznacza osiem godzin szkolenia.
(d) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w pkt 3.3.3. lit. a) ppkt (i)-(vi) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli jest bezpośrednio związane z charakterem obowiązków w dziedzinie 3, opisanych w załączniku I do niniejszego ogłoszenia, i zostało zdobyte w co najmniej jednej z następujących dziedzin:
(i) bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy lub higiena pracy,
(ii) inspekcja budowlana budynków, zarządzanie obiektami lub koordynowanie prac budowlanych,
(iii) inżynieria pożarowa lub zarządzanie bezpieczeństwem,
(iv) ergonomia,
(v) dobrostan i ryzyko psychospołeczne,
(vi) środowisko operacyjne (laboratoria naukowe, obiekty badawcze itp.),
(vii) systemy zarządzania higieną i bezpieczeństwem,
(viii) ocena ryzyka w miejscu pracy.
4. JAK PRZEBIEGA KONKURS?
4.1. Opis procedur konkursowych
Konkurs składa się z następujących etapów:
- składanie zgłoszeń (zob. pkt 4.3.1. poniżej)
- selekcja wstępna: testy z zakresu rozumienia i analizy (zob. pkt 4.3.2. poniżej)
- kontrola spełniania warunków udziału (zob. pkt 4.3.3. poniżej)
- ocena zintegrowana (zob. pkt 4.3.4. poniżej):
(i) dwa testy oceniające kompetencje ogólne: studium przypadku i rozmowa sytuacyjna badająca poziom kompetencji,
(ii) jeden test oceniający kompetencje związane z dziedziną konkursu: rozmowa związana z dziedziną konkursu.
- sprawdzenie dokumentów potwierdzających i sporządzenie list rezerwowych (zob. pkt 4.3.5. poniżej).
Informacje dotyczące organizacji testów (udział zdalny lub osobisty) oraz inne niezbędne informacje i instrukcje będą podane w zaproszeniach na testy.
Podczas testów zdawanych przez kandydatów osobiście EPSO zapewni, by warunki, w jakich odbywają się te testy, były zgodne z zaleceniami właściwych organów ds. zdrowia publicznego (Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób lub innych organów międzynarodowych, europejskich i krajowych).
Kandydaci muszą zarezerwować terminy testów z zakresu rozumienia i analizy oraz studium przypadku zgodnie z instrukcjami otrzymanymi od EPSO. Zazwyczaj EPSO daje kandydatom do wyboru kilka terminów na testy z zakresu rozumienia i analizy oraz jeden termin na studium przypadku. Okresy rezerwowania terminu i przeprowadzania testów są ograniczone.
4.2. Języki używane w konkursie
4.2.1. Wymagania dotyczące języków
Kandydaci biorący udział w tym konkursie muszą:
a) znać gruntownie jeden z 24 języków urzędowych UE (na poziomie co najmniej C1). Jest to "język 1" kandydata,
b) oraz znać zadowalająco język angielski lub francuski (na poziomie co najmniej B2). Jest to "język 2" kandydata. Język 2 kandydata musi być inny niż jego język 1.
Wskazane powyżej minimalne poziomy dotyczą każdej umiejętności językowej (mówienia, pisania, czytania i słuchania) wymaganej w formularzu zgłoszeniowym. Umiejętności te odpowiadają poziomom opisanym w europejskim systemie opisu kształcenia językowego.
Wymogi językowe uwzględniają specyfikę obowiązków asystentów ds. bezpieczeństwa pracujących w instytucjach UE. Znajomość dodatkowych języków może być przydatna, jednak niezbędna jest zadowalająca znajomość języka angielskiego lub francuskiego: w pracy zatrudnieni laureaci konkursu będą posługiwać się głównie jednym z tych dwóch języków.
