Komunikat Komisji w sprawie wytycznych dotyczących odliczania kwot na mocy art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i zastępujący komunikat

Komunikat Komisji w sprawie wytycznych dotyczących odliczania kwot na mocy art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i zastępujący komunikat 2012/C 72/07
(2022/C 369/03)

Gdy Komisja ustali, że państwo członkowskie przekroczyło przyznane kwoty, dokonuje - zgodnie z art. 105 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 - odliczeń od przyszłych kwot tego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 105 ust. 2 w przypadku przekroczenia przyznanej w danym roku państwu członkowskiemu kwoty Komisja dokona odliczeń od rocznej kwoty tego państwa członkowskiego w następnym roku lub w następnych latach.

Jeżeli odliczenie zgodne z art. 105 ust. 1 i 2 nie może być dokonane w odniesieniu do przełowionej kwoty, ponieważ kwota ta nie została danemu państwu członkowskiemu przyznana lub nie jest wystarczająca, zgodnie z art. 105 ust. 5 odliczeń można dokonywać, po konsultacji z danym państwem członkowskim, w następnym roku lub w następnych latach od kwot dotyczących innych stad lub grup stad ryb, przyznanych temu państwu członkowskiemu na tym samym obszarze geograficznym, lub o tej samej wartości handlowej.

Aby umożliwić przejrzyste i spójne stosowanie tych przepisów w zgodzie z zasadą równego traktowania, Komisja pragnie podać do publicznej wiadomości zasady, którymi będzie się kierować przy dokonywaniu odliczeń względem kwot.

Niniejszy komunikat zastępuje komunikat 2012/C 72/07 1  i uzupełnia jego treść o następującą informację: odliczenia w przypadku przełowienia kwoty dotyczącej stad zarządzanych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem i dostępnej dla danego państwa członkowskiego w danym roku powinny, w stosownych przypadkach, być dostosowane do harmonogramu danych regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem.

W związku z tym Komisja, stosując art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, będzie kierować się następującymi zasadami:

1. Odliczenie (zwane dalej "wyrównaniem"), łącznie z kwotami wynikającymi z obowiązujących mnożników, musi zostać dokonane w całości w roku następującym po roku, w którym doszło do przełowienia.

W przypadku przełowienia kwot dotyczących stad zarządzanych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem wyrównanie, w tym kwoty wynikające z obowiązujących mnożników, musi jednak zostać dokonane w roku (latach), w którym(-ych) dokonano dostosowania, lub w roku (latach) określonym(-ych) przez daną regionalną organizację ds. zarządzania rybołówstwem.

2. Jeżeli wysokość wyrównania przewyższa wielkość dostępnej kwoty, odliczenie obejmie całość dostępnej kwoty w roku następującym po roku, w którym doszło do przełowienia. Pozostała ilość zostanie odliczona od kwot dostępnych w kolejnym roku lub - w stosownych przypadkach - w kolejnych latach, do momentu całkowitego wyrównania kwoty przełowienia (z uwzględnieniem kwot wynikających z obowiązujących mnożników).

3. W drodze odstępstwa od pkt 2 powyżej możliwe będzie w sytuacjach wyjątkowych przyznanie łagodniejszego trybu wyrównania (tj. w stosunku 50/50 w ciągu dwóch lat lub jako odsetek spłaty należnej kwoty rozłożony na okres dłuższy niż dwa lata), jeżeli spełniony jest jeden z następujących warunków:

a) w przypadku gdy zasoby ryb są zarządzane w sposób zrównoważony w oparciu o opinie naukowe opracowane dla danego stada; albo

b) jeżeli dane stado jest poławiane w ramach połowów wielogatunkowych, a znaczące ograniczenie kwoty uniemożliwiłoby eksploatację gatunków powiązanych w ramach tych połowów wielogatunkowych; albo

c) jeżeli określone przepisy międzynarodowe (takie jak przepisy regionalnych organizacji ds. rybołówstwa) dotyczące mechanizmu wyrównania dla danego stada przewidują łagodniejszy tryb wyrównania rozłożony na okres co najmniej dwóch lat.

4. Jeżeli dokonanie odliczeń od kwoty dla danego stada w roku następującym po roku, w którym doszło do przełowienia, nie jest możliwe, ponieważ danemu państwu członkowskiemu nie przyznano stosownej kwoty, odliczenie zostanie dokonane w odniesieniu do innych stad w tym samym obszarze geograficznym lub o tej samej wartości handlowej, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1224/2009. Stada te zostaną wyłonione na podstawie następujących kryteriów:

a) odliczenia będą dokonywane w odniesieniu do stad, które występują w tym samym obszarze geograficznym, zgodnie z art. 105 ust. 5, przy czym najlepiej, jeśli są one poławiane przez tę samą flotę, która dokonała przełowienia;

b) jeżeli więcej niż jedno stado spełnia kryteria zawarte w lit. a), priorytetowo traktowane będą odliczenia od kwoty połowowej stad, których stan ochrony uważa się za najgorszy na podstawie odpowiednich opinii naukowych.

5. Jeżeli odliczenia dotyczą stad zarządzanych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, Komisja może dokonać odliczeń - z uwzględnieniem kwot wynikających z obowiązujących mnożników - zgodnie z pkt 2-4, począwszy od roku (lat) objętego(-ych) korektą określonego(-ych) przez daną regionalną organizację ds. zarządzania rybołówstwem.

1 Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące odliczania kwot na mocy art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 (Dz.U. C 72 z 10.3.2012, s. 27) zmieniony komunikatem 2019/C 192/03 (Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 5).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024