Asystenci ds. bezpieczeństwa w instytucjach UE odgrywają zasadniczą rolę w gwarantowaniu bezpieczeństwa mienia oraz w zapewnianiu bezpieczeństwa i higieny pracy personelu instytucji. Ze względu na charakter swoich obowiązków asystenci ds. bezpieczeństwa mogą zostać wezwani do zareagowania na poważne i bezpośrednie niebezpieczeństwo wymagające szybkiej reakcji, konsultacji wewnętrznych lub zewnętrznych oraz podjęcia decyzji o koniecznych działaniach (pierwsza pomoc, gaszenie pożaru, ewakuacja, zareagowanie na aktywnego strzelca itp.). Bez skutecznej i sprawnej komunikacji asystenci ds. bezpieczeństwa mogą nie być w stanie wykonywać swoich obowiązków, a tym samym mogą stworzyć zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi lub naruszyć bezpieczeństwo mienia. Dlatego też niezwykle ważne jest, aby nowo zatrudnieni asystenci byli w stanie skutecznie komunikować się w języku angielskim lub francuskim, tj. językach, które są najczęściej używane w przedmiotowych dziedzinach w instytucjach oraz w kontaktach z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami.
Osoby nowo zatrudnione w tych dziedzinach będą musiały codziennie kontaktować się z wykonawcami, przedsiębiorstwami zewnętrznymi oraz lokalnymi organami (w tym policją, strażą pożarną, jednostkami wojskowymi itp.), głównie w Brukseli, Strasburgu i Luksemburgu. Najczęściej używanym językiem roboczym zewnętrznych zainteresowanych w tych lokalizacjach stron jest język francuski.
Znajomość tego języka pozwoli zatrudnionym asystentom na zrozumienie i stosowanie lokalnych przepisów w każdej z tych lokalizacji. Język angielski również może być niezbędny w wielu przypadkach, na przykład w kontaktach z pracownikami instytucji UE, osobami odwiedzającymi, jak również wykonawcami nieposługującymi się językiem francuskim oraz z wieloma delegatami z państw członkowskich. W wielu sytuacjach konieczna będzie znajomość obu tych języków, na przykład w kontaktach z osobami odwiedzającymi z całej Europy, a w szczególności podczas oficjalnych wizyt na szczeblu ambasadora, ministra lub głowy państwa.
Niektórzy z laureatów niniejszego konkursu mogą zostać zatrudnieni w głównej siedzibie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) lub w jednej z delegatur UE na świecie. Dominującym językiem komunikacji między główną siedzibą ESDZ a delegaturami, jak również w większości delegatur jest język angielski. Jest to również dominujący język używany przez pracowników ds. bezpieczeństwa w kontaktach z partnerami i organami lokalnymi na świecie. Na drugim miejscu jest język francuski, który jest głównym językiem roboczym w 26 % delegatur UE. Niektóre delegatury działają w warunkach trudnych pod względem bezpieczeństwa, gdzie niezbędna jest odpowiednia znajomość głównego języka komunikacji.
Języki angielski i francuski są głównymi językami używanymi przy sporządzaniu list potrzeb i specyfikacji technicznych zamówienia w związku z bezpieczeństwem (na przykład kontrola dostępu, zamki elektroniczne, systemy wykrywania wtargnięć, CCTV, bezpieczne przechowywanie, skaner rentgenowski, wyposażenie do bezpiecznego zarządzania kluczami, dane as built, kontrole techniczne bezpieczeństwa itp.).
Podręczniki procedur, instrukcje obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania, jak również międzynarodowe normy i standardy w dziedzinie bezpieczeństwa są dostępne głównie w języku angielskim i francuskim. Plany ochrony i instrukcje bezpieczeństwa są dostępne głównie w języku francuskim. Znajomość jednego z tych języków jest zatem kluczowa, aby zrozumieć, jak działają urządzenia mające znaczenie w dziedzinie bezpieczeństwa.
Wiele narzędzi informatycznych wykorzystywanych przez pracowników instytucji UE pracujących w tych dziedzinach jest dostępnych w języku angielskim lub francuskim. Są to na przykład bazy danych przedsiębiorstw oraz narzędzia interfejsu na potrzeby współpracy między instytucjami a wykonawcami itp.
Ponadto kursy szkoleniowe oferowane przez usługodawców zewnętrznych są prowadzone w języku angielskim lub francuskim, podobnie jak uczenie się w trakcie pracy.
Z powodów wymienionych powyżej nowi pracownicy muszą zadowalająco władać językiem angielskim lub francuskim, aby mogli wykonywać swoje obowiązki niezwłocznie po zatrudnieniu.
Wszystkie te powody decydują zatem o wyborze języków testów oceniających kompetencje ogólne i kompetencje związane z dziedziną konkursu (zob. pkt 4.2.2 poniżej).
4.2.2. Języki zgłoszenia i testów
Stosowanie języków na różnych etapach konkursu będzie zgodne z tabelą 5.
Tabela 5
Etap konkursu | Testy | Język |
Składanie zgłoszeń | - | dowolny spośród 24 języków urzędowych UE |
Selekcja wstępna | Testy z zakresu rozumienia i analizy | Język 1 |
Ocena zintegrowana | Studium przypadku | Język 2 |
Rozmowa sytuacyjna badająca poziom kompetencji | Język 2 | |
Rozmowa związana z dziedziną konkursu | Język 2 |
Laureaci będą musieli wykazać się pełnym zakresem umiejętności i kompetencji - zarówno ogólnych, jak i związanych z dziedziną konkursu - w języku angielskim lub francuskim. W związku z tym główne etapy naboru muszą być przeprowadzone w tych językach.
Stosowanie ograniczonej liczby języków zwiększa również jednolitość, a tym samym jakość porównania atutów kandydatów. W szczególności umożliwia to ocenianie kandydatów przez członków komisji konkursowej niezależnie od ich znajomości języków oraz bez konieczności korzystania z tłumacza.
4.2.3. Języki wykorzystywane do komunikacji
W komunikacji między kandydatami a EPSO stosuje się następujące zasady:
a) W komunikacji - za pomocą konta EPSO lub poczty elektronicznej - między EPSO a kandydatami, którzy przedłożyli zatwierdzone zgłoszenie, EPSO będzie się kontaktowało z danym kandydatem w jednym z języków, co do których kandydat zadeklarował znajomość na poziomie B2 lub wyższym w sekcji "Rozumienie tekstu pisanego" w zgłoszeniu.
b) W przypadku wniosków i skarg, o których mowa w pkt 4.2.1 i 4.2.2 Przepisów ogólnych mających zastosowanie do konkursów otwartych (Załącznik III do niniejszego ogłoszenia), kandydatów zachęca się, aby składali je w języku angielskim lub francuskim. EPSO będzie udzielać odpowiedzi zgodnie z lit. a).
c) Wszelkie inne pytania kandydat może kierować do EPSO za pośrednictwem internetowego formularza kontaktowego w dowolnym z 24 języków urzędowych UE, a EPSO udzieli mu odpowiedzi w jednym z języków wskazanych przez niego jako język, w którym pragnie otrzymać odpowiedź.
4.3. Etapy konkursu
4.3.1. Składanie zgłoszeń
Aby zgłosić się do konkursu, trzeba mieć konto EPSO. Kandydat, który nie ma konta EPSO, będzie musiał je utworzyć. Kandydat może utworzyć tylko jedno konto EPSO do wysyłania wszystkich swoich zgłoszeń.
Kandydaci mogą składać zgłoszenia wyłącznie przez internet na stronie EPSO https://epso.europa.eu/pl/job-opportunities/open-for-application do:
20 grudnia 2022 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli
Zatwierdzając formularz zgłoszeniowy, kandydat oświadcza, że spełnia wszystkie warunki określone w sekcji "Czy spełniam warunki udziału?". Po zatwierdzeniu formularza zgłoszeniowego kandydat nie może wprowadzić do niego żadnych zmian. Za wypełnienie i przesłanie zgłoszenia w terminie odpowiada kandydat.
Kandydat będzie musiał załadować do swojego konta EPSO zeskanowane kopie dokumentów potwierdzających deklaracje złożone w zgłoszeniu. Dodatkowe informacje i instrukcje zostaną przekazane przez EPSO.
4.3.2. Selekcja wstępna: testy z zakresu rozumienia i analizy
Wszyscy kandydaci, którzy zatwierdzili swoje zgłoszenia w terminie, zostaną zaproszeni do testów wstępnych w formie testów wielokrotnego wyboru w języku 1, zorganizowanych w sposób przedstawiony w tabeli 6.
Tabela 6
Testy | Liczba pytań | Czas trwania | Punktacja |
Test rozumienia tekstu pisanego | 20 | 35 minut | Od 0 do 20 |
Test operowania danymi liczbowymi | 10 | 20 minut | Od 0 do 10 |
Test myślenia abstrakcyjnego | 10 | 10 minut | Od 0 do 10 |
Poszczególnym testom nie przypisano wymaganego minimum. Zgłoszenia kandydatów, którzy uzyskali najlepsze wyniki (ze wszystkich trzech testów łącznie), zostaną sprawdzone pod kątem spełniania warunków udziału w konkursie, jak określono w pkt 4.3.3.
Punkty zdobyte w tych testach nie zostaną dodane do ostatecznej całkowitej liczby punktów (zob. sekcja 4.3.5.).
4.3.3. Kontrola spełniania warunków udziału
Kontrola spełniania warunków udziału w konkursie obejmuje sprawdzenie zgodności z warunkami udziału określonymi w punkcie 3 ("Czy spełniam warunki udziału?") niniejszego ogłoszenia. Odbywa się to na podstawie oświadczeń kandydatów złożonych w formularzu zgłoszeniowym, z zastrzeżeniem późniejszej kontroli dokumentów potwierdzających. Dokumenty potwierdzające oświadczenia kandydatów dotyczące spełniania warunków udziału zostaną zweryfikowane przez komisję konkursową na późniejszym etapie konkursu (zob. sekcja 4.3.5.).
Jedynie zgłoszenia kandydatów, którzy uzyskali najlepsze wyniki w testach wstępnych z zakresu rozumienia i analizy, zostaną sprawdzone pod kątem spełniania warunków udziału w konkursie. Zgłoszenia kandydatów będą sprawdzane w porządku malejącym, według całkowitej liczby zdobytych punktów. Zgłoszenia będą sprawdzane do momentu, gdy liczba kandydatów spełniających warunki udziału będzie maksymalnie trzy razy większa niż pożądana liczba laureatów w każdej dziedzinie. Sprawdzone zostaną również zgłoszenia kandydatów, którzy uplasują się na ostatnim miejscu z jednakowym wynikiem. Zgłoszenia pozostałych kandydatów nie będą sprawdzane.
Kandydaci spełniający warunki udziału zostaną zaproszeni do następnego etapu konkursu.
4.3.4. Ocena zintegrowana
Liczba kandydatów zaproszonych do etapu oceny zintegrowanej będzie maksymalnie trzy razy większa niż pożądana liczba laureatów dla każdej dziedziny (i powiększona o kandydatów, którzy uplasują się na ostatnim miejscu z jednakowym wynikiem, jak wskazano w pkt 4.3.3.).
Celem oceny zintegrowanej jest ocena kompetencji ogólnych i kompetencji związanych z dziedziną konkursu.
Dokumenty potwierdzające przedłożone przez kandydatów, którzy uzyskali wymagane minimum punktów oraz najwyższą całkowitą liczbę punktów w testach oceny zintegrowanej, zostaną sprawdzone zgodnie z pkt 4.3.5.
a) Testy oceniające kompetencje ogólne
Kompetencje ogólne będą oceniane za pomocą dwóch testów w języku 2 kandydata zgodnie z tabelą 7:
Tabela 7
Kompetencja | Test | Punktacja | Wymagane minimum łącznie |
1. Umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów | Studium przypadku | Od 0 do 10 | 35/70 |
2. Komunikacja | Studium przypadku | Od 0 do 10 | |
3. Jakość i wydajność pracy | Studium przypadku | Od 0 do 10 | |
4. Nauka i rozwój osobisty | Rozmowa sytuacyjna badająca poziom kompetencji | Od 0 do 10 | |
5. Ustalanie priorytetów i organizacja | Studium przypadku | Od 0 do 10 | |
6. Odporność | Rozmowa sytuacyjna badająca poziom kompetencji | Od 0 do 10 | |
7. Umiejętność pracy w zespole | Rozmowa sytuacyjna badająca poziom kompetencji | Od 0 do 10 |
Poszczególnym kompetencjom nie przypisano wymaganego minimum. Kandydat musi jednak uzyskać ogółem co najmniej 35/70 punktów dla wszystkich kompetencji łącznie. Zdobyte punkty zostaną dodane do ostatecznej całkowitej liczby punktów (zob. sekcja 4.3.5.).
b) Rozmowa związana z dziedziną konkursu
Kompetencje związane z dziedziną konkursu będą oceniane za pomocą rozmowy związanej z dziedziną konkursu w języku 2 kandydata, jak wskazano w tabeli 8.
Tabela 8
Test | Punktacja | Wymagane minimum |
Rozmowa związana z dziedziną konkursu | Od 0 do 100 | 50/100 |
Zdobyte punkty zostaną dodane do ostatecznej całkowitej liczby punktów (zob. sekcja 4.3.5.).
4.3.5. Sprawdzenie dokumentów potwierdzających i sporządzenie list rezerwowych
Po etapie oceny zintegrowanej, a przed sporządzeniem list rezerwowych komisja konkursowa sprawdzi dokumenty potwierdzające przedłożone przez kandydatów. Komisja konkursowa podejmie ostateczną decyzję co do tego, czy kandydaci spełniają warunki udziału w konkursie, po porównaniu (i) oświadczeń złożonych przez kandydatów w formularzu zgłoszeniowym (w tym w sekcjach "Wykształcenie i szkolenia" i "Doświadczenie zawodowe") z (ii) dokumentami zamieszczonymi przez nich na ich kontach EPSO mającymi potwierdzać złożone oświadczenia.
W celu sporządzenia list rezerwowych zawierających pożądaną liczbę laureatów w każdej dziedzinie komisja konkursowa sprawdza dokumenty kandydatów, którzy zdobyli najlepsze wyniki ogółem, w porządku malejącym według liczby zdobytych przez nich punktów. Zgłoszenia pozostałych kandydatów nie będą sprawdzane.
Listy rezerwowe dla każdej dziedziny będą zatem zawierały wyłącznie nazwiska kandydatów, którzy spełniają warunki udziału w konkursie oraz którzy spełnili wszystkie minimalne wymagania punktowe oraz zdobyli najwyższe całkowite wyniki (na 170) w testach oceny zintegrowanej. "170" to suma najwyższej możliwej do uzyskania liczby punktów w testach oceniających kompetencje ogólne (70) i w rozmowie dotyczącej dziedziny konkursu (100).
Laureaci będą wymienieni na liście w porządku alfabetycznym. Listy rezerwowe zostaną udostępnione służbom prowadzącym rekrutację.
Wszyscy kandydaci, którzy zdawali testy w ramach oceny zintegrowanej, otrzymają od komisji konkursowej paszport kompetencji zawierający informację zwrotną na swój temat. Paszporty kompetencji laureatów zostaną również udostępnione służbom rekrutacyjnym.
Znalezienie się na liście rezerwowej nie daje kandydatom żadnej gwarancji ani prawa do zatrudnienia.
5. RÓWNE SZANSE I RACJONALNE DOSTOSOWANIA DLA KANDYDATÓW O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH
EPSO dokłada starań, aby stosować politykę równości szans wobec wszystkich kandydatów.
Kandydaci, którym niepełnosprawność lub stan zdrowia mogą utrudniać udział w testach, proszone są o zaznaczenie tego w formularzu zgłoszeniowym i skorzystanie z procedury wystąpienia o racjonalne dostosowania opisanej w przepisach ogólnych załączonych do niniejszego ogłoszenia (zob. załącznik III w pkt 1.3.) Po przeanalizowaniu wniosku i odpowiednich dokumentów potwierdzających EPSO może w razie konieczności przyznać racjonalne dostosowania.
Więcej informacji o polityce EPSO w zakresie równości szans i o tym, jak ubiegać się o racjonalne dostosowania można znaleźć na stronie internetowej EPSO.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.437A.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Ogłoszenie o konkursie otwartym - EPSO/AST/155/22 - Asystenci ds. bezpieczeństwa (AST 3) w dziedzinach: 1. Bezpieczeństwo operacyjne 2. Bezpieczeństwo techniczne 3. Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Data aktu: | 17/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2022 |